Toon posts:

Serial-port probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs een HP compaq pro 6000 pc aangekocht maar vanaf het begin geeft deze problemen met de serialport. Voorheen werd er gebruikt gemaakt van Dell Optiplex series.
De setup ziet er als volgt uit:
comport1: speciale printer.
comport2: weegschaal.

Het probleem doet zich voor met de weegschaal. Om deze te testen gebruik ik hyperterminal, ik maak een connectie via comport2 waarna ik de juiste parameters opgeef (9600 bitrate, databits 8, parity none, stop bits 1, flow control Xon/Xoff). Deze parameters zijn exact hetzelfde ingesteld op de weegschaal.

Eenmaal alles ingesteld is maak ik connectie maar hyperterminal geeft de melding dat de comport al in use is. De exacte foutmelding is "Another program is using the selected telephony device".
In deze pc zit helemaal geen modem oid.

Het rare is, wanneer ik de serial kabel van de weegschaal losmaak/terug aansluit en terug de connectie opzet met dezelfde parameters via hyperterminal alles perfect werkt...

Dit probleem doet zich ook voor op de andere comport. Verder werkt de speciale printer die ook via de comport aangesloten is zonder problemen.

Ik zit nu een beetje vast kwa troubleshooting, misschien hebben jullie nog een idee wat dit kan zijn.
De pc heeft als besturingssysteem Windows XP SP3 32bits. De HP drivers heb ik allemaal netjes gedownload en geinstalleerd.

Buiten dat heb ik nog het volgende getest maar zonder resultaat:
- De seriele kabel vervangen
- Andere weegschaal
- Seriele poorten gedelete in device manager en terug laten detecteren/installeren
- Reset van de weegschaal
- Reset van het bios
- Bios naar de nieuwste versie geflashed

Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/3571/printscreenk.jpg

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Kijk eens onder de eigenschappen van beide compoorten of ze toevellig gebruik maken van hetzelfde IRQ kanaal (staat onder bronnen geloof ik). Anders een van de twee even op een andere zetten, wellicht dat dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Ze zitten niet op hetzelfde IRQ. Ik heb voor de zekerheid in het bios comport2 een ander irq gegeven maar dit helpt ook niet.