Q6600 overclocken op een GA-p35-ds3 onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:30
Beste mede-tweakers,

na het driftig doorlezen van de andere topics gerelateerd aan een Q6600 en het eindeloos proberen lukt het me niet om mijn Q6600 van zijn stock 2400Mhz af te krijgen / houden ?! 8)7

Specs:

GA-p35-ds3
Q-6600 @ 2400Mhz
4 gig ram 5-5-5-20
GT460

Ik heb daadwerkelijk van alles geprobeerd, maar elke keer na het saven van de bios en de restart, springt mijn mhz weer terug op 2400... Daar naast krijg ik, als ik CPU-Z open links onderin ook regelmatig te zien 2143Mhz... <--- misschien weet iemand of dat misschien aan een bios instelling ligt?

Ik heb 1 malig succes gehad (voor 1 dag) en heb toen succes vol mijn CPU op 3.2Ghz, maar na een BSD ging hij weer terug op stock.. Nope, ik weet niet welke heerlijke code ik kreeg.. Sorry..

Heeft iemand een idee hoe ik mijn CPU wat sneller krijg? Want ik merk met gamen (MW 2, SC 2) dat mijn cpu een bottleneck begint te vormen . Vandaar dat ik hem wil overclocken... Een upgrade setje zit er momenteel financieel gezien gewoon ff niet in.... *studentje* :X

Alvast hartelijk bedankt!

Mvg }:O

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Je setje is met een overklokje nog snel genoeg voor de huidige games, dus we moeten zie ndat voor elkaar te krijgen.

heb je de laatste bios op je moederbord staan? en wat doet hij precies na het saven? start hij opnieuw en boot hij niet waardoor hij weer herstart met defaults?

wat betreft Cpu-Z. je cpu kan zich terugklokken als hij niet wordt belast, de opties EIST(Enhanced Intel Speedtep Technology) en C1E zorgen hiervoor, zet deze op disabled en hij zal continue op volle snelheid lopen, dit gaat wel ten koste van de stroombesparing die het oplevert.

plaats eens hier wat je precies doe tals je je systeem overklokt, misschien zet je een instelling fout.

denk bijv aan je pci-e te locken op 100 MHz, geheugen voltage en timings handmatig in te stellen en de juiste divider in te stellen, anders zou het kunnen dat je geheugen te ver overklokt en hij daardoor niet wil starten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Hey Nedernakker,

Ik zit momenteel op mijn stage, maar ik zal vanavond precies beschrijven wat ik doe. Qua energiebesparing.. ik heb het board gekocht op aanraden van een vriend omdat hij zegt dat het een goed boardje was toen ik hem kocht * zo'n 2 jaar terug*

Mvg,

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
die energiebesparing is een standaard feature voor de intel platforms, als je gaat overklokken moet je deze uitzetten, in veel gevallen zorgt het namelijk voor instabiliteit.

post vanavond je settings maar even.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
als hij 2143 Mhz aangeeft in rust betekent dit dat je fsb op 2143/6= 357 draait. in plaats van de stock 266. Al een flink stukje harder dus. Niet gek dat dit instabiel is met alles verder op auto.

Toen ik m'n q6600 ging overclocken had ik eerst niet door dat m'n moederbord slim dacht te zijn en de ram al op de rated snelheid had gezet. Toen ik de fsb omhoog deed liet hij de ratio fsb/ram gewoon staan en had ik de ene bsod na de andere omdat m'n ram het niet aankon. 1:1 fsb/ram is meestal het laagste getal wat je kan kiezen bij ram snelheid.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
De q6600 heeft een max multiplier van 9....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
@ haarbal... en wat als hij nu op 266 x 8 liep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
kan, maar ik heb speedstep nog nooit iets anders zien doen dan 6 en max multi. Maar idd, als je de max op 8 zet en de bus op 266 houd dan zit je daar als je naar beneden speedstept.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
geheugen freq bij mijn x48-ds4 heeft een vreemde waardes 2.00b, 233a deze zul je vermoedelijk moeten aanpassen anders gaat je geheugen over de nek. ik zal zo kijken hoe de optie precies ook al weer heet.

system memory multiplayer (spd)

ik weet niet of dit het bij jouw is maar was het in het begin bij mij wel.
ik vind het een zeer onduidelijke naam keuze en de opties zijn ook vreemd, maar hier zat bij mij het euvel wie weet bij jouw ook

[ Voor 38% gewijzigd door dezejongeman op 17-11-2010 22:50 . Reden: extra info ]

• RoasteR87
Sorry voor het ongemak, maar helaas ben ik vandaag niet meer in staat om mijn specs te posten ivm : Darten + Kroeg + Bier + Gezelligheid. Ik zal morgen na het werk mijn laptopje erbij pakken en alles wat ik doe en heb staan even noteren zodat jullie alles hebben en mij mogelijk verder kunnen helpen.

Graag wel in jip en janneke taal... Ben namelijk niet wat je noemt een wizzkid.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Oke hier gaatie dan:

Mijn specs :

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/6434/54305219.jpg

En wat ik doe:

Ik boot de PC en ram als een idioot op del om in de bios te komen :P

Vervolgens ga ik naar M.I.T.
Daar doe ik het volgende:

Robust Graphics booster : Auto
CPU Clock ratio: 8x
CPU Host Clock control: enable
CPU Host Frequency (mhz): 400
PCI Express Frequency (mhz) : Auto
CIA2 : Disable
Performance enhance: Standaard

System memory multiplier (SPD) : 2.00
Memory Frequency(mhz) 800 800
Dram timing selectable (SPD) auto

System voltage controle: Manual

alles normal of auto behalve CPU, die op 1.4v

Daarna ga ik door naar Advanced BIOS Features:
Hdd smart cap: DISabled
Limit CPUID Max to 3 : Disabled
No-executed memory protection : enabled
CPU enhanced halt (C1E): Disabled
CPU thermal monitor 2 (tm2) : Disabled)

rest staat standaard
Vervolgens druk ik op F10, wat save is en dan vraagtie weet je dat zeker, druk op Y en geef een enter
De pc valt uit en doet zelf een reboot en start ineenkeer door naar mijn bureaublad.

dat is wat ik doe maar toch.. blijft de teller steken op 2.4Ghz :(

Iemand een idee?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
miisschien slim om de bios te update dit helpt vaak ook voor je overclock resultaat :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hallo ;)

Ik heb een soortgelijke setup, namelijk een ga-p35-s3, ook met een q6600.

Het eerste waar ik aan moest denken is het voltage van het geheugen. Als je 3.2 hebt gehaald draai je waarschijnlijk 400x8 en als je wat ouder geheugen gebruikt kan het zijn dat je die op 2 volt moet zetten. Kijk even wat de spd hierover zegt in cpuz.

Verder heb ik enkel het voltage van het geheugen de cpu (duhh) wat omhoog gegooid, 1.425v.

En als je CTRL-F1 drukt in de bios krijg je nog wat extra instellingen...

Misschien heb je hier iets aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is niet raar dat je cpu te traag loopt, zoals je screenshot zegt loopt hij dus op multi 8 ipv 9.. voor stock zul je deze dus handmatig op 9 moeten zetten.

tevens zijn je geheugentimings helemaal van slag.. onder Dram timing selectable (SPD) auto
je timings instellen zoals in de rechter tabel bij cpu-z tabje SPD dus. 400 MHz 5-5-5-16 met 1,8V
(let op, uit het typenummer herleid ik dat je 1066MHz geheugen hebt, deze kunnen dus nog sneller, om te bepalen hoe of wat moeten we echt het typenummer dat op de modules staat hebben)

het verbaast me niets dat je hem niet zomaar op 400 MHz FSB draait.. je snapt hopelijk zelf ook wel dat je hem niet zomaar op 400 kan plempen. verhoog hem in stappen van 10 MHz en kijk wat je systeem doet. want naast je vcore zul je ook je cpu FSB voltage moeten geen verhogen en je NB voltage.

een andere gouden regel blijft toch.. 1 ding tegelijk verhogen.. je verhoogt nu en FSB en cpu snelheid.. gooi nu eerst die multi op 6, ga dan je fsb verhogen en tracht eerst je FSB op 400 stabiel te krijgen, daarna kun je je multi verhogen waar je meestal bij instabiliteit alleen nnog je Vcore hoeft te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 22:37
heb zelf ook een Gigabyte mobo, alleen met een Q6700, in de bios kan ik deze nog geen 1 mhz harder laten lopen :S Echter, in windows, met behulp van Easy Tune 6, looptie met stock voltage op 3 Ghz, stabiel :)

zal eens gaan kijken naar die energy besparende functies ;)

Maar, reden van mijn reactie dus, als dit nou echt niet lukt, probeer Easy Tune 6 te downloaden (Link)

Succes iig

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Ik heb er echter geen problemen mee.. Maar heb net iets andere Moederboard (gigabyte P35-DS4 met f.14 bios)

Ik heb echter met 8gb intern geheugen, 700 watt voeding en een Q6600, netjes en stabiel kunnen overclocken naar 3.6 Ghz..

Dit heb ik voor elkaar gekregen om via yuoutube en andere sites te kijken hoe je het moet doen..

Ik stel voor dat je ook op google gaat/youtube, en goed gaat kijken, want weet zeker dat bijna op elke moederboard je CPU kunt overclocken (behalve ouwe MB's (3/4 jaar terug) willen het soms inderdaad niet toelaten, ook dit kun je omzeilen. risico is groot, maar kan lukken)

Suc6 In iedergeval, hopelijk kun je er iets mee ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 21:04
Ik had mijn P35-DS3 lang op een overclock lopen tot na 2 jaar deze er steeds uit knalde en naar standaard gereset werd. In mijn geval was simpelweg het batterijtje op het moederbord leeg, deze vervangen en m'n E6750 weer van 2,66 naar 3,52Ghz gezet zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomp
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 20:02
PCI Express Frequency (mhz) : Auto

Deze hoor je handmatig op 100 te locken als ik me niet vergis.

• RoasteR87
Het is me eindelijk gelukt om het wat sneller te krijgen...

Ik heb hem nu stabiel lopen op 3Ghz met een 1.425V en een +0.2V op mijn geheugen daarnaast mijn PCI op 100 inderdaad en nu loop het wel soepeltjes, misschien dat de volgende stap is naar 3.2.. maar eerst maar ff kijken hoe dit blijft houden. Het duurde ff voordat ik het kon uitvoeren en testen.. maar goed dan heb ik ook wat.

PVoutput

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Hmm..... heel veel q6600 G0's kunnen met gemak 3 ghz halen zonder extra voltage. Probeer het eens.
Welke cpu koeler gebruik je?
Kun je ook een screenshot geven van coretemp? ben benieuwd naar vid van cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

9x333 hoort zowat altijd prima te werken.
Mijn P35-DS3R deed makkelijk 460FSB en max wat ik daar heb gehaald is ongeveer 3,9 maar dat was niet stabiel heb altijd 8x450 3,6 stabiel gedraaid.
Dus ik denk niet dat het aan het moederbord ligt.

Maar mooi dat het gelukt is om hem wat verder te krijgen, welke programma's test je voor je stabiliteit?
Prime95 in combinatie met linx of intelburntest is wel aan te raden.

En zet je pci-e frequency vast op 101 ofzo. Die graphic booster kan je ook rustig aandoen, merkte er niks van maar hij hoort te boosten dus aandoen kan geen kwaad. Je kan ook je performance enhance veranderen, die van mij had ik op max met 450FSB, daarmee haal je ook wat meer performance.

En ik zie ook dat je geen voltage hebt ingesteld voor je DDR2 geheugen, geheugen op 800MHz PC6400 DDR2 had meestal 2,0 tot 2,1v nodig, standaard is dat 1,8. En ook je geheugen timings handmatig goed instellen.
Voor de exacte instellingen zoek dat even op, staat soms ook op het geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 18-12-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:46
Ik heb zelf ook een Q6600 op een P35 moederbord.

Zelf heb ik een overclock van 2925MHz, aangezien de CPU onstabiel loopt op andere snelheden.
De CPU geeft bij prime 95 altijd op een thread een foutmelding boven de 3GHz.

De huidige overclock heeft een voltage van 1.35V, bij de overige overclocks ben ik door gegaan tot 1.5v waarbij vanaf 1.42V geen verbetering meer gaf in stabiliteit. FSB houdt bij 380 op met een max multiplier van 7x (dus 2.6GHz). De maximum temps zijn niet hoger geweest dan 68C.
inventaris: Bassiexp Desktop

On-Topic
Ik neem wel aan dat je combinaties geprobeert. Dus niet in een keer 400Mhz FSB en dan met de multiplier spelen. Probeer ook eens te overclocken met alleen de cpu dus het ram niet mee overclocken. Alleen een beetje meer spanning en dan zo veel mogelijk rond de stock fequentie te houden zodat je zeker weet dat het geheugen niet voor problemen zorgt.

Veel succes,

BassieXp

*Bookmarked*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet zowieso in stappen overclocken, en niet direct naar 400mhz fsb zetten, dat gaat echt niet lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
bassiexp schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:37:
Ik heb zelf ook een Q6600 op een P35 moederbord.

Zelf heb ik een overclock van 2925MHz, aangezien de CPU onstabiel loopt op andere snelheden.
De CPU geeft bij prime 95 altijd op een thread een foutmelding boven de 3GHz.

....

inventaris: Bassiexp Desktop

*Bookmarked*
Jou q6600 is een B3 dit is inderdaad lastiger te overklokken. Revisie maakt echt een verschil. En als je CPU een lage VID heeft dan ben je gewoon een mazzelkont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:46
Sorry, was ik vergeten er bij te zetten ik heb een G0, stond toen alleen nog niet in de pricewatch.

BassieXp

[ Voor 4% gewijzigd door bassiexp op 18-12-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Ja ik pak hem in stapjes, ik heb een prime gedraaid, volledige test (gewoon hoe hij standaard stond, ben een leekje dus ik dacht, standaard zal vast goed zijn) en toen heeftie geen problemen gehad..

Het vreemde is alleen, toen ik zondag avond mijn pc aanzette, deed hij 2x een boot cycle en toen ik daarna cpu-z opstartte, zag ik tot mijn verbazing dat hij weer op 2400Mhz stond ?! en als ik in mijn bios kijk, dan staat er wel Enabled op CPU Clock en staat hij op 3000Mhz, iemand een idee hoe dat kan?

Daarnaast heb ik stapje wel netjes stapje voor stapje gedaan en eigenlijk geen problemen ondervonden.
Ik merkte overigens wel echt een hele grote vooruitgang toen ik hem op 3.0 kreeg. Hij leek weer te vliegen en de core temps bleven ook netjes 34 op idle en 47 tijdens spellen.

Iemand ervaring hiermee?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Dat betekent dat je computer hersteld is van een systeem crash. Bij Gigabyte moederborden is het zo dat de snelheid automatisch naar default wordt gebracht als de overclock mislukt is. Maar de waarden in BIOS heeft nog steeds die van de overclock. Als je goed had gemerkt dan kwam er een pop-up scherm toen je naar BIOS ging. Daarin staat dat je overclock instabiel is en de snelheid weer op default staat.

Dat is Gigabyte's manier van overclock protectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Hmmm, een tijdje geleden ging mijn CPU ineens vanzelf weer terug op 2.4Mhz? ik snap er de ballen niet meer van want wat ik ook doe, hij blijft gewoon hangen op 2.4 en hij wilt gewoon niet omhoog zelfs niet met 10hz :?

Misschien een hele stomme / misplaatste / hier niet thuis horende vraag hoor.. Maar is er toevallig iemand in de omgeving van Oosterhout / Breda die het leuk vind om ff met mijn systeem te kloten en hem zo (natuurlijk niet te slopen) op 3.2 of hoger kan krijgen?

Daarnaast zou ik graag willen weten wat ik fout doe, want ik heb mijn bios precies zo ingesteld als toen hij nog wel 3.2 draaide.... Maar nu pakt hij hem gewoon niet meer.... ik voel me zo'n sukkel.... }:O

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Varieer een beetje met Advanced Clock Control
bv:
-CPU Clock Drive [800mV]
-PCI Express Clock Drive [900mV]