Map verwijderen op NAS in OSX

Pagina: 1
Acties:

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 17:11
Ik probeer al een paar dagen een map (left over van een oude iPhoto library) te verwijderen van mijn NAS. Maar iedere keer krijg ik de melding dat deze map in gebruik is. Ook met een app zoals appdelete krijg ik deze map niet weg. Hoe kan ik dit gforceerd verwijderen?

Een aantal x opnieuw opstarten heeft niet geleid tot het kunnen verwijderen van de map en ik draai geen enkel programma tijdens het vewijderen...

ehhhh..HOI

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 12:18
Welke NAS heb je? Misschien kan je de map via de CLI op de NAS verwijderen.
Waarschijnlijk is dit meer een probleem van je NAS dan OSX.

[ Voor 28% gewijzigd door J0HAN op 17-11-2010 14:57 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01 15:10
Aangezien het een NAS is kun je het ook proberen via een andere PC/Mac om die map te verwijderen? Terwijl de Mac waar het fout gaat uit staat.

[ Voor 18% gewijzigd door evadnl op 17-11-2010 15:16 . Reden: typo ]

• Dafut
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04-2025

Dafut

David

Kun je de map wel naar de trashcan verplaatsen of wil ie dat überhaupt niet? Mocht dat wel gelukt zijn, maar je de trashcan niet kan legen kun je door cmd in te houden "secure empty trash" doen.

=]

• krizzziz
Net via FTP ingelogd op een windows computer. Kreeg de map wederom niet verwijderd. Lijkt dus inderdaad een probleem van de NAS.

De NAS is een Synology 106e. Nog niet eerder dit probleem gehad! Is er dan een manier om geforceerd te verwijden op een Synology NAS?

ehhhh..HOI

• krizzziz
Dafut schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:23:
Kun je de map wel naar de trashcan verplaatsen of wil ie dat überhaupt niet? Mocht dat wel gelukt zijn, maar je de trashcan niet kan legen kun je door cmd in te houden "secure empty trash" doen.
Gaat uberhaupt niet.....

ehhhh..HOI

• Dompeerd
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2025

Dompeerd

Nobody

Heeft de 106e geen filemanager die je via de browser kan benaderen? Zo ja kan je hierin de map verwijderen.

Dropbox synchoniseer je iPhone/Android/Mac/PC | 13" Macbook Pro (mid 2010) | Sony VAIO VPCF11Z1E | Mac mini (end 2009) | PC Q6600 | Synology DS1010+ | HTC Desire

• evadnl
Ah een Synology, dan heb je waarschijnlijk de mogelijkheid tot het inloggen via SSH. Dit moet je wel aanzetten via je DSM.

Mogelijk staan de rechten op de map niet goed. Dit kun je wijzigen via SSH.

Ik zou dit alleen wel doen als je weet wat je doet. Hier een beknopte uitleg:

Start je terminal (apps > utilities)

Doe dit doormiddel van het inloggen met root (NIET met admin want daar heb je minder rechten), gebruik hetzelfde wachtwoord als de Web-admin.

ssh root@host (vul voor host je ip-adres in van je Synology)
de nas zal nu vragen voor het wachtwoord, dit is het zelfde als die van het webadmin.

chmod -R 777 /volume1/mapdienietwegwil/*

chmod is een command dat rechen schrijft op mappen/files.
-R doet diezelfde rechten op alle mappen en files in die map.
777 zegt read write execute voor iedereen.

/volume1/mapdienietwegwil/* moet je aanpassen naar je eigen gemaakte volume op je NAS en de map uiteraard.

Daarna proberen te verwijderen via de normale manier.

Hoop dat je er iets mee kunt. Succes :+

[ Voor 4% gewijzigd door evadnl op 18-11-2010 08:48 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Ik beheer een DS109, en heb ook een keer gehad dat een map zich "misdroeg". Je kunt dan op de File Station software inloggen (IP adres invoeren in je browser, eventueel poort 5000). Mijn ervaring is dat het in de File Station software wel werkt. Ik kan je ook aanraden om de nieuwste firmware erop te zetten, dat is een knap staaltje HTML / CSS / JS.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Dompeerd
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2025

Dompeerd

Nobody

@Digistorm:
De laatst uitgebrachte firmware voor de al oudere 106e is versie 2.0.0731. Deze is niet zo flitsend als de huidige versie 3.0.x. voor de nieuwere modellen.

Dropbox synchoniseer je iPhone/Android/Mac/PC | 13" Macbook Pro (mid 2010) | Sony VAIO VPCF11Z1E | Mac mini (end 2009) | PC Q6600 | Synology DS1010+ | HTC Desire

• krizzziz
Digistorm schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:37:
Ik beheer een DS109, en heb ook een keer gehad dat een map zich "misdroeg". Je kunt dan op de File Station software inloggen (IP adres invoeren in je browser, eventueel poort 5000). Mijn ervaring is dat het in de File Station software wel werkt. Ik kan je ook aanraden om de nieuwste firmware erop te zetten, dat is een knap staaltje HTML / CSS / JS.
Geprobeerd! Lukte ook niet via File-Manager.

Zal proberen het verhaal hierboven, dus via ssh, even te gaan testen.

ehhhh..HOI

• krizzziz
evadnl schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:24:
Ah een Synology, dan heb je waarschijnlijk de mogelijkheid tot het inloggen via SSH. Dit moet je wel aanzetten via je DSM.

Mogelijk staan de rechten op de map niet goed. Dit kun je wijzigen via SSH.

Ik zou dit alleen wel doen als je weet wat je doet. Hier een beknopte uitleg:

Start je terminal (apps > utilities)

Doe dit doormiddel van het inloggen met root (NIET met admin want daar heb je minder rechten), gebruik hetzelfde wachtwoord als de Web-admin.

ssh root@host (vul voor host je ip-adres in van je Synology)
de nas zal nu vragen voor het wachtwoord, dit is het zelfde als die van het webadmin.

chmod -R 777 /volume1/mapdienietwegwil/*

chmod is een command dat rechen schrijft op mappen/files.
-R doet diezelfde rechten op alle mappen en files in die map.
777 zegt read write execute voor iedereen.

/volume1/mapdienietwegwil/* moet je aanpassen naar je eigen gemaakte volume op je NAS en de map uiteraard.

Daarna proberen te verwijderen via de normale manier.

Hoop dat je er iets mee kunt. Succes :+
Thanks! ff proberen,..

ehhhh..HOI

• evadnl
En wat was het resultaat? 8)7

• krizzziz
evadnl schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 08:49:
[...]

En wat was het resultaat? 8)7
Niet gelukt! Maar ik heb het gevoel ergens ook wat over te slaan, Ga nog even verder proberen!

ehhhh..HOI

Pagina: 1