[MS-Access] Unieke gegevens binnen gekoppelde subformulieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Ik ontwikkel op dit moment een database en bijbehorende frontend voor de registratie van medewerkers, dit in de zin van hun start-, eindtijd en kleidngmaat). Ik kan hen vervolgens op basis van hun pasnummer (zie dit als een soort personeelsnummer; is uniek en wordt geïndexeerd, maar is geen id-row) koppelen aan een gebeurtenis (heeft een eigen id) en in het subformulier van de gebeurtenis vervolgens op met de invoer van hun pasnummer automatisch laten aanvullen én koppelen aan de gebeurtenis. Dit door in een andere tabel een entry aan te maken met het ID van de gebeurtenis en het pasnummer van de medewerker.

Ik loop alleen op dit moment tegen het probleem aan dat ik in het subformulier een pasnummer dubbel kan opnemen in het subformulier van de gebeurtenis, hetgeen wat inhoudt dat J. Peters tweemaal gekoppeld kan worden aan een gebeurtenis. Dat is wel een soort van logisch, want ik kan in de tabel waarin de medewerkers aan de gebeurtenissen worden gekoppeld natuurlijk de pasnummer-row niet als uniek zetten (dan zou ik elke medewerker maar eenmaal kunnen koppelen). Het subformulier maakt overigens deel uit van een registratieformulier waarin ik de record van de gebeurtenis via de navigatie kan selecteren.

Het zoeken via Google heeft helaas weinig resultaten opgeleverd, een stukje VBA-scripting bleek niet te werken en in eenzelfde topic als waar het VBA-scriptje in stond bleek dus ook nooit meer te zijn geantwoord. Zijn er mensen die al eens tegen dit probleem zijn aangelopen? Indien gewenst kan ik screenshots en documentatie van mijn database posten, maar ik denk dat de bovenstaande uiteenzetting redelijk helder is en de topictitel het beknopt samenvat.

Ik weet niet precies of ik in het juiste forum zit. Ik twijfelde namelijk om dit in SEA te zetten, omdat het mogelijk een programmeerkwestie is en niet een ontwerpkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 21:31
Je kunt een (unieke) index leggen over meer dan 1 veld, zodat de combinatie van de velden uniek moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Ik ga je tip morgen proberen, had daar nog niet (goed) over nagedacht... :)

• DanielB
Met dank aan _js_ op het goede spoor geraakt en in Google ook een duidelijke uitleg erover kunnen vinden, dus met behulp van een meervoudige index werkt het nu uiteindelijk wel.

Voor de geïnteresseerden, hier het linkje met de oplossing.