Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2003] WDS maken van Capture image lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 16:53
Op een 2003 server probeer ik met WDS een 'capture image' te maken van een bootimage. Eerst een bootimage toegevoegd aan WDS. Daarna rechtermuisknop op zojuist toegevoegde image en optie 'vastlegopstartinstallatiekopie maken'. Vul de gevraagde gegevens in. Na een klik op Volgende staat het programma even te pruttelen en komt dan met de boodschap "Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces wordt gebruikt." Om welk bestand het gaat wordt niet aangegeven.

Daarna geprobeert om een capture-image met WDSUTIL te maken. Zelfde boodschap. Gekeken met Filemon welke bestanden worden gebruikt. Ik zie daarin dat WDSUTIL het opgegeven .wim bestand leest. Dus gekeken met 'Unlocker' welk proces dat bestand bezet houdt, maar er blijken geen blokkerende processen te zijn. In de Eventlog verschijnen ook geen meldingen.

Het aangegeven .wim bestand in WDS offline brengen lost het probleem niet op, evenals het uitschakelen van de WDS-service of het rebooten van de server. Zelfde procedure nog een paar keer herhaald met alternatieve boot-images, maar steeds dezelfde foutmelding.

Ik kan dus met geen mogelijkheid een capture-image maken.Iemand een idee hoe dit op te lossen?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom wil je perse een capture image? Je kunt ook met imagex een wim bestand maken voor WDS. Een capture image is slechts een mooie GUI maar is niet nodig voor WDS.

[ Voor 30% gewijzigd door Trommelrem op 17-11-2010 11:17 ]

• Simon Weel
Je kunt ook met imagex een wim bestand maken voor WDS.
Dat weet ik, maar ik wil graag een capture-image maken, want dat lijkt me nou juist zo handig...

Verwijderd

heb je dit topic als is doorgenomen: \[2003] How to: WDS + XP
hier staat precies uitgelegd hoe je wds+xp instelt misschien hebben ze hier een oplossing voor jou probleem.

• Trommelrem
Simon Weel schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:09:
[...]

Dat weet ik, maar ik wil graag een capture-image maken, want dat lijkt me nou juist zo handig...
Je kunt het capture image ook maken op een ander systeem en dan gewoon naar de Boot folder kopieren. En als je geen ander systeem met WDS hebt dan kun je ook de WAIK gebruiken om een bestaande boot.wim aan te passen zodat het de capture utility start.

• Simon Weel
kun je ook de WAIK gebruiken om een bestaande boot.wim aan te passen zodat het de capture utility start.
Aha, en weet je ook hoe ik dat doe, cq waar ik de informatie kan vinden om dat te doen? Ik heb namelijk al gezocht naar het aanpassen van bootimages naar een capture-image - niets gevonden...

• Trommelrem
Een capture image is niet anders dan een boot image. Alleen wordt vanuit een capture image niet de setup.exe gestart maar wdscapture.exe.

• Simon Weel
Alleen wordt vanuit een capture image niet de setup.exe gestart maar wdscapture.exe.
Juist. Ik heb de informatie inmiddels op Technet gevonden. Ik denk dat ik nu ook weet waarom ik geen capture image kan maken met WDS - het bestand wdscapture.exe is niet aanwezig.
Het betreft een Windows 2003 server die met SP2 het WDS-verhaal mee heeft gekregen. Ik neem aan dat daarbij ook wdscapture.exe geinstalleerd hoort te worden, maar dat is dus blijkbaar niet gelukt. Het zit ook niet in de images die in de WAIK zitten, dus ik moet zien te achterhalen hoe ik dat spul alsnog kan installeren...

• Trommelrem
Vreemd. Wdscapture.exe staat gewoon in de boot.wim van de Windows NT 6.x DVD. Heb je dat al geprobeerd?

• Simon Weel
Nou, we zijn weer een stapje verder. Ik had de aanwijzigen van Microsoft gevolgd en de boot.wim uit de WAIK gebruikt om te trachten een capture-image te maken. Maar in die boot.wim (of winpe.wim) zit geen wdscapture.exe - die zit inderdaad wel in de boot.wim van Windows 7.
Dus die boot.wim toegevoegd aan WDS, maar die wil nog steeds geen capture image maken. Dan maar handmatig aan de slag zoals beschreven in dit Technet artikel http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc730907(WS.10).aspx
Helaas start de image niet in de capture-mode, maar wordt Setup gestart. We zoeken voort...

• Trommelrem
Verwijder de map \sources en het bestand \setup.exe uit de boot.wim. Als \setup.exe aanwezig is, dan wordt deze automatisch gestart.

En maak een eigen winpeshl.ini.
Klik!

Voordat je bovenstaande probeert, probeer in je huidige image of wdscapture.exe uberhaupt laadt (ivm eventueel ontbrekende dll's). Druk op Shift-F10 voor de command prompt en start wdscapture.exe. Scheelt een stap in nog meer images bouwen als er nu iets ontbreekt.

[ Voor 34% gewijzigd door Trommelrem op 25-11-2010 10:52 ]

• Simon Weel
Oke, map \Sources weggemikt, maar setup.exe (of iets wat daarop lijkt) is nergens te bekennen. winpeshl.ini had ik al gemaakt.
Evenwel wordt Setup nog steeds automatisch gestart? Hoedanook, als ik Shift-F10 druk om een command-prompt te openen, dan kan ik WDSCapture gewoon starten en daar ging het om...
Pagina: 1