Laser kopen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383816

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik had een vraagje. Ik ben van plan om een laser te laten bestellen van china. Ik heb op internet en op dit forum gezocht van tot hoeveel mW het is toegestaan. Op wikipedia kan je vinden dat t/m class 3B toegestaan is in nederland. Ik heb op tweakers forum gevonden: Laser Class 3a in een Plexiglazen PC Legaal in Nederland?

Maar ik wil graag toch nog duidelijk antwoord op mijn vraag van hoeveel mW het is toegestaan voor een laser in nederland. Is het TOT 5 mW en moet ik er bijvoorbeeld 1 van 4mW of kan ik gewoon een laser van 5mW bestellen? Ik heb verschillende antwoorden gevonden op internet over dit onderwerp dus ik wou het hier nog ff vragen.

Bijvoorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
http://www.utwente.nl/pao...lasers/Werken_met_lasers/

Je mag gewoon alle lasers tm klasse 3b kopen en (onbruikbaar) thuis hebben, pas als je ze gaat gebruiken wordt je verplicht je aan de bovenstaande regels te houden. In praktijk wordt er uiteraard nooit gecontroleerd, maar ben je wel de zak als er iets mis gaat bij t buurjongetje ofzo.

Klasse 4 lasers kun je nooit en te nimmer kopen en betalen in jouwn geval, daar hoef je je geen zorgen over te maken ;)
Overigens zijn veel ' hoog vermogen' lasers uit het oosten niet echt netjes, maar dit had je al uit de prijs opgemaakt denk ik. Vergelijk anders maar eens met deze fabrikant van echte lasers: http://www.dragonlasers.com/
Het verschil zit hem natuurlijk is zaken als gebruikte techniek, kwaliteit van de onderdelen en hoe coherent, parallel en stabiel de bundel is. Maar er is ook veel verschil in veiligheidsmaatregelen die genomen zijn, zo is een 200mW laser voor €20 vaak niet voorzien van een infrarood filter en is misschien wel 90% van het vermogen infrarood.
Je hebt geen manier om te weten waar deze infrarood-bundel precies naartoe schijnt, bovendien hebben onze ogen geen reflex voor infrarood licht en kun je op die manier veel schade toebrengen bij jezelf of mensen die in de buurt van de bundel staan.

In praktijk gaat het meestal prima als je maar je gezonde verstand gebruikt ;) En voor normaal gebruik van wat schijnen en aanwijzen is elke laser van €3 wel goed, als je echt wilt gaan experimenteren of dingen gaan branden dan moet je opletten en wellicht zelf experimenteren met IR filters of altijd met je hoofd erbij blijven.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel voor je reactie.

Maar hoe zit het nou precies ik heb de link die je hebt gepost bekeken maar is het nu toegestaan voor iemand onder de 18 jaar om een 5mW laser te hebben en te gebruiken volgens de regelgeving van nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Moet je even die norm zelf opzoeken.

Maar wat wil je met die laser doen? Als je niet weet wat je doen kan je flinke schade aan je ogen oplopen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
5mW is nog klasse 3R en mag volgens mij gewoon gekocht worden, maar ik weet niet of dat voor personen onder de 18geldt.
Lees sowieso ff dit document dat we hier op de TU/e gebruiken:
http://arbomilieuf.phys.t...d_voor_de_laserwerker.pdf

Koop daarna gewoon je laser online en wees voorzichtig ;)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:50

Felyrion

goodgoan!

Het is erg afhankelijk van de methode waaop je deze wil gaan gebruiken. Recreatief gebruik (en dan bedoel ik pointers en dergelijke) mag tot class II (max 1mW).
class III in de vorm van een laserpointer mag niet gebruikt worden in nederland (althans, in het openbaar). Voor modules gelden andere regels. Dan komen de veiligheidsnormen om de hoek kijken die hier eerder al genoemd zijn.
Ik heb bijvoorbeeld een aantal lasers van 200mW die je rustig mag importeren. Dit zijn dan showlasers, dus met ingebouwde veiligheidsmaatregelen zoals het shutten van stilstaande beam etc. Maar ook de losse module hiervan kun je gewoon kopen. De verantwoordelijkheid van de toepassing ligt bij de koper. Er wordt verwacht dat je aan de veiligheidregels voldoet.

Hier nog het officiele stuk van de VWA (voedsel en waren autoriteit)
Een laserpointer of lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren bij normaal gebruik. Daarom is de handel en verkoop van laserpointers en lasergadgets beperkt op basis van de volgende laserklassen:

Voor laserpointers

* Het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers is niet toegestaan. De lichtbundel van deze laserpointers kunnen op grote afstand oogletsel veroorzaken. Ook de gereflecteerde bundel kan tot letsel kan leiden.
Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M laserpointers als 'aanwijsstok' bij presentaties is toegestaan.

Voor lasergadgets

* Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets is niet toegestaan. Een lasergadget in klasse 2 kan oogletsel veroorzaken als in de laser wordt gekeken en het hoofd niet wordt afgewend en/of de ogen niet in een reflex worden gesloten.
Het verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan.

Informatie over de laserveiligheidsklassen voor laser vindt u in de norm NEN-EN 60825-1.
toon volledige bericht
edit:
als je meer van de regels rond showlasers wilt weten is RIVM dit dossier ook wel interessant:
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/610059006.pdf

Het gekke is dat er geen wettelijke eisen gesteld worden aan het geven van shows... maargoed, dat is een andere discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door Felyrion op 17-11-2010 12:00 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
op wikipedia:

Class 1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.

op wikipedia:

Class 2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.

Dus wat kan ik uit bovenstaande reactie opmaken? Dat alleen Class 1 toegestaan is voor recreatief gebruik als lasergadget? lasers van class 2 zijn "zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1mW". Wat voor sterkte heeft Class 1 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Een klasse heeft geen keiharde mW grens zoals je zelf al quote. (zie het stukje over de lasers in een barcode scanner) het gaat om de veiligheid. Dat bepaalt de klassificatie. Kun je er met geen mogelijkheid in kijken, da is het class I, kun je er in kijken maar geeft het geen beschadiging binnen de oog-reflex tijd dan valt het meestal in class II. Kun je er schade mee veroorzaken aan het oog, dan zit je in class III of hoger, en mag dus niet als pointer / speelgoed verhandeld worden.

de VWA hanteerd de volgende classificaties:
Classificatie laserpointers

Voor de vaststelling van de classificatie van laserpointers en lasergadgets wordt gebruik gemaakt van de norm NEN-EN 60825-1, Veiligheid van laserproducten, Deel 1 Apparatuurclassificatie, Eisen en gebruikershandleiding. De klassen 1, 1M, 2 en 2M worden als volgt omschreven:

* Klasse 1 laser. Laser die veilig is bij redelijkerwijs te voorzien gebruik. Hieronder valt ook het gebruik in combinatie met optische instrumenten waarbij in de bundel wordt gekeken.
* Klasse 1M laser. Laser die, in het golflengtegebied van 302,5 nm tot 4000 nm, veilig is bij redelijkerwijs te voorzien gebruik. Deze laser kan onder bepaalde condities een gevaar opleveren indien gebruikt in combinatie met optische instrumenten.
* Klasse 2 laser. Laser die zichtbaar licht uitstraalt in het golflengtegebied van 400 nm tot 700 nm waarbij oogletsel wordt voorkomen door het in een reactie afwenden van het hoofd en/of in een reflex sluiten van het oog (binnen 0,25 seconden). Verwacht wordt dat deze reactie/reflex adequate bescherming biedt bij redelijkerwijs te voorzien gebruik inclusief het gebruik in combinatie met optische instrumenten waarbij in de bundel wordt gekeken.
* Klasse 2M laser. Laser die zichtbaar licht uitstraalt in het golflengtegebied van 400 nm tot 700 nm waarbij oogletsel wordt voorkomen door het in een reactie afwenden van het hoofd en/of in een reflex sluiten van het oog (binnen 0,25 seconden). Deze laser kan onder bepaalde condities een gevaar opleveren indien gebruikt in combinatie met optische instrumenten.
toon volledige bericht
bron: http://www.vwa.nl/onderwe...ood/dossier/laserpointers

[ Voor 64% gewijzigd door Felyrion op 17-11-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien ben ik een beetje traag maar wat bedoel je met "erin kijken"? En hoe bepaal ik dat als ik het nog niet heb. Want ik was van plan nog aan te schaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 383816 op 17-11-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

In het geval van de kassa laser wil dat gewoon zeggen dat dat prima een 10mW laser kan zijn. Maar omdat deze nooit op 1 plek stil staat kun je er niet lang genoeg in kijken om schade aan je oog te veroorzaken. Dus kan dat een class I laser zijn.
Wanneer dezelfde laser in een pointer zit is dit een class III laser.

Het komt er in feite gewoon op neer dat het je eigen verantwoordelijkheid is. De regels gelden voor de handel, en voor het openbaar gebruik van laser pointers.

Het importeren van een zwaardere laserpointer voor eigen(!) gebruik mag volgens de douane alleen wanneer de pointer onklaar is gemaakt voor pointer doeleinden. Het komt er op neer dat de pointer dan alleen op externe voeding werkt en niet mobiel is.
In de praktijk wordt dit nauwelijks gecontroleerd. (ik heb in het verleden ook voor een inkoopactie 50mW laserpointers geïmporteerd, waarbij de leverancier class II op de doos gezet had).

Ik denk dat je het gewoon zelf moet bepalen ;)

maar is het nou een pointer wat je wilt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25827

Ik wou een andere green laser van 5mW maar aangezien het niet is toegestaan wat vind je van deze normale recreatieve laser? Denk je dat het is toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Volgens mij is TS gewoon in de puberteit en wil hij grappig doen in het klaslokaal met een laser.

Ik snap niet dat iedereen hier zo serieus op reageert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsWTF
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:14
Twylight schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:04:
Volgens mij is TS gewoon in de puberteit en wil hij grappig doen in het klaslokaal met een laser.

Ik snap niet dat iedereen hier zo serieus op reageert :+
Buiten de TS om is het natuurlijk een leuke/interessante discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Twylight :

erm.. ik kwam met een serieuze vraag waar ik graag serieus antwoord op wil. Maar wat is de reden dat jij de moeite neemt om dat te posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Misschien moet iemand de TS even duidelijk maken dat je enorme schade aan je ogen kunt oplopen door verkeerd gebruik van een goedkope Dealextreme laser. Alleen in een directe reflectie (spiegel, glas, kunststof, spierwitte muur) van een groene laser kijken is al schadelijk. Gebruik ze dus alleen maar in de open lucht om op (onbemande/onbewoonde whatever) objecten in de verte te schijnen.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
ik heb thuis ook nog een paar lasertjes liggen uit turkije die je voor 5euro koopt op elke straathoek. Voor zover ik weet spelen heel vele touristen en lokale jochies met die dingen, en zijn ze van dezelfde kwaliteit (fabrikant? :+ ) als die van dealextreme.... dus het valt wel mee.

TS kan gewoon een lasertje kopen van 5mW zolang hij maar niet in dat ding gaat staren of het ding op ogen van anderen/dieren gaat richten. Ik zou bij sterker van 5mW wel ff opletten maar als je je verstand gebruikt val het reuze mee.
Als je ECHT heel zeker wilt zijn kun je ook een simpele infraroodfilter maken en die voor het lensje knutselen, een IR-filter zit in elke webcam en wegwerpcamera. Op internet zijn veel voorbeelden hoe je je handen aan zo'n ding kan krijgen.

Waarschijnlijker is dat zijn ouders zeker willen weten hoe legaal het hebben van de laser is, en dan is het antwoord heel simpel: hangt van gebruik af, bij normaal gebruik zal er niks aan de hand zijn.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik heb een 50 mw groene laserpen van dealextreme. (dus ongeveer 30 mw)
Zolang je er geen vliegtuigen, helikopters en agenten mee verlicht is er niets aan de hand.
Ja, deze laser is dus niet volledig toegestaan in Nederland.

Er zit geen filter ofzo bij. En als je op een wit blaadje schijnt moet je je ogen dicht doen anders zie je de rest van de week een stip.

Het is geen kinderspeelgoed, maar ze vinden het wel fantastisch. Goed opbergen zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Anoniem: 383816 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:09:
@ Twylight :

erm.. ik kwam met een serieuze vraag waar ik graag serieus antwoord op wil. Maar wat is de reden dat jij de moeite neemt om dat te posten?
Wat wil je dan doen met die laser, dat is ook een relevante vraag namelijk want de toepassing zegt weer iets over de classe en het al dan niet legaal zijn van die laser..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:02
Koop gewoon lekker deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.91

Groene lasers zijn veel zichbaarder dan rode, en dus veel leuker. Daarnaast heeft hij een lekker laag vermogen van 5 mW, dus de infrarood schade zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn (tenzij je langdurig in je eigen ogen gaat schijnen). Verder is de menselijke knipperreflex prima om schade door de groene bundel te voorkomen (wordt pas gevaarlijk boven de...30mW, als ik het me goed herinner).

Daarnaast, mocht je worden aangehouden door de machtige arm van de wet, sta je een stuk sterker in je schoenen als je maar een 5 mW laser hebt die niks kan verbranden. ;)

Finally, wees verantwoordelijk. Als je op vliegtuigen/mensen/politiewagens gaat schijnen is de gemiddelde agent wat minder soepel.

Ervaringen: ik heb zelf een "true 30 mW green laser" van die site en gebruik hem voornamelijk om naar sterren te wijzen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

Allereerst kijk nooit in opening van de laser. Dat is veel te gevaarlijk. Je gaat daar niet dood aan of zo maar je kunt blind worden voor de rest van je leven. Ik doe dat altijd wanneer de batterijen eruitzijn gehaald.
Er valt toch niets te zien in de opening.

Voor een beginner zou ik een 5mW groene laser aanraden, maar zoals anderen hebben gezegd deze kunnen overspec zijn als je van een goedkope Chinese site koopt. 5mW is genoeg om allerlei dingen mee te doen.

Topicstarter
Maar is die 5mW green laser nou wel of niet toegestaan voor iemand jonger dan 18?

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Anoniem: 383816 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 07:27:
Maar is die 5mW green laser nou wel of niet toegestaan voor iemand jonger dan 18?
Lees je überhaubt de overige posts wel? :?

Topicstarter
Jawel maar als je de vorige posts bekijkt zijn er verschillende antwoorden.

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Anoniem: 383816 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 07:46:
Jawel maar als je de vorige posts bekijkt zijn er verschillende antwoorden.
Felyrion in "Laser kopen"

Het lijkt me dat jij iets zoekt voor 'recreatief' gebruik, dus is de 1e zin van toepassing op jouw situatie.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar wat wil je er nou mee gaan doen? Vertel dat eerst eens :P

Wel grappig om te lezen dat volgens de een de relflectie van een groene laser al gevaarlijk is terwijl de ander het helemaal bagetalliseerd :X

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

Er is wel onderscheid tussen verschillende reflecties. Een directe refectie op spiegel, glas, tegels, etc is wel gevaarlijk. Als de laserstraal na zo'n reflectie in je oog komt dan kan je blind worden. Zelfs voor een 5mW laser. Maar een reflectie op een diffuse oppervlak zoals muur, plafond, etc daar mag je gewoon naar het laserpunt kijken. Daarvoor zijn die laserpointers ervoor bedoeld, om aan te wijzen.

Nu is het zo dat bij een groene laser met meer dan 50mW vermogen het laserdot te fel is om naar te kijken. Rood moet meer vermogen hebben om te fel te worden. Ik denk bij 200mW. Onze ogen zijn veel gevoeliger dan voor groen/geel dan rood. Maar vergis je niet, vermogen blijft vermogen. 200mW rood lijkt niet zo fel als 50mW groen maar het is nog steeds 4x zo krachtig.

Afbeeldingslocatie: http://i752.photobucket.com/albums/xx167/kevler191919/Visablespectrum-2.jpg

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Ligt aan de toepassing, als het een 5mW laserpointer is valt ie in klasse 3b. Is het een 5mW laser in een machine/apparaat en komt de laserstraal niet naar buiten is het niet persee een classe 3b laser.
Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.
Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.
Lijkt me duidelijk dan toch.

er van uitgaande dat je een laserpointer wil dan mag het niet.

je mag er niet in handelen en als je handelen in het breedste zin van het woord neemt mag je er dus ook niet 1 kopen.
je bent geen 18.
gebruik je hem in het openbaar dan heb je kans dat je hem kan inleveren.

Wil je het niet als laserpointer gebruiken dan gelden er andere regels

Topicstarter
Noujah ik wou er een voor recreatief gebruik. Als je een coole green laser hebt kan je er veel lol mee hebben en is ook cool in de nacht.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Koop er nou gewoon een. Wij moeten jouw lol niet verpesten.

Je fietst toch ook wel is door rood bij een nutteloos stoplicht...
Pagina: 1