Heatmap ad

Pagina: 1
Acties:

• Dicebar
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-11-2025
Lieve adjes,

Vannacht werd ik onplezierig verrast door een stukje scriptwerk van een advertentie bij een nieuwsartikel op t.net dat een mooie heatmap aan het opmaken was door mijn muisbewegingen te volgen. Hoewel ik kan begrijpen dat adverteerders deze informatie supermooi vinden, heb ik er zelf altijd een vies gevoel bij; alsof mijn elke beweging gevolgd wordt :+

Normaliter zorg ik er, als echte tweaker, dan ook voor dat dit soort scriptjes niet lang meer werken tijdens mijn avonturen op het wijde web. Maar dit is Tweakers, waar ik met plezier de ads die de website ondersteunen blijf bekijken, en als ik ergens problemen mee heb, altijd een berichtje kan achter laten bij de lieve adjes _/-\o_

De schuldige is een stukje JS dat bij de volgende ad hoort:
http://media.adrcdn.com/a...9/9336/banner_336x280.swf

Ik weet zeker dat andere ads ditzelfde systeem ook gebruiken, maar ik denk dat jullie hiermee wel genoeg info hebben :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
We gaan even kijken wat hier aan de hand is...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-02 05:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
We hebben het even gechecked en hebben de adverteerder verzocht een verklaring voor dit script te geven. Doel en nut van deze informatieverzameling is ons niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk heeft het te maken met een andere versie van dezelfde advertentie, waarbij de auto draait aan de hand van muisbewegingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 18-11-2010 12:45 ]

• Dicebar
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-11-2025
Dank jullie wel _/-\o_

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-02 05:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Volgens de adverteerder worden geen heatmap gegevens verzameld maar wordt enkel een visibility-meting uitgevoerd: hoe lang is hoeveel % van de advertentie zichtbaar in beeld. Dit is in principe een redelijk normale effectiviteitsmeting waar we niet direct problemen mee hebben. Daarnaast wordt gemeten waar op de banner eventueel geklikt wordt maar men zegt dat op een andere manier dan via een heatmap te meten.

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat wel degelijk muisbewegingen worden verzameld?

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 18-11-2010 12:50 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Daniel schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:47:
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat wel degelijk muisbewegingen worden verzameld?
Er wordt door betreffende banner ongeveer elke seconde een callback gedaan waarin onder andere ook de huidige cursorpositie van de muis (als mouse_x en mouse_y meen ik) wordt doorgestuurd. Deze positie is berekend ten opzichte van de banner zelf, ook als de positie zich buiten de banner bevind. Het zijn welliswaar momentopnamen, maar effectief kan hiermee een mousetrail worden bepaald, en indirect wordt daarmee dus de gebruiker 'gemonitord' - ook als deze acties uitvoert die niets met de advertentie te maken hebben.

De vraag is of het middel het doel (effectiviteitsmeting) wel rechtvaardigd als dat betekent dat een adverteerder in feite achter het beeldscherm van de gebruiker gaat zitten en meekijkt wat deze allemaal doet op een pagina. Voor een gebruiker is niet na te gaan wat er precies allemaal wordt doorgespeeld naar de adverteerder; is dat enkel een boolean waarde (advertentie is zichtbaar of niet) of wordt er meer doorgespeelt (zoals in dit geval muis-coordinaten en misschien zelfs nog wel meer)?

Intentionally left blank

Pagina: 1