Vista key met Ubuntu Live dvd vinden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik zit hier met het probleem dat Vista niet wil starten op ene Packard Bell laptop. Met Ubuntu Live dvd kan ik laptop gewoon gebruiken. Het is de bedoeling om Vista weer te installeren of eventueel te repareren zodat het besturingssysteem weer start.
Echter repareren met behulp van een Vista dvd is vooralsnog niet gelukt.

Probleem is ook dat sticker onderop laptop is niet meer leesbaar. Dus code van Vista is verloren....

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om met Live dvd van Ubuntu code van Vista toch te achterhalen. En waar moet ik dan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Dit word niet op prijs gesteld!!

[ Voor 83% gewijzigd door iisschots op 17-11-2010 19:09 ]

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik denk dat deze link een goed mogelijkheid geeft;
http://www.raymond.cc/blo...ad-or-unbootable-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of Hirens Boot CD starten in Mini-XP en dan Magical Jellybean Keyfinder gebruiken. Maar let wel, de key die je eruit haalt is NIET gelijk aan de key die onderop je laptop zit/zat. Kans is zeker aanwezig dat je geen voor geactiveerd systeem hebt en dat activatie ook niet lukt.
Daarbij komt ook nog, normaal gesproken zit de key al in de recovery/installatie disc, mocht je zo'n schijfje hebben die niet afhankelijk is van een image op de hdd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Beetje lastig als je Windows niet meer boot zoals bij de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Hero Of Time schreef op woensdag 17 november 2010 @ 19:07:
Of Hirens Boot CD starten in Mini-XP en dan Magical Jellybean Keyfinder gebruiken. Maar let wel, de key die je eruit haalt is NIET gelijk aan de key die onderop je laptop zit/zat. Kans is zeker aanwezig dat je geen voor geactiveerd systeem hebt en dat activatie ook niet lukt.
Daarbij komt ook nog, normaal gesproken zit de key al in de recovery/installatie disc, mocht je zo'n schijfje hebben die niet afhankelijk is van een image op de hdd.
Het is me inmiddels gelukt om met behulp van F11 Recovery Partitie aan te spreken en op die manier laptop volledig in oorspronkelijke staat te brengen. Dat wil zeggen met al die programma's die standaard meegeleverd zijn ..... Maar goed het werkt nu.

Maar ik begrijp dus van jou dat key die onderop laptop staat niet gelijk is met key die aanwezig is in Recovery Partitie van Packard Bell?

Is daar een reden voor en waarom zouden fabrikanten niet ervoor zorgen dat die keys gelijk zijn?

Ik bedoel wat is dan het nut van een key onder je laptop als je daarmee niet kan activeren? (Ik neem aan dat je met die "andere" key ook kan activeren alleen pas nadat je met Microsoft gebeld hebt.)

[ Voor 4% gewijzigd door lujo op 17-11-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Omdat het makkelijker is voor de fabriek om alle PC's met dezelfde code te installeren dmv 1 image. Anders moeten ze voor elke PC de key gaan invoeren.
De key die onderop zit is wel te activeren, maar meestal alleen via de telefoon is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hp heeft ook een ingebouwde recoverey..

En anders probeer je dit:
http://www.tomstricks.com...a-master-boot-record-mbr/

ik zou zelf heel er uit kijken met progjes die je keys achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Was vergeten te vermelden dat ik fixboot en fixmbr al geprobeerd had, maar dat mocht niet helpen. Maar goed Recovery Partitie heeft dus gewerkt.
Jimster schreef op woensdag 17 november 2010 @ 21:45:
Omdat het makkelijker is voor de fabriek om alle PC's met dezelfde code te installeren dmv 1 image. Anders moeten ze voor elke PC de key gaan invoeren.
De key die onderop zit is wel te activeren, maar meestal alleen via de telefoon is mijn ervaring.
Dit zou dus betekenen dat er makkelijk misbruik van gemaakt kan worden. Iemand met een laptop heeft geactiveerde Windows met een andere key dan die onder de laptop staat. Key die onder de laptop staat zou dus gebruikt kunnen worden om een andere computer te activeren (als je maar met Microsoft belt). Dit lijkt me niet al te slim van de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De key die in de recovery zit, die is vaak niet normaal te activeren en kan fouten geven als 'incorrecte sleutel' oid. Die op de machine is een geldige OEM key die je hoe dan ook kan activeren. Mijn Dell laptop voor werk is geleverd met W7 en een herstel DVD. In die herstel DVD zit een key al ingebakken geloof ik, of het wordt door het BIOS geregeld, maar hoe dan ook, bij het installeren van deze disc in een VM gaf mij een 'ongeldige code' en moest een andere opgegeven worden. De sticker op m'n laptop pakte hij wel gewoon en heb ermee kunnen activeren via het internet.
Hoop dat het hiermee duidelijk is met de licentiecodes in de herstel media en op de machine.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Die key die in recovery zit is bij mijn weten gekoppeld aan de bios van laptop of computer van een bepaalde fabrikant vandaar dat de key uit recovery alleen werkt op die bepaalde apparaten.

Het zou interessant zijn om die recovery key terug te halen en dan laptop op een normale manier te installeren (dus niet door gebruik te maken van recovery partitie) maar door gewoon met een Windows dvd te installeren. Als het goed is zou die key gewoon moeten werken vanwege goede bios.

Key wat dus onder je laptop zit is is dan extra key die je dan ook zou kunnen gebruiken voor een ander apparaat.

Dus mijn redenatie is dat je met het kopen van een laptop/computer die recovery partitie bevat eigenlijk twee keys krijgt. Die tweede key zou je dan kunnen gebruiken om een andere pc te activeren.

Iemand die dit al geprobeerd heeft?

[ Voor 32% gewijzigd door lujo op 17-11-2010 23:54 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan gewoon een retail versie (MSDN) of een andere windows vista versie installeren.
Tijdens de installatie de juiste versie kiezen (als gevraagd wordt), daarna niet activeren na installatie.
Je zit dan in de 30-dagen tryout.

Om dat de meeste laptops met een OEM versie van Windows geleverd wordt, valt de versie onder een system-locked preinstallation. Dit systeem werkt met 3 dingen:

1. een ACPI tabel in de BIOS met een SLIC (Software LICence) (gewoon een "stukje certificaat")
2. een XRM-MS certificaat dat via de slmgr te installeren is
3. een algemene product key, die niet al key werkt, maar offline activatie via SLP activeert

Nummer 1, zit als het goed is al in je BIOS. Nummer 2 kan je overal legaal vinden en downloaden, maar je kan hem ook van je windows installatie kopieren, of van de installatie/recovery media. Nummer 3 is ook gewoon op internet te vinden. Naar mijn weten is een stel willekeurige nummers en letters nog steeds legaal om te lezen, kopieren en te schrijven, dus dat zal ook geen probleem opleveren.

Wat je na de installatie kan doen, als de 30 dagen van de tryout in gaan, is zelf, handmatig de SLP activatie starten. Controleer of de SLIC aanwezig is, dat kan met SLIC_Toolkit. Google is your friend. Mydigitallife.info heeft een forum. (vanaf nu: MDL), een japanner heeft ook een forum met hetzelfde programma. Wat het doet is eenvoudig: het leest de ACPI tabellen van je BIOS uit, en kijkt of ie een SLIC tabel tegen kwam.

Als je een SLIC tabel hebt (v2.0 of v2.1) kan je verder gaan. Heb je die niet, dan heb je een SLP windows, en is je BIOS dus ook niet legaal van een licentie marker voorzien.

Als je die hebt, ga je verder door jezelf te voorzien van dat digitale certificaat. Dat heb je als het goed is al, op de windows installatie, en op de installatie/herstel media. Ook google kan je helpen, en MDL (betere search engine). Als je die gevonden hebt, ga je kijken of je de standaard code voor je fabrikant kan vinden. Weer: MDL & Google are the way to go.

Stel dat je al weet dat je BIOS een SLIC tabel heeft, en je geen zin hebt om te zoeken naar die gegevens, dan is daar een utility programma voor, het heet: My Digital Activator. Het bevat alle certificaten en nummers om SLP activaties handmatig door te voeren. Dit werkt dus alleen op systemen die door de fabrikant met licentie werden geleverd. Als je geen licentie hebt zal er gewoon niks gebeuren.

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Nu je via F11 een image heb kunnen terugzetten zou ik kijken of je Vista al geactiveerd is of niet. Check dit via Configuratiescherm ==> Systeem. Als daar staat dat Windows is geactiveerd dan ben je klaar. Zo niet, dan zal je Windows moeten activeren. Mijn ervaring is dat Windows uiteindelijk met een mededeling komt dat het geactiveerd moet worden en het geeft je dan een aantal mogelijkheden. Eén daarvan is een telefonische. Als je dit opstart dan zal het systeem dacht ik een 9 tal codes maken die je via de cijfertoetsen van je telefoon aan MS kunt doorgeven. Deze zal herkennen of het om een legitieme versie gaat en zo ja dan geeft MS je weer een 6 tal codes die je moet invoeren om je Windows geactiveerd te krijgen.

• lujo
Wat mijn "probleem" betreft ben ik inderdaad klaar. Vista werkt weer en Windows is geactiveerd. Activatie ging automatisch dus ik hoefde zelf niks voor te doen (niet bellen of middels internet activeren).

Dus ik ga vanuit dat ik inderdaad een SLIC heb zoals johnkeatens dat beschrijft.

Waar ik echter naar benieuwd ben is dus datgene wat ik in mijn vorige post beschreef.

Dus dit stukje:
"Dus mijn redenatie is dat je met het kopen van een laptop/computer die recovery partitie bevat eigenlijk twee keys krijgt. Die tweede key zou je dan kunnen gebruiken om een andere pc te activeren.

Iemand die dit al geprobeerd heeft?"

Dus als een laptop/computer SLIC heeft zou je die "tweede" licentie op die sticker kunnen gebruiken voor een ander systeem?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:51

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je zult waarschijnlijk even moeten bellen, maar waarschijnlijk wel ja. Ik weet niet precies hoe moeilijk ze doen over de telefoon, en of ze kunnen zien op wat voor systeem jij probeert te activeren. Then again, als je het telefonisch doet is de activatie geloof ik in z'n geheel offline, en kun je gewoon zeggen dat je het op je laptop doet maar dat je internet het niet doet o.i.d.

tl;dr: Ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Ja dat werkt. Ik heb dat wel eens gedaan om windows XP op een andere computer in een virtualbox te installeren. Hierbij was de sleutel die in mijn preinstall XP zat ook een andere dan onder op mijn laptop stond.
Pagina: 1