van geluidskaart PC naar versterker (de horrorverhalen)

Pagina: 1
Acties:

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:33
Ik wil graag op een of andere manier het geluid van mijn pc overdragen naar mijn stereo-installatie. Geen probleem, immers uitgang pc --> ingang versterker.

Maar nog niet durven proberen omdat ik regelmatig verhalen lees over dat je absoluut geen metalen verbindingen tussen je pc en je versterker moet leggen, want de pc gebruikt een netfilter, en als je pc niet geaard zit aangesloten staat de helft van de voedingspanning op de behuizing en dat zou dan overslaan naar de versterker en heb je een ingang verknoeid.

Daarover heb ik dus twee vraagjes:

- Als ik de verhalen geloof, komt dus de helft van de netspanning niet alleen op de behuizing van de pc zelf te staan, maar ook op de kabels die erop aangesloten zitten. Klopt dat?
- Waarom trekken "pc-speakers" zich hier niks van aan en versterkers wel?

Ik weet wel dat het aansluiten op vele andere (en betere) manieren kan, maar voor deze manier heb ik de spullen liggen, en was vooral benieuwd voor de technische verklaring voor de 'horror'-verhalen die je vaak over analoge verbindingen tussen versterkers en niet-geaarde pc's leest. Alvast bedankt :)

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
als de helft van de voedingsspanning op het chassis zou staan van een pc, zouden er heel wat componenten van je pc en die van mensen sneuvelen.

De enige reden dat het gevaarlijk kan zijn is wanneer je eindversterkers aansluit op pc's die hebben dikwijls geen volume regeling en versterken dan ook maximaal.
Als je een geïntegreerde versterker hebt dan heb je een volumeregeling en dus een beveiliging.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er kan een lekspanning op de behuizing van een pc staan van half de netspanning. Dit komt inderdaad door de opbouw van het netfilter. Hoewel dit problemen kan geven, is het niet zo dat je versterker dit niet aankan. Wat wel belangrijk is, is om de bekabeling alleen aan te sluiten als de pc volledig ontkoppeld is van het stroomnet. De 115volt lekspanning is namelijk genoeg om componenten te frituren (ik heb op die manier ook weleens een uitgang van m'n geluidskaart opgeblazen).
Op het moment dat alle bekabeling is aangesloten, zorgt de massa van de geluidskabel ervoor dat deze lekspanning via een veilige weg de versterker kan bereiken, buiten eventuele gevoelige componenten om.

Wat wel kan gebeuren, is dat de lekspanning voor een brom om het signaal kan zorgen. Hoewel dit ongevaarlijk is, is het natuurlijk wel erg irritant.

Wat voor een verbinding tussen pc en versterker altijd wel aan te raden is, als je gebruik maakt van een geleidende verbinding (dus ook voor digitaal over coax of analoge video), is een aardlus-isolator:
Afbeeldingslocatie: http://radiocentrum.com/media/pictures/large/103727.jpg
Die zorgt voor een scheiding tussen pc en versterker.
Nog mooier en beter is het om gebruik te maken van een optische verbinding, als daar tenminste de mogelijkheden voor zijn.

Kortom, het kan gewoon (ik heb het zelf jaren zo gehad), maar er zijn wat dingetjes om extra rekening mee te houden.

Wil je het overigens helemaal op safe spelen, dan is natuurlijk het beste om je pc te aarden (is sowieso altijd aan te raden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:33
deepbass909 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:29:
Er kan een lekspanning op de behuizing van een pc staan van half de netspanning. Dit komt inderdaad door de opbouw van het netfilter. Hoewel dit problemen kan geven, is het niet zo dat je versterker dit niet aankan. Wat wel belangrijk is, is om de bekabeling alleen aan te sluiten als de pc volledig ontkoppeld is van het stroomnet. De 115volt lekspanning is namelijk genoeg om componenten te frituren (ik heb op die manier ook weleens een uitgang van m'n geluidskaart opgeblazen).
Op het moment dat alle bekabeling is aangesloten, zorgt de massa van de geluidskabel ervoor dat deze lekspanning via een veilige weg de versterker kan bereiken, buiten eventuele gevoelige componenten om.

Wat wel kan gebeuren, is dat de lekspanning voor een brom om het signaal kan zorgen. Hoewel dit ongevaarlijk is, is het natuurlijk wel erg irritant.

Wat voor een verbinding tussen pc en versterker altijd wel aan te raden is, als je gebruik maakt van een geleidende verbinding (dus ook voor digitaal over coax of analoge video), is een aardlus-isolator:
[afbeelding]
Die zorgt voor een scheiding tussen pc en versterker.
Nog mooier en beter is het om gebruik te maken van een optische verbinding, als daar tenminste de mogelijkheden voor zijn.

Kortom, het kan gewoon (ik heb het zelf jaren zo gehad), maar er zijn wat dingetjes om extra rekening mee te houden.

Wil je het overigens helemaal op safe spelen, dan is natuurlijk het beste om je pc te aarden (is sowieso altijd aan te raden).
Okee, dus het is toch niet verstandig om het zo aan te sluiten. Andere mogelijkheden heb ik niet, de geluidskaart heeft geen optische uitgang en de versterker heeft alleen analoge ingangen. En een nieuwe geluidskaart (of externe) geluidskaart + een losse DAC (of minidiskrecorder) word me voorlopig even te duur. Draadloos zou ook kunnen, maar is ook niet goedkoop aangezien er geen draadloze systemen bestaan voor puur audio (bij Conrad.nl niet in elk geval) het is altijd in combinatie met video verzenden en dat gebruik ik toch niet.

In elk geval bedankt voor de technische verklaring :)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 15:51

ST10©DE

Dus.............

DJ Vincento schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:40:
[...]

Okee, dus het is toch niet verstandig om het zo aan te sluiten.
Hmm, misschien moet je zijn post nog een keer goed lezen. Daarin staat dat het gewoon kan, maar dat het verstandig is om eerste even de stekkers uit het stopcontact te halen voordat je de verbinding tussen versterker en geluidskaart maakt. Zelf heb ik dat zelfs nooit gedaan, alleen een plopje was het gevolg bij mij altijd. De versterker doet het nu nog steeds. Overigens heb ik ook nog nooit van dergelijke verhalen gehoord, en ken toch redelijk veel mensen die deze verbinding hebben.

Gooi gewoon die kabel er tussen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Verwijderd

Er zijn letterlijk tienduizenden mensen die het zo doen, maar het zou niet kunnen?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@P. Mekes
stekkers eruit is eigenlijk altijd het advies als je apparatuur gaat aansluiten (in vrijwel elke handleiding staat dit ook gewoon). Het gaat bijna altijd goed met de stekkers nog in het stopcontact, maar ik heb zelf bijv. de pech gehad ook een SoundBlaster Live op te blazen door het niet te doen. Maar goed, ik zag ook letterlijk vonken overspringen tussen pc en audio-kabel. Ik heb zelfs door die lekspanning al eens een moederbord opgeblazen :X (ik was iets te enthousiast met het isoleren van het moederbord ten opzichte van de kast...)

Juist omdat een pc berucht is om de 115volt lekspanning op de behuizing (en dus massa) en de nare eigenschap van een jack/koptelefoon plug om bij inpluggen eerst het linker kanaal, dan het rechter en als laatste pas de massa met de massa van het bronapparaat te verbinden (eigenlijk moet de massa altijd als eerste contact maken), is het verstandig om even de stekker van een pc uit het stopcontact te trekken als deze niet geaard staat. Is de pc geaard, dan doet het risico zich eigenlijk al niet meer voor.

Eenmaal aangesloten lopen beide apparaten absoluut geen risico meer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1