traag schrijven en lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03-2023
Ik heb een probleem met een Samsung F1 1TB HDD.
Als ik iets kopiëer naar of van de schijf haal ik een maximale snelheid van 4MBps.
Ik heb even een test gedaan met hdtune en hier haal ik een maximale snelheid van 3,8MBps.
De health status in hdtune is OK en er zijn ook geen errors te vinden.
De schijf is geformateerd als ntfs en is zo'n 60% gevuld.

Ik kreeg het probleem voor het eerst een paar weken geleden. Ik heb toen Windows 7 opnieuw geinstalleerd maar dit heeft niets geholpen.
Ik draai in dual boot ook Ubuntu en wanneer ik daar files kopiëer gaat dit tegen ongeveer 40MBps, wat overigens nog geen super prestatie is maar toch al beter dan de 4MBps die ik haal in Windows 7.

PC specificaties:
moederbord: gigabyte GA-EP35 DS3Rv2.1
CPU: intel C2Q9400
8GB ram
2x Samsung F1 1TB
1x Samsung F3 1TB
1x Samsung F3 2TB ecogreen
1x Western Digital Caviar Green 2 TB
1x Western Digital (oude schijf aangesloten via ide) 320GB
1x Maxtor (oude hd aangesloten via ide) 300GB

[ Voor 17% gewijzigd door mdeb op 16-11-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de drivers van je controller geïnstalleerd? Welke controller gebruik je en hoe heb je deze ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou om te beginnen even de hardeschijf testen met het diagnose programmatje van Samsung. Tevens in het logboek van Windows kijken of daar meldingen staan over deze schijf. Het kan zijn dat Windows denkt dat de schijf defect aan het gaan is en hem daardoor op de langzaamste stand zet.

http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als een schijf meerdere malen leesfouten geeft schakelt Windows de controller automatisch terug naar PIO mode. In elk geval in XP. Weet niet zeker of W7 dit anders doet. Dan moet je de controller uit apparaatbeheer deïnstalleren en rebooten zodat die weer opnieuw geïnstalleerd wordt om dat te laten herstellen maar Ultra DMA. Ik weet niet hoe Linux hier mee omgaat.

Voor die leesfouten moet natuurlijk een oorzaak zijn. Kan de schijf zijn maar probeer ook eens een andere kabel of voedingskabel of zelfs hele voeding als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet van demo's dat Win7 aan SMART monitoring doet en hiervan een melding geeft aan de gebruiker maar ik heb dit zelf nog nooit gezien. XP is idd het hele PIO verhaal wat je gewoon in de properties van de controller kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03-2023
Volgens hdtune draait de schijf met problemen in Ultra DMA Mode 8.
De es tool gaf geen enkele foutmelding.

[ Voor 25% gewijzigd door mdeb op 17-11-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logboek? (start -> eventvwr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 21:33
Klinkt als een probleem met de aansturing op de hardeschijf zelf, dit heb ik ook eens gehad. Krijg je andere resultaten bij een koude test?

Probeer eens op te starten met linux live cd (ubuntu o.i.d) en kopieer een bestand naar de schijf. Kijk of dat de zaak veranderd.
Pagina: 1