Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750
Lijkt me logisch, gewoon meteen alle relevante info in de startpost zetten. Geef verder even aan hoe de s-ata controller ingesteld staat (ide, ahci, raid) en welke driver je gebruikt.jasiccama schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:53:
Verder nog specificaties nodig?
Asus P7P55D-E
Intel I5-750
OCZ 4 Gb 1600 CL8
Samsung 1TB HD
Gigabyte GTX460 1 Gb
Thermaltake Toughpower 700W
SATA controller staat ingesteld op AHCI
Waar kan ik zien welke driver ik gebruik?
Is een 'intel' driver, maar welke...
Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750
Misschien dat ie misaligned is, wat door je image software komt. Probeer eens een schone installatie, en laat Windows 7 tijdens installatie de schijf opnieuw partitioneren. Windows write cache wil ook nog wel eens moeilijk doen (via eigenschappen fysieke schijf). Als ie wel aan staat, kan je m een keer uitzetten/reboot en aanzetten/reboot.
Gebruikte driver kan je zien in je apparaatbeheer (zoiets als Microsoft AHCI driver, of Intel Rapid Storage Technology). Versienummer is ook van belang.
edit: zie dat je er twee controllers op zitten. Verifieer dan ook even op welke controller ie zit
[ Voor 10% gewijzigd door _H_G_ op 17-11-2010 12:24 ]
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=GcRyQQyzUldWVI52
Ik heb zelf de 120gb versie en volgens ATTO zit ik rond de 265 voor schrijf en 275 voor lees.
HDTune geeft ongeveer hetzelfde net als Sisoft Sandra alleen CrystalDiskmark geeft lager aan.
Maar deze schijnt het niet prettig te vinden als je een schijf test waar windows op staat.
Ik had hiervoor een Vertex 1, dus daar gebruikte ik CrystalDiskmark wel.
Alignen is denk ik mijn probleem;
Ik gebruik het programma Paragnon Alignement Tool (of zoiets :-)) om mijn partitie te alignen alleen wil dat op één of andere manier niet meer.
Ik denk dat ik maar een schone installatie ga doen, ben ik hopelijk van het 'probleem' af.
Ik vond dat mijn schrijfsnelheid gewoon te laag was voor een Vertex 2, vandaar dus ook deze Post.
Iedereen bedankt voor de reply, ik weet wat ik moet doen.
Probleem is al opgelost.
Ik heb, volgens iemand van het forum van Paragon, de foutcontrole uitgevoerd op de SSD.
Hierna de tool van Paragon gedraaid en mijn partitie is weer ge-aligned (wat een woord).
Daarna ATTO weer opgestart en mijn schrijfsnelheden liggen nu tussen de 260 en 270, dus prima.
Het is maar goed dat er forums zijn...
Y'24
Geen flauw idee.RvV schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:41:
Is dat een betaalde tool van Paragon? Ik heb namelijk een zelfde probleem en het zou mooi zijn als ik het daarmee ook kan oplossen.
Ik heb het ooit eens geinstalleerd en het werkt nog steeds.
Ideaal programma om je partitie te alignen zonder Windows opnieuw te hoeven te installeren.
Stuur me maar een email en dan zal ik kijken of ik je de 'setup' kqn mailen.
Ik had ergens gelezen dat Acronis Trueimage 2010 hier juist rekening mee zou houden.418O2 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:17:
Je moet nooit een image terugzetten op een SSD. Dan gaan inderdaad de alignment fout (uitlijning) en dan krijg je zulke prestaties.
Dus niet en vandaar ook dat ik het programma van Paragon gebruik om de partitie weer te alignen.
Alleen werkte dit niet meer, maar dat is nu opgelost.
Dus een image maken van je SSD heeft weinig zin ?418O2 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:17:
Je moet nooit een image terugzetten op een SSD. Dan gaan inderdaad de alignment fout (uitlijning) en dan krijg je zulke prestaties.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Verwijderd
mijn probleem is al opgelost hoor.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:55:
Mogen we AS SSD screenshot zien? Dan kunnen we gelijk zien of je wel TRIM hebt en of je partitie wel aligned is of niet.
Probleem was dat mijn partitie niet aligned was en dit heb kunnen oplossen met Paragon Alignement Tool.
Dit werkte eerst niet maar door een foutcontrole uit te voeren op de SSD heb ik dit weer werkend gekregen.
Snelheden op de SSD zijn nu goed.
Verwijderd
Maar inderdaad zoals ik al dacht; verkeerde alignment. Maar als je de échte snelheden van je SSD wilt zien moet je AS SSD of CrystalDiskMark gebruiken. ATTO schrijft nulletjes dus uiteindelijk test je dan de compressiesnelheid van je controller, maar niet echte schrijfsnelheid.
Beetje vergelijkbaar met 'burst' scores voor HDDs; ja leuk dat je 600MB/s naar je DRAM kunt schrijven; maar de echte schrijfsnelheid van HDDs is toch echt <=150MB/s.
Maar je SSD zou nu dan wel op goede snelheid moeten werken. Toch kan het goed zijn om te kijken of TRIM wel werkt; AS SSD laat zien welke driver je gebruikt, als dat een AMD driver is heb je geen TRIM; die fout maken best veel mensen. Dus vandaar. AS SSD laat alles in één klap zien.
Ah ok, zo bedoel je.Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 14:53:
Ja had eerst even moeten doorlezen.
Maar inderdaad zoals ik al dacht; verkeerde alignment. Maar als je de échte snelheden van je SSD wilt zien moet je AS SSD of CrystalDiskMark gebruiken. ATTO schrijft nulletjes dus uiteindelijk test je dan de compressiesnelheid van je controller, maar niet echte schrijfsnelheid.
Beetje vergelijkbaar met 'burst' scores voor HDDs; ja leuk dat je 600MB/s naar je DRAM kunt schrijven; maar de echte schrijfsnelheid van HDDs is toch echt <=150MB/s.
Maar je SSD zou nu dan wel op goede snelheid moeten werken. Toch kan het goed zijn om te kijken of TRIM wel werkt; AS SSD laat zien welke driver je gebruikt, als dat een AMD driver is heb je geen TRIM; die fout maken best veel mensen. Dus vandaar. AS SSD laat alles in één klap zien.
Ik zal dat programma even proberen, altijd handig.
Ik dacht dat je TRIM werking ook via een DOS commando kon achterhalen, weet zoniet meer wat deze was uit mijn hoofd.
Heb in ieder geval wel een intel-driver, dat weet ik wel.
Wel bedankt voor de info!
Verwijderd
http://www.ocztechnologyf...E-amp-FAQ-ABC-for-OCZ-SSD
Ik zou de hele guide nog maar even vluchtig doornemen overigens word AHCI afgeraden voor gebruik binnen het OS (alleen om te flashen) maar wellicht heb je hier een reden voor. Bedankt voor de tip van de alignement tool iigQ. How do I know if TRIM is enabled on my OCZ SSD?
A. Use a SMART Monitoring Tool such as Crystal Disk Info and this will show the SSD supports TRIM.
A. In Windows 7, go to start/run/cmd), type the following:
fsutil.exe behaviour query DisableDeleteNotify. It should respond back with:
DisableDeleteNotify=0 if TRIM support is ready and active.
If it's not.. type fsutil.exe behavior set DisableDeleteNotify 0.
Hé, bedankt voor die guide, die kende ik nog nietVerwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 06:18:
Dit komt uit de OCZ SSD guide:
http://www.ocztechnologyf...E-amp-FAQ-ABC-for-OCZ-SSD
[...]
Ik zou de hele guide nog maar even vluchtig doornemen overigens word AHCI afgeraden voor gebruik binnen het OS (alleen om te flashen) maar wellicht heb je hier een reden voor. Bedankt voor de tip van de alignement tool iig
Ik weet het op laatst ook niet meer:
De één zegt je moet juist wel de AHCI gebruiken omdat dit sneller moet zijn en de andere raad het juist af.
Ik denk dat er niemand het juiste antwoord heeft...
Als iemand trouwens een link moet hebben voor die Alignement Tool moet die mij even een email sturen!
Verwijderd
De AHCI tip heb ik van OCZ zelf maar dit is ook in het forum te lezen aldaar. Deze manual is overigens voor alle SSD gebruikers erg handig als naslag werk!
Edit:
Nr.1 is me OS SSD en SSD nr2 bevat alleen data (beide zelfde firmware /Vertex2)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 15:46 ]