Toon posts:

AMD Ph. 2 X6 1090T icm met DDR3 1600 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem, maar ik heb toch ergens mijn twijfels bij het halen van bepaalde snelheden van het geheugen die gehaald kunnen worden icm de AMD 6X 1090T.
Ik heb de volgende combo die ik mijn hoofd heb voor het board, cpu en geheugen.

AMD Ph. 2 X6 1090T
Corsair 4GB DDR-3 1600 Kit (CMP4GX3M2C1600C7, Dominator)
Asus M4A89TD PRO/USB3 (AMD 890FX)

Ik wil het allemaal bestellen bij Altern., maar de website van Alternate geeft aan dat de snelheid van 1600mhz van het geheugen alleen gehaald kan worden als de CPU Memory controller dat ondersteunt.
Nou staat er op de info pagina van de AMD 1090T (op de website van Alternate), dat de Memory controller tot 1333Mhz gaat.
Ik zag op de website van Asus, dat het geheugen compatible is met het moederbord en dat het geen probleem moet zijn voor het moederbord om dat te draaien, maar ik kon niet zo snel vinden of het geheugen in combinatie met de AMD 1090T ook op 1600Mhz kan draaien.

Lijkt mij raar dat AMD een CPU zou verkopen wat eigenlijk op bepaalde borden de bottleneck zou kunnen zijn?
Weet iemand hier iets van? Is dit iets wat waarschijnlijk in de BIOS is in te stellen?

Hopelijk weet iemand mij hiermee te helpen.

Dank u wel alvast!

Grt Matthijs

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-02 17:57
er wordt dan bedoeld dat je je geheugen kan overclocken, en de moederbord en geheugen ondersteunen die snelheid. dus dan moet je prosessor overclocken. dat heb ik wel gedaan met mijn AMD Athlon II X2 250 (loopt nu op ddr3 1333 ). maar de keuze om het overteclocken is jouw keuze, dan ben je wel je garantie kwijd.

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd ben ik met overclocken nog niet echt gevorderd behalve dan een paar instellingen te maken in de Bios van de Multiplier en timings van het geheugen, maar wil ik wel uitvoerig research doen, voordat ik iets aanschaf en weet dat het goed te overclocken is.
Ik vind overclocken van de CPU niet zo erg (al ben ik er nogal een novice in), mijn AMD 9850 X4 loopt nu ook op 2.9 ipv 2.5, maar ik vraag me af of het nut heeft om dat Corsair Dom. 1600Mhz te halen als het toch niet op 1600 kan lopen door de memory controller CPU.
Ik zie op het AMD forum redelijk tegenstrijdige berichten, de een zegt van wel, de ander weer van niet.
Het moederbord wat ik graag wil hebben heeft ook 1000 en 1 mogelijkheden om te overclocken met knopjes en andere toeters en bellen, maar de website van Asus verteld nou even niet of je wel of niet die snelheid van 1600Mhz kan halen icm de AMD x6 1090T
Lijkt me ergens logisch dat het geen probleem moet zijn, want wat heeft het anders voor nut om al die hoge snelheden van 1600 en 2000mhz voor geheugens te vermelden? Ja toch?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18

RvL

Als je niet overclockt zal je inderdaad niets hebben aan 1600MHz geheugen: dit wordt simpelweg teruggeklokt naar 1333MHz. Het enige voordeel wat je zal hebben is dat 1600MHz geheugen iets strakkere timings zal kunnen hanteren op 1333MHz dan het meeste 1333MHz geheugen. Dit voordeel is in de praktijk echter verwaarloosbaar (als in: je zal het niet merken).

Wanneer heb je dan wel iets aan 1600MHz geheugen? Als je gaat overclocken! Als je je processor sneller laat lopen, zal de memory controller ook harder gaan lopen (en dus meer data versturen) waardoor het mogelijk sneller gaat lopen dan 1333MHz. In dat geval gaat je geheugen dus ook sneller lopen.

De vraag of je het nodig hebt is een vraag die je het beste aan jezelf kan stellen. Ga je stevig overclocken of niet? Bij een relatief kleine overclock zal je het voordeel namelijk nog niet uit je geheugen halen. In dat geval kun je dus beter voor 1333MHz geheugen gaan, wat toch een stukje voordeliger is.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Ok merci! Duidelijk antwoord! Ik zal wel redelijk wat winst in snelheid willen halen uit de processor, maar ik wil niet tot het uiterste gaan daarmee. Ik ga er nog eens over nadenken of ik wel 1600mhz dan nodig heb. Misschien met het oog op de toekomst wel, maar het is nooit slecht om niet al te snel conclusies te trekken en impulsief een aankoop te doen waar je later weer spijt van krijgt.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Misschien kun je ook voor de gulden middenweg gaan ;) Bijvoorbeeld pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX zijn erg voordelig met een prijs van ongeveer 55 à 60 euro voor 4 GB.

Vergeet niet dat 1600 MHz geheugen ook prima op 1333 MHz kan lopen. Wanneer je gaat overclocken kun je het geheugen ook wat opschroeven omdat daar ruimte voor is. In dit artikel staat dit in de conclusie kort toegelicht http://www.overclockerscl...hyperx_blu_ddr31600/7.htm
Kijk wel altijd of het geheugen compatible is met je moederbord! Staat in de QLV

[ Voor 42% gewijzigd door jaapsander op 17-11-2010 10:11 ]

Verwijderd

kan gewoon en heeft vlgs mij niets te maken met overclocken maar puur met het aanpassen van je mem divider.

Bij mij althans wel :)

1090T
MSI 890 FX
1600 mhz dd3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een aantal weekjes mijn nieuwe systeem draaien en het werkt uitstekend.

AMD 6X 1090T
Corsair 4 GB DDR3-1600 Kit (Retail, CMX4GX3M2A1600C8, XMS)
Asus M4A89TD PRO/USB3

Ben natuurlijk aan het overclocken geweest, maar ik heb er zelf niet zoveel kaas van gegeten om alles met de hand te doen.
Gelukkig heeft ASUS een mooie overclock tool Turbo Evo V wat het werk voor je doet.
In de eerste paar pogingen had ik alleen het probleem dat het geheugen elke keer naar 1290Mhz ging ipv 1600Mhz te blijven draaien.

Na meerdere pogingen en meer onderzoek naar het programma en hoe het werkt, heb ik het toch beter voor elkaar gekregen.

CPU-Z

Cpu:
Core speed: 3837 Mhz (is niet maximaal, veilige afstelling, maar dat kleine beetje extra dat is toch niet merkbaar)
Bus speed: 239.8 Mhz
HT Link of NB Freq: 2398.0 Mhz
Multiplier: 16x
Core voltage: 1.380 - 1.392 V (AMD Overdrive zegt: 1.325V :-\ )

Idle draait ie 34 graden, maar zodra je de stresstest doet van AMD Overdrive, dan gaat hij naar 60-61 graden na 10 minuten full load 100% draaien. Misschien toch maar snel een andere koeler kopen, mocht ik serieuze koeling nodig gaan hebben. Ff aankijken voor nu...iemand nog een goed idee voor een echte goede koeler voor niet teveel geld ? Laten we zeggen 50-60 Euro max ?

Dram:
Memory: 1599.4 Mhz
Timings 8-8-8-24
FSB:DRAM 3:10

In eedere pogingen had ik op een gegeven moment mijn geheugen op 1740Mhz lopen, waar ik heel verbaast over was, want ik dacht dat dat helemaal niet kon, aangezien het 1600Mhz geheugen is.
Ik heb het toch maar weer naar beneden bij gesteld, maar misschien later ga ik nog eens kijken of ik er meer uit krijg en het dan stabiel blijft lopen...
Ik hoop in de toekomst er nog iets meer uit te persen. Zou meer geheugen erbij proppen iets uit maken?
Als ik er bijvoorbeeld nog een reeks van 4GB van hetzelfde type bij prik ?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

AMD CPUs houden meer van strakke timings (cas7 of lager) ipv hoge snelheden. In de regel wilden quadcore Phenoms met het geheugen dan 1600Mhz, de nieuwe 6-cores hebben een verbeterde IMC waarmee, zoals je hebt gemerkt, dit wel kan. Ik las vanmiddag nog een artikel van een kerel die meer dan 2200Mhz had gescoord met een setje Mushkin geheugen, icm de 1090T. Maar als je een fatsoenlijke performance boost zoekt, kan je beter kijken of je geheugen niet op lagere timings wil werken, in combinatie met het overclocken van je CPU.
Pagina: 1