[FC5]Hoe te upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 00:02
Ik heb een ontzettend oude Fedora core 5 machine die ik wil upgraden naar een nieuwe versie. Alle mirrors zijn alleen dood (Fedora core 5 is echt veel te oud...) en ik vraag me af hoe ik dit nu moet uitvoeren. Kan ik zomaar een aantal versies overslaan en dan een yum upgrade draaien?

Het is een webserver met een 25 tal verschillende websites. Het is eigenlijk geen doen al deze websites en databases opnieuw in te moeten richten dus al een upgrade nog mogelijk is dan heeft dat wel mijn voorkeur. Ik moet alleen wel oppassen dat de php/apache/mysql weer te nieuw zijn zodat een deel van die sites weer niet werken.

Ik ben zelf meer van de Debian distro's. Die zijn wat dat betreft veel makkelijker te updaten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vergeet het maar, niet aan beginnen.
Redhat is geen Debian.
Upgraden bestaat niet in de Redhat wereld, je zal opnieuw moeten installeren.

Als je het perse wil dan kun je het wel forceren, maar als je daar de kennis voor hebt dan was je niet hier komen vragen ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Ik heb zelf net twee Fedora systemen geupdate via 'preupgrade' van 13 naar 14, wat redelijk goed werkt. Alleen van 5 naar 14 is een ander verhaal. Preupgrade is er pas vanaf Fedora 10 dacht ik.

De DVD-installaties bieden dacht ik ook een upgrade van je systeem aan. Wellicht dat dat een optie is?

En zoals onder voorgaande link vermeld staat:
It's a good idea to have a backup of your system before performing an upgrade
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 00:02
Backups heb ik wel. Het zijn virtuele machines gelukkig :) Ik vind het wel een goeie. Ik zou idd tig iso's op kunnen halen en telkens een versie hoger kunnen upgraden. Maar dat is wel monniken werk. Ik zal het eens in overweging nemen.

Verder zal eens uitzoeken vanaf welke versies de mirrors weer werken. Tnx voor beide antwoorden. Maar als er nog andere suggesties zijn dan hou ik me aanbevolen ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een upgrade van FC5 naar FC7 geeft al een lading problemen (geprobeerd in het verleden). Naar de nieuwste versie is redelijk onbegonnen werk.

Maar... een nieuwe installatie en de bestanden/settings/database overzetten is een prima optie. Al ga je waarschijnlijk inderdaad problemen krijgen met te nieuwe versies. Ik zou persoonlijk iig voor een nieuwe installatie gaan en stukje bij beetje de sites overzetten, testen, en als alles werkt de oude machine weghalen.

Upgraden is hoogst waarschijnlijk meer werk en heeft een mindere kans van slagen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:53

servies

Veni Vidi Servici

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:02:
Vergeet het maar, niet aan beginnen.
Redhat is geen Debian.
Upgraden bestaat niet in de Redhat wereld, je zal opnieuw moeten installeren.
Dit is onzin. M'n huidige webserver is als Fedora 9 begonnen en zit inmiddels op Fedora 13, het is dus absoluut mogelijk en gaat nog vrij gemakkelijk ook nog. Het is volledig beschreven: Upgrading Fedora using yum
Maar aangezien het virtuele machines zijn zou ik gewoon Fedora 14 installeren op een nieuwe virtuele machine en alle databases/websites/gebruikers etc. overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

servies schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:14:
Dit is onzin. M'n huidige webserver is als Fedora 9 begonnen en zit inmiddels op Fedora 13, het is dus absoluut mogelijk en gaat nog vrij gemakkelijk ook nog. Het is volledig beschreven: Upgrading Fedora using yum
Maar aangezien het virtuele machines zijn zou ik gewoon Fedora 14 installeren op een nieuwe virtuele machine en alle databases/websites/gebruikers etc. overzetten.
Ok, dat trek ik terug, soz voor de misleidende info, ik ben niet echt een redhat kenner (zoals blijkt).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ook met RHEL is het onzin. Ja, je gaat problemen tegenkomen, en nee, niets daarvan is niet oplosbaar.

Wat je aan problemen tegenkomt zijn namen en dependencies die veranderd zijn tussen de diverse versies. Je kunt met een uurtje klooien alles wat voor depencies-fouten zorgt geforceerd un-installen (rpm -e --nodeps $probleem) en opnieuw installeren (yum install $nieuwe-versie-probleem). rpm -Va --nofiles geeft je een lijstje van overgebleven problemen. Oude config-files vind je terug in .rpmsave-bestanden.

De betere manier is, zoals al gezegd, kale install parallel aan je huidige, en migreren. Tevens een kans op alles eens netjes op een overzichtelijke manier te ordenen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1