Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DELL R610 vs HP DL 360 G7 performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een server om te plaatsen in een datacenter.

Ons oog is gevallen op een HP DL 360 G7 performance of een DELL PowerEdge R610, beide systemen hebben hebben dezelfde hardware.

Omdat we die server in een datacenter willen plaatsen denken we eraan om op beide systemen hardware ondersteuning te nemen ipv extra onderdelen te kopen en die bij ons op stock te leggen, bij Dell is dit 2H mission critical en bij HP is dit 4H same day hardware support.

Als we enkel kijken naar de prijs dan is HP toch een stuk duurder dan DELL maar HP kunnen we dan op zijn beurt terug aankopen bij onze eigen HW leverancier, ook hebben we zelf ervaring met HP en niet met DELL.

Wat zijn jullie ervaringen met DELL, zouden jullie DELL of HP kopen en waarom?

Alvast bedankt!
mvg,
Nick

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Dell. Mits je de juiste support koopt (wat je doet in dit geval) is alles goed geregeld.
Verder is alles redelijk gelijk aan de machines. De features komen overeen (iLO vs DRAC, Server setup dvd's etc) en komt bijna alle hardware uit dezelfde fabriek (beiden besteden moederborden uit aan Foxconn). Persoonlijk vind ik drivers vinden op de Dell site altijd iets handiger dan op de HP site en wanneer je een server configged weet je bij Dell altijd meteen wat je koopt en moet je bij HP veel dingen nog los er bij halen en er in stoppen waar bij Dell je 1 (2 eigenlijk, rails apart) doos krijgt en je kan het meteen in je rack hangen.

Hardware boeren raden altijd af om Dell te nemen, reden: minder marge op te trekken. Qua kwaliteit en performance doen de merken niet voor elkaar onder. Zoals ik zei, Dell regelt het naar mijn mening iets beter qua drivers, maar dat is puur persoonlijk. Support is uitstekend mits je dus pro support neemt.

Ik heb jaren ervaring met beide boeren...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Drivers ligt nogal sterk aan je OS. Een HP met Linux is CD erin en gaan met die banaan, terwijl dat met Dell nog wel 's lastig wil zijn. Verder maakt HP beduidend betere RAID controllers (SmartArrays) dan Dell (die ze gewoon ergens anders inkopen en er een Dell sticker opplakken) en kun je onderdelen kopen bij vrijwel elke hardwareboer. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar HP's. (Overigens heb ik zelf ook twee DL360G7's onderweg.)

Aangaande support contracten: let heel goed op of het wel is wat je zoekt. De meeste van die contracten zeggen ten eerste 'binnen X tijd een respons', wat inhoudt dat ze binnen die tijd moeten zeggen 'Ok we hebben een ticket aangemaakt'. Daarna is er nog de levering van hardware en die kan al vaak langer duren. En dan is er nog het gedeelte 'mits op voorraad', wat inhoudt dat je fucked bent als een onderdeel wat kapot is niet op voorraad is. Houd dat in je achterhoofd bij de berekening of je niet beter gewoon een paar onderdelen zelf op de plank wilt leggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CyBeR schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:31:
Verder maakt HP beduidend betere RAID controllers (SmartArrays) dan Dell (die ze gewoon ergens anders inkopen en er een Dell sticker opplakken)
Dell betrekt ze van LSI. Sun en IBM doen geloof ik zaken met Adaptec, dus zo vreemd is het niet dat Dell daarvoor ook buiten de deur te shopt.
Aangaande support contracten: let heel goed op of het wel is wat je zoekt. De meeste van die contracten zeggen ten eerste 'binnen X tijd een respons', wat inhoudt dat ze binnen die tijd moeten zeggen 'Ok we hebben een ticket aangemaakt'. Daarna is er nog de levering van hardware en die kan al vaak langer duren. En dan is er nog het gedeelte 'mits op voorraad', wat inhoudt dat je fucked bent als een onderdeel wat kapot is niet op voorraad is. Houd dat in je achterhoofd bij de berekening of je niet beter gewoon een paar onderdelen zelf op de plank wilt leggen.
Ik heb dat nog niet met onze dell spullen meegemaakt. Het idee van die hardware support is juist dat zij e.e.a. op voorraad hebben en ervoor zorgen dat het binnen X tijd bij je is. Bij Dell - enige waar ik ervaring mee heb - gebeurt het inderdaad wel dat je eerst in samenspraak met de support desk moet uitvogelen wat er mis is (tenzij het al vrij duidelijk is). Maar als dan duidelijk is welk onderdeel vervangen moet worden, wordt het betreffende onderdeel alsnog gewoon binnen de afgesproken tijd omgeruild, indien gewenst door een monteur.
Het kan inderdaad zijn dat het dan in totaal langer duurt dan 4 uur. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat iets dat kapot was, niet op voorraad was.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is dat de reacties op een redelijk niveau liggen, anders was dit topic als weinig toevoegend opsomtopic op slot gegaan.
Graag op niveau discussieren, zonder andere merken af te zeiken of roepen 'wij hebben merk X, voldoet prima'.

Tijd voor een nieuwe sig..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ACM schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:09:
[...]

Dell betrekt ze van LSI. Sun en IBM doen geloof ik zaken met Adaptec, dus zo vreemd is het niet dat Dell daarvoor ook buiten de deur te shopt.
Ik noem het ook niet vreemd, maar ik moet wel zeggen dat ik die van HP wel een klasse hoger vind. Dat zij ze zelf maken is imo wel handiger (vanwege consistentie en support) maar niet strict gezien noodzakelijk. Overigens is consistentie dus wel een punt: Dell heeft in het verleden ook Adaptecs gebruikt, bijvoorbeeld.
Ik heb dat nog niet met onze dell spullen meegemaakt. Het idee van die hardware support is juist dat zij e.e.a. op voorraad hebben en ervoor zorgen dat het binnen X tijd bij je is. Bij Dell - enige waar ik ervaring mee heb - gebeurt het inderdaad wel dat je eerst in samenspraak met de support desk moet uitvogelen wat er mis is (tenzij het al vrij duidelijk is). Maar als dan duidelijk is welk onderdeel vervangen moet worden, wordt het betreffende onderdeel alsnog gewoon binnen de afgesproken tijd omgeruild, indien gewenst door een monteur.
Het kan inderdaad zijn dat het dan in totaal langer duurt dan 4 uur. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat iets dat kapot was, niet op voorraad was.
Tsja, dat is jouw ervaring natuurlijk en dat is prima. Maar ik heb op een HP DesignJet al vaker gehad dat het langer duurde dan de Next Business Day, omdat het onderdeel dat kapot was nou eenmaal niet op voorraad (meer) was.

Natuurlijk is het de bedoeling dat ze wat onderdelen op voorraad houden, maar als ze van onderdeel X er twee op voorraad hebben en de dag voor dat de jouwe kapot gaat twee andere klanten met hetzelfde contract (of een betere) een storing met hetzelfde onderdeel melden, heb jij mooi pech. En vrijwel al die contracten dekken zich in tegen dergelijke situaties.

En nogmaals, dat is op zich prima want bovenstaande situatie kan zich altijd voordoen, maar je moet daar dus wel rekening mee houden in je berekening van wat de beste optie is: twee servers nemen, één server met onderdelen op de plank, onderhoudscontracten, een combinatie daarvan, etc. Ligt er maar aan wat 't je kost als dat ding X tijd plat ligt.

• Razwer
even over de array controllers van HP
Many models rebadged from Brocade Communications Systems, Cisco, Emulex and QLogic
Wikipedia: HP StorageWorks

HP rebrand dus ook zat.

en LSI controllers zijn nou niet bepaald slecht. HP en Dell doen echt niet voor elkaar onder.

Het enige waar Dell zijn meerdere moet erkennen in HP is HP SIM al is Dell ook hard op weg om daar weer mee te concureren.

Persoonlijk zou ik voor de prijstechnisch beste oplossing gaan. Als derde boer kun je misschien nog naar IBM kijken. Die maakt ook (net zo) puike servers en zijn in sommige gevallen ook goedkoper. De grote 3 (IBM/Dell/HP) zit echt zo goed als geen verschil tussen in support en hardware kwaliteit. Low end is low end, high end is high end en in elk segment is elke boer gelijk.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik wou net zeggen, een SmartArray P400 is ook gewoon een rebranded LSI controller? Niet zeker hoe het met de laatste generatie zit.

• Razwer
volgens mij gebruikt HP nu Lefthand controllers voornamelijk gezien ze die toko gekocht hebben in 2008.

De hardware boeren doen echt niet voor elkaar onder en is prijs tegenwoordig de grootste motivatie om met een boer in zee te gaan. Niet alleen qua servers, ook qua laptops en desktops.

[ Voor 51% gewijzigd door Razwer op 16-11-2010 21:28 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:38

Ethirty

Who...me?

Razwer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:24:
volgens mij gebruikt HP nu Lefthand controllers voornamelijk gezien ze die toko gekocht hebben in 2008.
Lefthand is héél wat anders, die technologie gebruikt HP in zijn P4000-familie van SAN oplossingen.

Of HP nu rebranded controllers gebruikt of niet, ze garanderen in ieder geval een upgrade traject, dus je kan je array zo aan een nieuwere snelle controller hangen als dat ooit nodig is. Als ze dat doen met verschilende OEM leveranciers, dan maken ze in ieder geval knappe firmware.

Verder ben ik zelf een groot voorstander van HP, maar dat heeft meer met gewenning en gevoel te maken. Als ik nu zou switchen naar Dell kost me dat een hoop tijd om te schakelen.

Ik denk dat geen van beide merken zich kan permiteren slechte servers in de markt te zetten, aangezien dit toch wel main-stream machines zijn bedoeld voor een groot publiek. Een voordeel voor HP zou kunnen zijn dat jullie leverancier kan assisteren bij de samenstelling van de machine, zodat je alleen koopt wat je nodig hebt. Bij Dell zul je toch meer van de hardware zelf moeten weten aangezien je hem zelf moet samenstellen.

Lees wat ervaringen online, kijk eens naar de meegeleverde of optionele management tools en probeer op basis daarvan een oordeel te vormen. Qua performance zullen ze elkaar niet ontlopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ethirty op 16-11-2010 21:52 . Reden: stukje toegevoegd ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Razwer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:18:
even over de array controllers van HP

[...]

Wikipedia: HP StorageWorks

HP rebrand dus ook zat.
Dat gaat over SAN switches he ;)

En er kunnen LSI chips opzitten, maar rebranded LSI's zijn het niet. Ze werken ook niet met de megaraid drivers zoals Dell kaarten dat wel doen.

niet dat dit de topic was...

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:42:
[...]

En nogmaals, dat is op zich prima want bovenstaande situatie kan zich altijd voordoen, maar je moet daar dus wel rekening mee houden in je berekening van wat de beste optie is: twee servers nemen, één server met onderdelen op de plank, onderhoudscontracten, een combinatie daarvan, etc. Ligt er maar aan wat 't je kost als dat ding X tijd plat ligt.
Hier hebben we ook al een gedacht, support contracten laten vallen of een versie nemen die wat minder mission critical is en gewoon een 2 versie - weliswaar meer basic - van de server bestellen, zo hebben we intern op het bedrijf ook nog iets om mee te werken of om bepaalde situaties eerst uit te testen zoals upgrades of andere.

Nu moet ik wel toegeven, na telefonisch contact te hebben gehad met DELL dat ze direct korting hebben gegeven, omdat ze wisten dat er meerdere spelers waren waaronder HP en Supermicro, zo hebben we ons prosupport aan minder dan 1/4 van de prijs gehad, als we werken via onze eigen hardware leverancier is dit gewoonweg niet mogelijk.

Beide systemen zijn evenredig net als hun producenten, ik denkt dat dit een keuze wordt tussen iets die je kent en vertrouwt en iets die je niet kent daarom ook minder vertrouwt wegens het gebrek aan het gebruik ervan.

Verwijderd

Topicstarter
Ethirty schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:47:
[...]
Verder ben ik zelf een groot voorstander van HP, maar dat heeft meer met gewenning en gevoel te maken. Als ik nu zou switchen naar Dell kost me dat een hoop tijd om te schakelen.

Ik denk dat geen van beide merken zich kan permiteren slechte servers in de markt te zetten, aangezien dit toch wel main-stream machines zijn bedoeld voor een groot publiek. Een voordeel voor HP zou kunnen zijn dat jullie leverancier kan assisteren bij de samenstelling van de machine, zodat je alleen koopt wat je nodig hebt. Bij Dell zul je toch meer van de hardware zelf moeten weten aangezien je hem zelf moet samenstellen.

Lees wat ervaringen online, kijk eens naar de meegeleverde of optionele management tools en probeer op basis daarvan een oordeel te vormen. Qua performance zullen ze elkaar niet ontlopen.
Intern in het bedrijf hebben we altijd al HP gehad dus dit is idd gewenning, dell is voor ons onbekend (onbekend maakt onbemind).

Hardware en management tools komen overeen ILO3 vs iDRAC6 enterprise.

Voor de keuze begint die wel door te wegen naar DELL omdat prijs ook nog altijd meetelt, zal nog wat reviews doorlezen mss vind ik daar iets die me doet overslaan naar de ene of andere kant onafhankelijk van de prijs..

Bedankt voor jullie meningen!!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Ik zou juist zeggen dat ILO en de management voorop loopt.

Zowel Dell als HP maken gewoon goede servers.
Wat denk ik van belang is, waar heb je een goed gevoel over. Het is nog wel eens gemakkelijk als je ervaring met 1 merk hebt, blijf daar dan bij. 1 aanspreek punt voor al je hardware en voor 1 ervaring met hardware. Kan troubelshooten nog wel eens gemakkelijker wezen. Immers je zult ook management tooling moeten gaan beheren voor die server(s).
En het kan ook nog wel eens gemakkelijk zijn om even wat hardware te lenen van een andere server bij een probleem.

Goedkoper in aanschaf hoeft niet te betekenen dat dan het beheer ook goedkoper is.

• Razwer
Rolfie schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:43:
Ik zou juist zeggen dat ILO en de management voorop loopt.

Zowel Dell als HP maken gewoon goede servers.
Wat denk ik van belang is, waar heb je een goed gevoel over. Het is nog wel eens gemakkelijk als je ervaring met 1 merk hebt, blijf daar dan bij. 1 aanspreek punt voor al je hardware en voor 1 ervaring met hardware. Kan troubelshooten nog wel eens gemakkelijker wezen. Immers je zult ook management tooling moeten gaan beheren voor die server(s).
En het kan ook nog wel eens gemakkelijk zijn om even wat hardware te lenen van een andere server bij een probleem.

Goedkoper in aanschaf hoeft niet te betekenen dat dan het beheer ook goedkoper is.
HP voorlopen in management was een waarheid, tegenwoordig is dat ook niet meer zo erg veel. Uniforme hardware is wel handig maar zelfs dan met de constante generatie veranderingen (was erg korte tijd tussen G5 en G7 bij HP) gaat de vlieger van hardware wisselen ook niet altijd op, behalve dan de harddisk brackets van SAS of SATA schijfjes die wel overal passen bij dezelfde hardware boer wat ik moet toegeven toch wel het meest gewisselde stuk hardware is. Al is met het juiste support contract zoiets ook geen drama bij uitval.

Ik heb de afgelopen 4 jaar in een omgeving gewerkt met meerdere sites waar ik in verschillende sites verschillende hardware had. Amsterdam en Warschau had ik Dell, Kopenhagen IBM, Rickmansworth/Birmingham/Leicester/Londen HP. Van elk merk waren voor en nadelen qua inkoop, maar qua beheer was het allemaal prima te doen. Het hangt er ook weer vanaf in hoe je server verloop is (schaf je veel nieuwe aan en gooi je vaak ouwe er uit), virtualiseer je, hoe vaak deploy je een vers OS op een server, hoe belangrijk is budget, etc. Afhankelijk van die zaken is het handig een beslissing te nemen of je bij een zelfde hardware boer blijft of niet. Beheer KAN makkelijker zijn bij 1 zelfde merk, maar dan zou ik wel ook hetzelfde type alleen kopen of alleen 2 smaken, en dan hangt het er ook weer vanaf hoeveel servers je hebt. Praat je over 10 stuks, waar gaat het dan over, praat je over 100, 200, 500 dan is het weer een totaal ander verhaal.
Het is heel variabel in hoe je situatie is om welke beslissing je het beste kan nemen.
Zoals ik eerder zei, is budget je hoogste prioriteit, kun je echt met een gerust hart Dell kopen als dat goedkoper voor je is. Het doet niet onder voor HP en vice versa. Er is niet echt een grote learning curve tussen HP en Dell hardware. Als je nooit met servers gewerkt hebt is die er (zoals je misschien wel weet) wel maar verder werkt alles volgens dezelfde principes. Enerzijds vind ik dat persoonlijk wel jammer want het maakt echt niet uit wie je je geld geeft, je krijgt toch hetzelfde :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Razwer schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:03:
[...]

Uniforme hardware is wel handig maar zelfs dan met de constante generatie veranderingen (was erg korte tijd tussen G5 en G7 bij HP) gaat de vlieger van hardware wisselen ook niet altijd op, behalve dan de harddisk brackets van SAS of SATA schijfjes die wel overal passen bij dezelfde hardware boer wat ik moet toegeven toch wel het meest gewisselde stuk hardware is.
Daar zijn ze in ieder geval bij HP wel mee bezig trouwens. De harde schijven werkten al op die manier natuurlijk, en nu zijn ze dat ook aan het doen met voedingen. Voor de meeste modellen zijn die tegenwoordig ook hetzelfde. Best ideaal als je zelf spares bijhoudt. HDD en voeding is toch hetgeen het vaakst kapot gaat. In ieder geval is alle hardware die ik heb moeten vervangen het afgelopen jaar van die twee categorieën.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Ik werk voor een HP (en een beetje Dell/IBM) toko. Daarnaast ben ik persoonlijk HP fan.

Dell
Als ik een server moet samenstellen van Dell via de website (Premier login), dan kan ik bepaalde combo's niet maken. zoals bij het geheugen: wel 12 en 24GB, maar geen 18GB bijvoorbeeld. Als ik het via de distri opvraag of via mijn Dell Account Manager, dan kan het wel. Waarbij de distri veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller is met het terugkoppelen van de config en de offerte. Daarnaast vind ik Dell irritant met continu die kortingen. Als je er niet naar vraagt, wordt je dus opgelicht...

IBM
IBM maakt het m.i. lastig een config te maken als je niet in de IBM wereld goed bekend bent. Ik ben wel laatst iets tegengekomen over een IBM configurator tool. Maar aangezien ik weinig met IBM doe, heb ik er nog niet mee gewerkt.

HP
HP vind ik het fijnste qua config bouwen. Ik heb een desktoptool (HP Product Bulletin) met specs, alle partnumbers er in datasheets (Engels) en foto's. De laatste twee zijn niet voor alle producten beschikbaar, maar servers en workstations wel. Daarnaast is hetzelfde via internet beschikbaar: HP Quickspecs. Ik heb verschillende kanalen waar ik parts kan kopen, net als voor de servicecontracten. Eventueel kan ik als Preferred Partner SmartQuotes aanvragen (special bids), voor als ik in concurrentie ben of een grote order heb. Ik heb overigens wisselende ervaringen met SmartQuotes, ze lezen de comments niet goed en keuren dan daarom om onzinnige af, waarna ik het moet aanpassen en opnieuw moet insturen (niet opnieuw aanmaken). De laatste maand gaat het goedkeuren wel razendsnel (binnen een dag). Wisselende ervaring met account managers. Ik heb een PSG (Bart Wever) die heel vriendelijk is, tips geeft en indien mogelijk alles doet om mij te helpen. Fantastische vent. Daarnaast heb ik er nog een voor een ander HP segment producten die nooit opneemt als ik bel en traag reageert op e-mails. Gelukkig heb ik goed contact met zijn baas, zo gegroeid uit het verleden. })

Wat ik ook nog kan, waar Dell zo om bekend is: het op maat configureren. Aangezien dit het bedrijfsmodel is van Dell zullen zij het vaak snel kunnen leveren, waarbij ik bij HP twee weken moet wachten. Hier kan ik wel de keuzes maken in hoeveelheid geheugen bijvoorbeeld, zoals ik bij Dell aanhaalde. Alle mogelijke opties kan ik gewoon maken, waar ik bij Dell beperkt ben tot wat ze aanbieden op de site, of het via een omweg moet doen. Maar dan is dat voordeel bij Dell ook weg.
Product Bulletin updateProduct Bulletin update

Product Bulletin Worldwide specsProduct Bulletin datasheetsProduct Bulletin foto's

Product Bulletin DL360 G7 specsProduct Bulletin DL360 G7 Configuration OptionsProduct Bulletin DL360 G7 Core OptionsProduct Bulletin DL360 G6 brochureProduct Bulletin DL360 G7 foto
Jammer dat er geen datasheet van de G7 hierin staat. Maar daar hebben we de US en NL site voor.

Let op:
Als je een DL360 G7 momenteel wilt gebruiken i.c.m. 64bit Windows Server 200 R2, dan gaat dat niet werken ondanks dat ze compatible zouden moeten zijn volgens een matrix op de HP site. Wij en HP helpdesk geven aan dat het dus niet gaat werken. Via ESXi geen probleem, maar bare metal wel.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 21-11-2010 12:01 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Razwer
PcDealer schreef op zondag 21 november 2010 @ 11:52:
Ik werk voor een HP (en een beetje Dell/IBM) toko. Daarnaast ben ik persoonlijk HP fan.

Dell
Als ik een server moet samenstellen van Dell via de website (Premier login), dan kan ik bepaalde combo's niet maken. zoals bij het geheugen: wel 12 en 24GB, maar geen 18GB bijvoorbeeld. Als ik het via de distri opvraag of via mijn Dell Account Manager, dan kan het wel. Waarbij de distri veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller is met het terugkoppelen van de config en de offerte. Daarnaast vind ik Dell irritant met continu die kortingen. Als je er niet naar vraagt, wordt je dus opgelicht...
Je geeft een redelijk vertekent beeld. De premier page moet je wel even bij vertellen dat je standaard al list price korting hebt (afhankelijk wat voor deal je hebt is er een bepaald percentage).

Mijn bedrijf (zoals vele anderen) bestellen HP via een leverancier. Laat die leverancier nou precies volgens dat zelfde principe werken als Dell premier page.

Mijn ervaring is dat (ondanks dat jij je misschien opgelicht voelt) je netto minder betaald voor hardware besteld via de Dell premier site dan wanneer je soortgelijke HP hardware koopt via een leverancier.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben dat 12Gb en 24Gb beter en sneller werkt dan 18. Immers veel server hebben het advies om per 3 banken uit te breiden en juist niet met 2. Tegenwoordig is memory interleaving van 3 memory banken in servers normaal, en niet per 2. Echter per 2 kan ook. Alleen je geheugen werkt niet meer optimaal.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Rolfie schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:17:
[...]

Zou er misschien ook mee te maken kunnen hebben dat 12Gb en 24Gb beter en sneller werkt dan 18. Immers veel server hebben het advies om per 3 banken uit te breiden en juist niet met 2.[...]
Met 1 processor:
3x2GB = 6GB
3x4GB = 12GB +
-------------------------
Totaal = 18GB

• Razwer
PcDealer schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:30:
[...]

Met 1 processor:
3x2GB = 6GB
3x4GB = 12GB +
-------------------------
Totaal = 18GB
in mijn ogen is het compleet onzinnig om 18gb te proppen in een bak. het prijs verschil tussen 18 en 24gb is op zulke bedragen zo klein dat het gewoon zonde van je investering is.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarnaast vraag ik het me ook af of het heel efficient werken is als de ene CPU meer geheugen heeft dan de andere: er zijn namelijk 9 bankjes per CPU, als je met 1 CPU 18 bankjes vult heb je er 9 voor niks in gezet.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Razwer schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:51:
[...]

in mijn ogen is het compleet onzinnig om 18gb te proppen in een bak. het prijs verschil tussen 18 en 24gb is op zulke bedragen zo klein dat het gewoon zonde van je investering is.
Je weet dat veel HP servers met 3x2GB bij aankomst gevuld zijn?
Ethirty schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:24:
Daarnaast vraag ik het me ook af of het heel efficient werken is als de ene CPU meer geheugen heeft dan de andere:
De andere zit er in dit geval niet in.
er zijn namelijk 9 bankjes per CPU, als je met 1 CPU 18 bankjes vult heb je er 9 voor niks in gezet.
En met 1 cpu worden de andere banken niet eens aangesproken, dus 18 vullen heeft totaal geen zin.

Mensen, wel lezen voor je post

• Razwer
PcDealer schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:29:
[...]

Je weet dat veel HP servers met 3x2GB bij aankomst gevuld zijn?
yup. en je liep paar posts geleden nog te pochen over hoe customizable die bakken waren met dat mooie tooltje...
Het feit dat je bij een HP boer werkt zegt genoeg over je mening over Dell. Jouw baas zal nooit blij zijn met Dell gezien de geringe marges die hij er op kan vangen. Tussenpersonen pasten passen niet in het businessmodel van Dell. Daar komt langzaam verandering in maar is nog steeds niet echt ideaal voor de hardware boertjes. Lang verhaal/kort verhaal, punt blijft, beide boeren zijn voor de eindgebruikers zo goed als gelijk met minimale verschillen die echt geen groot verschil maken in een besluit. Prijs zal een grotere factor spelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Razwer op 22-11-2010 12:20 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

PcDealer schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:29:
En met 1 cpu worden de andere banken niet eens aangesproken, dus 18 vullen heeft totaal geen zin.

Mensen, wel lezen voor je post
Ik zeg dus precies hetzelfde als jij, maar in andere woorden. Ik vulde dat aan door te stellen dat ik me afvraag of een OS het fijn vind als de ene CPU meer geheugen heeft dan de andere CPU.

Als je met 1 CPU 3x 2GB en 3x 4GB plaatst dan is het uiteraard een ander verhaal en dat had ik inderdaad niet goed gelezen :z

#team_UTC+1

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:22
Denk dat voornamelijk persoonlijke ervaring de voorkeur zal geven. In de organisatie waar ik werk hebben we ibm hp en dell. Van de +/- 60 dell servers die nu 1,5 jaar oud zijn zijn er al bij 2 de raid kaart gesneuveld. De hp +/- 100 en ibm +/- 20 servers hebben een leeftijd van 6 maanden tot 8 jaar. Deze hebben op een enkeleschijf in de systemen ouder dan 5 jaar nog nooit een probleem gegeven. Support vind ik van alle 3 even goed onderdelen worden vrijwel altijd zelfde dag geleverd.

Als de prijs van een dell of hp het zelfde is zou ik persoonlijk voor hp gaan is dell een stukgoedkoper zou ik het zeker overwegen.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11 21:29
Bij ons ook IBM, HP en Dell. De eerste twee vooral voor rackservers, Dell no enkel voor Blades.
Qua support moet ik zeggen dat we wel goed zitten bij Dell, hoewel IBM en HP zeker niet moeten onderdoen.

Het gaat hem vooral uit van voorkeur en ervaring met de systemen.

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 18:44
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 17:33:
Hallo,

Als we enkel kijken naar de prijs dan is HP toch een stuk duurder dan DELL maar HP kunnen we dan op zijn beurt terug aankopen bij onze eigen HW leverancier, ook hebben we zelf ervaring met HP en niet met DELL.
Ik heb een puur persoonlijke voorkeur voor HP maar die komt waarschijnlijk puur door ervaring. Weinig Dell ervaring en veel HP dus ik zou altijd voor HP gaan. Geld is wel belangrijk maar ik denk dat de combi die ik gequote heb dat op termijn terug betaald.

Als je de spullen haalt bij je eigen HW leverancier dan zal die ook met je mee kunnen denken en eventueel helpen bij problemen of vragen. Dat kan bij Dell ook rechtstreeks alleen mijn ervaringen daarbij zijn niet zo heel goed. De kennis die je hebt van HP zou voor mij de doorslag al geven.

Nogmaals puur persoonlijk, geen dit of dat is beter :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
We hebben al jaren Dell, en ik vind het wel fijn dat je niet met zo'n irritante tussenpersoon zit. En altijd als ik een HP tussenpersoon en Dell tegen elkaar uitspeel, komt Dell toch altijd een stuk goedkoper uit. We bestellen rond de 100k aan servers en storage per jaar, en we krijgen ook flinke korting. Bij servers weten we dat, bij storage denken we dat ;) De storage-markt is zo transparant als dikke modder..

Ik vind het samenstellen op de website van Dell erg fijn werken, ook al ligt die premier page er af en toe uit, zijn er servers niet beschikbaar in de premier page die wel op de publieke website staan, etc.

De paar keren dat ik HP servers heb samengesteld vond ik het op de HP site allemaal maar onduidelijk. Allerlei verschillende basis pakketten waarbij je dan weer andere producten moet zoeken en moet samenklikken, etc. Maar ik snap dat sommige tussenpersonen dus allemaal voor zichzelf weer wizards gaan lopen bouwen om dit toch in goede banen te leiden, maar echt heel duidelijk wordt het niet.

Qua support een beetje gemengde ervaringen. Ze helpen me altijd naar tevredenheid, maar gebruikersvriendelijk is het niet altijd. Je krijgt lukraak Nederlanders, Engels sprekende Indiers or Ieren aan de telefoon, niet echt een pijl op te trekken, en de ene keer krijg je zonder vragen een nieuwe disk opgestuurd, de andere keer moet eerst een aantal diagnostics reports opsturen. De ene keer willen ze je service tag, de andere keer moeten ze opeens je express code hebben. (en zonder die code kom je niet verder, moet je eerst weer online converteren). Dat soort dingen. Maar als je dan een goede server-dude aan de lijn hebt, heb je een direct lijntje, en wordt je altijd prima geholpen.

En 4u support betekent wel dat je binnen 4 uur te woord wordt gestaan, en ze zullen hun best doen je zo snel mogelijk te helpen, maar dat betekent niet altijd dat je server binnen 4 uur weer online is. Laatst een M610 blade met ESX die purple screens gaf met CPU errors, ik ben twee weken bezig geweest, elke nacht weer van een ander component de firmware upgraden tot het probleem opgelost was. Blijkt een bug in Intel's 56XX cpu's te zijn, waar in de laatste BIOS omheen is gewerkt, en je moet de BIOS optie 'CSTATE Control' uitzetten. Het liefst had ik echter gehad dat ze na dag 1 gewoon mobo+cpu+mezz card hadden vervangen, maar zo werkt het niet :)

Dus als je applicatie het toe laat ben je sowieso beter af met 2 simpele servers in een redundante setup dan 1 dikke, maar dat gaat nu eenmaal niet altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 24-11-2010 13:28 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Vergeet niet dat Dell bladeservers tegen bijna 0 aanbiedt. Dit uit persoonlijke ervaring en wat ook Gartner aangeeft.

• Razwer
semi offtopic, net ff een P800 controller uit een HP bak hier getrokken, is gewoon LSI, net als Dell PERC controllers dus.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Razwer schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:08:
semi offtopic, net ff een P800 controller uit een HP bak hier getrokken, is gewoon LSI, net als Dell PERC controllers dus.
Hadden we 't al over gehad. Verschil is dat Dell PERC kaarten de vorige keer dat ik er een in m'n handen had gewoon letterlijk gerebrande LSI kaarten waren (of ook Adaptec, als je een wat oudere hebt) terwijl HP alleen wat chips bij LSI betrekt en er verder zelf een kaart + firmware van bakt.

Pagina: 1