Toon posts:

24volt terugbrengen naar 2-10 volt

Pagina: 1
Acties:

• mookie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-05 20:51

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Heb niet zo superveel verstand van elektronica, maar ik heb een motor die een bepaalde stand aan kan nemen aan de hand van een voltage tussen de 2 en 10 volt.

2 volt is zeg maar 0 graden, 10 volt 360 graden.
6 volt dan heeft hij een halve slag gemaakt, 180 graden.

Echter werkt dat ding op 24 volt DC.
Die 2-10 volt moet ook DC zijn.

Kan ik op een makkelijke manier uit mijn 24 volt DC voeding een 2 tot 10 volt spanning halen?
Of moet ik echt een aparte voeding hebben en de - bij beide met elkaar verbinden?

Als ik iets met weerstanden zou kunnen doen zou dat geweldig zijn, dan zou ik b.v. 1 schakeling kunnen maken voor 2volt, 1 voor 4volt, 1 voor 6volt, 8volt en ten slotte 10volt en dan kan ik hem in 5 standen zetten.

Het hoeft niet super nauwkeurig te werken, als het maar een beetje in die richting komt.

mookie

• guus.assmann
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 13:05
Dan zou een instelbare weerstand misschien al een oplossing zijn.
Neem bijvoorbeeld een 1 Kohm exemplaar.
Zet dan van de nul naar de potmeter (Regelaar) een weerstand van 180 ohm en vanaf de andere kant van de potmeret 1K5 naar de plus 24 V.
Je kunt dan tussen de ongeveer 2 V en 10 V instellen op de loper.

Guus Assmann

• Gwannoes
  • Laatst online: 19-09 13:34

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-09 23:27

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het klinkt alsof je een servomotor hebt.

Dan heb je dus een voedingsspanning nodig (in dit geval 24 VDC).

En een referentiespanning (de 2 ~10 VDC die je noemt), die bepaalt de rotatie van de motoras.

Je zou een potmeter + weerstand kunnen gebruiken om van die 24 VDC de gewenste 2 ~ 10 VDC te maken, maar dan moet je wel weten hoeveel stroom er door die kring loopt. Dus niet hoeveel stroom de motor uit de 24 VDC trekt, maar hoeveel stroom er door de aansturing loopt. Ik verwacht dat deze stroom zeer klein zal zijn en het kan best wel eens zijn dat de regeling die ik hier voorstel niet echt nauwkeurig gaat zijn. Het is wel de meest simpele oplossing.

Als alternatief zou ik denken aan een regelbare spanningsbron zoals de LM317. Die kan gevoed worden met de 24VDC en met behulp van de juiste potmeter kun je die mooi een spanning tussen 2 en 10 VDC uit laten sturen. Even Googlen op LM317 en je vindt een heleboel aansluitschema's en specs :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Het is inderdaad een servo, waar al een heel aansturings circuit bij zit.

Ik denk dat ik het begin te snappen.
U=I*R ken ik wel maar voor zover ik zie loopt er dus geen stroom.
Of loopt er in zo'n circuit altijd een beetje stroom?
Hij meet alleen de spanning op die pin ten opzichte van de vaste - dus ik snapte niet hoe ik een weerstand moest berekenen aangezien ik de stroom niet wist.

Door die wikepedia link snap ik nu dat de spanning zich verdeelt alnaar het verschil van de 2 weerstanden, maar zouden die 180 en 1K5 ohm weerstanden sterk genoeg zijn/niet doorbranden?
Volgens mij loopt er bijna geen stroom dus een standaard half watt weerstand lijkt me prima... klopt dat?

Ik heb het net even met een 9volt batterij geprobeerd.
- van de batterij aan de - van de 24volt
+ van de batterij aan die ene pin en waarempel hij zet de motor op ongeveer 340 graden, net niet helemaal rond.
Daarna heb ik de stroom proberen te meten door de multimeter tussen de batterij en die ene pin te zetten maar ik meet niets wat waarschijnlijk betekent dat als er al iets loopt het dermate weinig is dat de meter het niet kan meten.....

Het potmeter idee is wel leuk maar de 5 standen zijn voor mij nog handiger.
Stel dat ik een 4 volt wil maken, dan moet ik dus een weerstand verschil van 24/4=6 hebben.
Kan ik dan een 180ohm en een 1080ohm weerstand pakken of moet ik dan zwaardere hebben?
En die weestanden, kan ik die zomaar tussen de + en - van de voeding hangen?

Dus zoiets:

voeding + 24volt -> 180 ohm -> 1080 ohm -> voeding - 24 volt en als ik dan meet vanaf de +24v (voor de 180 ohm) en tussen de 2 weerstanden in dan zou er 4 volt staan zonder dat er iets begint te branden / smeulen?

mookie

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Het werkt al!

Alleen nu heb ik 1 extra vraag...
De motor kan op zowel AC als DC werken.
Ik zat te testen met een kleine DC voeding, maar ik heb een zware AC voeding liggen en wil meerdere van deze dingen aan gaan sturen.

Als ik 24 volt DC op de + en - aansluit (ook al is het wisselspanning) dan werkt de motor prima, hij gaat gewoon naar het nulpunt als er geen spanning op de 3de pin staat.
Echter hoe kan ik nu uit die AC voeding een 24 volt gelijkspanning halen.
Kan ik er gewoon 4 diodes in dat welbekende kruis tussen zetten?

http://upload.wikimedia.o...mmons/a/ae/Brugcellen.jpg
Linkse plaatje van de 2, en dan links en rechts de wisselspanning en boven + van de 24volt en onder - van de 24 volt?
Ik denk dat er dan nog een elco achter moet om de spanning af te vlakken of zoiets...
Heeft iemand een link naar wat meer informatie, of een schema?

mookie

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-09 16:48
Houd wel in gedachte dat je bij gelijkrichten en afvlakken aanzienlijk meer spanning overhoudt dan je er in stopt. Je zult een secundaire winding van ongeveer 18V moeten hebben (AC) Voor 24V DC, die op haar beurt onder belasting inzakt afhankelijk van de grootte van de trafo/belasting

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:16

SA007

Moderator Tweaking
Een bruggelijkrichter (4 diodes in een cirkeltje) aansluiten op een AC motor op dezelfde voeding een een garantie voor ontploffende onderdelen.
Je bent dan namelijk lekker je voeding aan het kortsluiten met de bruggelijkrichter.

Een schema zoals dit zou je dan moeten hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
----------------------------------------  v'+'

24V AC                                        servo
        diode          _____
----+----|>|---+------|LM317|---+------+-- signal
    |          |       --+--   [1]     |
    |         _|_        |      |     _|_
    |     Elco___        +------+-[3] ___ 100nF
    |  ~470uF  | >40V              |   |  Tantaal
    |          |                  [2]  |
    +----------+-------------------+---+--- V '-'

1 = 150 Ohm resistor
2 = 100 Ohm resistor
3 = 1000 Ohm (1KOhm) potentiometer

Ik heb de weerstandswaardes berekend op ongeveer 2V en 10V, weer niet wat je motor gaat doen als je daarbuiten gaat.
De potentiometer wil je met 1 van de buitenste pootjes met de middelste bij elkaar knopen, en dan 1 kan naar R1 en 1 kant naar R2.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee