Toon posts:

Problemen met voeding

Pagina: 1
Acties:

• RipItUp
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07-04-2020
Hallo iedereen

Gisteren ontving ik mijn nieuwe Sapphire HD6870. Onmiddellijk m'n oude Sapphire HD4870 vervangen dus.

De prestaties zijn verbazingwekkend. Crysis Warhead op de hoogste settings en AA op 8x en idem met Civilization V. Een serieuze verbetering! Benchmarks laten wel uitschijnen dat m'n CPU nogal gebottlenecked wordt, maar niets dat voldoende eyecandy kan oplossen.

Nu kom ik aan het volgende probleempje. Sinds ik de 6870 in m'n pc heb steken maakt de voeding een raar tikkend geluid. Het tikken gebeurt enkel wanneer m'n pc in idle status staat. Vanaf het moment dat ik intensieve taken doe vermindert (bijvoorbeeld tijdens het kijken van 720p materiaal) of verdwijnt het helemaal (tijdens het gamen).

M'n pc ziet er als volgt uit:

CPU: Q9550 @ 2,83 Ghz (stock)
RAM: Corsair 2x 2 gb DDR2 geheugen
GPU: Sapphire HD6870
PSU: Cooler Master Real PowerPro 700 watt modular
Mobo: Gigabyte GA-EP45-DS3

Het volgende heb ik ondertussen zelf al ondernomen:

- Case en PSU fans uitgestoft => getik blijft bestaan
- Kabels van de hardware op de voeding van plaats verwisseld => getik blijft bestaan
- Alle hardware van de voeding gehaald en hem in zijn eentje ingeschakeld => getik blijft bestaan
- 6870 er terug uit gehaald en opnieuw de 4870 erin => getik is verdwenen!

Met andere woorden: het tikken lijkt niet aanwezig te zijn wanneer de PSU onder voldoende load is. De 6870 is zuiniger dan de 4870, dus zeker wat idle status betreft lijkt me dit een voor de hand liggende conclusie. Met andere woorden lijkt me dit dus een efficiency-issue te zijn met de voeding.

De PSU is nog onder garantie en komt van bij Azerty, de videokaart komt van bij Afuture. Hoe dan ook zal ik mijn verhaal moeten doen wanneer ik één van beide onderdelen in RMA terugstuur en de kans lijkt me niet onbestaande dat de één dan de fout op de ander zal willen schuiven.

Ik heb Google ook al afgestuimd naar dit probleem en ik vond een gelijkaardig topic op http://forum.bouweenpc.nl/topic/9300. Helaas heeft daar ook niemand een oplossing voorhanden.

Wat denken jullie? Moet ik maar gewoon met het getik leren leven of is er een duidelijke verklaring en oplossing voor dit euvel?

• Azbest
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-09 17:22
Een computer voeding (ofwel een geschakelde voeding) heeft meestal aan 1 watt verbruik voldoende om te kunnen functioneren, enkel wanneer er geen last is aangesloten zal de voeding gaan oscilleren. Bij nieuwere voedingen zou dat wat meer kunnen zijn, maar geenszins meer als een paar watt.

Er is wat meer informatie nodig om het probleem te achterhalen:
- Wat is de interval van de tik en is deze exact gelijk?
- Is het ook echt een tik? of misschien een klik of tok?
- Draait de ventilator goed zonder waarneembare vibraties?
- Absoluut zeker dat het geluid uit de voeding komt?

Mogelijke oorzaken:
- Koud soldeerpunt in hoogspanningsgedeelte (vonkoverslag)
- Ventilator defect of slijt aan.
- Geluid komt toch van de videokaart

./does not compute

• Kharay1977
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-04-2014
Eén simpele test om een aantal van Azbest's lijst van reëele oorzaken uit te sluiten danwel te bevestigen - de nieuwe videokaart in een andere PC uitproberen.

Tikt die ook, dan heb je je antwoord. Tikt die niet, dan heb je ook je antwoord, ten dele.

• RipItUp
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07-04-2020
Azbest schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:43:
Er is wat meer informatie nodig om het probleem te achterhalen:
- Wat is de interval van de tik en is deze exact gelijk?
- Is het ook echt een tik? of misschien een klik of tok?
- Draait de ventilator goed zonder waarneembare vibraties?
- Absoluut zeker dat het geluid uit de voeding komt?
Ik ben 100% zeker dat het de voeding is die de tik veroorzaakt. Zoals ik al vermeldde tikte hij ook wanneer er geen hardware op aangesloten was, m.a.w. wanneer er helemaal geen load op de voeding was.

Van ver klinkt het als een tik, maar wanneer ik mijn oor tegen de voeding houd hoor ik eerder iets als een relais die aldoor "klikt". Het komt van binnenin de voeding, niet van een ventilator. (Hier ben ik echter niet 100% zeker van, is erg moeilijk te achterhalen.)

Als m'n pc in idle draait (gewoon desktop-gebruik) tikt de voeding verder met een interval van ongeveer 2 tikjes per seconde. Van zodra ik intensievere taken begin uit te voeren (HD films kijken, gamen, installeren, ...) vermindert of verdwijnt het getik. (Tijdens gamen is de tik helemaal weg.)

Zojuist heb ik ook mail van Cooler Master terug gekregen. Zij denken dat het vermogen van m'n systeem momenteel te groot is. Bovendien hebben ze mij een linkje naar hun PSU-calculator test gestuurd (dit had ik al eens geprobeerd). Ik denk natuurlijk dat m'n voeding nu juist onderbelast is is omdat:

- De voeding de tik ook maakt wanneer hij in z'n eentje draait
- De 6870 in idle toestand 51 watt minder verbruikt dan de 4870 en de 6870 ook de enige aanpassing is die ik aan mijn pc heb gedaan. (M.a.w. het getik is juist aanwezig wanneer de voeding minder verbruikt dan vroeger.)
- Hun calculator me zegt dat mijn systeem slechts 318 watt verbruikt

In onderstaande link zie je bovendien het verschil in stroomverbruik tussen de 6870 en de 4870:

262w vs. 271w (= 9w verschil) onder load en 121w vs. 172w in idle (= 51w verschil)

http://nl.hardware.info/r...850-review-stroomverbruik

Dit alles doet mij eerder vermoeden dat mijn voeding in idle toestand niet aan zijn minimum vereiste load geraakt, dan dat er iets mis zou zijn met de videokaart. Deze laatste kan ik helaas ook niet in een andere pc testen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee