• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
In het Stern-gerlach experiment wordt een electron (met spin +1/2 of -1/2) naar boven of naar onder afgebogen door een inhomogeen magnetisch veld.

Ik snap niet waarom daar een inhomogeen veld voor nodig is.

Als een spin up en een spin down electron zich in een homogeen magnetisch veld bevinden dan gaat het ene electron (kringstroompje) toch naar boven en het andere naar beneden?

Zoekt parttime Front-end development ZZP opdracht

• Trias
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 02-04-2013

Trias

denkt ook wel eens na

Het Stern-Grelach experiment wordt doorgaans uitgevoerd met neutrale deeltjes met spin bijvoorbeeld neutronen of atomen. Om een kracht uit te oefenen op een dergelijke magnetische dipool heb je een inhomogeen veld nodig.

De makkelijkste manier om dit in te zien is door de magnetische dipool voor te stellen als een stokje met aan een kant een positieve magnetische lading en aan de andere kant een negatieve magnetische lading.* In een homogeen magnetisch veld zullen de krachten op beide uiteinden gelijk van grote en tegengesteld gericht zijn met als resultaat, netto geen kracht op de dipool. In een inhomogeen veld zal de kracht op een van de polen groter zijn dan op de andere en is er wel een netto kracht op de dipool en zal hij dus afbuigen.

*In het echt bestaat er zover we weten geen magnetische lading, maar dit is wiskundig een redelijke manier om de werkelijkheid te benaderen.

Niets is zo irritant als een ezel met drie achterwerken!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Hoezo is spin een magnetische dipool?

Het is toch gewoon een soort kringstroompje met een soort donutvorm aan magnetisch veld?

Edit: oh die donut is natuurlijk de dipool, anders zou het gewoon een bol zijn.
Edit2: na de krachtenbalans uitgetekend te hebben van een electrische dipool in een inhomogeen e-veld is het me duidelijk geworden.

Bedankt voor de hulp Trias!

[Voor 51% gewijzigd door Jaaap op 16-11-2010 15:09]

Zoekt parttime Front-end development ZZP opdracht

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Trias schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:22:
....
De makkelijkste manier om dit in te zien is door de magnetische dipool voor te stellen als een stokje met aan een kant een positieve magnetische lading en aan de andere kant een negatieve magnetische lading.*
.....
Ik heb maar een heel klein beetje verstand van sub-atomaire deeltjes, wel van electrotechniek. Vandaar mijn vraag of je dit echt zo bedoelt. Ik heb nl. nog nooit van positieve en negatieve magnetische ladingen gehoord, wel van electrische ladingen. Bij magnetisme daarentegen alleen van noord- en zuidpolen ofwel van richting van krachtlijnen. In de elementaire electrotechniek spreekt men bij magnetisme niet over ladingen. Bij die deeltjestheorie wel?

• Trias
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 02-04-2013

Trias

denkt ook wel eens na

Techneut schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:13:
[...]

Ik heb maar een heel klein beetje verstand van sub-atomaire deeltjes, wel van electrotechniek. Vandaar mijn vraag of je dit echt zo bedoelt. Ik heb nl. nog nooit van positieve en negatieve magnetische ladingen gehoord, wel van electrische ladingen. Bij magnetisme daarentegen alleen van noord- en zuidpolen ofwel van richting van krachtlijnen. In de elementaire electrotechniek spreekt men bij magnetisme niet over ladingen. Bij die deeltjestheorie wel?
Zie dan ook mijn noot bij die zin. :)

Het punt is dat hoewel magnetische lading niet (lijkt) bestaat, het makkelijk is om het effect van een magnetisch veld op een magnetische dipool in te zien door de dipool te beschouwen als of het een staafje is met twee magnetische ladingen.

Niets is zo irritant als een ezel met drie achterwerken!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee