Ervaringen IBM Tivoli Storage Manager (TSM)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mede tweakers op het gebied van IBM Tivoli Storage Manager 6.1 of 6.2 in grote omgevingen. En als het even kan in combinatie met Linux en een VTL. Ik kan namelijk maar erg weinig topics vinden over TSM (zeg maar gerust geen) op GoT en enkel op Amerikaanse forums zoals het op TSM gerichte ADSM.org

Momenteel zijn wij bezig met het upgraden van onze TSM infrastructuur. In de huidige omgeving back-uppen > 3500 servers en lopen we tegen de grens aan van TSM 5.5 aan kan. (logspace die harder volloopt dan leeg gemigreerd kan worden enz.)

Huidig hebben we:
TSM 5.5 (Waarvan 2 machines libarymanagers zijn)
33 AIX machines
2 TS3500 tapelibary met 30 tapedrives per tapelibary verdeeld over 2 locaties.

De nieuwe situatie in aanbouw is momenteel:

TSM 6.1 (Waarvan 2 machines libarymanagers zijn)
14 Linux RedHat machines op HP hardware X86 (24 cores, 32 GB geheugen, 10 dualpoort HBA's en een dualpoort 10GB ethernetkaart)
2 VTL Clusters (2 VTL nodes per VTL cluster) die per VTL 192 virtuele drives hebben
2 TS3500 tapelibary met 36 tapedrives per tapelibary verdeeld over 2 locaties. (mogelijk een upgrade naar 46 drives op korte termijn.

Momenteel hebben we veel problemen met het stabiel krijgen van Linux en TSM zelf.
Linux stopt zeer regelmatig met werken en krijg spontane reboots (ook met ASR uitgeschakeld in de iLO van de HP machines)
Op TSM libary managers stopt spontaan het TSM proces zonder enig herleidbare oorzaak.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Onze omgeving is dan niet zo groot maar we gebruiken ook TSM, dan welliswaar op een win2k3 server. Wat ik je wel kan melden is de aller- laatste versie te gebruiken. in de basis versie van 6.1 zitten problemen met storage pools kan ik je in ieder geval melden.

Ook de upgrade van 5 naar 6 ging nogal wat mis. hebben we in meerdere etappes moeten doen. De database migratie heeft nogal veel ruimte nodig. Uiteindelijk hebben we nu een redelijk stabiele omgeving.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Wij backuppen zo'n 150 linux servers met TSM 6.x en daarnaast ook een groot aantal windows servers. Werkt probleemloos eigenlijk :) Ik moet er wel bij vermelden dat wij alleen de clients draaien en dat de backupservers zelf bij een dochteronderneming van SARA staan. Deze servers hebben wij dan ook niet in beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
DrFlash schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:38:
Onze omgeving is dan niet zo groot maar we gebruiken ook TSM, dan welliswaar op een win2k3 server. Wat ik je wel kan melden is de aller- laatste versie te gebruiken. in de basis versie van 6.1 zitten problemen met storage pools kan ik je in ieder geval melden.

Ook de upgrade van 5 naar 6 ging nogal wat mis. hebben we in meerdere etappes moeten doen. De database migratie heeft nogal veel ruimte nodig. Uiteindelijk hebben we nu een redelijk stabiele omgeving.
Wij draaien ook geen upgrade. Wij bouwen een complete nieuwe omgeving op naast de oude omgeving. Wij gebruiken idd iedere keer de laatste versie van TSM. (momenteel zijn we bezig om alles van 6.1.x over te zetten naar 6.2.2.0
Anoniem: 249002 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:48:
Wij backuppen zo'n 150 linux servers met TSM 6.x en daarnaast ook een groot aantal windows servers. Werkt probleemloos eigenlijk :) Ik moet er wel bij vermelden dat wij alleen de clients draaien en dat de backupservers zelf bij een dochteronderneming van SARA staan. Deze servers hebben wij dan ook niet in beheer.
Ja bij SARA wordt gebruik gemaakt van AIX TSM servers ipv Linux

[ Voor 23% gewijzigd door Casejunkie op 16-11-2010 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Momenteel zijn we de TSM 6.1.4.1 servers aan het upgraden naar TSM 6.2.2.0. Gelukkig al een heel weekend volledig stabiel kunnen draaien zonder Linux of TSM crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 09:55
Gisteren is TSM 6.3 vrijgegeven voor klanten die IBM passport advantage hebben of (zoals ik) via IBM partnerworld software kunnen download.
Ik vind zelf voor het MKB de ip based (deduped) replicatie over ip via het nieuwe replicate commando en de vCenter plugin voor de TSM for virtual environments erg mooie nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Wij mogen hem ook al downloaden.

Echter verwacht ik dat we pas Q3 van 2012 het gaan implementeneren gezien wij momenteel bezig zijn met een geheel nieuwe infrastructuur neer aan het zetten zijn en eerst daar naar gemigreerd moeten zijn. Tevens had ik begrepen dat clients onder de 6.x niet gesupport worden.

We zij. momenteel wel 6.2.3 aan het implementeren op de huidige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 09:55
Casejunkie schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:43:
Wij mogen hem ook al downloaden.

Tevens had ik begrepen dat clients onder de 6.x niet gesupport worden.
Dat klopt, je moet je client op een 6.x level hebben om support te hebben met een 6.3 server.
Casejunkie schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:43:
We zij. momenteel wel 6.2.3 aan het implementeren op de huidige omgeving.
In de meeste gevallen is kiezen voor 6.2 op dit moment denk ik de beste keuze, wat wel een reden is om nu al voor 6.3 te gaan is dat je twee dc's hebt met ip verbindingen er tussen en disk based backup kan/wil gaan toepassen met dedupe.
Dan kan je het nieuwe 'replicate node' commando gebruiken om met behoud van dedupe (meta)data te repliceren tussen twee TSM servers..een erg mooi feature al zeg ik het zelf.
Pagina: 1