Rooster maken in Excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hallo Allen,

Ik heb de nobele opdracht gekregen om een werkrooster te voorzien voor een instelling voor de komende jaren, Nu heb ik de huidige aangevraagd om deze aan te passen maar deze bevat niks geen programma/verwijzing of wat dan ook. Deze is gewoon gemaakt aan de hand van een kalender en letterlijk overgetypt, ontzettend veel werk dus...

Ook was het zo dat meerdere vrijwilligers véél vaker een dienst moeten draaien als anderen.

Oke, de formule om de datum van vandaag in te vullen snap ik nog wel, alleen is deze stichting alleen geopend op donderdag- en zaterdagavond.

Wat ik dus graag wil, is een datum invoeren van de eerste donderdag en zaterdag van het nieuwe jaar, en dan met het 'sleep/invul' tooltje naar beneden trek en dan alle data's en dagen eruit rollen.

dus dat ik invul:

donderdag 1 jan
zaterdag 3 jan

en deze dan naar beneden trek en er dan automatisch de volgende donderdag- en zaterdagavond staat.

ook wil ik dan graag dat ik dan kan zeggen: dit zijn de vrijwilligers (aantal namen) en excel deze dan achter een datum 'plakt'

wie/wat/wanneer maakt niet uit, als ze allemaal maar evenveel diensten draaien (of in ieder geval eerlijk verdeeld is).

Kweet het, een hele opgaaf maar alles handmatig inkloppen en vreselijk veel werk, en nooit accuraat.

Thanks in advance

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op A1 de datum invullen van donderdag, op A2 de datum invullen van zaterdag.
Dan op A3 invullen =A1+7 en deze omlaag slepen.
Dan heb je van A1 tot wanneer je wilt een lijst met data. Vervolgens alle vrijwilligers verdelen zodat je bij B1 begint met de eerste en dit tot je ze allemaal hebt, dan deze lijst selecteren en omlaag slepen, dan is het eerlijk verdeeld.

Bij celeigenschappen van datum veld natuurlijk kiezen voor datum met dag er voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 16-11-2010 00:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Tuurlijk, het is ook zo simpel 8)7

Beetje vervelend voor de persoon die Jan heet, die hoeft maar 1 keer, de volgende keren heet hij feb en mrt en jun :P

Bedankt :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij het slepen kan je meerdere opties kiezen; als je klaar bent met slepen staat rechts naarst het laatste stuk een dropdown menu knop, daar kiezen voor cellen kopiëren en niet voor reeks doorvoeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Klopt alweer :)

Nog een klein vraagje dan, het is de bedoeling dat iedereen evenvaak dienst heeft, Jantje 6x per jaar op donderdag en zaterdag... pietje idem en klaasje ook.

Als je alle namen sleept dan mag Jantje alleen op donderdag, en pietje alleen op zaterdag....

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan ze allemaal een keer handmatig inplannen en dat over de rest van het jaar uitsmeren, dus zorgen dat iedereen een keer zaterdag en een keer donderdag dienst heeft en dat dan kopiëren.
Er zal misschien wel een betere methode zijn die het automatisch invult, maar die ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het kan ook automatisch, wat handiger is als het aantal mensen varieert. Dan zou je een algoritme moeten bedneken en uitschrijven in VBA. Het zou vast ook kunnen in een hele zooi ALS()-functies in Excel zelf maar dat wordt IMHO alleen maar nodeloos complex en dus foutgevoelig. Als je meer wilt, neem dan http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart even door.

Bedenk wel dat in de loop van het jaar het rooster gaat veranderen. Mensen worden ziek, willen ruilen met een collega, etc etc. Wat mij betreft: ga dat niet automatiseren, maar laat dat gewoon met de hand worden aangepast.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1