Beste tweakers,
ik heb een probleem met een van mijn Windows 7 pc's. Het probleem is simpel: de pc start niet op.
Wat de gang van zaken is op het moment bij het opstarten van de pc:
1. openingsscherm van bios
2. Ahci check
3. loading operating system...
4. Systeembestanden laden (laadbalk van ca 15 seconden)
5. Windows starten, maar de animatie verschijnt niet boven de letters
6. Windows starten verandert naar de vista-animatie
7. Pc komt in opstartherstel van de windows recovery en blijft of eindeloos herstellen, of start na een tijd opnieuw op en doet het van vooraf aan.
Mogelijke oorzaak: Een virus (jawel
). Een van de gebruikers heeft op een verkeerde .exe gedrukt en de computer is onmiddelijk uitgegaan. Bij het nieuw opstarten komt de confrontatie met dit probleem. wat googlen doet mij vermoeden dat het hier om een MBR (boot) virus gaat...
Al geprobeerd:
- De Kasperky live CD laten scannen voor virussen op de C schijf, de opstart-partitie en de startup-services. Dit duurde zo'n 3 uur (!). Er werden ongeveer 50 infecties gevonden en die zijn volgens de software allemaal verwijderd. Computer start echter nog steeds niet op na deze ingreep
- De boot-partitie (MBR?) hersteld met een truuk die ik ergens tegenkwam; met de command prompt in recovery.
- recovery memorytest; geen fouten
- systeemherstel naar een punt van een tijd geleden, ook geen resultaat
Op dit moment is de opstartherstel al ongeveer een half uur bezig. Ik laat hem nog even draaien maar ik denk niet dat het veel oplevert. Uiteindelijke oplossing zal een backup van bestanden met een ubuntu cd zijn en daarna een verse installatie, maar voordat het zover is wil ik wel het een en ander proberen.
Informatie:
- Windows 7 64 bit home premium installatie op een 1tb HDD (AHCI)
- Intel core i5 750
- Gigabyte P55-m UD2
- 4GB DDR3
- Meer nodig?
Elke vorm van hulp zou welkom zijn, bij voorbaat dank. Als ik meer informatie moet geven, hoor ik dat graag.
ik heb een probleem met een van mijn Windows 7 pc's. Het probleem is simpel: de pc start niet op.
Wat de gang van zaken is op het moment bij het opstarten van de pc:
1. openingsscherm van bios
2. Ahci check
3. loading operating system...
4. Systeembestanden laden (laadbalk van ca 15 seconden)
5. Windows starten, maar de animatie verschijnt niet boven de letters
6. Windows starten verandert naar de vista-animatie
7. Pc komt in opstartherstel van de windows recovery en blijft of eindeloos herstellen, of start na een tijd opnieuw op en doet het van vooraf aan.
Mogelijke oorzaak: Een virus (jawel
Al geprobeerd:
- De Kasperky live CD laten scannen voor virussen op de C schijf, de opstart-partitie en de startup-services. Dit duurde zo'n 3 uur (!). Er werden ongeveer 50 infecties gevonden en die zijn volgens de software allemaal verwijderd. Computer start echter nog steeds niet op na deze ingreep
- De boot-partitie (MBR?) hersteld met een truuk die ik ergens tegenkwam; met de command prompt in recovery.
- recovery memorytest; geen fouten
- systeemherstel naar een punt van een tijd geleden, ook geen resultaat
Op dit moment is de opstartherstel al ongeveer een half uur bezig. Ik laat hem nog even draaien maar ik denk niet dat het veel oplevert. Uiteindelijke oplossing zal een backup van bestanden met een ubuntu cd zijn en daarna een verse installatie, maar voordat het zover is wil ik wel het een en ander proberen.
Informatie:
- Windows 7 64 bit home premium installatie op een 1tb HDD (AHCI)
- Intel core i5 750
- Gigabyte P55-m UD2
- 4GB DDR3
- Meer nodig?
Elke vorm van hulp zou welkom zijn, bij voorbaat dank. Als ik meer informatie moet geven, hoor ik dat graag.