Toon posts:

Moederbord, Nvidia, iets anders, te fixen, of niet te fixen?

Pagina: 1
Acties:

• Lodewijk3
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-11-2010
Ik heb een 2e hands Fujitsu/Siemens Amilo die het nog wel doet, maar hij loopt na 20 min. moervast wanneer ik een online video op vol scherm zie met 360p. Met 720p bevriest hij na 5 min. Opeens vreemde kleuren en een geluid dat als een mitrailleur klinkt. Totdat dat ook stopt na enige seconden. En dan moet ik hem uitdrukken, en pas na een aantal keren herhaald in veilige modus starten en daarna weer proberen opnieuw normaal te starten, doet hij het weer. Maar intussen -totdat hij het na 20-25 minuten via genoemde methode weer normaal doet- steeds verticale strepen en stippeltjes op het startscherm, dan het zwarte scherm voordat het welkom scherm moet verschijnen, maar dat gebeurt niet, het zwarte scherm blijft gewoon staan. Dus dan weer uitdrukken > veilige modus > heropstarten enz. Als ik de online video's op het kleine venstertje zie gebeurt dit niet. Enkel op volledig scherm. Het machientje heeft Nvidia.
Dit is ook gebeurd nadat ik hem een nacht in slaapstand had gezet, of op stand by. Vandaar dat ik hem nu altijd uitzet als ik hem niet gebruik, of hooguit een kort tijdje op stand-by.

Fujitsu mailde me dat het heel duur zou zijn om dit te repareren nadat ik het probleempje in een mailtje had uitgelegd, omdat het volgens hen iets was wat op het moederbord zit gesoldeerd. Iets met "chipset" als ik me goed herinner. De man mailde dat ik beter een nieuw "systeem" kon kopen...

Ik heb via het gratis progje x-AntiSpy aangevinkt dat het BSOD moet blijven staan in plaats van na enkele seconden te verdwijnen. Zodoende kon ik toen het een keer verscheen opschrijven wat er stond:

"nv4_disp
Het stuurprogramma v.h. apparaat is in een oneindige lus blijven hangen.
Dit wordt meestal veroorzaakt door een probleem met het apparaat of door onjuiste programmering van de hardware door het stuurprogramma."

Dat is dus de Nnvida.
Ik heb geen verstand van technische pc zaken, en kan wel leven zonder vol scherm video, slaapstand en lange stand-by's. Maar als het aan iets ligt dat niet zo gek duur te fixen is...

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Al geprobeerd de drivers te verwijderen en de laatste weer te installeren? Videokaart en/of CPU worden niet te warm?

• Lodewijk3
Via de free version DriverMax kwam ik er achter dat er een nieuwe Nvidia driver was, en heb die via hen er op gezet. Maar toen speelden m'n DVD's niet meer af. Ik moest de resolutie verlagen en/of het kleurschema bijstellen. Heb ik geen kaas van gegeten. Dus de laptop via een daarvoor gemaakte backup weer teruggezet. DVD's spelen nu weer af.

Het ventilatortje draait zonder onderbrekingen.

Via SpeedFan lees ik:
GPU: 66C (Met waarschuwing vlammetje)
HDO: 43C
Temp1: 29C
Core0: 42C
Core1: 39C
Core: 66C (Idem)

Ik had enkel uit nieuwsgierigheid de gratis SpeedFan er op gezet een tijd geleden. Heb eigenlijk geen verstand van deze dingen.
Om te zien wat de temperaturen doen tot op het moment dat hij vastloopt ga ik even een YouTube HD filmpje draaien op vol scherm met het SpeedFan paneeltje in zicht. Daarna krijg ik de zaak wel weer aan de gang via een aantal keren heropstarten vanuit veilige modus.

Temperaturen tijdens het HD filmpje op vol scherm slechts een paar graden hoger op het paneeltje. Alhoewel de temperatuur die hij op de taakbalk aangeeft tot 88C opliep. Hij liep na 5 minuten vast.

Heb hem uit gedrukt, en opnieuw gestart in veilige modus. Hele 11:33 filmpje in HD gezien, maar het stopte wel nu en dan een paar seconden. Ga nu uit veilige modus om terug naar normale modus te komen.

[Voor 47% gewijzigd door Lodewijk3 op 16-11-2010 08:56]

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen vage progjes als DiverMax gebruiken. Gewoon de driver in Configuratiescherm --> Software verwijderen, opnieuw opstarten, nieuwste driver downloaden van de site van je fabrikant van je GPU (ATi/Nvidia), die installeren en weer opnieuw opstarten.

Die temperaturen zijn prima. Is onder load neem ik aan dan?

• Lodewijk3
Ja, onder load.
Ik ga je advies opvolgen. Dank.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:55
Toevallig een 8serie Nvidia kaart erin ? :)

• pindamaster
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23-09 17:16
kan je eens kijken wat voor een systeem je precies hebt.
(bij windows 7) start >alle progamma's >accesoirs> systeem tools > systeem informatie.
(windows XP ) Start / Alle programma’s / Bureau-accessoires / Systeemwerkset / Systeeminfo

kopieer dan de lijst die je dan meteen ziet, daar kunnen (denk het) veel meer mensen hier meer doen dan je vage beschrijving.

Meer is beter toch?

• Lodewijk3
Compizfox -en de anderen- hardstikke bedankt! _/-\o_

Ik heb zoals ik zei een 2e hands laptop. Hij heeft een Windows xp Media Center Edition 2005. Ik ben geen gamer, en heb geen verstand van Nvidia. Na hun site te hebben laten scannen -wist niet dat dat kon, leuke verrassing- bleek dat er een veel nieuwere driver was. Na installatie liet ik de site nog een keer scannen, en toen bleek er ook een hele nieuwe versie van Nvidia 8 te zijn. Die staat er nu ook op. De vorige versie was van 2006.

Toen ging ik eens kijken via m'n software lijst of er ook iets nieuws was voor de Media Center van Microsoft. Inderdaad: Update Rollup 2.

Om het uit te testen heb ik hem de hele nacht op slaapstand gezet. Ik zette hem altijd helemaal uit, want anders liep hij meteen vast tijdens het wakker worden. Maar vanmorgen voor het eerst deze keer niet.
Daarna keek ik een uur naar een HD video op YouTube. Perfect, en dat terwijl hij eerst al na een paar minuten bevroor.

Alsof ik een nieuwe laptop heb... en dat terwijl ik bijna €800 had overgemaakt voor een speciale aanbieding van de laatste Mac Air via een oplichters website. Gelukkig kwam ik ook op Tweakersnet terecht toen ik naar Macbook Air googlede om hier wat gebruikers ervaringen te lezen vóór de eventuele aanschaf. En toen ik enthousiast meldde op de draad over Air dat hij -naar ik dacht- goedkoop direct door een importeur werd aangeboden, werd me meteen gezegd dat het wel oplichters moesten zijn... en dat bleek via bliksemsnel onderzoek van enige leden ook het geval te zijn. Iemand hier waarschuwde de Hosting, en die heeft de site verwijderd. Hopelijk zijn er weinigen ingevlogen. 8)7

Maar ik ben heel blij met al het op deze draad -en de Macbook Air draad- gegeven advies. Het heeft me €781+ bespaard, en ik ben nu ook heel blij met m'n "nieuwe" laptop. Dus ook bedankt voor m'n nieuwe laptop! Gratis van jullie tweakers gekregen! O+
Ik geloofde de grote mensen al nooit, maar nu weet ik het zeker: <+:) bestaat! Zeker op Tweakersnet!

[Voor 11% gewijzigd door Lodewijk3 op 17-11-2010 20:40]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee