Toon posts:

Bleederweerstand berekenen

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-09 22:20
Voor mijn werk hebben we wel eens last dat relais blijven klapperen/trillen of juist niet afvallen ivm lekstroom of restspanning.

Om dit te voorkomen heb ik begrepen dat een "bleederweerstand" nodig is.

1. hoe bereken je dit (en welke gegevens zijn dus nodig)
2. hoe bereken je vervolgens het vermogen van dit weerstandje

There is no such thing as too much coriander.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:16

SA007

Moderator Tweaking
Een bleederweerstand is een optie. Maar vaak zijn er ook een hoop andere opties.

Wat meer infomatie over het aansluitschema zou prettig zijn, er zijn namelijk genoeg situaties waarin een bleederweerstand een inefficiente of zinloze optie is.

Klok is stuk :(

• Pinin
het is niet een vaste opstelling.
Maar stel: je hebt een 2 draads sensor op 230V welke bijv. een relais moet inschakelen van 230vac spoel.
er loopt een lekstroom van enkle mA en een restspanning van bijv. 90V. het relais gaat trillen/klapperen

ander geval, kabel van 100+meter moet een 230vac relais bekrachtigen maar bij het uitschakelen blijft er nog zo'n 60v over de kabel staan > gevolg: het relais valt niet direct af.

Natuurlijk kan je overgaan tot andere constructies (bijv. 3 draads transistor sensoren) en natuurlijk is het "slecht" om een relais te schakelen met een enorm eind kabel.
Maar dit zijn praktijkvoorbeelden van extreme situaties en waar het niet (direct) aangepast kan worden. (offshore, bouw, andere industrie waar prutswerk verricht is)

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-09 23:27

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het eerste wat in mij opkomt:

De sensor (of welke input dan ook) schakelt op dezelfde locatie een wisselrelais. Dat wisselrelais schakelt als het bekrachtigt wordt de voedingsspanning voor het relais op afstand in.

Wanneer de sensor uitschakelt, valt het wisselrelais op dezelfde locatie af, waarmee niet alleen de voedingsspanning van het relais op afstand wordt gehaald, maar waarmee de voedingsdraden naar het relais op afstand ook worden kortgesloten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Pinin
Dit zijn 2 voorbeelden die we tegenkomen in het veld, een mogelijke oplossing is om wat spanning/stroom/vermogen te "verdampen" over een parallel geschakelde weerstand.
Mijn vraag is hoe je die berekend, en hoe bepaal je het vermogen van de weerstand.

stel: spanning 230vac, spoel neemt 4,7 mA op, restspanning 90V

• Lethalshot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:44
Dit hangt af of je sensor stroom of spanningen uitstuurt. In het eerste geval is het vrij eenvoudig, als er max 4,7mA loopt dan kan je een lage weerstand nemen die onder de threshold van je relais zit. Bijv relais is echt uit bij 30V dan moet je weerstand R = U/I = 30/4,7e-3 = 6400 ohm zijn. Deze weerstand verstookt dan P = I²R = (4,7e-3)²*6400 = 0.14W. Echter dit is bij 4,7mA uit, zodra de stroom gaat oplopen zal de weerstand ook steeds meer verstoken en om je relais te schakelen zal je ook steeds meer vermogen die richting op moeten sturen.
Dit is dus niet de beste manier om dit op te lossen. Een serie weerstand kan ook, echter heb je dan weer dat de werkspanning van het relais lager is. Als spanning wordt uitgestuurd dan zou ik zo 123 niet een oplossing kunnen bedenken met alleen maar discrete oplossingen.
Ik zou de oplossing van real[B]art aanraden.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:16

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk zelf dat je beter voor een oplossing wat meer digitaal moet gaan kijken.

Probleem is namelijk dat bij bijv die 6400ohm weerstand (wat een hele kleine stroom oplevert) als het relais aangaat op 230V even leuke 8,5W gaat verstoken wat een grote (en dus dure) weerstand wordt die extern ook voor problemen kan zorgen omdat die loeiheet wordt.

Een betere oplossing zou zijn om voor een (semi) actieve oplossing gaan of het relais vervangen door een systeem wat er beter mee omgaat.

Een voorbeeld: een triac met een aansturing op basis van de inkomende spanning die onder ~100V compleet loskoppelt.
Dit is overigens kant en klaar verkrijgbaar als low-voltage protection, dit soort problemen zijn namelijk niet ongewoon in landen waar het normale stroomnet niet zo betrouwbaar is als hier. Daar komt het namelijk regelmatig voor dat er brown-outs zijn waarin de spanning inzakt ipv uitvalt wat schade kan veroorzaken.

Klok is stuk :(

• Pinin
Bedankt,
Het is helaas niet zo makkelijk als ik had gehoopt.

Ik heb wel eens wat geprobeerd met 2,5 Kohm en 10Watt, maar dat ging niet top, warmte ging goed maar probleem bleef.

[Voor 49% gewijzigd door Pinin op 16-11-2010 22:14]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee