Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41
Ik heb een heel groot probleem met een 2TB harde schijf die ik 2 weken geleden heb aangeschaft.

Tot 2 dagen geleden draaide de schijf prima en deden er zich geen problemen voor. Op zondagavond echter, bij het opstarten van de computer kwam er na het Windows logo de vraag of ik de E:schijf (de desbetreffende schijf) wilde controleren. Aangezien de schijf net 2,5 week oud was en ik alleen even snel wat moest uitprinten heb ik op een toets gedrukt waardoor de controle uitgesteld werd. Nu wilde ik gister de schijf gaan controleren en bij Deze Computer, via Eigenschappen de schijf controleren. Dat kon echter niet en de Windows Verkenner liep telkens vast.

Vervolgens heb ik de computer even uitgezet, kabels eruitgetrokken en opnieuw de kabels ingestoken. Nu werd mij weer gevraagd bij het opstarten of ik hem wilde controleren en dit heb ik gedaan. Vervolgens nogmaals via Deze Computer een controle uitgevoerd en er werden 6 bad sectors gevonden. :blink: Mijn eerste vraag is, is dit veel? Voor mij klinkt het als veel en dus een groot probleem maar ik weet niet wat normaal is?

Vervolgens kon ik de schijf nog steeds niet benaderen. Ik kon wel soms de schijf op, en zag vervolgens de 1e map. Maar als ik dan verder wilde, dan liep de Windows Verkenner weer vast.

Vanmorgen, nogmaals de PC bij het opstarten de schijf laten controleren, maar weer hetzelfde verhaal. Kon de schijf nog steeds niet benaderen...

Nu zo'n uurtje geleden start ik de computer weer op, geen controle gevraagd dit keer, en vervolgens is de schijf helemaal niet te zien bij Deze Computer. Ook weer na de kabeltjes erin/eruit en opnieuw opstarten is de schijf nog steeds niet te zien :cry:

Wat nu? Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan gaan aanpakken? Ik heb nog voldoende ruimte op een andere schijf om een backup te maken, maar aangezien ik de schijf niet kan zien gaat dat nogal lastig. Iemand die een programma kent die het op een alternatieve wijze toch voor elkaar kan krijgen?

Kleine update:
Inmiddels met diverse programma's de schijf gescand maar telkens wordt er niks gezien. Heb Active Partition Recovery, DiskDigger, RawCopy, PhotoRec en TestDisk gedraaid en alles draait op niks uit.

Is er een totaal andere weg die ik nog zou kunnen bewandelen? De schijf wordt sporadisch gezien bij Mijn Computer en bij Schijfbeheer. De schijf zit nu in een Externe Docking Station waardoor aan-/uitzetten makkelijker is. Hierdoor word de schijf sneller gezien.

Zijn er dus nog andere methoden die ik zou kunnen proberen? Of moet ik het als een verlies beschouwen en de schijf maar gewoon gelijk retour sturen? De schijf gaat zoiezo retour, maar wil graag elke mogelijke manier om het te recoveren proberen.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Helaas denk ik dat je verder niets meer er aan kan doen en je de schijf retour moet sturen, zeker wanneer een nieuwe schijf opeens al 6 bad sectors heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Heb zojuist nog eens GetDataBack geprobeerd en de scan ziet er als volgt uit. De hele tijd wordt er Error 55 weergegeven, maar geen flauw idee wat dit moet betekenen? Google geeft weinig resultaten en op de website van GetDataBack wordt er ook weinig over gezegd.

Zal morgen maar weer contact opnemen met de betreffende webshop. :N -O-

Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/t/0970/screenshot_error_55.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169875

Op de site van WD kun je een diagnostic tool downloaden,hier de link http://support.wdc.com/pr...d.asp?groupid=608&lang=en

Als dit niets breng zal de schijf waarschijnlijk aan het overlijden zijn.

Heb je de schijf al geprobeerd in een ander systeem?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Hey DarkZep,

Die diagnostic tool van WD heb ik al geprobeerd. Genaamd "LifeGuard", wel naar mijn mening de naam niet echt waard want de schijf wordt door dit programma niet eens gezien. Dit terwijl hij bij andere programma's die ik heb geprobeerd wel wordt gezien. De scans eindigen zonder enig positief resultaat, maar er kan tenminste gescand worden. De diagnostic tool van WD komt niet eens zo ver...

Heb vandeweek met Ubuntu geprobeerd maar de schijf werd niet geboot hier. Zal het vanmiddag nog eens even proberen. Als je met een ander systeem, een andere computer bedoelt dan ja. Bij een vriend van me ook aan de PC gehangen en daar werd hij niet eens in de BIOS gezien. Na een aantal keer aan-/uitzetten van de schijf werd de schijf wel gezien. Maar uiteindelijk geen enkel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je een hardeschijf wilt testen doe dit dan niet vanuit Windows, maar download de ISO van Western Digital en start vanaf CD, maar ik kan je verzekeren dat wanneer je 6 bad sectors gemeld krijgt de hardeschijf rijp is voor RMA. Overigens de meeste tools die je aandraagt zijn ervoor bedoeld om datarecovery uit te voeren en niet zozeer om een hardeschijf op fouten te testen.

Een hardeschijf heeft altijd "reserve ruimte" gereserveerd voor het vervangen van bad sectors. Op het moment dat deze ruimte op gebruikt is, zal je meldingen gaan krijgen van bad sectors, omdat de hardeschijf deze niet meer kan vervangen. Met andere woorden een hardeschijf die daadwerkelijk bad sectors meldt kun je afschrijfen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Wat bedoel je met "reserve ruimte"? De schijf heeft maximaal 800GB gebruikt van de 1,82TB die beschikbaar zijn... Hoe kan dan de "reserve ruimte" gebruikt zijn? Of bedoel je wat anders met de reserve ruimte?

Zal vanmiddag eens even kijken naar die ISO van Western Digital. Moet er nu vandoor!

(Thanks voor je snelle reply!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De "reserve ruimte" is een deel op de hardeschijf die niet beschikbaar is om zelf data op te zetten, deze ruimte valt dan ook buiten de 1,82TB. Deze ruimte is speciaal gereserveerd voor het vervangen/herstellen van slechte (bad) sectoren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1