Toon posts:

lege lampvoet E27/E14

Pagina: 1
Acties:

• casemodder
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:52
Hoi,

Voor een projeckt zoek ik lege lampvoetjes E27 en E14

Dus niet de fitting zelf maar het deel wat normaal aan de lamp zit zegmaar (de schroefdraad)

okej, ik kan natuurlijk ook een paar goedkope lampen halen en het glas ervanaf meppen :+ maar dat is nu ook weer niet een hele veilig oplossing. Denk aan het gas wat vrij komt en de glasscherven die overal heen vlieggen.

Heb zelf al zitten googelen maar kom alleen maar uit bij fittingen?

Misschien hebben jullie tips...

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:49

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Verkeerd gelezen, laat maar

[Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2010 18:24]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-07 00:08
Welk gas? Is voor zover ik weet gewoon een vacuüm bolletje glas met een stukje wolfraam erin.

Je kan de gloeilampen onder water kapot meppen, dan heb je geen rondvliegend glas. Wel de lampvoetjes daarna goed droogdeppen/blazen tegen corrosie.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In peertjes zit inderdaad geen gas. Bij de Hema of de supermarkt zijn ze spotgoedkoop. Desnoods vervang je wat oude lampen in huis door de nieuwe en mep je de oude kapot.

• casemodder
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:52
Hmmm klopt inderdaad, in halogeen lampen zit gas en peertjes zijn vakuum idd.

En onderwater kapot slaan is een hele goedde optie.

Goeie tip >:)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 18:27

SA007

Moderator Tweaking
Erm, in lampen zit wel degelijk een gas.
In normale gloeilampen zit argon. Een compleet inert gas wat geen schade kan veroorzaken als het ontsnapt.
Ok, het is niet verstandig om het in grote hoeveelheden in te gaan ademen omdat je dan stikt, maar dan zit je denk ik aan aan paar duizend lampjes in een kamer compleet zonder ventilatie.

Wel opletten voor de scherven natuurlijk.

Klok is stuk :(

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Lage druk inerte gassen inderdaad. Kan ook gewoon stikstof zijn. Niets schokkends in de zin van schadelijk 'gas'. Niet zoals bijv. fluorescentielampen. Daar zit (zat?) o.a. een beetje kwik in dat kan verdampen. En mogelijk schadelijker ook berylliumpoeder (als dat ondertussen niet vervangen is door iets anders). De inhoud van een halogeenlamp die de OP noemde is ook niet iets om wakker van te liggen qua schadelijkheid.

Risico van glasscherven kun je ook simpel beperken door de lamp in een doek te wikkelen en hem dan stuk te slaan. Voorzichtig uitschudden.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:35

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Inderdaad, in een peertje zit eigenlijk altijd argon en dat is net zo gevaarlijk als Helium (dus zo goed als ongevaarlijk). Maar ook over halogeenlampjes hoef je je geen zorgen te maken.
In fluorescentielampen, zoals een TL of spaarlamp, zit inderdaad kwikdamp. De hoeveelheid van 1 lamp is niet gevaarlijk, ook niet van enkele 10-tallen. Pas als je op industriële schaal gaat breken, moet je je zorgen gaan maken.

Voor de voetjes van een peertje, gewoon de goedkoopste halen die je kan vinden, tussen 2 doeken leggen en breken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mooseman007
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-04-2014
Waarom nieuwe lampen kopen? Loop even bij de buren langs om te vragen of ze kapotte lampen hebben liggen....

[USR5461 router hacking]

• v-god
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Ga gewoon eens langs het containerpark (milieustraat heet dat bij jullie denk ik), maak een praatje met de opzichter en vraag of je voor een project de oude kapotte gloeilampen kan ophalen.

Anders sta je er een namiddagje op wacht en vraag je gewoon aan de mensen die er lampen komen dumpen of je ze niet mag hebben ipv weggooien en met een beetje geluk komt er iemand met een koffer vol aanzetten :)

In dat van ons staat zowat elke zaterdag een kerel te wachten die alles wat metaal is probeert te scoren, helemaal stript en bij een opkoper langs brengt. Maken ze denk ik geen punt van gezien het toch gerecycleerd wordt.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoeveel mensen ken jij die hun kapotte lampen bewaren? :+

• mooseman007
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-04-2014
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 12:16:
Hoeveel mensen ken jij die hun kapotte lampen bewaren? :+
Ik loop niet voor elke kapotte lamp naar het containerpark, dus ik heb er wel enkele liggen...

[USR5461 router hacking]

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien even een lampenfabriek aanschrijven kijken als je losse voeten kunt krijgen?
Anders iemand met een draaibank zoeken, die kan vast wel uit een staaf/pijp aluminium zo'n voet maken (is wel een dure oplossing)

Persoonlijk zou ik ook gewoon zeggen om een paar lampen kapot te slaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-09 22:58
Ik heb laatst een mod gedaan op basis van deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.36094

Heb een converter gemaakt van E27 naar euro-stekker.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee