Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje wat vinden jullie:

Als je zou overstappen van een contract waarbij een leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is (met onbeperkte km's prive) naar een werkgever waarbij een trein traject kaart de standaard is en leasauto's niet mogelijk is:

Zouden jullie dan een compensatie daarvoor in bruto salaris 'normaal' vinden?
En zo ja, hoeveel vind je dan dat redelijk is?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ehm... heb je al gezocht?

http://gathering.tweakers...where=Dit+forum&x=22&y=23

Zomaar 'n paar links...

Overigens: je vraag is compleet afhankelijk van een grote hoeveelheid gegevens, die je hier nu allemaal niet geeft. Hoeveel km. rij je prive, hoeveel waarde hecht je aan een auto, wat voor auto had je, is er nog 'n auto in het gezin aanwezig, had je nog een eigen bijdrage, ga je nu een eigen bijdrage krijgen, mag je partner rijden, vind je dat belangrijk etc. etc. etc.

Persoonlijk zou ik m'n auto nog niet in willen leveren voor € 1.000 bruto, 'n ander wil zelfs toeleggen om van z'n lease af te zijn en 'n eigen auto te rijden.

[ Voor 60% gewijzigd door Ardana op 15-11-2010 17:16 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hoeveel levert die leasebak je feitelijk maandelijks op?
Dat netto bedrag uitdrukken in brutoloon zou wmb een compensatie moeten worden wil ik uberhaupt overwegen om over te stappen (even andere veranderingen buiten beschouwing latend of course).
Als je dat niet doet schiet je er feitelijk bij in...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
Als ik jullie reacties zo lees is het vooral een subjectief iets voor jullie..

Niet zozeer een bepaald 'bedrag'
Want wat heeft een toekomstige werkgever er mee te maken of ik er veel in rijd en of m'n partner hem gebruikt en of ik nog een andere auto in het gezin heb?

Of bedoel je naar mate ik hem meer nodig vind te hebben ik het bedrag kan 'verhogen'?
Vind ik wel een beetje aparte beredenering..

Thnx, voor de links iig, had nog niet zo gezocht :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2010 17:19 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ardana schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:12:
Persoonlijk zou ik m'n auto nog niet in willen leveren voor € 1.000 bruto
Same here.
Ik heb ooit wel zo'n overstap gemaakt. Ik heb m'n toenmalige salaris met daarbij opgeteld de bruto leasevergoeding gevraagd en dat kreeg ik ook.
Daarbij speelt wel mee dat ik samenwoonde en dat m'n vriend nog een auto had, anders had ik het nooit gedaan. Helaas vertrok hij een paar maanden later :o

Inmiddels heb ik weer een baan met leaseauto, maar in de tussentijd heb ik de auto zo gemist dat ik nooit meer een baan zonder leaseauto wil. Dan maar wat minder salaris. Ben echt superblij dat ik in de bevoorrechte positie ben dat ik me zo'n keuze kan permitteren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Canaria, je doet net alsof het voor jou onmogelijk was/is om zelf een auto te bezitten?

Een leaseauto zie ik als een leuk extraatje maar echt geen must. Zeker als je een model hebt in de 25% bijtelling categorie ben je nog behoorlijk wat vaste lasten kwijt. Een zuinig dieseltje met 14% bijtelling en tankpas is tegenwoordig dan wel weer aantrekkelijk.

🖥️ | 🚗

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
De berekening lijkt eenvoudig: Als je de leaseauto wegdoet, betaal jij geen bijtelling meer. De werkgever betaalt geen leasekosten meer. Nu zou je kunnen afspreken dat jij nooit reiskosten gaat declareren en dan zou de werkgever het leasebedrag maar naar jou kan storten, maar zo makkelijk is het niet: een werkgever betaalt nog allerlei werkgeverspremies over het loon, dus als hij jou meer gaat geven moet hij ook nog extra belasting betalen. Je kan dus nooit 100% van het leasebedrag krijgen.
Want wat heeft een toekomstige werkgever er mee te maken of ik er veel in rijd en of m'n partner hem gebruikt en of ik nog een andere auto in het gezin heb?
Van alles. Als eerste moet de werkgever aan de leasemaatschappij betalen, en die willen wel van te voren weten of er jaarlijks 1.000 of 100.000 km in wordt gereden, dat heeft invloed op de brandstofkosten. Verder gaat de leasemaatschappij de wagen verzekeren en moeten ze weten wie de bestuurders zijn. Om te voorkomen dat jij nu naar de leasemaatschappij moet fietsen regelt je werkgever dit en stelt vervolgens de leasemaatschappij op de hoogte.
Tenslotte is er nog de belastingdienst, die eist dat jouw werkgever alvast het grootste deel van de inkomstenbelasting inhoudt. Dus moet de werkgever weten of je de leaseauto ook nog prive gaat gebruiken, want dan moet de werkgever de bijtelling verwerken bij het vaststellen van het nettoloon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het over een toekomstige werkgever die een treintraject kaart er beschikking stelt en dus geen leaseauto biedt als mogelijkheid.. vandaar de vraag wat heeft de toekomstige werkgever er mee te maken?

Gaat mij puur om wat kan ik redelijkerwijs als compensatie vragen..

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Free rider schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:42:
De berekening lijkt eenvoudig: Als je de leaseauto wegdoet, betaal jij geen bijtelling meer. De werkgever betaalt geen leasekosten meer. Nu zou je kunnen afspreken dat jij nooit reiskosten gaat declareren en dan zou de werkgever het leasebedrag maar naar jou kan storten, maar zo makkelijk is het niet: een werkgever betaalt nog allerlei werkgeverspremies over het loon, dus als hij jou meer gaat geven moet hij ook nog extra belasting betalen. Je kan dus nooit 100% van het leasebedrag krijgen.

[...]
Dat hangt ervan af.

Ten eerste is het fiscaal niet zo handig om geen reiskosten te declareren. Iedere zakelijke kilometer levert een mogelijkheid op om 19 cent netto uit te keren, belastingvoordeel 8 a 10 cent.
Ten tweede valt het bruto-deel van de uitkering niet noodzakelijkerwijs onder het SV-loon (en daarmee onder de werkgeverspremies). Bedrijven die een mobilitietsvergoeding hanteren, keren deze doorgaans als een toeslag uit die buiten het SV-loon valt. Het is dus wel mogelijk om het hele bedrag uit te keren bovenop het brutoloon, maar de keerzijde is wel dat het dan ook niet meetelt in de grondslag voor berekening van de sociale uitkeringen.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MadMarky schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:40:
Canaria, je doet net alsof het voor jou onmogelijk was/is om zelf een auto te bezitten?
Klopt, ik had door omstandigheden zelf geen geld om een auto te kopen. En al helemaal niet voor een auto zoals ik gewend was (nieuw, comfortabel, veel opties). Maar wel een prima salaris. Ja ik had een jaar kunnen sparen en zelf een auto kunnen kopen. Maar het liep anders en ik kreeg een nieuwe baan met een leaseauto. En voor mij maakt het best veel uit of ik in een nieuwe Golf rijd of in een tweedehands Clio. Een leaseauto is voor mij dus heel veel waard.
Zeker als je een model hebt in de 25% bijtelling categorie ben je nog behoorlijk wat vaste lasten kwijt.
Die bijtelling heb ik er graag voor over.

[ Voor 11% gewijzigd door Canaria op 15-11-2010 17:59 ]

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Ardana schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:12:
Persoonlijk zou ik m'n auto nog niet in willen leveren voor € 1.000 bruto
Als mijn werkgever morgen tegen me zegt dat ik per 01-12 €1000 bruto erbij krijg op voorwaarde dat ik op 30-11 mijn 308 inlever, dan heeft-ie een deal als ik mijn zakelijke kilometers mag declareren tegen €0,19 de kilometer :)

Leaseauto is leuk en aardig en èrg makkelijk, maar het is voor mij niet de heilige graal als het aankomt op mobiliteit. Ik heb een behoorlijk volgehangen 308 als leaseauto (fiscale waarde 32K) en dat is een erg fijne auto, maar sinds dit jaar vond ik het wel mooi geweest met die (25%) bijtelling. Ik heb er een 22 jaar oude 205 bijgekocht voor €400 en daar rijd ik nu privé mee en ik houd nu een kilometerregistratie bij voor de 308. Dat scheelt me onder de streep toch bijna €200 netto per maand (ná verrekening van de kosten voor de 205!). Dat zijn - voor mij althans - toch bedragen die er toe doen. Ik beleef net zoveel plezier aan mijn 205je als aan de 308, dus in dat opzicht biedt de leaseauto voor mij geen toegevoegde waarde :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wok schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:52:
[...]

Als mijn werkgever morgen tegen me zegt dat ik per 01-12 €1000 bruto erbij krijg op voorwaarde dat ik op 30-11 mijn 308 inlever, dan heeft-ie een deal als ik mijn zakelijke kilometers mag declareren tegen €0,19 de kilometer :)
Ik had de leasevergoeding bruto uitbetaald gekregen met daarbinnen 19 cent per kilometer netto als ik geen leaseauto had genomen. Voor dat bedrag + de 218 euro netto bijtelling (20%) kan ik privé niet dezelfde auto rijden, simpelweg omdat ik geen 32k heb liggen. Sparen is ook geen optie, ik moet toch naar mijn werk en aan OV-kosten zou ik dan al meer dan de helft van de vergoeding weer kwijt zijn, nog afgezien van het feit dat mijn huidige werkplek slecht bereikbaar is met het OV. Een optie zou zijn om geld te lenen voor een tweedehands auto, maar dan schiet ik er niets mee op; ik rijd dan in een minder fijne auto en heb een lening :/
Misschien bespaar ik daarmee 100-200 euro per maand ten opzichte van de leaseauto, maar dat is het mij niet waard.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
Autoweek heeft een rekentool op zijn website staan. Als ik mijn gegevens daar ingooi zijn de autokosten per jaar zo`n € 10.000,- Dat gedeeld door 12 maanden maakt € 833,- Haal ik daar vervolgens de bijtelling vanaf dan is mijn netto voordeel een kleine € 500,-.

Dat bedrag (€ 500,-) zou ik dan toch enigszins meenemen als ik een baan zou accepteren zonder leasebolide.

• Ardana

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:52:
Ik heb het over een toekomstige werkgever die een treintraject kaart er beschikking stelt en dus geen leaseauto biedt als mogelijkheid.. vandaar de vraag wat heeft de toekomstige werkgever er mee te maken?

Het is niet wat je KAN vragen, het gaat erom wat je WIL vragen. Hoeveel is die auto jou waard? Welk bedrag aan inkomsten is voor JOU voldoende om te compenseren voor het feit dat je voortaan niet gezellig met het hele gezin onbeperkt met de auto kan, maar enkel nog maar gratis alleen in de trein en bus moet?

Als ik een nieuwe C1 koop (dezelfde auto die ik nu heb), dus geen wegenbelasting en BPM (en ja, ik moet daar voor lenen), ben ik per prive-km €0,37 per km kwijt, uitgaande van normale afschrijving, 12.000 km per jaar privé, 25% no claim met WA+casco. Dat kost me dan € 5.916 per jaar, te weten € 493 netto per maand. Met alle risico's en gezeik van dien. Lease scheelt zoveel gezeik, geen km-registratie, geen goede dealer uitzoeken, geen risico met garages, geen gedonder met "moet ik nou een goedkopere verzekering" of "ga ik nu naar dat budget-tankstation, of toch maar gewoon makkelijk langs de snelweg", "ga ik vandaag met die kl*te trein die altijd vertraging heeft, en waarbij ik 10 minuten moet wachten op m'n aansluiting naar de bus, terwijl ik daarna door de zeikende regen naar m'n huis moet lopen, of toch maar met de auto?". Nee, gewoon lekker rijden.

Nu ben ik NETTO € 52 pm (€ 102 bruto) kwijt voor dat gemak.

Oftewel, die € 1.000 bruto per maand zou voor mij nog niet eens voldoende zijn, en op diezelfde manier moet je voor jezelf ook uitmaken wat die auto JOU waard is.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:01:
Vraagje wat vinden jullie:

Als je zou overstappen van een contract waarbij een leaseauto een secundaire arbeidsvoorwaarde is (met onbeperkte km's prive) naar een werkgever waarbij een trein traject kaart de standaard is en leasauto's niet mogelijk is:

Zouden jullie dan een compensatie daarvoor in bruto salaris 'normaal' vinden?
En zo ja, hoeveel vind je dan dat redelijk is?
Je vraagt geen compensatie voor een auto die je bij een andere werkgever niet krijgt. Je kijkt of het eventueel hogere salaris opweegt tegen hetgene wat jij aan luxe van je huidige werkgever inleverd. En of je dat 't waard vind. Je nieuwe werkgever bied je een salaris. Geen compensaties. Wel is dat salaris onderhandelbaar in sommige gevallen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
Jullie (Canaria + Ardana) weten het ook wel te brengen hoor :+

Zoveel gezeik hoef je aan een auto ook weer niet te hebben. Als je je er niet te druk om maakt dan zoek je die verzekering 1x uit en daarna is het een kwestie van de automatische incasso's langs zien komen. Onderhoud en reparaties idem. Wanneer je eenmaal een garage/mannetje hebt dan breng je 'm 1x per jaar langs en tikt de rekening af. Eventueel kun je het gedoe op je partner afschuiven. Net zoals ik jaren heb gedaan :+

Een paar k per jaar laten liggen voor een soort van onzichtbare angst is wel erg veel. 't Is maar een auto :P

Ben het wel eens met het uitgangspunt dat topicstarter voor zichzelf moet bepalen hoeveel het waard is. Met dat bedrag kan hij de onderhandelingen ingaan (hoger salaris dus). Uiteraard zal de werkgever er een andere visie op na houden, maar dat is een kwestie vervolgens van onderhandelen.

Verwijderd

ik verdien nu bv 2750 euro als systeembeheheerder en ik hen een leasebudget van 850 euro incl brandstof,
Als ik een overstap maak naar een andere baan en ik zou geen auto krijgen en ik moet een salaris eis doen dan zullen ze me uitlachen als ik mijn oude salaris + leasebedrag = 3600 euro ga vragen..
ik zit dan ver boven marktconform.. 3000 incl reiskosten zal dan maximaal haalbaar zijn als je een gekke baas hebt..

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00

Dat trein-abo, kun je daar wat mee (m.a.w., ga je met de trein ipv de auto en is dat beter?)
Dan is het je wel wat waard, wat je weer in mindering kan brengen op de compensatie.

Reken voor een gemiddelde leaseauto (Golf) een euro of 500-700 bruto p/m. Trek hier de waarde van het trein-abo vanaf. Ik denk dat je er dan redelijk bent.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:26:
ik verdien nu bv 2750 euro als systeembeheheerder en ik hen een leasebudget van 850 euro incl brandstof,
Als ik een overstap maak naar een andere baan en ik zou geen auto krijgen en ik moet een salaris eis doen dan zullen ze me uitlachen als ik mijn oude salaris + leasebedrag = 3600 euro ga vragen..
ik zit dan ver boven marktconform.. 3000 incl reiskosten zal dan maximaal haalbaar zijn als je een gekke baas hebt..
Kun je je leasebudget ook uit laten betalen als je niet voor een auto kiest? Dan is dat blijkbaar wel marktconform, of zit je voor je gevoel nu al ver boven marktconform met salaris + een leaseauto?
Voor werkgevers is een leaseauto natuurlijk wel een manier om werknemers te binden, er bestaan nog genoeg werkgevers waar je zelfs aan je auto vastzit mocht je zelf een andere baan willen.. Word je opgescheept met een blok aan je been..

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ook moet je je afvragen wat de werkgever zelf. Zo zal een overheid kijken naar je opleiding/leeftijd en daar een bepaalde bracket aanhangen en is het maar de vraag hoeveel ruimte is om te onderhandelen. Zeker als je enkel thuis/werkverkeer maakt is het des te minder interessant voor de werkgever om je te sponseren.
Daarnaast om eerlijk te zijn een overstap van 2750 zou 3100 euro voor mij niet interessant zijn. Beetje eindejaarsgesprek (staat om de hoek) moet je toch een heel eindje in die richting komen terwijl je bij de nieuwe werkgever waarschijnlijk niet hoeft te rekenen op een verhoging met de kerst. Met andere woorden je hopt van A naar B en verliest er een auto op maar verdient er waarschijnlijk niets op?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
t_captain schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:56:
Dat hangt ervan af.

Ten eerste is het fiscaal niet zo handig om geen reiskosten te declareren. Iedere zakelijke kilometer levert een mogelijkheid op om 19 cent netto uit te keren, belastingvoordeel 8 a 10 cent.
Ten tweede valt het bruto-deel van de uitkering niet noodzakelijkerwijs onder het SV-loon (en daarmee onder de werkgeverspremies). Bedrijven die een mobilitietsvergoeding hanteren, keren deze doorgaans als een toeslag uit die buiten het SV-loon valt. Het is dus wel mogelijk om het hele bedrag uit te keren bovenop het brutoloon, maar de keerzijde is wel dat het dan ook niet meetelt in de grondslag voor berekening van de sociale uitkeringen.
In principe heb je overal gelijk, maar de vraag van TS is wat er mogelijk is als hij zijn leasewagen inlevert of hoe hij zijn leasewagen in brutoloon moet omzetten als hij naar een baan zonder leasewagen gaat. Welnu, zijn werkgever heeft nu een leasebudget waaruit de reiskosten worden betaald. Nu kan de werkgever dat als brutoloon uitkeren, maar ook op basis van kilometerdeclaraties. Maar stel dat het huidige leasebudget 700/mnd is. Als TS dat aan kilometervergoedingen bijeen wil schrapen dan moet hij 3675 km/mnd afleggen. Legt TS minder af, dan is werkgever in principe beter uit (hij keert minder uit dan 700/mnd), legt TS meer af dan zal werkgever terecht afvragen waarom hij nu meer moet betalen.
Zal de werkgever die 700 Eur/mnd op een andere manier uitkeren (zoals vergoedingen), dan gaat de belastingdienst hele vervelende vragen stellen - terecht, want bij zulke bedragen is het vaak een loon in natura.

• t_captain
Free rider schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 00:22:
[...]

Zal de werkgever die 700 Eur/mnd op een andere manier uitkeren (zoals vergoedingen), dan gaat de belastingdienst hele vervelende vragen stellen - terecht, want bij zulke bedragen is het vaak een loon in natura.
Een deel (19 cent/km) kan als onbelaste vergoeding worden uitgekeerd. De rest als belaste vergoeding. Dat is in de consultancy tegenwoordig een vrij gebruikelijke regeling.

Meer on-topic: je moet berekenen wat voor jou persoonlijk de waarde is van je leaseauto. Dat niet per se hetzelfde bedrag als je werkgever aan leasebudget betaalt.

Stap 1: bepaal welke auto je zelf zou rijden en hoeveel kilometers
Stap 2: bereken de totale kosten daarvan (afschrijving, rente, verzekering o.b.v.
volledig casco, belasting, brandstof, onderhoud en reparaties, banden)
Stap 3: bereken de kosten van je leaseauto (bijtelling, eigen bijdrage)

Vervolgens wordt de waarde van je leaseauto een rekensom:

+ kosten van een eigen auto
+ meerwaarde van het rijden in je leaseauto (nieuwe auto, andere auto dan je
zelf zou rijden, risicoloos, ...)
- kosten van je leaseauto
- reiskostenvergoeding nieuwe werkgever

• Viper®
  • Niet online
Of een leaseauto interessant is en/of beter is dan reiskostenvergoeding/vergoeding of het OV is puur situatie en persoon afhankelijk, punt.

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 10:21:
Of een leaseauto interessant is en/of beter is dan reiskostenvergoeding/vergoeding of het OV is puur situatie en persoon afhankelijk, punt.
Dat blijkt wel gezien de diversiteit aan reacties hier :D

Toch een hoop nuttige dingen gelezen, thnx!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Neem in je overweging ook mee dat het verlies van een leaseauto niet alleen een verlies in geld is, maar dat:
- je geen vracht (verhuizing, bouwmarktmeuk) kan vervoeren.
- bij ziekte je alleen nog met OV naar huisarts, eerste hulp e.d. kan. Vooral als je kinderen hebt ik is dit erg belangrijk.
- je veel minder vrije tijd hebt omdat reizen met OV vrijwel zeker meer tijd kost als met de auto
- reizen met het OV betekent dat je vaker ziek zult zijn (OV is niet hygienisch)
- reizen met het OV betekent dat op gezette tijden moet vertrekken. Even vijf minuten langer is iets afmaken is er niet bij. Dit kan ook negatieve carriere gevolgen hebben omdat mensen die per OV reizen gewoon minder toegankelijk/beschikbaar zijn voor de werkgever.

Allemaal dingen die niet direct in geld uit te drukken zijn, maar wel voor in een persoonlijke overweging meegenomen kunnen worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Viper®
  • Niet online
Verlies van een leaseauto hoeft nog niet te betekenen dat je geen eigen auto en dus vervoer kan nemen :)

Je hebt dus eigenlijk 3 scenario's

- Ja ik neem een leaseauto
- Nee ik neem een leaseauto en ga met het OV
- nee ik neem een leaseauto en koop zelf een auto privé

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En zaken die je kunt afdekken met een tweede hands wagen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Neem een kleine eigen auto met trekhaak en je kan een boedelbak huren voor weinig geld en nog meer bouwmarktmeuk verplaatsen als met je leasestation. Of een busje als je gaat verhuizen.

Sommigen dramatiseren het gemis van een leasewagen wel heel erg. Een eigen auto is geen russchische roulette en het is ook niet dat een kluizenaar wordt als je helemaal geen auto hebt. Je moet gewoon de andere opties dan bekijken, een eigen ocasion zal je denk ik nog een hoop geld besparen als je niet heel veel privekilometers maakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Marzman schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:14:
Neem een kleine eigen auto met trekhaak en je kan een boedelbak huren voor weinig geld en nog meer bouwmarktmeuk verplaatsen als met je leasestation. Of een busje als je gaat verhuizen.

Sommigen dramatiseren het gemis van een leasewagen wel heel erg. Een eigen auto is geen russchische roulette en het is ook niet dat een kluizenaar wordt als je helemaal geen auto hebt. Je moet gewoon de andere opties dan bekijken, een eigen ocasion zal je denk ik nog een hoop geld besparen als je niet heel veel privekilometers maakt.
Voor sommigen is een nieuwe, zelf samengestelde leaseauto veel belangrijker dan geld besparen. Voor mij in ieder geval wel.
Ik begrijp dat een auto voor anderen niets meer is dan een vervoermiddel. Dat maakt de vergelijking al waardeloos.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ari3 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 10:54:
- reizen met het OV betekent dat je vaker ziek zult zijn (OV is niet hygienisch)
_O-

• Viper®
  • Niet online
Dus komen we weer terug op het feit, leaseauto is geheel persoon/smaak afhankelijk.

Houdt er ook rekening mee dat een leaseauto soms een verplichting met zich mee brengt. Zo zijn het meestal contracten van 3 a 4 jaar waarbij er soms een boete clausule is wanneer men er eerder vanaf wil.

Situaties kunnen veranderen en misschien dat je over 2 jaar met kinderen zit en liever een grotere auto wil. Met een privé auto ben je wat flexibeler.

Overigens heb ik zelf ook best een prijzige leaseauto, want net zoals Canaria krijg ik jeuk van het OV en rij ik liever een beetje luxe door dan dat ik op de bus sta te wachten. Verder heb je geen last van andere mensen (behalve in de file dan) en kan je lekker telefoneren en je eigen muziek luisteren.
Of zoals vele, elke ochtend je neus leegmaken en je make up doen... ;(

Verder biedt een auto meer vrijheid, direct vanaf je werk langs vrienden i.p.v. eerst naar huis. Dit is weer afhankelijk of je een leaseauto privé wil gebruiken of niet.

Stond gisterochtend voor het stoplicht in Utrecht te wachten en toen zag ik een mevrouw nog hard rennen om de tram te moeten halen. Uiteindelijk reed de tram natuurlijk net op het laatste moment weer weg. Daar sta je dan met je OV :P

[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 16-11-2010 11:35 ]

• Ardana

Ardana

Mens

Canaria schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:26:
[...]

Voor sommigen is een nieuwe, zelf samengestelde leaseauto veel belangrijker dan geld besparen. Voor mij in ieder geval wel.
Ik begrijp dat een auto voor anderen niets meer is dan een vervoermiddel. Dat maakt de vergelijking al waardeloos.
Mwao, voor mij is 'n auto ook niet meer dan 'n vervoermiddel, maar wel de top in vrijheid en gemak, en daarboven op nog 'ns erg goedkoop vanwege de huidige leaseregelingen. Wat voor auto ik heb, maakt me nog niet eens zoveel uit, liefst zo goedkoop mogelijk. Nu heb ik voor € 52 pm netto 'n C1 zonder opties (nog niet eens cruisecontrol!), hiervoor had ik 'n Astra station voor € 275 netto. 'k Denk toch dat ik blijer ben met die C1 ;-)

Maar privé 'n auto (al dan niet met salaris-verhoging én riante reiskostenvergoeding): mwoa... niet mijn voorkeur. Veel van wat ari3 opnoemt, is voor mij ook van heeeel veel waarde, en die waarde is niet of nauwelijks in geld uit te drukken.

@Viper: ik ben zo blij dat m'n auto niet weg is als ik 'n keer 10 seconden te laat ben ;)

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 11:33:
Stond gisterochtend voor het stoplicht in Utrecht te wachten en toen zag ik een mevrouw nog hard rennen om de tram te moeten halen. Uiteindelijk reed de tram natuurlijk net op het laatste moment weer weg. Daar sta je dan met je OV :P
Grote kans dat de volgende 10 a 15 minuten later komt, maar het zelfde buiten Randstad en je staat zo een uur te wachten. Het kan ook niet uit om in heel het land 4 bussen of treinen per uur te laten rijden maargoed.
edit: juist in de steden is OV toch vaak wel handiger ivm dure parkeerplekken en zelfs vergunningen om je auto bij je thuis te kunnen stallen als er al plaats is. Ik hoorde eens van mensen uit Rotterdam dat ze 's avonds soms moesten zoeken om bij huis een parkeerplek te vinden. Komt vreemd over als je gewoon bent dat je voor de deur kan parkeren.
Onlangs ben ik naar Berlijn geweest, die stad is dan wel wat groter dan Nederlands zogenaamd grote-steden, en het OV vond ik daar echt ideaal om door de stad te reizen. De lease-auto bleef mooi bij het hotel buiten de stad staan, een kaartje kopen voor een aantal dagen en je kan alle kanten op. Mis je je vervoer dan komt er na ca 5 of 10 minuten toch weer een.

[ Voor 38% gewijzigd door bite op 16-11-2010 14:24 . Reden: toevoeging ]

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bron?

Begrijp me niet verkeerd, ik prefereer mijn auto ver boven gebruik van OV om de andere redenen die je aangeeft. Maar OV mijden vanwege het mogelijk oplopen van ziektes klinkt als smetvrees.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb geen leaseauto, maar:
Neem in je overweging ook mee dat het verlies van een leaseauto niet alleen een verlies in geld is, maar dat:
- je geen vracht (verhuizing, bouwmarktmeuk) kan vervoeren.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb gewoon een auto.
- bij ziekte je alleen nog met OV naar huisarts, eerste hulp e.d. kan. Vooral als je kinderen hebt ik is dit erg belangrijk.
Zie 1 (dat en ik ben iig niet in een conditie om zelf te rijden als ik de huisarts niet kan bereiken gezien dat het één straat verder is)
- je veel minder vrije tijd hebt omdat reizen met OV vrijwel zeker meer tijd kost als met de auto
Klopt, en die auto kost weer meer tijd dan het op de fiets kost.
Zie vorige, op de fiets is nog stuk gezonder. Hoef je ook minder aan je conditie verder te doen dus je bespaard tijd ook nog eens!
- reizen met het OV betekent dat op gezette tijden moet vertrekken. Even vijf minuten langer is iets afmaken is er niet bij. Dit kan ook negatieve carriere gevolgen hebben omdat mensen die per OV reizen gewoon minder toegankelijk/beschikbaar zijn voor de werkgever.
Zie alle vorige, geen lease auto betekend niet dat je zelf geen auto hebt of dat je niet gewoon op de fiets naar je werk kan.
En dan vraag je je af hoe die file rijders uberhaupt nog carriere kunnen maken en ooit verder dan schoonmaker komen. Elke dag weer een roulette hoe lang ze in de file staan, terwijl ik op mijn fiets toch een stuk minder verrassingen tegen kom.

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
furby-killer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:00:
Elke dag weer een roulette hoe lang ze in de file staan, terwijl ik op mijn fiets toch een stuk minder verrassingen tegen kom.
Nooit een lekke band? Nooit hard in de remmen voor overstekende kinderen of rolators? Nooit storm/regen/sneeuw?
Fiets is vaak wel het lekkerste ja. Maar dan zit er wel een beperking op het aantal mogelijke bedrijven waar je kunt werken, of aantal mogelijke woningen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

furby-killer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:00:
Ik heb geen leaseauto, maar:

[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb gewoon een auto.

[...]

Zie 1 (dat en ik ben iig niet in een conditie om zelf te rijden als ik de huisarts niet kan bereiken gezien dat het één straat verder is)

[...]

Klopt, en die auto kost weer meer tijd dan het op de fiets kost.

[...]

Zie vorige, op de fiets is nog stuk gezonder. Hoef je ook minder aan je conditie verder te doen dus je bespaard tijd ook nog eens!

[...]

Zie alle vorige, geen lease auto betekend niet dat je zelf geen auto hebt of dat je niet gewoon op de fiets naar je werk kan.
En dan vraag je je af hoe die file rijders uberhaupt nog carriere kunnen maken en ooit verder dan schoonmaker komen. Elke dag weer een roulette hoe lang ze in de file staan, terwijl ik op mijn fiets toch een stuk minder verrassingen tegen kom.
Op zich ben ik het helemaal met je eens wbt de stelling dat of een leaseauto of geen auto ridicuul is. Maar een fiets is natuurlijk geen ultieme oplossing voor alles. Ik rij elke dag 20km naar de uni (eigen auto, geen leasemaatschappij voor nodig :o ) maar dat ga je toch niet zo snel met de fiets doen. Niet iedereen werkt nou eenmaal op fietsafstand van z'n kantoor, en om elke ochtend helemaal bezweten aan te komen (of doorweekt door andere vloeistoffen) is ook niet zo prettig.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 16-11-2010 15:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Metro2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Heb je die auto ook nodig voor je werk? Anders kost het je natuurlijk ook nog eens een prive auto rijden extra. Kijk gewoon naar de omstandigheden bij je nieuwe werkgever, is het salaris hoger om de leaseauto te compenseren (en kan je daar bv een prive auto voor rijden).
bite schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:53:
[...]

Grote kans dat de volgende 10 a 15 minuten later komt, maar het zelfde buiten Randstad en je staat zo een uur te wachten. Het kan ook niet uit om in heel het land 4 bussen of treinen per uur te laten rijden maargoed.
edit: juist in de steden is OV toch vaak wel handiger ivm dure parkeerplekken en zelfs vergunningen om je auto bij je thuis te kunnen stallen als er al plaats is. Ik hoorde eens van mensen uit Rotterdam dat ze 's avonds soms moesten zoeken om bij huis een parkeerplek te vinden. Komt vreemd over als je gewoon bent dat je voor de deur kan parkeren.
Ik woon zelf in Schiedam en de keren dat ik voor de deur kan parkeren zijn zeldzaam, wat zeg ik, de keren dat ik uberhaupt in mijn straat (en die is best lang) kan parkeren zijn al zeldzaam :') Meestal sta ik 3-4 straten verderop geparkeerd :/
Dat wordt nog leuk als we straks electrisch moeten gaan rijden 8)7 even een verlengsnoer van 500 meter uitrollen ofzo :+ ? Verste weg wat ik wel eens gestaan heb ik is bijna een kilometer weg |:( Stomme mensen met 6 auto's en mensen die hun bedrijfsbussen allemaal mee naar huis nemen :r
Danot schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:15:
[...]

Nooit een lekke band? Nooit hard in de remmen voor overstekende kinderen of rolators? Nooit storm/regen/sneeuw?
Fiets is vaak wel het lekkerste ja. Maar dan zit er wel een beperking op het aantal mogelijke bedrijven waar je kunt werken, of aantal mogelijke woningen.
Geen files in elk geval, ik fiets ook elke dag naar mijn werk en last van storm en regen en sneeuw valt allemaal wel mee. Afgelopen jaar ook gewoon door de sneeuw naar mijn werk gefietst (ook omdat ik bang was de auto om een boom te vouwen :+ ) en regen tja, dan wordt je een beetje nat, nou en?

En ja je bent qua range wel wat beperkter maar tot pak 'em beet 15 km is het echt prima aan te fietsen elke dag. Uurtje hooguit. In de randstad zitten er al zoveel bedrijven in die straal van 15km dat dat geen punt hoeft te zijn lijkt me :)

[ Voor 84% gewijzigd door Metro2002 op 16-11-2010 15:47 ]

• Metro2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

-- dubbel --

[ Voor 101% gewijzigd door Metro2002 op 16-11-2010 15:43 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:18:
[...]

Op zich ben ik het helemaal met je eens wbt de stelling dat of een leaseauto of geen auto ridicuul is. Maar een fiets is natuurlijk geen ultieme oplossing voor alles. Ik rij elke dag 20km naar de uni (eigen auto, geen leasemaatschappij voor nodig :o ) maar dat ga je toch niet zo snel met de fiets doen. Niet iedereen werkt nou eenmaal op fietsafstand van z'n kantoor, en om elke ochtend helemaal bezweten aan te komen (of doorweekt door andere vloeistoffen) is ook niet zo prettig.
Uiteraard heeft een auto ook voordelen, daarom heb ik er ook één. Echter één van de gemaakte punten was dat het OV slecht voor je carriere mogelijkheden is, maar met zulke redenaties kan je er ook op uitkomen dat alles behalve de fiets (of lopen als dat mogelijk is) slecht voor je carriere is.
Lekke band kan gebeuren, maar is toch redelijk uitzonderlijk, zeker vergeleken met een onverwachte file. Hard in de remmen moet soms wel, maar de 15 seconde vertraging die je daardoor oploopt is niet heel significant. Storm, regen en sneeuw komen meestal niet als een verrassing dus kan je gewoon eerder vertrekken. Sowieso bij hele erge storm of sneeuw is het met een auto normaal gesproken niet veel leuker dan op een fiets. Bij regen misschien wel, maar daarvoor heb je een regenpak.

En ik heb altijd nog een auto, al als het zo erg is dat ik niet op de fiets kan dan ga ik een dagje thuis werken. Niet voor iedereen een mogelijkheid, maar we hebben altijd nog de auto.

Trouwens Enschede hier, en gewoon in een normale woonwijk met redelijk goedkope koophuizen, maar het staat hier ook bijzonder vol, het past meestal nog net aan als je het over de hele straat verspreid, maar mensen die op bezoek komen hebben vaak geen parkeerplek. Het is een meevallertje als één van de parkeerplekken voor mijn huis leeg is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 16-11-2010 15:48 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je doet, waar je woont en hoeveel privé kilometers je maakt. Als ik naar kantoor rij met de auto doe ik er 1,5 uur over. Als ik met OV ga doe ik er 3 uur over waarbij ik 6 x moet overstappen. Ik kan ook kiezen om 3 x over te stappen en moet dan 3,5 uur in die trein zitten/staan.

Dus ja, als je in een gebied woont waar geen trein rijdt en veel reist, is een auto gewoon een must. Lease is dan bijna altijd goedkoper dan privé rijden. Als ik in de Randstad zou wonen zou ik m`n auto denk ik meteen weg doen en een kleine ervoor terug kopen (privé).

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 15:35:
Heb je die auto ook nodig voor je werk? Anders kost het je natuurlijk ook nog eens een prive auto rijden extra. Kijk gewoon naar de omstandigheden bij je nieuwe werkgever, is het salaris hoger om de leaseauto te compenseren (en kan je daar bv een prive auto voor rijden).
Ja dat is precies mijn vraag -> hoe veel hoger moet het geboden salaris zijn om de leaseauto te compenseren.. ?

Misschien handig voor de beeldvorming (om niet te veel te verzanden in discussies of je nou beter met de fiets/OV/ leaseauto naar het werk kan gaan) zijn dit de feiten: ik heb nu een 14% bijtelling auto (Honda Civic) en bij mijn toekomstige werkgever zou ik met de trein naar het werk gaan (en treintraject kaart ontvangen-> geen leaseauto mogelijk). Desondanks rijd ik zo'n 14.000 km per jaar privé en die wil ik natuurlijk wel een beetje gecompenseerd zien in meer bruto salaris om met een eigen karretje op pad te kunnen gaan..

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Ga je dan ook daadwerkelijk met de trein naar je werk? Dan wordt het natuurlijk al een ander verhaal, omdat de werkgever dan in principe al voorziet in de reiskosten: het treinabo. Een werkgever hoeft logischerwijs niet op te draaien voor de kosten die je moet maken voor je privékilometers ;)

Wat kost die Civic je bruto per maand? Dat bedrag zul je erbij moeten onderhandelen dan :)

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Deze casus is imho niet anders dan elke andere verandering in secundaire arbeidsvoorwaarden.
Jij hebt nu een arbeidsvoorwaarden pakket dat bestaat uit € X in monetaire voorwaarden en in X niet-monetaire voorwaarden (bijv. de keus voor 4x9 uur ipv 4x8 +1x4 uur op een 36 uur contract).

Je kan bij een nieuwe functie kijken naar alleen het component bruto-maanloon, maar eigenlijk moet je ook de ander zaken er bij op tellen. Je lease-auto is daar vaak een grote post van (600-1200 euro/mnd in de vorm van een normleasebudget). Daarbovenop krijg je zaken als pensioen, levensloop/spaarloon, ziektekostenverzekering, aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, lidmaatschappen bij de lokale fitnessclub etc., etc. ad infinitum.

Je kiest voor een nieuwe baan op (in de basis) 2 criteria: je gaat er qua voorwaarden en/of qua inhoudelijke uitdaging op vooruit.
Je kan je afvragen waar je je nieuwe baan op uitzoekt. In het eerste geval (voorwaarden) ben ik van mening dat je naar het hele plaatje moet kijken.
Het wegvallen van je leasebudget is daar een grote in, maargoed dat kan dus grotendeels gecompenseerd worden door een OV-kaart. Dan kan je allerlei subjectieve criteria (belang auto, kosten zelf kopen, etc.) mee laten wegen, maar ik denk dat je het best op objectieve criteria kan onderhandelen. Die zijn namelijk veel makkelijker te onderbouwen. Hiermee kan je dus bijvoorbeeld zeggen:
Ik kreeg bij werkgever A een salaris van (zeg eens) 2500 EU + lease van 750EU.
Jij biedt me een salaris van 2750 EU + een OV kaart van 300 EU per maand.
Om het voor mij interssant te maken moet je dat salaris eigenlijk naar de 3000-3250 EU/mnd optrekken. Alleen dan krijg ik ook een hogere beloning voor hoger gekwalificeerd werk.

Dit zou mijn aanpak zijn (bedragen zijn btw uit de lucht gegrepen...). Succes met je overpijnzingen!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wok schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:34:
Een werkgever hoeft logischerwijs niet op te draaien voor de kosten die je moet maken voor je privékilometers ;)
Eens, maar als de vorige werkgever dat wel deed, schiet je er financieel toch bij in en dat is meestal wel iets om in je overweging mee te nemen.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Uiteraard :) Het is echter niet zo dat de vorige werkgever compenseerde in de kosten van de privé kilometers: je betaalt immers belasting over de bijtelling van de leaseauto ;) Dat dit in verhouding véél goedkoper is dan particulier een vergelijkbare auto rijden, is weer een ander verhaal en uiteraard wil je dat terugzien in je salaris. Een beetje HRM-medewerker schuift dat argument echter zó van tafel :P

De TS zal moeten kijken wat eindelijk netto het verschil zal zijn in inkomen. Om even voort te borduren op de fictieve bedragen RagaBaSH:

Huidige situatie: brutoloon €2500, leaseauto t.w.v. €28000 (full options Civic Hybrid) met 14% bijtelling. De bijtelling per maand bedraagt dan afgerond €325, dus de belasting wordt berekend over €2825. Dit zal resulteren in een nettoloon van pak 'em beet €1500 (andere factoren als eigen bijdrage, pensioenregelingen, etc... buiten beschouwing gelaten).

Nieuwe situatie: brutoloon €2750, OV-jaartrajectkaart à €xx (hier hoeft geen belasting over betaald te worden!). Het nettoloon is dan grofweg €1800.

Dat is onder de streep dus al een verschil van €300. TS moet zich dus afvragen of dit verschil voor hem voldoende is om eigen vervoer van te bekostigen. :)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je een andere baan kiest alleen maar om er financiëel of qua status (leasebak) er op vooruit te gaan zou ik die nieuwe baan laten schieten. Een baan waarbij je je gewaardeerd voelt, prettig werkt en genoeg verdient om rond te komen is veel en veel belangrijker en gezonder (geen stress, geluksgevoel, geen depressies).

Van het OV word je niet ziek en je kan (afhankelijk van je traject en werktijden) heerlijk rustig werken op je laptop, iets wat af te raden is achter het stuur. Ook is het OV vaak vele malen sneller (randstad) bij 9 tot 5-banen. Ik heb een grotere hekel aan files en road rage (mensen die je van de weg drukken, letterlijk tegen je auto aan rijden, gevaarlijke manoevres uithalen om 0,000001 milliseconde eerder op werk/thuis te zijn etc.) dan aan mensen om mij heen in het OV.

Huilen omdat je je auto niet voor de deur kan parkeren vind ik overigens echt het toppunt. Ik zet mijn auto's vaak om de hoek of een paar blokken verder op parkeerplaatsen. Je wordt echt niet ziek van een stukje lopen (of boarden) naar je auto toe. Hier in de straat waar ik nu woon parkeren buren gewoon dubbel omdat ze de auto net niet in hun woonkamer willen zetten. Ikke ikke ikke...

Ergo: kies een baan met je gevoel, als je compensatie verwacht dan heb je denk ik al een verkeerde insteek.

Ik heb een jaar lang een IT-baan gehad waarbij ik 1900 euro per maand verdiende, nu heb ik een eigen bedrijf met een omzet van 1600 per maand, en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest (van een 9 tot 5 filerijdbaan word ik pas depressief; je dag is van 7 tot 7 waardeloos, met z'n allen in de file, op kantoor tussen de YouTube-WOGgers...).

Al die grootspraak en kijk-mij-rijk-zijn heb je alleen maar wat aan op verjaardagsfeestjes, in het echte leven gaat het om heel andere dingen.

• t_captain
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:25:
[...]

[...]ik heb nu een 14% bijtelling auto (Honda Civic) en bij mijn toekomstige werkgever zou ik met de trein naar het werk gaan (en treintraject kaart ontvangen-> geen leaseauto mogelijk). Desondanks rijd ik zo'n 14.000 km per jaar privé [...]
Zie mijn eerder post voor de manier van rekenen.

De vraag die open blijft staan is wat voor auto je prive zou willen rijden en hoeveel meer of minder je ervoor over hebt om een lease-Civic te rijden ten opzichte van die auto.

Voor het gemak reken ik met een willekeurige Astra/Focus/Golf o.i.d., op benzine, bouwjaar +-2006.
Nieuwprijs 22.000, aanschaf 11.000. Rij er 4 jaar in en verkoop hem voor 5.500.
* afschrijving 115
* rente 30 (o.b.v. 4%, dit kan hoger zijn als je moet lenen of lager als het van een spaarrekening komt)
* houderschapsbelasting 45
* all risk verzekering 50 (hangt af van je leeftijd en schadevrije jaren, even online berekenen voor je persoonlijke getal)
* brandstof (1.55 per liter, vebruik 1:12): 150
* onderhoud en reparaties: 50
* banden en verbruiksmaterialen: 15

Totale autokosten: 455 euro per maand.

Ik doe wat grove aannames over je huidige baan en leaseauto. Cataloguswaarde 26.500? Geen eigen bijdrage? Inkomstenbelasting schijf 3 (42% tarief)?
Onder deze aannames kost je leaseauto 130 euro per maand.

Zoals gezegd, de laatste factor is wat het gemak van een leaseauto t.o.v. een eigen auto je waard is. Rij je net zo lief deze tweedehands Astra/Golf/Focus als je nieuwe Civic, dan is dit bedrag 0. Maar misschien vind je het een prettige gedachte dat je een nieuwe auto rijdt en bij onderhoud of problemen de leasemaatschappij het mag laten oplossen. Vul een getal in wat je hiervoor zou overhebben en tel dit op bij de autokosten. Breng de kosten van je huidige leaseauto in mindering. Dat is wat je netto erbij zou moeten krijgen om quitte te spelen op het verlief van je leaseauto.

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:25:
[...]

Ja dat is precies mijn vraag -> hoe veel hoger moet het geboden salaris zijn om de leaseauto te compenseren.. ?

Misschien handig voor de beeldvorming (om niet te veel te verzanden in discussies of je nou beter met de fiets/OV/ leaseauto naar het werk kan gaan) zijn dit de feiten: ik heb nu een 14% bijtelling auto (Honda Civic) en bij mijn toekomstige werkgever zou ik met de trein naar het werk gaan (en treintraject kaart ontvangen-> geen leaseauto mogelijk). Desondanks rijd ik zo'n 14.000 km per jaar privé en die wil ik natuurlijk wel een beetje gecompenseerd zien in meer bruto salaris om met een eigen karretje op pad te kunnen gaan..
Ik denk dat je niet te moeilijk moet doen over de berekening. Die kan je exact gaan uitvoeren, volgens verschillende methodes, maar je kan het ook anders doen. Gewoon een zachte berekening maken; voor hoeveel zou je gecompenseerd willen worden? Wat zou je nieuwe baas redelijk vinden? Zou je voor 100,- extra je gecompenseerd voelen? Jij ws niet, maar je baas vind zo'n bedrag natuurlijk prima. 1000,- euro bruto dan? Dat is wellicht aan de hoge kant, maar je kan het wel voorstellen en zo de onderhandeling starten. Je zal iets water bij de wijn moeten doen, maar uitkomen op een bedrag dat beide partijen acceptabel vinden.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Wok schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:00:
Uiteraard :) Het is echter niet zo dat de vorige werkgever compenseerde in de kosten van de privé kilometers: je betaalt immers belasting over de bijtelling van de leaseauto ;) Dat dit in verhouding véél goedkoper is dan particulier een vergelijkbare auto rijden, is weer een ander verhaal en uiteraard wil je dat terugzien in je salaris. Een beetje HRM-medewerker schuift dat argument echter zó van tafel :P
Beloningen in elke vorm (lease-auto, dertiende maand, ...) kun je mee onderhandelen. Als de HRM-er van dienst het daar niet mee eens is, heeft hij / zij pech.

Onderhandelen is een spel tussen personen en beide personen kunnen bepalen wat wel en niet ter tafel komt. Als een punt voor de ene partij niet onderhandelbaar is (bijvoorbeeld compensatie voor "gratis" privé kilometers met een leaseauto) dan zou ik snel uitonderhandeld zijn. Dan zoek ik wel een ander bedrijf dat wel bereid is te luisteren naar eisen / wensen en waar ik een persoon ben in plaats van een nummer

/(bb|[^b]{2})/

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Ik vind baantevredenheid belangrijker dan elke andere voorwaarde. Als ik een leaseauto krijg dan is het leuk, als ik geen lease auto krijg vind ik het ook prima.

Er zijn meer manieren om van A naar B te komen. Ik doe het met een oudere auto + ondersteuning van een algemeen garagebedrijf.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:05
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Wat topics doorgelezen en de nieuwste ga ik maar op reageren anders staan er wel erg veel topics over hetzelfde.

Ik zit de laatste weken en beetje rond te kijken voor een nieuwe baan mogenlijk terug de detachering in. Enkel staat overal met grote letters bij dat je een leasebak krijgt. Nu ben ik daar enkel niet zo happy mee is een leasebak enigsinds verplicht of is daarbij te onderhandelen? hangt vast van het bedrijf af..

Reden ik heb deze zomer een hageltje nieuwe Toyota Hybride gekocht met zon beetje alle opties denkbaar (navi, climate control, cruise controll, etc.) betaal dus niks aan belasting, rijd zuinig en het rijd heerlijk. Heb niet echt zin straks in 1 of ander golfje/astra (no offence naar iemand die er wel in rijd :p) te gaan rijden terwijl mijn eigen auto zo super rijd. Privé rijd ik per jaar maar een 5k denk ik meeste km's rijd ik nu ook al van en naar het werk.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:55

sebasd

loopt op espresso

Ik denk niet dat er een detacheerder is die je verplicht een lease-auto te nemen. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
TgR_KILLER schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:06:
Nu ben ik daar enkel niet zo happy mee is een leasebak enigsinds verplicht of is daarbij te onderhandelen? hangt vast van het bedrijf af..
Veel detacheerders werken met een mobiliteitsbudget. Dat kun je uitgeven aan een lease auto, maar dat kun je (helaas bruto) vaak ook wel bij je salaris krijgen als je niet kiest voor die leaseauto.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de leaseauto alleen zakelijk te gebruiken, dan betaal je immers geen bijtelling. Ook spaar je je eigen privé auto door er minder mee te hoeven rijden.

• Ardana

Ardana

Mens

Enig nadeel is dat je dan vanuit je werk altijd eerst langs huis moet om van auto te ruilen.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 10:26
Ardana schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:56:
Enig nadeel is dat je dan vanuit je werk altijd eerst langs huis moet om van auto te ruilen.
Hoe kom je daarbij? Je kan gewoon naar huis rijden zonder bijtelling te hoeven betalen, als je administratie maar klopt (max 500km/jaar prive).

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ardana schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:56:
Als je geen leaseauto wilt? O-)

Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat een leaseauto verplicht is, een rijbewijs wel maar dat is een ander verhaal. Waar je dan over na moet denken is dan wel hoe de voorwaarden zijn voor het gebruik van je prive-auto voor zakelijke kilometers. Hoe die vergoeding is ten opzichte van de kosten van je prive-auto. Bij de detacheerder waar ik werk krijg je je leasebedrag bij je salaris geteld en een kilometer vergoeding van 19 cent per kilometer geloof ik. Dan kan een (goedkope) eigen auto ineens best voordelig zijn.

/(bb|[^b]{2})/

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

N3oC schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:32:
[...]

Hoe kom je daarbij? Je kan gewoon naar huis rijden zonder bijtelling te hoeven betalen, als je administratie maar klopt (max 500km/jaar prive).
Ja, maar als je in Arnhem woont en in Utrecht werkt en 's avonds tot laat een priveafspraak in Woerden hebt, moet je eerst weer terug naar Arnhem om daar je eigen auto op te halen.

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Canaria schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:42:
Ja, maar als je in Arnhem woont en in Utrecht werkt en 's avonds tot laat een priveafspraak in Woerden hebt, moet je eerst weer terug naar Arnhem om daar je eigen auto op te halen.
lezen?
TgR_KILLER schreef op zondag 19 december 2010 @ 13:06:
is een leasebak enigsinds verplicht of is daarbij te onderhandelen?

Reden ik heb deze zomer een hageltje nieuwe Toyota Hybride gekocht met zon beetje alle opties denkbaar (navi, climate control, cruise controll, etc.) betaal dus niks aan belasting, rijd zuinig en het rijd heerlijk. Heb niet echt zin straks in 1 of ander golfje/astra (no offence naar iemand die er wel in rijd :p) te gaan rijden terwijl mijn eigen auto zo super rijd. Privé rijd ik per jaar maar een 5k denk ik meeste km's rijd ik nu ook al van en naar het werk.
Hij heeft een eigen auto en wil deze kennelijk gebruiken voor zowel privé als zakelijk. Er hoeft dan geen auto omgeruild te worden, kilometeradministratie zal de belastingdienst een worst zijn etc. Bijtelling is een non-argument etc. De vraag is sec, is een lease-auto verplicht

/(bb|[^b]{2})/

• TgR_KILLER
JohnR schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:54:

Hij heeft een eigen auto en wil deze kennelijk gebruiken voor zowel privé als zakelijk. Er hoeft dan geen auto omgeruild te worden, kilometeradministratie zal de belastingdienst een worst zijn etc. Bijtelling is een non-argument etc. De vraag is sec, is een lease-auto verplicht
jij snapt hem ;) Morgen eerst nog eens een goed gesprek met mijn huidige baas voeren... heb er ergens geen zin in maar ja i need change :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

JohnR schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:54:
[...]

lezen?

[...]

Ja dat heb ik uiteraard gelezen. Maar iemand stelde voor om - als de leaseauto echt niet te vermijden is - de leaseauto alleen voor zakelijke ritten (inclusief woon-werkverkeer) te gebruiken en de eigen auto alleen voor privékilometers. Afgezien van de vraag of dat een geschikte oplossing is voor TgR_KILLER, wat ik overigens niet denk, is daarvan een nadeel dat je dus altijd eerst via huis moet om van auto te wisselen als je na werk nog ergens naartoe wilt. Wellicht wat offtopic, maar in de zijsprong wel degelijk relevant :)

Overigens stellen werkgevers leaseauto's soms verplicht om te voorkomen dat de medewerkers in een minder betrouwbare, veilige of representatieve auto rijden. Niet iedereen heeft privé een nieuwe Prius.

Zelf heb ik bij verschillende werkgevers altijd de keuze gehad om privé te rijden met uitstekende regelingen (volledige leasebudget bruto uitgekeerd met daarbinnen een netto-kilometervergoeding), maar er zijn ook werkgevers die privéauto's ontmoedigen door de leasevergoeding slechts ten dele of helemaal niet uit te betalen indien de medewerker afziet van een leaseauto.

• TgR_KILLER
Ik rij ook geen Prius btw hoor :+ maar een Auris hehe. maar goed we shall see =) morgen eerst maar eens babbelen.

Pagina: 1