Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:25:
[...]
[...]ik heb nu een 14% bijtelling auto (Honda Civic) en bij mijn toekomstige werkgever zou ik met de trein naar het werk gaan (en treintraject kaart ontvangen-> geen leaseauto mogelijk). Desondanks rijd ik zo'n 14.000 km per jaar privé [...]
Zie mijn eerder post voor de manier van rekenen.
De vraag die open blijft staan is wat voor auto je prive zou willen rijden en hoeveel meer of minder je ervoor over hebt om een lease-Civic te rijden ten opzichte van die auto.
Voor het gemak reken ik met een willekeurige Astra/Focus/Golf o.i.d., op benzine, bouwjaar +-2006.
Nieuwprijs 22.000, aanschaf 11.000. Rij er 4 jaar in en verkoop hem voor 5.500.
* afschrijving 115
* rente 30 (o.b.v. 4%, dit kan hoger zijn als je moet lenen of lager als het van een spaarrekening komt)
* houderschapsbelasting 45
* all risk verzekering 50 (hangt af van je leeftijd en schadevrije jaren, even online berekenen voor je persoonlijke getal)
* brandstof (1.55 per liter, vebruik 1:12): 150
* onderhoud en reparaties: 50
* banden en verbruiksmaterialen: 15
Totale autokosten: 455 euro per maand.
Ik doe wat grove aannames over je huidige baan en leaseauto. Cataloguswaarde 26.500? Geen eigen bijdrage? Inkomstenbelasting schijf 3 (42% tarief)?
Onder deze aannames kost je leaseauto 130 euro per maand.
Zoals gezegd, de laatste factor is wat het gemak van een leaseauto t.o.v. een eigen auto je waard is. Rij je net zo lief deze tweedehands Astra/Golf/Focus als je nieuwe Civic, dan is dit bedrag 0. Maar misschien vind je het een prettige gedachte dat je een nieuwe auto rijdt en bij onderhoud of problemen de leasemaatschappij het mag laten oplossen. Vul een getal in wat je hiervoor zou overhebben en tel dit op bij de autokosten. Breng de kosten van je huidige leaseauto in mindering. Dat is wat je netto erbij zou moeten krijgen om quitte te spelen op het verlief van je leaseauto.