Toon posts:

[Discussie] Verbeterde smartphone tests

Pagina: 1
Acties:

• bobwarley
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Hai,

Het einde van 2010 komt in zicht. Tijd om eens te brainstormen over de huidige opzet van de smartphones tests, is deze goed genoeg voor het nieuwe jaar en alle mooie nieuwe telefoons die in 2011 gaan uitkomen. Op zich doet Arnoud Wokke altijd goede reviews! Maar misschien is er nog ruimte voor kleine verbeteringen, maar misschien zijn jullie ook al helemaal tevreden.

Kleine punten van aandacht zijn voor mij bijvoorbeeld:

- ik zou toch graag op een of andere manier een eigen accuduur test willen zien: tips, of ideeen om dit het beste te kunnen testen? (bellen naar een gratis nummer; continu een film afspelen; hoe snel kun je opladen van 0% - 90% noem maar op).

- het luidsprekervolume in dB: t.b.v. hands-free / ringer(tone) / muziek / auto-navigatie

- kracht van de trilmotor (sommige toestellen trillen maar zo zacht dat je het niet eens opmerkt in je dikke winterjas).

- een aantal usability tests te herhalen bij ieder toestel: bijv. vanaf standby een contactpersoon gebeld krijgen; vanaf standby een nieuwe e-mail geopend krijgen; een afspraak ingepland te krijgen; een 3rd-party app te starten; maw: het aantal handelingen dat nodig is om dagelijks dingen gedaan te krijgen.

- een val / krastest (maar dat zal de fabrikant/telco die het toestel uitleent niet leuk vinden)

Welke tips of ideeen hebben jullie voor tests van smartphones?

[Voor 15% gewijzigd door bobwarley op 15-11-2010 13:41]

Op WP7 kun je niet eens eigen mp3s als ringtone instellen, how smart is that??

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:42
bobwarley schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:34:
- ik zou toch graag op een of andere manier een eigen accuduur test willen zien: tips, of ideeen om dit het beste te kunnen testen? (bellen naar een gratis nummer; continu een film afspelen; hoe snel kun je opladen van 0% - 90% noem maar op).
Je hebt gelijk dat dit een behoorlijk belangrijk onderdeel van een test is - zeker nu we die smartphones intensiever gebruiken begint accuduur relevanter te worden. Mijn Nokia E52 heeft in basis een geweldig goede accuduur (out-of-the-box haalde ik, met 'ouderwets' telefoon gebruik, 2 weken), maar nu ik 24/7 verbonden ben met m'n mailserver voor push-mail, en daarnaast een twitter-client constant actief heb, red ik de twee dagen niet meer.

Maar meten is lastig, omdat het van zo enorm veel factoren afhankelijk is. Bij voorkeur zie je een test die je bij alle toestellen kan doen, want je wilt ook graag diverse toestellen kunnen vergelijken. Accuduur voor bellen is afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding/antenne, dus ook nog eens provider-afhankelijk.
Opladen is op zich ook interessant, maar 0% en 90% - hoe meet je dat?!? Je kan hooguit meten vanaf het punt waarop het toestel zichzelf uitschakeld (wat niet 0% is!) tot het punt waarop het toestel 'accu vol' aangeeft (wat je maar aanneemt als 100%).
- het luidsprekervolume in dB: t.b.v. hands-free / ringer(tone) / muziek / auto-navigatie
Yep, interessant. Op zich ook redelijk goed meetbaar te maken voor verschillende toestellen.
- kracht van de trilmotor (sommige toestellen trillen maar zo zacht dat je het niet eens opmerkt in je dikke winterjas).
Die is weer lastig. De trilmotor zelf zegt lang niet alles, volgens mij maakt de vorm van het toestel ook flink wat uit.
Mijn vorige, Nokia E50, voelde ik prima in m'n broekzak. M'n huidige E52 kan ik wel eens missen, bijvoorbeeld als ik aan het lopen ben. Is dat omdat 'ie minder fel trilt? Ik denk zelf dat het meer komt doordat de E52 dunner is, en daardoor minder tegen mijn lichaam aangeduwd wordt.
Ook als een toestel wat zwaarder is zal het effect van het trillen beter voelbaar zijn. Ofwel, de kracht van de motor zegt denk ik niet zoveel.
- een aantal usability tests te herhalen bij ieder toestel: bijv. vanaf standby een contactpersoon gebeld krijgen; vanaf standby een nieuwe e-mail geopend krijgen; een afspraak ingepland te krijgen; een 3rd-party app te starten; maw: het aantal handelingen dat nodig is om dagelijks dingen gedaan te krijgen.
Dit is ietwat lastig om exact te meten, maar wel heel zinnig. Het geeft iets aan over de snelheid van het toestel maar ook over hoe goed er is nagedacht over het operating system: zijn dagelijkse handelingen snel bereikbaar gemaakt? Ofwel: lijkt mij een zinnige toevoeging.
- een val / krastest (maar dat zal de fabrikant/telco die het toestel uitleent niet leuk vinden)
Mwah. Behalve dat je dan precies moet gaan vastleggen hoe je dat test krijg je de moeilijkheid dat bouwkwaliteit per toestel wel eens anders kan zijn. Koop drie iPhones, laat ze op exact dezelfde manier vallen en ze zullen alledrie anders terecht komen. Plus dat de toestellen waarschijnlijk weer onbeschadigd terug moeten, en dat het denk ik nog wel eens pre-productie exemplaren zullen zijn, dus niet volledig representatief. Maar goed, over het algemeen wordt er al best goed gekeken naar bouwkwaliteit/degelijkheid, dus wat mij betreft hoeft er verder niets aan verbeterd te worden.
Welke tips of ideeen hebben jullie voor tests van smartphones?
Mwah, ik zit hier een beetje grieperig thuis te zitten, geen zin/inspiratie om nieuwe dingen te bedenken dus ik heb mij beperkt tot het afkraken van jouw ideeen... ;)

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 03:15

arnoudwokke

Redacteur
Thx voor het compliment en voor het meedenken :)

Ik volg dit topic met grote interesse. De nu aangedragen ideeën zijn niet allemaal even uitvoerbaar (valtest kan bijvoorbeeld niet of niet goed, omdat we gewoon aansprakelijk zijn voor schade aan het toestel :)), maar ik ben benieuwd welke ideeën hier komen bovenborrelen :). Ik meld uiteraard ook hier als we besloten hebben testen inderdaad te gaan uitvoeren :)

Overigens een aanvullende vraag: het ontbreekt aan tijd om alle reviews even uitgebreid te doen. Ik zou dus ook graag horen hoe belangrijk je bepaalde testen vindt: in sommige gevallen zullen de reviews namelijk uitgebreider zijn dan andere, en ik wil een schifting maken tussen wat belangrijk is en wat minder belangrijk :)

• john-lienden
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 24-08 10:13

john-lienden

Man on the run!

Een accuduur test zou bij mij ook heel erg in de smaak vallen.
Aangezien mijn huidige foon (iPhone 3G) toch elke avond in de lader moet en ik daar niet heel vrolijk van wordt.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee