Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
Beste Tweakers,

Zoals vele jullie hier waarschijnlijk wil ik geen kabel trekken door mijn huis.
Ik maak momenteel gebruik van een router (Linksys WRT320N) en wil (zonder kabels te trekken), de volgende apparatuur via ethernet kabel aansluiten:
- Popcorn hour C-200
- Panasonic P42G20
- Wii (of xbox 360 / playstation 3)

Na wat zoekwerk wordt het geheel alleen maar onduidelijker... De volgende opties heb ik gevonden:
Wireless router -> D-Lan via stopcontact
Wireless router -> Wireless hub (of switch)
Wireless router -> Wireless router (met ethernet aansluitingen)
Wireless router -> Wireless bridge (ethernet converter)

Ik zie echt de bomen door het bos niet meer... en vraag me af wat volgens jullie de beste optie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
snelste en betrouwbaarste is denk ik via stopcontact. daar haal je goede snelheden mee, mits je voldoet aan een aantal voorwaardes die overal te lezen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
andreict schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:27:
snelste en betrouwbaarste is denk ik via stopcontact. daar haal je goede snelheden mee, mits je voldoet aan een aantal voorwaardes die overal te lezen zijn!
Omdat ik meerdere dingen erop aan wil sluiten.. moet ik vervolgens nog een hub of switch eraan hangen. Al met al wordt dat aardig prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ligt ook een beetje aan de situatie. Wil je de Popcorn op je tv aansluiten en zo media streamen via een device die op 't andere deel van je netwerk hangt? Dan zou je ten eerste de minimale doorvoersnelheid moeten bepalen, en dan kijken of betreffende oplossingen wel voldoende zijn.

Ik heb van die powerline adapters in gebruik gehad (85Mbit versie) maar daar kreeg ik maar max. 4Mbit doorheen geduwd wat dus echt niet genoeg is om een film fatsoenlijk te streamen. Wireless was ook al een probleempje; zodra er meerdere wireless devices actief waren deed het steamen het niet weer.

Ik heb toen, tijdelijk, een 2x router in WDS mode er neer gezet (simpele OpenWRT routertjes). Die verbinding was alleen voor WDS en werd niet door andere wlan apparatuur gebruikt. Verder zo ingesteld op een kanaal die het minst intefereerde met omliggende routers in de omgeving. En toen kon ik redelijk films kijken (bij sommige zat er wel een hapering tussen vanwege de bitrate). Nu heb ik toch alles vervangen door kabels omdat dat toch het beste werkt.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
In principe heb ik alle data op mijn PCH staan, en gaat het dus puur en alleen om het volgende:
- Online gamen via de console
- Data overschrijven naar de PCH (gaat toch niet sneller als 18 MB/s)
- internet aansluiting tv (viera cast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:18
Die 18MB/s mag je via powerline adapters wel vergeten. Probeer twee goede N routers in WDS mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
arvidbeheerder schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:49:
Die 18MB/s mag je via powerline adapters wel vergeten. Probeer twee goede N routers in WDS mode
zelfs als je 200 mbit hebt? Dat is toch 200/8 = 25 MB/s?

Ik wil wel graag mijn huidige router houden (WRT 320N). Deze heeft helaas niet simultaneous dualband waar ik nog een oude laptop of het wireless G netwerk moet aansluiten....
Een andere N router is dus alleen mogelijk, als ik een nieuwe router koop die wel simultaneous dualband aankan (neem ik aan).

Optie: WRT 320N bij PCH, TV etc zetten > WRT610N op router aansluiten

[ Voor 20% gewijzigd door Felke op 15-11-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik had dus 85Mbit adapters waar ik met moeite nog 4Mbit uit trok. En dat wat vanuit de meterkast naar onze tv waar max iets van 20 meter kabel tussen zat. Niet echt geweldig dus.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
De volgende situatie doet zich dan voor:

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/96/55situation.jpg

Ik lees toch goede (en hier slechte) verhalen over dlan... meer mensen hier ervaring mee??
Verder vraag ik mij af of je alle apparaten die achter de ene router hangen (wrt 610N), gemakkelijk kan zien op apparaten die via de andere router (wrt 320N) verbonden zijn!
Ik moet data van mijn PC versturen naar de PCH (zie plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben opzoek naar een soortgelijke oplossing.
Ik heb nu tijdelijk een aantal ethernet kabels door het huis lopen (geen mogelijkheid om deze op een mooie manier weg te werken).

Voor de PCH bestaat een wireless module, voor streamen van films is deze niet erg geschikt. Misschien voldoet deze voor jou wel voor het verzenden van data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
bovenstaande tekening moet volgens mij lukken toch? Alleen moet ik de router in bridge mode of repeating mode zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik weet niet of het mogelijk is om 1 deel in WDS te zetten en de ander alleen in client mode. Dat zou je moeten testen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Krypt schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:42:
Ik weet niet of het mogelijk is om 1 deel in WDS te zetten en de ander alleen in client mode. Dat zou je moeten testen.
Is dat niet juist het verschil tussen bridge mode and repeating mode?
Heeft iemand hier ervaring mee? Voordat ik een router aanschaf zou ik echt moeten weten of bovenstaande werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
kick! Er moeten hier toch genoeg mensen zijn die hier ervaring mee hebben????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
WRT routers kunnen in hybrid mode werken; dit is WDS en Client modes door elkaar heen. Dus je methode zal op zich wel werken alleen weet ik niet hoe het zit met simultaneous dualband; kun je WDS alleen over N versturen en clients op b/g.

Mocht het niet werken hoef je echter alleen een extra accesspoint aan te schaffen voor je clients zodat ie op een ander SSID connecten; dan heb je het helemaal gescheiden.

[ Voor 26% gewijzigd door Krypt op 19-11-2010 11:20 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 12:20
Grappig, ik zit momenteel naar precies een zelfde situatie te kijken als bovenstaande afbeelding.
Mijn idee hierover is om een "Sitecom WL-330" (Wireless range extender) aan te schaffen aangezien deze universeel op elke router zou moeten aan kunnen melden.

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Krypt schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:19:
WRT routers kunnen in hybrid mode werken; dit is WDS en Client modes door elkaar heen. Dus je methode zal op zich wel werken alleen weet ik niet hoe het zit met simultaneous dualband; kun je WDS alleen over N versturen en clients op b/g.

Mocht het niet werken hoef je echter alleen een extra accesspoint aan te schaffen voor je clients zodat ie op een ander SSID connecten; dan heb je het helemaal gescheiden.
is dat niet juist het voordeel van simultaneous dualband.. dat je zowel N als B/G naast elkaar kan gebruiken?
Is WDS trouwens iets dat je moet aanzetten?

Voor zover ik weet is het niets anders als: tweede router connecten, ip 192.168.1.2 geven (ip 192.168.1.1), DHCP uit. Of zijn er meer stappen die ik moet doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ja dat is het voordeel van sim. dualband; de vraag is echter of het met WDS ook zo werkt. WDS is altijd een verhaaltje apart. WDS moet je inderdaad aanzetten; je moet op beide routers aangeven met welk MAC adres hij connectie moet maken in WDS mode.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Krypt schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:12:
Ja dat is het voordeel van sim. dualband; de vraag is echter of het met WDS ook zo werkt. WDS is altijd een verhaaltje apart. WDS moet je inderdaad aanzetten; je moet op beide routers aangeven met welk MAC adres hij connectie moet maken in WDS mode.
Ik heb zitten zoeken in mijn WRT320N, ook op het internet... ik zou echt niet weten waar deze functie zit... Help :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf een Linksys WET 610N Ethernet Bridge om onze studeerkamer met de router (een WRT320N) te verbinden. Daar ben ik bijzonder tevreden over. Al moet ik wel zeggen, dat onze eisen niet heel hoog liggen. Wij gebruiken de verbinding eigenlijk alleen voor internet-toegang vanuit de studeerkamer en printen naar de printer in de studeerkamer vanaf de laptop. Onze internetverbinding is "maar" 50/50 en die snelheid kan ik ook gewoon benutten.

Een nadeel van de WRT320N is, dat deze niet simultaneous dual-band is, maar selectable dual-band. Als ik vantevoren had geweten, dat ik deze setup in ons nieuwe huis ging gebruiken dan had ik een tijdje terug niet de WRT320N, maar de wat duurdere WRT610N (?) gekocht, zodat ik de ene radio voor de studeerkamer zou kunnen gebruiken en de andere radio voor normale wireless clients zoals de laptop/smartphone.

Achter de bridge heb ik gewoon een simpele switch hangen, waarop de apparatuur is aangesloten. Echter.... als ik me niet vergis is de LAN-poort van een WET 610N maar 100Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:22:
Ik gebruik zelf een Linksys WET 610N Ethernet Bridge om onze studeerkamer met de router (een WRT320N) te verbinden. Daar ben ik bijzonder tevreden over. Al moet ik wel zeggen, dat onze eisen niet heel hoog liggen. Wij gebruiken de verbinding eigenlijk alleen voor internet-toegang vanuit de studeerkamer en printen naar de printer in de studeerkamer vanaf de laptop. Onze internetverbinding is "maar" 50/50 en die snelheid kan ik ook gewoon benutten.

Een nadeel van de WRT320N is, dat deze niet simultaneous dual-band is, maar selectable dual-band. Als ik vantevoren had geweten, dat ik deze setup in ons nieuwe huis ging gebruiken dan had ik een tijdje terug niet de WRT320N, maar de wat duurdere WRT610N (?) gekocht, zodat ik de ene radio voor de studeerkamer zou kunnen gebruiken en de andere radio voor normale wireless clients zoals de laptop/smartphone.

Achter de bridge heb ik gewoon een simpele switch hangen, waarop de apparatuur is aangesloten. Echter.... als ik me niet vergis is de LAN-poort van een WET 610N maar 100Mb.
had je niet beter de WRT610N kunnen kopen... dan had je die switch toch helemaal niet nodig gehad??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felke schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:22:
[...]

had je niet beter de WRT610N kunnen kopen... dan had je die switch toch helemaal niet nodig gehad??
Ik had al een switch.

• Felke
even een router geleent (sitecom 54g) en het volgende gedaan:

Router 1 (WRT320N): IP 192.168.1.1
Router 2: (Sitecom): IP 192.168.1.2, DHCP uit

Router 2 verbonden met een utp kabel aan router 1, router 1 verbonden met de modem.

Dit werkte dus niet.... geen idee wat ik fout doe!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Felke schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:01:
even een router geleent (sitecom 54g) en het volgende gedaan:

Router 1 (WRT320N): IP 192.168.1.1
Router 2: (Sitecom): IP 192.168.1.2, DHCP uit

Router 2 verbonden met een utp kabel aan router 1, router 1 verbonden met de modem.

Dit werkte dus niet.... geen idee wat ik fout doe!
in welke poort van router 2 had je de kabel gedaan? de WAN of één van de LAN poorten?

• Felke
nielsl schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:08:
[...]

in welke poort van router 2 had je de kabel gedaan? de WAN of één van de LAN poorten?
in de WAN poort

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

doe maar in de LAN poort, 1 van beide routers dient alleen als switch te werken

• Felke
amx schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:38:
doe maar in de LAN poort, 1 van beide routers dient alleen als switch te werken
Wat ik eigenlijk wil is router 2 draadloos verbinden met router 1...
Router 2 is de switch, kan ik hier dan dingen aanhangen met en zonder draad zoals aan een normale router??

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:42
Felke schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:47:
[...]

Wat ik eigenlijk wil is router 2 draadloos verbinden met router 1...
Router 2 is de switch, kan ik hier dan dingen aanhangen met en zonder draad zoals aan een normale router??
Wat jij zoekt is een accesspoint dus?

Ik weet niet of elke router ook een accesspoint is namelijk

K to the KillaZ

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Even een beetje een side-track nemen.

Ik begrijp dat je setup al redelijk vast ligt en dat je eigenlijk al zo ver bent dat je alleen instellingen nog wilt wijzigingen, maar ik zou toch zeker overwegen om geen gebruik te maken van wireless verbindingen. Vooral met grote bestanden is wireless gewoon een drama. Ik heb zelf een 150mbps 802.11n verbinding gehad met mijn HTPC en de rest bekabeld, maar dat duurde voor een bestand van 8GB overzenden gewoon een uur. Nu heb ik het bekabeld (cat6 langs stroomdraden af :X) en nu gaat het gewoon met 30MB/s.

Voor een fixed opstelling zou ik in ieder geval niet meer kiezen voor wireless. Ik denk dat als je het anders oplost dan via een cat5e (of hoger) kabel, je de 18MB/s zo ie zo mag vergeten. Dat ga je gewoon niet halen dan. De overhead in wireless is gewoon groot om over latency's het nog maar niet te hebben....

Vette shit!

Verwijderd

KillaZ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 15:55:
[...]
Wat jij zoekt is een accesspoint dus?
Nee, omgekeer.d een AP prik je met een touwtje aan je LAN om wireless devices toegang te geven. Een Wireless router in WDS mode gebruik je om een aantal LAN devices die je met touwtjes aan je Wireless router gehangen hebt zonder touwtje aan de rest van je LAN te hangen.
Waarmee overigens niet gezegd is dat geen AP in WDS mode kan draaien - maar dan is het feitelijk een éénpoorts of geenpoorts router met Wifi.
Ik weet niet of elke router ook een accesspoint is namelijk
Die met Wifi wel. Dat zijn namelijk routers met ingebouwd een AP. Dat elke router niet WDS capable is en dat de meeste routers niet én via Wifi met een andere router kunnen verbinden én gelijktijdig wifi clients kunnen hebben is zeker een feit.

• R.E.
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:29:
[...]

Die met Wifi wel. Dat zijn namelijk routers met ingebouwd een AP. Dat elke router niet WDS capable is en dat de meeste routers niet én via Wifi met een andere router kunnen verbinden én gelijktijdig wifi clients kunnen hebben is zeker een feit.
Daarnaast is uberhaubt de vraag of je dat laatste wel wil. De performance gaat dan namelijk doormiddel bij elke extra hop. Dus als je via WDS 2 AP's aan elkaar verbindt en je wil via een wireless client van de ene naar de andere AP, wordt je performance gehalveerd. Met name dus het geval als hij zijn Wii wireless gaat connecten met zijn AP die via WDS met zijn router is verbonden. De Wii heeft 802.11g dus theoretische max performance is zo ie zo al 27Mbps en dat gaat ie dan al nooit halen....

Vette shit!

Verwijderd

R.E. schreef op donderdag 25 november 2010 @ 16:37:
[...]
Daarnaast is uberhaubt de vraag of je dat laatste wel wil.
Q: Wil je dat?
A: Nee. Dit is helemaal geen goede oplossing - echte mannen trekken kabels.
De performance gaat dan namelijk doormiddel bij elke extra hop. Dus als je via WDS 2 AP's aan elkaar verbindt en je wil via een wireless client van de ene naar de andere AP, wordt je performance gehalveerd. Met name dus het geval als hij zijn Wii wireless gaat connecten met zijn AP die via WDS met zijn router is verbonden. De Wii heeft 802.11g dus theoretische max performance is zo ie zo al 27Mbps en dat gaat ie dan al nooit halen....
Het is inderdaad sowieso al niet lekker snel met Wifi en dan nog eens een bos devices eraan hangen gaat absoluut je connectiesnelheid verpesten.
Maar zó kan het zonder kabels, en dat is wat de TS wil. Althans, wat hij denkt te willen tot hij het een poosje gedaan heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 17:03 ]

• R.E.
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 17:02:
[...]

Het is inderdaad sowieso al niet lekker snel met Wifi en dan nog eens een bos devices eraan hangen gaat absoluut je connectiesnelheid verpesten.
Maar zó kan het zonder kabels, en dat is wat de TS wil. Althans, wat hij denkt te willen tot hij het een poosje gedaan heeft.
Precies :+

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
ik begrijp zelf ook dat 1 kabel trekken en een switch gebruiken de beste optie is! Maar ik zoek deze oplossing, omdat hij gewoon gemakkelijker is en sneller aan te leggen ;)
Ik stream geen data, ik pomp alles over naar mijn PCH. Zolang ik ergens rond de 10-18 mb/s haal ben ik tevreden...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Felke schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:33:
[...]

ik begrijp zelf ook dat 1 kabel trekken en een switch gebruiken de beste optie is! Maar ik zoek deze oplossing, omdat hij gewoon gemakkelijker is en sneller aan te leggen ;)
Ik stream geen data, ik pomp alles over naar mijn PCH. Zolang ik ergens rond de 10-18 mb/s haal ben ik tevreden...!
Als je het hebt liggen, dan hoor ik graag je snelheden. Ik denk dat als je 8mbps (1 MB/s) haalt je al heel erg blij moet zijn. Ik denk dat 18mbps zeker niet haalbaar is.... Eerlijk gezegd denk ik dat je uit komt bij tussen de 600 en 700KB/s.....
Een 8GB filmpje duurt dan dus ruim 3 uur om over te sturen en een 4GB 720p MKV dus tussen de 1,5 en 2 uur......

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Denk dat je wel wat meer gaat halen dan 1MB/s; ik heb een 54g WDS opstelling met mijn achterbuurman (+/- 70meter) en daar haal ik 2,5MB/s mee. Dus 8GB stamp je er wel in een uurtje doorheen. (link)

(Wie de link leest; WAN crash probleem is ook opgelost door een WL500gx te gebruiken ipv een WL500g)

Theoretisch gezien moet het gewoon werken; de vraag (voor mij) is enkel of de 610N het ondersteund om WDS via het N en AP op B/G tegelijk te draaien. Je moet ze volgens mij sowieso flashen met DD-WRT firmware; linksys ondersteund geen WDS (bron)

[ Voor 40% gewijzigd door Krypt op 30-11-2010 15:39 ]

Pvouput live

Pagina: 1