Toon posts:

Website belooft producten die ze niet kunnen leveren

Pagina: 1
Acties:

• JohnKimble
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-03-2011

JohnKimble

Meest populaire Tweaker 2010

Topicstarter
Ik koop regelmatig producten bij een website en wanneer er staat dat ze binnen 24 bezorgd worden dan is dat ook zo. Ik wil echter ook wel eens producten waarbij een levertijd van 3-4 dagen beloofd staat. Meestal worden deze producten niet binnen de beloofde termijn geleverd en vaak uiteindelijk helemaal niet geleverd met een excuus en teruggave van mijn aankoopbedrag.

Dit is natuurlijk erg irritant aangezien ik het product wil hebben. Daarom de vraag: is het legaal wat de webshop doet? Ik ga een overeenkomst aan dat ik betaal voor een product wat ik dan binnen 3-4 dagen zal ontvangen maar krijg vervolgens of niks of het product een half jaar te laat. Zij houden zich dus duidelijk niet een het koopcontract maar valt hier nog wat mee te doen?

Disagree with me? That's dumb 'cause I'm Kimble and I'm AWESOME

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Een negatieve shopreview en nooit meer bestellen daar?

Zou niet weten wat je hier nog meer aan kan doen aangezien ze netjes je geld terugbetalen.

• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:16
Meestal staat op de site in de AV dat de levertermijn een indicatie is. In dat geval houdt het meteen op.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• dropdeath
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 27-08 14:14
Het probleem is vaak dat de webshop omdat ze geen vooraad hebben en lage marges hanteren. Ook weer afhankelijk zijn van hun fabrikant mocht die dan niet op tijd leveren dan hebben ze een probleem.
Ze kunnen het niet snel het ergens naders bestellen omdat daar vaak dan de prijs hoger ligt en ze dus het product met verlies moeten verkopen.
En je snapt dat niemand dat doet.

www.nolimitoss.nl

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
JohnKimble schreef op maandag 15 november 2010 @ 11:22:
Ik koop regelmatig producten bij een website en wanneer er staat dat ze binnen 24 bezorgd worden dan is dat ook zo. Ik wil echter ook wel eens producten waarbij een levertijd van 3-4 dagen beloofd staat. Meestal worden deze producten niet binnen de beloofde termijn geleverd en vaak uiteindelijk helemaal niet geleverd met een excuus en teruggave van mijn aankoopbedrag.

Dit is natuurlijk erg irritant aangezien ik het product wil hebben. Daarom de vraag: is het legaal wat de webshop doet? Ik ga een overeenkomst aan dat ik betaal voor een product wat ik dan binnen 3-4 dagen zal ontvangen maar krijg vervolgens of niks of het product een half jaar te laat. Zij houden zich dus duidelijk niet een het koopcontract maar valt hier nog wat mee te doen?
Als ze je het geld maar teruggeven mag dat gewoon. Sowieso kun je een leverancier natuurlijk niet verplichten tot het leveren een product wat ze simpelweg niet hebben binnen die tijd, dat is onmogelijk.

• Kharay1977
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-04-2014
Daarom de vraag: is het legaal wat de webshop doet?
Ja.
maar krijg vervolgens of niks of het product een half jaar te laat.
Neemt niet weg dat het zondermeer schandalig is, dergelijk gedrag.

• ik222
  • Niet online
Dat van een half jaar te laat alsnog leveren hoeft je niet mee akkoord te gaan overigens. Je mag na een x aantal dagen wachten gewoon je geld terugvragen als ze niet kunnen leveren binnen redelijke termijn. Ik weet alleen zo uit mijn hoofd even niet wat die termijn precies is.

[Voor 20% gewijzigd door ik222 op 15-11-2010 13:12]

• coyote1980
Een webwinkel dient binnen 30 dagen na besteldatum te leveren. Wanneer dat niet gebeurt heeft de klant de mogelijkheid kostenloos de koop te ontbinden.

Daarnaast wil ik kwijt dat een klant ook een beetje zelf moet nadenken. Wanneer een webwinkel een product niet op voorraad heeft moet een klant meteen doorhebben "ah, dat moet dus door de webwinkel besteld worden waarbij de webwinkel afhanelijk is van derden".

Webwinkels die doen alsof zaken op voorraad zijn en het dan niet onmiddelijk kunnen leveren erger ik mij ook aan. :(

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

De wettelijke levertermijn is 30 dagen. Daarvoor heb je geen enkele recht op het afdwingen van je aankoop.

Daarnaast zou ik bij geen enkele winkel bestellen als een product niet op voorraad is (zeker niet vooruit betalen) aangezien zij hun voorraadindicatie baseren op dat van de leverancier. Je bent echter volledig afhankelijk van de levering.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:09
mig29 schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:26:
De wettelijke levertermijn is 30 dagen. Daarvoor heb je geen enkele recht op het afdwingen van je aankoop.

Daarnaast zou ik bij geen enkele winkel bestellen als een product niet op voorraad is (zeker niet vooruit betalen) aangezien zij hun voorraadindicatie baseren op dat van de leverancier. Je bent echter volledig afhankelijk van de levering.
Sommigen zijn echter wel heel erg link in het aangeven van hun voorraadstatus en verwachte levertijd. Het probleem is ook weer dat ze er niet altijd wat aan kunnen doen, maar ik heb het nu al een aantal keren achter elkaar met 1 webshop gehad dat er van alles op voorraad zou zijn, maar uiteindelijk weken levertijd had. Het waren ook wel wat bijzondere producten waarvan ik al wist dat ze nooit zomaar op voorraad zouden zijn (vrij dure HTPC kast), maar wees er dan ook eerlijk in. Als ik ernstig twijfel en ik wil het toch graag op korte termijn hebben, mail ik ze met de vraag hoe het werkelijk zit.

Ergo: je weet het dus nooit, en je moet een beetje uitkijken. Gezond verstand helpt ook maar ten dele, want je kunt niet alles ruiken door een website heen. En meteen klagen als er een 1x iets niet op tijd leverbaar is, is ook een beetje zielig natuurlijk.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• haribold
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Er is een Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Als een bedrijf stelselmatig levertijden vermeldt die niet kloppen, dan zou er wellicht op een moment sprake kunnen zijn van overtreding van deze wet. Maar als individuele consument heb je daar niet zoveel aan. Volgens mij moet je het als bedrijf echt extreem bont maken, wil je een keer de aandacht wekken van autoriteiten (als ik het zo vergelijk met de telecomsector en de energiesector). De norm in Nederland is toch dat je als gemiddelde consument beloftes niet mag opvatten als beloftes en allerlei verkooptrucjes maar moet accepteren.

• Kharay1977
mig29 schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:26:
Vooral het onderstreepte.

Bestellen als iets niet op voorraad is - OK. Maar, dan krijgen jullie mijn geld pas als het onderweg is.

• ik222
  • Niet online
Kharay1977 schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:00:
[...]

Vooral het onderstreepte.

Bestellen als iets niet op voorraad is - OK. Maar, dan krijgen jullie mijn geld pas als het onderweg is.
Ik denk dat je op die manier in de praktijk nergens kan kopen. Vrijwel alle webshops die ik ken verzenden (in ieder geval naar particulieren) pas zodra de betaling binnen is.

• JohnKimble
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-03-2011

JohnKimble

Meest populaire Tweaker 2010

Topicstarter
Ter aanvulling:

-de website meldde dat de producten op voorraad waren
-Dat van de CD die een halfjaar later kwam; ik was vergeten dat ik die besteld had.

Disagree with me? That's dumb 'cause I'm Kimble and I'm AWESOME

• Kharay1977
ik222 schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:13:
Ik denk dat je op die manier in de praktijk nergens kan kopen. Vrijwel alle webshops die ik ken verzenden (in ieder geval naar particulieren) pas zodra de betaling binnen is.
In de regel zul je ook zien dat bestellingen die ik plaats ik heb geplaatst bij shops die 'direct uit voorraad' kunnen leveren.

Voor mij is het niet meer dan logisch dat je geen geld van mij krijgt voor je mij iets hebt geleverd.

• coyote1980
JohnKimble schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:19:
Ter aanvulling:

-de website meldde dat de producten op voorraad waren
-Dat van de CD die een halfjaar later kwam; ik was vergeten dat ik die besteld had.
Vermeldt de webshop in de AV ook dat de voorraadinformatie slechts indicatief is?

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:16

NMe

Quia Ego Sic Dico.

JohnKimble schreef op maandag 15 november 2010 @ 11:22:
Ja, de koop ontbinden. Wat anders? Wou je er geld bij toe gaan krijgen omdat een bedrijf niet op tijd levert? Ik denk dat je dan bedrogen uitkomt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Soultaker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-07 23:43
ik222 schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:05:
Als ze je het geld maar teruggeven mag dat gewoon.
Nou eigenlijk dus niet. Als er een koopovereenkomst is afgesloten dan is de webshop in principe gewoon verplicht te leveren, en als klant ben je verplicht om (bij levering) te betalen. Geen van beiden partijen kan die overenkomst op eigen houtje opzeggen. Je zou dit recht in theorie bij de kantonrechter zonder probleem kunnen afdwingen, maar natuurlijk doet niemand dat als het gaat om de relatief kleine bedragen waarvoor meestal bij webshops besteld wordt. Dat webshops meestal schijt hebben aan de wet mag ook geen nieuws heten.

• Little Bear
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
*snip* :N

[Voor 94% gewijzigd door Mig29 op 15-11-2010 16:29]

Life is simple, make choices, don't look back...

• ik222
  • Niet online
Soultaker schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:00:
[...]

Nou eigenlijk dus niet. Als er een koopovereenkomst is afgesloten dan is de webshop in principe gewoon verplicht te leveren, en als klant ben je verplicht om (bij levering) te betalen. Geen van beiden partijen kan die overenkomst op eigen houtje opzeggen. Je zou dit recht in theorie bij de kantonrechter zonder probleem kunnen afdwingen, maar natuurlijk doet niemand dat als het gaat om de relatief kleine bedragen waarvoor meestal bij webshops besteld wordt. Dat webshops meestal schijt hebben aan de wet mag ook geen nieuws heten.
Ja maar wat wil je dan dat ze doen als het product simpelweg niet meer leverbaar is? Iets wat er niet is kun je ook niet leveren... Verder lijkt mij dat shops dit soort dingen gewoon in hun AV (waar je bij de bestelling mee akkoord gaat) kunnen opnemen, en dat een dergelijke voorwaarde niet door de wet verboden is.

[Voor 60% gewijzigd door ik222 op 15-11-2010 15:07]

• coyote1980
NMe schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:58:
[...]

Ja, de koop ontbinden. Wat anders?
Zoals Soultaker ook al aangaf kan een webwinkel annuleerkosten in rekening brengen wanneer je binnen de 30 dagen na aankoop ontbindt voordat het product geleverd is. Je kunt wel aangeven dat je geen interesse meer hebt in het product en of de winkel kostenloos de koop wil annuleren of dat je het moet laten versturen waarna je het weer moet terugsturen en de winkel duurder uit is aangezien ze ook de verzendkosten naar jou toe moeten vergoeden...

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

coyote1980 schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:55:

Vermeldt de webshop in de AV ook dat de voorraadinformatie slechts indicatief is?
Wat is het verschil? Zoals je in coyote1980 in "Website belooft producten die ze niet ku..." al aangeeft kun je ze pas in gebreken stellen na 30 dagen. Wellicht als er heel specifiek in de AV staat dat als er niet binnen de aangegeven termijn geleverd wordt je kostenloos kunt annuleren.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• coyote1980
Kun je niet stellen dat je een aankoop hebt gedaan op basis van door de webshop verstrekte onjuiste informatie?

In diverse topics is gesproken over het feit dat er bij een overeenkomst de wil van de winkel moet zijn om te leveren, maar er moet toch ook wil zijn bij de klant om geleverd te krijgen? Die wil is gebaseerd op de verstrekte informatie en bij het onjuist zijn van die informatie kun je stellen dat de wil er niet meer is...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Soultaker schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:00:
[...]

Nou eigenlijk dus niet. Als er een koopovereenkomst is afgesloten dan is de webshop in principe gewoon verplicht te leveren, en als klant ben je verplicht om (bij levering) te betalen.
Klopt, maar daarbij heb je ook nog de Wet Koop op Afstand. 14 dagen bedenktijd na ontvangst. Als jij een winkel voorlegt dat ze het product best nog mogen opsturen maar dat jij het dan meteen terugstuurt met die wet in de hand, dan zullen ze waarschijnlijk de koop ontbinden voordat ze het opsturen om zo te besparen op verzendkosten. Daarnaast zullen veel webshops in een situatie zoals de topicstarter omschrijft ook gewoon uit zichzelf de koop ontbinden als de klant dat graag wil, om zo de klant zo tevreden mogelijk te houden. Ik shop liever bij een winkel die niet moeilijk doet over restitutie dan eentje die dat wel doet. :)

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Gelukkig zijn de meeste winkels wel ok. Ook al jokkebrokken ze over levertijden, restitutie en cancellen van orders doen ze meestal niet zo moeilijk over. Doen ze wél moeilijk, kun je altijd nog een negatieve beoordeling achter laten. Mij heeft dat bv tegengehouden om bij een bepaalde winkel iets te bestellen. Zij waren nl de enige die beweerden het op voorraad te hebben terwijl het nergens leverbaar is. En in de shopreview stond dat ze niet of laat reageren op mail en moeilijk doen als je klaagt. Dan neem ik het zekere voor het onzekere.

Alleen is het jammer dat vaak alleen de negatieve ervaringen worden gedocumenteerd. De positieve hoor je zelfen of nooit.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• coyote1980
NMe schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar daarbij heb je ook nog de Wet Koop op Afstand. 14 7 dagen bedenktijd na ontvangst.
@hieronder: inderdaad, werkdagen! :)

[Voor 8% gewijzigd door coyote1980 op 15-11-2010 18:06]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hmm, klopt. Wel 7 werkdagen trouwens, dus dat zijn 9 dagen of zelfs 11 als je in de nacht van vrijdag op zaterdag bestelt. :P

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee