Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Een oom van me heeft een Apple Macbook Pro A1229 van begin 2008 (laatste model voor de unibodies en volgens mij tweede generatie met Intel CPU) die behoorlijk stuk is sinds hij een keer is weggereden terwijl z'n laptop nog opengeklapt en ingeschakeld op het dak van z'n auto stond. Bij de eerstvolgende drempel viel die van het dak van z'n auto op straat en daar kon hij toch niet zo goed tegen...

Nu vroeg ik me af wat zo'n laptop nog waard is om aan reparatiekosten in te steken, de specificaties zijn:

CPU: Intel Core 2 Duo T7700, 2.4 GHz, 800MHz FSB, 4MB L2
GPU: NVIDIA GeForce 8600M GT met 256 MB GDDR3 SDRAM
HDD: Hitachi HTS722020K9SA00, 7200 rpm, 200GB, SATA, november 2007
RAM: Kingston 2x 1GB PC2-5300 DDR2
Display: LG Philips LP171WE2 (TL)(A3), 17" 1680x1050 TN CCFL
DVD: Panasonic Commuications Co., Ltd., UJ-85J-C, juli 2007

Ik denk dat hij er toch wel iets van €1900 excl. BTW voor betaald heeft destijds.

Wat er in ieder geval defect is:
scherm (paneel intern beschadigd, vloeibaar kristal loopt er helemaal doorheen)
front bezel van scherm

Wat er beschadigd is, maar waarschijnlijk nog wel bruikbaar:
display back cover
onderste deel van de lower case (de bak waar het moederbord in is gemonteerd)

Verder kan er nog veel meer defect zijn, maar zover ben ik nog niet. Volgens m'n oom heeft de laptop het nog een hele tijd daarna uit gehouden met een extern scherm en toetsenbord als een soort van vaste PC. Maar nu deed hij helemaal niks meer. Als je opstartte kreeg je een wit scherm (met blauwe vlekken van het vloeibare kristal) en er ging aan de voorkant van de laptop een lampje knipperen. Aangezien de display assembly met duct tape aan elkaar hing ben ik begonnen met die helemaal verwijderen. Straks maar eens kijken of dat ding op wil starten zonder eigen scherm en dan aangesloten op een extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het weinig zinvol is hier nog wat mee te doen. Als het ding een klap heeft gehad en inmiddels helemaal niets meer doet, dan zou ik het geval gewoon afschrijven en een nieuwe kopen. Je kunt wel kijken naar de mogelijkheid om losse onderdelen te kopen via bijv eBay, maar dan heb je nog geen garantie dat het gaat werken natuurlijk, want wie zegt dat het moederbord het nu nog wel doet (en blijft doen).
Via Apple zal het onbetaalbaar zijn, die rekenen premiumprijzen voor vervangende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Okee, dan ga ik alleen proberen of hij weer als een soort van vaste PC gebruikt kan worden met een extern scherm, toetsenbord en muis. Apple onderdelen zijn inderdaad geen optie, want dan ben je voor de reparatie veel meer kwijt dan wat deze laptop nu nog waard is. Ondanks dat hij maar tweeënhalf jaar oud is en inclusief BTW ruim €2000 gekost zal hebben zal hij zelfs in mint condition niet veel meer waard zijn dan €500 en in deze staat natuurlijk vrijwel niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn eigen MacBook nog een keertje gerepareerd (LCD vervangen) met onderdelen en handleidingen die ik op http://www.ifixit.com/Parts-Store heb gevonden. Met een beetje geduld ging het prima. Maar goed dat is natuurlijk afhankelijk hoeveel je er zelf voor wil uitgeven,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Die handleidingen had ik ook al gevonden, maar kwam er zelf ook al wel uit. Ik heb nu de laptop case weer in elkaar gezet zonder de scherm assembly. Verder heb ik de Airport Extreme kaart en antennes daarvan, de inverter en LVDS kabel verwijderd. Maar het lijkt er op dat hij niet op deze manier wil opstarten. Of dat aan de losgekoppelde onderdelen ligt of dat er nog meer onderdelen defect zijn weet ik niet.

De optische drive doet wel heel even iets als je de aan knop indrukt en de rechter fan gaat heel even draaien. Daarna klinkt het alsof de laptop zichzelf weer uitschakelt. LED aan de voorkant brandt dan continu.

Als je de aanknop ingedrukt houdt voor zo'n 8 seconde krijg ik een harde tuuuuut uit de speakers, het LEDje aan de voorkant knippert dan snel vanaf de 4e seconde tot de 7e seconde.

Verder wordt het gedeelte rond de aanknop vrij snel een stuk warmer.

[ Voor 36% gewijzigd door Kid Jansen op 15-11-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zou even bekijken of je het systeem met algemeen beschikbare onderdelen, zoals HDD, geheugen, etc aan de praat kan krijgen. Mocht dat niet lukken dan lijkt mij er weinig hoop te zijn. Je bent sowieso overgeleverd aan tweedehands onderdelen. Zoals Terw_Dan al zegt rekent Apple premium prijzen. Een logicbord voor dat model kost 700e. Ik vermoed dat Apple geen panelen los levert. Je moet dus een compleet scherm kopen inclusief covers. 400e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat werkt dus ook niet jammer genoeg. Waarschijnlijk is het moederbord ook defect, dan wordt het zoals je al zegt een kansloze zaak. Ik denk dat het nuttigste wat er nog mee te doen valt het verkopen van nog werkende onderdelen is. Misschien dat de accu, CPU, RAM en HDD nog iets op kunnen brengen.

EDIT: even opnieuw weer opengehaald, voor zover ik kon zien had het moederbord geen zichtbare schade opgelopen, ook niet op de plaats waar het zo snel opwarmde.

[ Voor 21% gewijzigd door Kid Jansen op 15-11-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik ben weer iets verder, ik had nu ook nog even de moederbord batterij en de optische drive verwijderd en weer in elkaar gezet (nog steeds zonder de display assembly). Vervolgens aangesloten op een oude CRT (toch beetje bang om m'n Dell U2711 te slopen). Toen ik hem aanzette kreeg ik eerst een wit scherm, waar na een paar seconde in het midden een grijs Apple logo verscheen en daaronder zo'n laadrondje (Mac OS variant op de Windows zandloper). Na enige tijd kreeg ik de desktop de te zien voor een fractie van een seconde, waarna het beeld egaal lichtblauw werd.

EDIT: als ik het een tweede of derde keer probeer gaat het beeld na dat laadscherm meteen naar lichtblauw en daarna na zwart.

[ Voor 10% gewijzigd door Kid Jansen op 15-11-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even ram opnieuw inprikken. Werkt dat niet, even je oor op de plek van de harddisk leggen en luisteren.

Lukt het niet, gewoon in onderdelen verkopen en een nieuwe kopen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
RAM anders maakt niet uit, of ik nu de eerste, de tweede, of beide gebruik, verder kom ik niet.

• Kid Jansen
  • Niet online
Niemand anders nog ideeën voor wat ik nog meer kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Aangezien niemand anders nog suggesties heeft denk ik dat, zoals ik al eerder zei, het nuttigste wat er nog mee te doen valt het verkopen van nog werkende onderdelen is. Misschien dat de accu, CPU, RAM en HDD nog iets op kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

CPU zit meen ik vast gesoldeerd op het logicboard. Een gestuiterde HDD is natuurlijk ook niets meer waard. RAM kan nog wat opbrengen, maar dat zal niet meer dan 2 tientjes zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Heb alleen de accu, adapter en de geheugenbankjes bewaard (aan m'n oom terug gegeven om precies te zijn), de rest maar weg gegooid, want was toch niks meer mee te beginnen.
Pagina: 1