Toon posts:

Wireless - reach

Pagina: 1
Acties:

• DePiespaal
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20-02-2011
Hallo,

Sinds kort heb ik een oud herenhuis gekocht (1917) van drie verdiepen, exclusief gelijkvloers. De bovenste twee verdiepen worden verhuurd aan een studente die ook digitale tv wil kijken op het tweede verdiep. Op dat tweede verdiep komt langs de straatkant een verdeler van de tv binnen (zo'n standaard bakje)

De onderste twee verdiepen ga ik samen met mijn vriendin betrekken. Ook daar komt een verdeler van tv binnen.

De bedoeling is dat we twee digirecorders aansluiten en 1 internet abo nemen, dat snel genoeg is. Ik heb al enkele opties overwogen. Graag had ik ook even vermeld dat ik graag online-game en mijn desktop op de eerste verdieping komt te staan.

Optie 1: Het plaatsen van drie hotspots in mijn huis met kleine, goedkopere routers, zodat de straling beperkt blijft tot de kamers waar het moet komen. Eentje helemaal beneden, eentje op eerste verdiep en eentje op het tweede verdiep.

Optie 2: Werken met een zwaardere router, die ik op het eerste verdiep zou plaatsen zodat alles goed gecovered is.

Optie 3: Beneden een wireless-router plaatsen met degelijke sterkte zodat zowel het gelijkvloers als het eerste verdiep wireless hebben voor onze laptops. En een rechtstreekse lijn naar mijn desktop laten gaan (als dat kan). Het tweede verdiep voorzien van Powerlines.

Optie 4: het gewoon houden bij één wireless router benenden, dit zou volgens sommige meningne voldoende zijn.

Nog enkele vraagjes:Als ik op het tweede verdiep ook een digirecorder wil laten plaatsen (van Telenet) dan dient daar ook een internet lijn binnen te komen? Dien ik daarvoor nog een leiding van boven naar onder te trekken? Of komt dat uit die tv-verdeler kastje? Als dat zo is kan ik dan gewoon daar onder hetzelfde abonnement als beneden een nieuwe hotspot kunnen maken?

Hartelijk dank voor verdere uitleg!

• DePiespaal
Niemand geen mening over deze specifieke vragen?

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Modbreak:Als je niets ontopic te melden hebt, blijf dan gewoon weg uit het topic

[Voor 76% gewijzigd door Equator op 16-11-2010 07:27]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Elke verdieping een vaste aansluiting geven (bij voorkeur VLAN instellen zodat het verschillende netwerken zijn) en de huurder zelf ervoor laten kiezen of er WiFi moet komen...optie 5 dus ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Ja, iedereen hier zit te smachten om binnen 2,5 uur na de startpost te reageren... [/sarcasme]
Wat heb je zelf al uitgezocht/gemeten? Dit is nog steeds geen helpdesk.

Op hoe goede voet sta je met de huurders?
Afhankelijk hiervan en van de dikte van de muren/vloeren kun je voor een goedkopere oplossing kiezen.
Verder: Optie 5 van lier als uitbreiding op optie 1 zou wel met meest veelzijdig zijn.

• DePiespaal
Ik ben een leek op dit vlak en zou graag een wat goede uitleg krijgen.

Elke verdiep een vast aansluiting is overigens geen optie omdat we dan moeten gaan slijpen in de muren enzoverder. Ook geen kabeltjes tegen de muren liefst, het moet "estetisch" blijven.

• DePiespaal
Vriendelijkheid troef bij tweakers blijkbaar (ook sarcastisch).

De huurders is de zus van mijn vriendin. Ik heb ook al op internet aan het rondzoeken geweest, voor jullie lijken mijn opties mss direct top of mind maar voor een leek zijn deze opties al een behoorlijke stap (inclusief wat zoekwerk). Vanavond loop ik ook nog langs bij de telenet winkel maar ik betwijfel of deze meer verstand van zaken hebbben dan tweakers.net.

• Bloodshot
Aanname: Je staat op goede voet met de huurders.
Dan kun je het VLAN-verhaal laten varen.

Nog een aanname: De muren/vloeren zijn wel dik, maar laten wel voldoende signaal door om 1 laag naar boven/onder te kunnen gaan.

Dan adviseer ik om minimaal 2 AP's te plaatsen, bij voorkeur met 1 verdieping ertussen (dus 1 op de 1e en 1 op de 3e / 1 op de BG en 1 op de 2e), zoveel mogelijk rechtstreeks bedraad. Daar waar dit niet kan: Powerline.

TV is vrij bandbreedtebehoevend, die zou ik bedraad danwel via powerline aansluiten, en zeker niet via WiFi.

Hoe het zit met de telenet-aansluiting kan ik niet zeggen omdat ik daar onbekend mee ben.

Tot slot: Alles wat bedraad aan te sluiten is adviseer ik om bedraad aan te sluiten in plaats van met wifi te verbinden.

• DePiespaal
Je aannames kloppen, zoals al gezegd het is een oud herenhuis zodoende zijn er geen gewapende muren of geisoleerde binnenmuren (ook geen geisoleerde buitenmuren).

Zoals gezegd vielen de mondjes bij de Telenet-shop ook behoorlijk open en hebben ze me niet veel wijzer gemaakt.

Er komt bij ons thuis twee keer kabel binnen (eentje helemaal beneden, mijn woonkamer en eentje op het 2de verdiep de studente haar woonkamer). Vermits we twee keer hd willen met digirecorder incl (en digirecorder heeft internet nodig om interactief te zijn) zal er waarschijnlijk ook op het tweede verdiep een ethernet lijn binnenkomen (vanuit de kabel voor tv). Nu is mijn vraag kan je deze ook op je 1ne internetabonnement laten configuren? Zodat je eigenlijk twee hotspots krijgt puur op basis van die kabel? (Ik vrees hiervoor).

Als wat ik hierboven beschreef kan (tweede digirecorder huren en dus die interactief maken puur op basis van de kabel die er daar binnenkomt) opteer ik voor het volgende;

Ik trek een rechtstreekse lijn naar mijn desktop op het eerste verdiep, ook daar plaats ik een wi-fi router in de buurt voor mijzelf te voorzien van internet op gelijkvloers en mijn slaapkamer/badkamer. De studente voorzie ik van een powerline achter haar hd tv zodat er comfortabel kan surfen in haar woonkamer en eetkamer.

Kleine bemerking; ik gebruik internet voor downloaden (series en elke week wel een filmpje) + sporadisch game ik ook online. Daarnaast wil ik mijn laptop comfortabel surfen doorheen mijn kamers. De studente zal waarschijnlijk ook wel is een liedje downloaden maar films/series niet actief. Zij heeft dus enkel internet voor te surfen.

Ook had ik in mijn achterfhoofd om een intern netwerkje aan te leggen (ik heb een behoorlijke film/serie collectie).

• Bloodshot
DePiespaal schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:03:
Er komt bij ons thuis twee keer kabel binnen (eentje helemaal beneden, mijn woonkamer en eentje op het 2de verdiep de studente haar woonkamer). Vermits we twee keer hd willen met digirecorder incl (en digirecorder heeft internet nodig om interactief te zijn) zal er waarschijnlijk ook op het tweede verdiep een ethernet lijn binnenkomen (vanuit de kabel voor tv). Nu is mijn vraag kan je deze ook op je 1ne internetabonnement laten configuren? Zodat je eigenlijk twee hotspots krijgt puur op basis van die kabel? (Ik vrees hiervoor).
Ik weet niet zeker of ik dit stuk snap, maar volgens mij heb je Internet via de TV-kabel (coax).
Je hebt blijkbaar (misschien omdat het huis opgesplitst is) twee TV-kabels het huis inlopen (inclusief 2 keer abonnement). Je vraag is nu of je op beide kabels Interactieve TV kunt krijgen met maar 1 Internetaansluiting...? Ik weet het niet 100% zeker, maar verwacht van wel.

• DePiespaal
Ja, er komt twee keer COAX binnen (ik neem dit aan omdat twee keer net dezelfde verdeler hangt). Dit impliceert dat je ook daar zonder extra lijn (zelf te leggen binnenshuis) interactiviteit kunt krijgen, denk/dacht ik? Verbeter me als ik mis ben.

Mijn vraag is dus of ik nu via die tweede coax ook een hotspot kan maken voor internet zonder er een twee abonnement bij te nemen? Dat ik op beide digirecorders interactiviteit kan verwachten vind ik maar logisch, ik betaal immers twee maal de huur en twee mail de tv aansluiting voor dit.

Ik wil dus 1 internet abonnement (dat ik via jullie informatie verder verdeel) en 2 digirecorders (met interactiviteit) aansluiten met in principe twee abonnementen/huren/aansluitingen.

Een bijkomende optie voor het probleem op te lossen, is werken met versterkers van het internet signaal? Is dit een goede optie of...?

Wat vinden jullie van mijn voorgestelde optie, hierboven?

• Bloodshot
Er is een kans dat dit gaat werken, maar het kan net zo goed niet werken.
Uitleg: Als de ISP het aantal IP-adressen bijhoudt en per abo beperkt tot 1, dan gaat het niet werken.
Als de ISP dit niet bijhoudt, dan zou het kunnen werken. Mijn gok: Het gaat niet werken zonder extra Internet-abo.

Zoals ik eerder schreef zou het wel moeten werken om de beide kabel-aansluitingen interactief te maken met 1 Internetaansluiting via 1 abo. Maar met 1 abo 2 Internetaansluitingen creëren lukt denk ik niet.

• DePiespaal
Ik ga het risico niet nemen en dus sowieso zorgen voor extra lijn naar die kamer. Al heel hard bedankt...

Nog even vraagje over de beste optie gezien de omstandigheden voor de moment?

What about versterkers?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee