Printen op een bepaalde schaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326500

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een aantal tekeningen in het formaat DWG(Autocad) geconverteerd naar PDF'jes.
Nu is mijn vraag :

De tekeningen moeten op een bepaalde schaal worden uit geprint bijv. 1 : 50.
Kun je dit waarmaken in Adobe Reader? Ik heb het wel opgezocht op internet en een beetje zitte rommelen bij de instellingen binnen het programma zelf.
Ik kom niet echt verder dan een Zoom functie, fit to paper en papierformaat selectie.

Als ik iets op schaal wil printen moet ik dat dan echt doen met AutoCad zelf, want het kon wel met Visio als ik mij niet vergis.

Thx voor de tips.
Robert.

PS sorry als dit verkeerde afdeling is :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 326500 op 15-11-2010 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Op het moment dat je het via autocad naar pdf print kan het op een mooie schaal op je pdf komen te staan. In dat geval wil je het printen als schaal 100% zodat de pdf niet aangepast wordt aan het te printen gedeelte van je printer. (De meeste printers hebben een niet te printen zone waar het pdfje op aangepast kan worden hierdoor wordt de zoom 98% ofzo)

Is de tekening op een A3 pdfje geprint en wil je hem nu op een A4tje uitprinten zou zoom 50% moeten werken.

Maar alles valt en staat bij de schaal die gebruikt is om de Autocad file op het pdfje te zetten. Als dit al een lelijke schaal is als 1:23 zal je de grootste moeite hebben er een 1:20 schaal van te maken.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor je reactie.

Ja onze calculator wil het op een bepaalde schaal hebben 1 : 50 heeft hij het over.
Anders moet hij elke x alles omrekenen.

Ben er al zo mee aan het vogellen, maar het is nooit goed :+
ajakkes schreef op maandag 15 november 2010 @ 08:45:
Op het moment dat je het via autocad naar pdf print kan het op een mooie schaal op je pdf komen te staan. In dat geval wil je het printen als schaal 100% zodat de pdf niet aangepast wordt aan het te printen gedeelte van je printer. (De meeste printers hebben een niet te printen zone waar het pdfje op aangepast kan worden hierdoor wordt de zoom 98% ofzo)

Is de tekening op een A3 pdfje geprint en wil je hem nu op een A4tje uitprinten zou zoom 50% moeten werken.

Maar alles valt en staat bij de schaal die gebruikt is om de Autocad file op het pdfje te zetten. Als dit al een lelijke schaal is als 1:23 zal je de grootste moeite hebben er een 1:20 schaal van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Weet je al welke schaal je huidige pdf heeft? Anders zal je dit eerst moeten bepalen/uitrekenen.

Ik begrijp dat het opnieuw printen naar pdf geen optie is?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Andere vraag: is het converteren naar PDF echt nodig? Als het bijvoorbeeld naar klanten gestuurd moet worden kan ik me dat best voorstellen. Maar als het alleen voor de calculator is, is hij dan niet beter af met een DWG Viewer?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik beschik momenteel over beide het DWG bestand wat geconverteerd is, en het PDF.
Maar ik wilde het printen vanuit het PDF, maar op het moment dat ik het de tekening laat zien (wat overigens op een Plotter printer word geprint de HP Designjet 510 42in Printer HPGL2) is de afmeting niet goed.

Maar ik dacht dat je met Visio bijvoorbeeld een schaal kon stellen op moment dat je begint met ontwerpen en dat hij dan ook op die schaal uitprint(Dus neem ik aan dat dat bij autocad ook wel is).

Misschien is het dan toch al een goed formaat alleen pakt hij niet het goede papier formaat
DrivinUCrazy schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:07:
Andere vraag: is het converteren naar PDF echt nodig? Als het bijvoorbeeld naar klanten gestuurd moet worden kan ik me dat best voorstellen. Maar als het alleen voor de calculator is, is hij dan niet beter af met een DWG Viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Ik weet niet hoe het op dit moment in autocad is. Heb de design view en print view nooit heel erg begrepen daar. Maar in Solid Edge stel je het papierformaat en de schaal in. Als deze beide goed staan worden de printjes de juiste schaal.

Kan je de tekening niet bematen? Een aantal hoofdmaten?

👑

Pagina: 1