Toon posts:

Stroomtoevoer harde schijven onderbreken.

Pagina: 1
Acties:

• Denis02
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-11-2010
Hallo,

Even een bestaande situatie schetsen.

Een groep van meerdere ( 7 )E-IDE harde schijven die ik via een PC voeding van stroom voorzie, en welke op hun beurt via een USB to IDE
Op een USB 7 ports hub (met externe voeding) aansluit, die dan via 1 USB kabel naar een pc gaat.
Door het kortsluiten van de groene draad van de PSU en een zwarte van diezelfde PSU start de voeding, en krijgen de schijven stroom.
Dit alles werkt naar believen, doch ik wil een paar aanpassingen doen.
Juist daarom kom ik me informeren in deze groep.
Kan ik zonder nefaste gevolgen voor de schijven, met behulp van dubbelpolige schakelaars de harde schijven aan of uitschakelen?
Ik zou het volgende doen?
De gele (12v) en de rode (5 v) met de genoemde schakelaar onderbreken hetzij maken.

En is dat dan ook van toepassing voor E-SATA schijven?

Dank voor de hulp.

Denis02

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

E-IDE schijven zijn geen hotswap schijven. Zodra de USB-to-IDE controller inschakelt zoekt die een schijf. Staat de schijf niet aan, zal hij hem niet vinden en pas weer detecteren op het moment dat je de USB plug er uit trekt en er weer in doet.

Dus als je het doet, koppel dan ook de USB aansluiting af.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 15 november 2010 @ 07:52:
E-IDE schijven zijn geen hotswap schijven. Zodra de USB-to-IDE controller inschakelt zoekt die een schijf. Staat de schijf niet aan, zal hij hem niet vinden en pas weer detecteren op het moment dat je de USB plug er uit trekt en er weer in doet.

Dus als je het doet, koppel dan ook de USB aansluiting af.
correct :D

voor sata (e-sata) zou het volgens mij gewoon moeten kunnen :?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eSATA is hotswappable en hotpluggable (mits je controller dat ondersteunt natuurlijk). Als je een schijf inprikt wordt die gewoon herkend. Dus daarvan kun je gewoon de stroom onderbreken. Let er wel op dat je op dat moment niets naar de disk aan het schrijven bent, want dat kan resulteren in datacorruptie.

Verder, 7 disks aan 1 USBkabel, dat werkt wel belabberd traag (ervaring met 4 schijven op USB). Als je voor eSATA kan gaan zou ik dat zeker doen.

30" monitor te koop

• Denis02
De E-IDE schijven zijn de eerste die ik destijds voor massaopslag gebruikte.
Ze zijn enkel voorzien om de data te bewaren.

De vraag is daarom, op welke manier kan het beste selectief schijven uitschakelen?
De ene zegt de ground, qat ik zeker niet ga doen omdat er wel eens een falseground kan gemaakt worden met nare gevolgen.
Dan heb ik ook tips in de richting van de controller spanning, omdat dan blijkbaar eveneens de motor automatisch zonder spanning zit.
Het is dus de bedoeling om de schijven te kunnen selecteren die ik dan wel, en dan niet wens aan te spreken.
Door de opstelling zoals ze nu zijn, zijn ze blijkbaar wel hotswap, dus daar geen probleem.
Wat de E-Sata uitvoering betreft, daar zijn we ook al een tijd mee aan de slag hoor.
Maar het begin van de hobby waardoor veel, zeeeeeeeeeeeeeeeeeer veel opslag nodig is dateerd van de IDE schijven.
En die ga ik daarom niet weggooien.
En gewoon alles naar E-Sata zetten omdat het op E-Sata zou staan, vind ik overkill.
Wat betreft de 7 schijven op de hub, en de snelheid, doordat er maximum 2 schijven terzelfdertijd worden aangesproken is dat geen probleem.

• Denis02
PS, Kan je op dit forum ergens iets aanvinken zodat ik de reacties op de draad gemeld krijg via mail?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Denis02 schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:15:
PS, Kan je op dit forum ergens iets aanvinken zodat ik de reacties op de draad gemeld krijg via mail?
Nee dat kan niet, maar er is een mooi RSS knopje bovenin dat je kunt gebruiken.

Verder zou ik gewoon 7 knopjes op de behuizing maken die de 12V en 5V onderbreken. Dan krijgen de schijven gewoonweg geen stroom meer. Als je het via USB doet dan kun je de schijven ook nog veilig verwijderen voordat je ze uitzet.

30" monitor te koop

• Denis02
@ Terw_Dan

Dat was mij eigen oorspronkelijke idee ook.
Tot er een paar andere beweringen kwamen en ik voor de zekerheid maar even naar hier kwam om mij vraag te stellen.

PS, Waar staat dat RSS-knopje, en waar staat RSS voor?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RSS staat voor Really Simple Syndication of Rich Site Syndication.
Wikipedia: Really Simple Syndication

Het is een manier om kleine updates te krijgen. Als je b.v. Google Desktop installeert zit daar een zogeheten RSS Reader in. Die leest eens per zoveel tijd de RSS "feed" (zoals dat heet) en geeft dan de updates weer.

Sommige webbrowsers hebben die functie geintegreerd zitten. In Mozilla Firefox heet dat "Live Bookmarks". Het icoontje daar voor vind je in de adresbalk en ziet er als volgt uit:

Edit: Op het forum vind je dat zelfde icoontje links bovenaan.
Je kopieert de link en stopt die in je RSS Reader.
Sommige readers detecteren zelfs dat er een feed is op de website en geven dat zelf aan of verwerken hem als je er op klikt. Dus als je browser weet wat het is, voldoet het om er op te klikken.

Edit2: Misschien ten overvloede, maar toch een interessant "weetje".
RSS Feeds zijn dynamische XML bestandjes, dus je kan ze in princiepe met alles lezen wat XML lust. Er voor ontworpen programma's houden zelf bij om ze steeds opnieuw te lezen zodat jij "live" updates krijgt.
En, omdat het XML is en daarmee een relatief universele taal, kan je het ook gebruiken in combinatie met een stukje Javascript om het uit te lezen. Zo kan je dus feeds rechtstreeks op een andere webpagina inlezen. Dat is dan weer handig als je een Active Desktop instelt (HTML pagina als Windows buroblad achtergrond). Of als je zelf een website hebt waar je zonder je eigen tussenkomst de laatste nieuwtjes op wil weergeven.

En als ik het goed heb lust Windows vanaf Vista ook RSS in combinatie met de Sidebar.

[Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 16-11-2010 17:46]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Denis02
@ Mc Kaamos
Vriendelijk bedankt.
Weer eens wat bijgeleerd.
Wat windows betreft, ik hou het zo lang mogelijk bij XP.
Ik heb namelijk een paar (aangekochte, niet zo goedkope) programma's die vertikken in een latere versie te werken, of doen het maar deels.
Er zijn zelfs programma's bij waar de makers het hebben opgegeven om nog software uit te brengen, en eentje daarvan vind ik echt spijtig, daar het zijn betere niet had, of heeft.

Groetjes,

Denis02

• johncheese002
  • Registratie: december 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Zijn er meer tweakers die een dergelijk iets hebben ondernomen, de hdd-power onderbreken door de rode en gele draad achter een dubbelpolige tuimelschakelaar te plaatsen?

Kan het geen probleem om de zwarte draden in takt te laten/door te laten lopen, voor het controller board op de hdd? (Sluimerspanning die ineens de hdd bereikt door wat dan ook en daarmee de controller opblaast?)

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Heel simpel: Niet doen.
Als je de stroom uit wil zetten, neem dan een speciaal hotswap bracket en een IDE/SATA controller die hotswapping ondersteunt.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

McKaamos schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:20:
Heel simpel: Niet doen.
Als je de stroom uit wil zetten, neem dan een speciaal hotswap bracket en een IDE/SATA controller die hotswapping ondersteunt.
Waarom ?
We hebben het hier niet over hotswappen, maar over het simpel af en aan zetten van usb disks.
Rood en geel onderbreken doet niet meer of minder dan wat je normaal ook doet als je de stekker eruit trekt lijkt mij :)
Dus ik zie geen probleem, behalve dat hd's niet zo houden van aan en uitgezet te worden maar dat doet hotswap ook.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Omdat je zonder hotswap support problemen kan krijgen met corrupted data.
Eerst netjes ontkoppelen, USB plug er uit en dan de HDD uit.

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Voordat je de stroom eraf moet halen moet je filesystem / operating system eerst een buffer flush commando uitvoeren en die moet voltooid zijn; zodat het filesystem geen schade oploopt en de openstaande bestanden netjes worden weggeschreven.

Als je dat niet kan/wilt doen kun je eventueel write-back op de hardeschijven uitschakelen. In Windows heb je voor externe schijven de optie "optimaliseren voor snel verwijderen" ipv "optimaliseren voor snelheid" ofzoiets; dat eerste zal alle writes als sync uitvoeren waardoor het veilig(er) wordt om zomaar de stekker eruit te trekken; het equivalent van de stroom van de device halen.

Als je tijdens een write request de stroom van je schijf haalt, kun je een head crash krijgen. Dat is dus in principe niet hoe het hoort. :P

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee