Toon posts:

[Win7] Unmountable Boot Device

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04:11
Zal het wel even proberen gedetailleerd uit te leggen. De notebook wil niet meer opstarten en geeft een blue screen metde melding Unmountable Boot Device

Mijn normale setup is:
C: schijf met windows 7 (1 schijf van 250GB)
B: schijf met bestanden (1 schijf van 500GB)
D: is de dvd-writer

Echter nu start hij dus niet meer op. als ik naar de Command Prompt ga in recovery mode dan is:

A: niks
B: niks
C: een halfvolle schijf van 500 mb (denk recovery partitie van HP)
D: bestanden schijf (eerst B:)
E: Onleesbaar, waarschijnlijk de windowsscijf (eerst C:)
F: DVD writer

als ik in de command prompt de E:/ open krijg ik nu de melding
The request could not be performed because of an I/O Error.

DIngen die ik heb geprobeerd zijn:
Startup Repair
System restore
Harddisk checks vanaf de bios (geen errors)
fixboot
Harde schijven verwisselen

[Voor 82% gewijzigd door waah op 14-11-2010 23:55]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kabels checken/vervangen.

• waah
dat was ik even vergeten te melden, het is een notebook. dus kabels is geen probleem. heb wel even de harddisks verwisseld, maar hij leest ze prima. dus de verbinding is het niet.

het lijkt er wel op dat de C: opeens een andere schijf is van maar 400mb. de D: is nu de 2e harde schijf, terwijl dit de B: moet zijn. en de E: dan blijft die knipperen maar doet verder eigenlijk niks.
betekend dit dat de schijf dan direct stuk is? of kan er ook iets mis zijn gegaan bij het afsluiten

edit: hij geeft de melding: The request could not be performed because of an I/O device Error

[Voor 9% gewijzigd door waah op 14-11-2010 23:33]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ahh... Laptop. Tsja m'n kristallen bol is net weg voor groot onderhoud. :+

Twee harde schijven? Verwisseld? Wat met wat? B, C, D? "Maar 400 MB"?
Je moet toch echt flink gedetailleerdere informatie geven willen we er wat mee kunnen.

More Input!! :P

• waah
heb de eerste even aangepast met alle info

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-09 16:08
Je vermeldt in de startpost niet dat je een chkdsk /r naar de probleemschijf hebt uitgevoerd vanuit de recovery console.

• waah
klopt, ik kan de probleemschijf toch ook niet op? door de I/O error?

• foetus_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 12:14
1° haal eerst eens die "extra" HDD eruit waar je zeker bent je Windows effectief niet op staat.
2° herhaal win7 auto-repair / opstartherstel tot 3 maal toe.
3° standaard lay-out zonder aangepaste partities is 100MB system reserved daarna je Windows partitie zelf (recovery partities en gelijkaardige zooi buiten spel gelaten). Klopt dit ongeveer nog? Indien niet kan je partitie tabel beschadigd geraakt zijn. Te controleren via diskpart bij systeemherstel opties, bootcd's, extern, ...
4° Waarmee heb je de schijven getest? Puur SMART waarden uitlezen is verre van uitsluitend voor een goede werking. Probeer eens fabrikant specifieke test tooljes met long tests / random test (seatools, wd life guard, ..). Short self tests sluiten ongeveer 85-90% uit dat er iets verkeerd is. (heb persoonlijk schijven al meerdere short tests zien doorlopen als OK en waarbij eens er effectief gekopieerd werd vanaf een bepaalde locatie (bv 37GB) de schijf gewoon compleet blok liep inclusief een mooi klokkenspel geluid.)

Geen oplossing? Backuppen en format zal meer dan waarschijnlijk de snelste oplossing geven. (win7 is installed in wat, 15 mins van een stickje?)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb niet gecheckt of W7 het tegenwoordig anders doet maar A: en B: waren altijd gereserveerd voor floppy drives. De eerste harde schijf is altijd C:. B: is "vreemd".

Je hebt twee "fysieke" 2,5 inch HD's in die notebook zitten? Zo is ie van fabriekswege aangeleverd?

BIOS instellingen nagelopen? Zit daar ook een HD diagnoseoptie in die BIOS?

Om eventuele problemen met de hardware buiten de HD's in de rest van de laptop te elimineren is het gewoon het handigst om de schijven een voor een aan een onverdachte desktop PC te hangen en te kijken wat je dan te zien krijgt. Gewoon kijken wat schijfbeheer meldt en of al je data er nog op staat. Twee harde schijven die tegelijkertijd 'raar' doen pleit voor een oorzaak buiten de schijven.

PS. Heeft dat notebook de laatste BIOS? En wat is het er voor een? (met link graag).

[Voor 11% gewijzigd door CaptJackSparrow op 15-11-2010 00:14]

• waah
1e heeft geen effect. vreemde is wel dathet bootlogo en dergelijk wel zichtbaar zijn. en pas heel laat de blue screen komt. maar zoveel verstand heb ik nier van de boot dus zal wel kloppen
2e ga ik proberen, maar gaat ff duren (duurt bijna een half uur per keer 0dus morgen laat ik weten hoe het ging
3e klopt inderdaad
4e HP heeft in de bios een quick check. deze gingen prima. zal als 2e niet werkt deze nog wel een keer doen maar dan de lange variant.

en backup word denk ik een goede optie, alleen omdat ik er niet zo bij kan (heb geen pc) is dat lastig. misschien toch maar even een 2.5 inch HDD case halen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat is precies de foutcode in het bluescreen? Daar al op gegoogled?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

C: een halfvolle schijf van 500 mb (denk recovery partitie van HP)
Als je die ziet, en vroeger nooit, dan is je partitietabel gewijzigd. Ik zou deze partitie weer op inactive zetten (met diskpart) en kijken wat er gebeurt.
CaptJackSparrow schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:21:
Wat is precies de foutcode in het bluescreen? Daar al op gegoogled?
De melding kan ook voorkomen als je c-drive 'opeens' een andere letter krijgt, en dat krijg je niet makkelijk uit Google.

[Voor 39% gewijzigd door GlowMouse op 15-11-2010 00:23]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• waah
ja is 0x0000ed en daardoor heb ik alle eerder uitgelegde stappen geprobeert zonder geluk. echter dat ik op de schijf kan komen is wel nieuw maar kom ik ook niet veel verder mee. probeer eest de vorige stap en als dat niet werkt kijken of ik hem op een andere notebook kan aansluiten als externe hdd

• waah
GlowMouse schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:22:
[...]

Als je die ziet, en vroeger nooit, dan is je partitietabel gewijzigd. Ik zou deze partitie weer op inactive zetten (met diskpart) en kijken wat er gebeurt.
hoe krijg ik dat voor elkaar? welke command zou ik da in moeten tikken als ik hem op inactive zou willen zetten?

en hoe kan ik dan die letter weer terug zetten? want het is nu de E: ipv de C: dus dat zou kunnen.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

waah schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:27:
[...]

en hoe kan ik dan die letter weer terug zetten? want het is nu de E: ipv de C: dus dat zou kunnen.
Wat je op de recovery console ziet, kan verschillen van wat je in Windows ziet. In Windows staat het in HKLM\System\MountedDevices\, maar daar kom je niet als Windows niet geboot is voor WinXP is er ERD commander waarmee je er wel komt, voor latere Windows ken ik geen tools.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• waah
oke bedankt. dan doe ik wel de 4 stappen hierboven en anders een backup. houd jullie op de hoogte. alvast bedankt

• waah
Het is inmiddels opgelost! bedankt allemaal voor jullie hulp en vooral foetus_ voor de oplossing.
na het verwijderen van de secundaire schijf (zat er fabrieks niet in) kreeg ik weer de optie om windows 7 te starten. na een startup repair gedaan te hebben, werkt die weer als een zonnetje.

heb ook de boosdoener gevonden.... AVG! deze vroeg een nieuwe versie van AVG FREE te installeren (AVG FREE 2011) en hier had ik ja op gezegd. na opnieuw opstarten ging de installatie niet verder. geen probleem dacht ik.

maar dus na die keer wilde die niet meer aan. en nu hij weer direct aanwilde, kreeg ik gelijk AVG 2011 ervoor die me door de rest van de setup wilde loodsen. en sinds ik verder niks heb veranderd...

iig bedankt allemaal!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee