• un1ty
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07-05 16:42

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Ik was de laatste tijd een beetje bezig met het beveiligen van mijn laptop, en alle andere randapparatuur.
daarbij liep ik echter tegen een probleem aan, de performance.
tijdens het laden van een spel (zijnde C&C4 en Medal of Honor) duurde het enorm veel langer dan normaal.
uiteraard een logische verklaring, de doorvoersnelheid word enorm beperkt doordat nu de CPU allereerst alle bestanden moet decrypten, maar tegelijkertijd ook nog het spel draaiende moet houden.
tijdens het booten zal je er vrij weinig van merken, behalve de andere bootloader, omdat de hardeschijf zoveel kleine bestanden moet laden, dat de doorvoer snelheid nagenoeg gelijk is aan hetgeen de CPU kan decrypten.

Nu was ik het enigzins beu om te wachten tijdens spellen en heb ik besloten de laptop maar weer te decrypten.
tot ik er weer baat bij zou hebben.
nu komt hetgeen wat ik eigenlijk wilde delen,
terwijl mijn hardeschijf voor 75% gedecrypt was heb ik met HDtune een benchmark gedaan.
hierbij is (erg) goed zichtbaar wat nu daadwerkelijk het performance verschil is, alleen al op de doorvoer snelheid van de HDD.

Encryption type: 256B AES-Twofish-Serpent
Keyfiles: yes
Password length: 18 char

Zoals je kan zien, het eerste gedeelte van de schijf is nog encrypted, en daar haal ik maar 35MB/s gemiddeld. (bottleneck CPU)
hierna word er gemiddeld zo'n 120MB/s gehaald (bottleneck HDD's / raid controller)

System specs:
Windows 7 ultimate
Asus G50Vt
Intel C2D P8600
2 * Samsung 2GB (PC2-6400, CL6)
2 * Western Digital Scorpio Black 320GB (7200RPM, 16MB, SATA300)
Nvidia Geforce 9800M GS (underclocked core: 400MHz, shaders: 800MHz, memory: 800MHz)

Voor de mensen die het dus overwegen, maar eigenlijk niet weten wat het daadwerkelijke effect zal zijn van encrypten van de bootdisk/partition of het gehele systeem.
hier een leuke benchmark

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02-09 21:04
Dat is een groter verschil dan ik zou verwachten. Handig om te weten.

[Voor 16% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 14-11-2010 20:01]

Da's toch niet te g'leuven!

• un1ty
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 07-05 16:42

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Houd er wel rekening mee, de P8600 ondersteund geen hardware matige versnelling van encryptie/decryptie.
als ik mij niet vergis ondersteunen alle Core i5/i7 dit wel!
daarbij komend dat dit de zwaarste encryptie is die TrueCrypt out of the box ondersteund voor systeem encryptie.
ik vermoed met een snellere processor zou het resultaat nog zon 60~70MB/s zijn.

voor de geinterresseerden,
dit is de normale (decrypted) performance

[Voor 15% gewijzigd door un1ty op 15-11-2010 09:39. Reden: decrypted bench toegevoegd]

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee