Toon posts:

Transistor vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• x140
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-04-2018

Dit is een veel gebruikte schakeling in tutorials om LEDs te laten flikkeren op muziek.
De Audio-source in dit geval is gewoon een audiojack die van een pc/mp3-speler komt.
Het probleem met die schakeling is dat het bij veel mensen voorkomt dat hun leds amper branden, omdat de transitor te weinig stroom krijgt van de audiojack. Dus moeten ze hun volume van hun PC naar 100% brengen om de leds te laten werken.

Ik ken zelf weinig van electronica, maar heb bij het zoeken naar informatie over transistors, gezien dat je een darlington pair kan maken door gewoon 2 transistors achter elkaar te plaatsen, wat het signaal versterkt.
Nu is mijn vraag: als ik een darlington pair gebruik (met het doel mijn volume niet op 100% te moeten zetten om mijn leds te laten flikkeren), kan het dan zijn dat mijn leds meer dan 9V krijgen? (als ik een 9V adapter zou gebruiken)

• Silkdeath
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-10-2012
Nee je LEDs kunnen nooit meer spanning krijgen dan dat je aanbied.

Edit: Als ik jou was zou ik ook kijken naar het ic LM3915. Hier kun je heel simpel een leuker effect creeren dan 1 LED.

[Voor 84% gewijzigd door Silkdeath op 14-11-2010 18:37]

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet de basis al op een spanning brengen, je kunt bv een 2v referentiespanning maken met 2 diodes of 1 led in serie met een weerstand op je 9v spanning. Over de diodes/LED zet je een potmeter van 47k en de loper ervan zet je bij de basis. Dan moet je de potmeter zo inregelen dat de LED net niet brand.

Dan moet je eigenlijk een condensator tussen het audiosignaal en de basis plaatsen om de gelijkspanning te ontkoppelen. Heel misschien is de transistor ook niet de juiste keuze, de HFE is minder vergeleken met bv. een BC547.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee