Toon posts:

SATA op SAS-poort? Optische drive heeft problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:38

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi!

Mijn moederbord heeft 6X SATA en 2X SAS. Omdat 2 van mijn SATA-poorten net tegen een kabel'goot' aanzitten, en de andere 4 bezet zijn, heb ik mijn SATA-dvd-romspeler aangesloten op de SAS-aansluiting.
Echter: het lampje brandt constant, en hij gaat niet open.

Nu is het ook zo dat ik binnen Windows in apparaatbeheer een onbekend device heb staan. Wanneer ik bij de properties kijk, blijkt dit een Intel chipset onderdeel te zijn (ik zou straks even de exacte naam moeten opzoeken, maar het is iets met ch).

Heeft het feit dat mijn dvd-romspeler het niet doet te maken met de aansluiting, of met de ontbrekende (niet-bestaande) drivers? (Het installeren van Vista-drivers wordt geweigerd).

Ik heb ook een E-SATA connector op die SAS aangesloten zitten, maar bij het gebrek vaan E-SATA-apparatuur geen kans gezien om dit te testen.

Iemand zei tegen mij:
SAS-controllers ondersteunen vaak alleen storage devices. Geen optische drives dus...
In het boekje kwam ik dit tegen:

Echter...

De aansluiting heb ik nu verplaatst van de SAS- naar een gewone SATA-poort, het lampje brandt nu helemaal niet meer, hij gaat nog niet open en binnen Windows is het station niet zichtbaar.

Wat kan dit zijn?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
als je drive ook niet open gaat als hij aangesloten is op een sata poort, is je drive dan niet defect? Heb je een ander die je kunt proberen toevallig?

Desktop | Server | Laptop

• Silver Wolf III
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-07-2019

Silver Wolf III

No Not a Fox But an Wolf yarrr

Welk mobo heb je dan kunnen we wat specifieker gaan antwoorden.

ANY OF MY POSTS ARE RESEARCHED AND/OR COMPILED BITS OF INFORMATION* AND YOU SHOULD FOLLOW THEM AT YOUR OWN RISK.

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Zo te zien een Asus P6T WS PRO.

• Shuriken
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 20-09 05:57

Shuriken

Life is all about priorities

SAS naar SATA werkt alleen voor harddisk. SAS Controllers kunnen niet overweg met SATA Optical Drives.

Test em op een andere pc. Maar zou zomaar kunnen zijn dat ie nu defect is.

[Voor 27% gewijzigd door Shuriken op 14-11-2010 19:29]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Rupie schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:13:
als je drive ook niet open gaat als hij aangesloten is op een sata poort, is je drive dan niet defect? Heb je een ander die je kunt proberen toevallig?
Het is een nieuwe drive. Nu is dit geen garantie, maar vergroot wel de kans op een goed apparaat. Ik heb nog niet de kans gehad hem op een andere pc aan te sluiten, maar ga dit nog wel doen.
brennan1990 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:25:
Welk mobo heb je dan kunnen we wat specifieker gaan antwoorden.
Correct; staat in de screenshot :*) .
Shuriken schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:30:
SAS naar SATA werkt alleen voor harddisk. SAS Controllers kunnen niet overweg met SATA Optical Drives.
Daar was ik al achter, zie startpost ;).

[Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 14-11-2010 17:47]

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Wat heb ik nu gewonnen Eagle Creek? Een magnetron of een koelkast?? :P

• Silver Wolf III

Silver Wolf III

Een magnetron voor de gelukkige winnaar KeDeShCh,

ik had er per ongeluk over heen gekeken.
Maar het klopt inderdaad dat sas geen optische media ondersteund
Om dat sas drie types van overdracht kent helaas kan STP geen drives aanspreken.

SSP voor SAS schijven
STP voor SATA schijven
SMP voor het onderhouden van de SAS drives

Maar is het niet mogelijk om een hdd te verwisselen met de drive van aansluiting.

ANY OF MY POSTS ARE RESEARCHED AND/OR COMPILED BITS OF INFORMATION* AND YOU SHOULD FOLLOW THEM AT YOUR OWN RISK.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
De HDD's staat in RAID, dus dat gaat niet.

Maar aangezien de speler inmiddels niet meer op een SAS-aansluiting zit maar op een SATA (ik heb 2 SATA-controllers op het bord), zou dat de issue niet meer mogen zijn.

Fp:
Echter...

De aansluiting heb ik nu verplaatst van de SAS- naar een gewone SATA-poort, het lampje brandt nu helemaal niet meer, hij gaat nog niet open en binnen Windows is het station niet zichtbaar.

Wat kan dit zijn?

[Voor 36% gewijzigd door Eagle Creek op 28-11-2010 17:30]

• Silver Wolf III

Silver Wolf III

Drive moet IDE zijn en op een sata 150 poort of een sata 300 die ook 150 aan kan (eigenlijk kan sata 300 dat altijd maar uitzonderingen bestaan) dus niet ascii of raid voor de drive.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Silver Wolf III schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:00:
Drive moet IDE zijn en op een sata 150 poort of een sata 300 die ook 150 aan kan (eigenlijk kan sata 300 dat altijd maar uitzonderingen bestaan) dus niet ascii of raid voor de drive.
De optische drive staat op een andere controller, die geen RAID heeft.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee