Ik weet niet of dit nog nuttig voor je is, maar ik heb sinds een paar dagen ook zo'n Samsung.
Standaard is ie in FAT32 geformatteerd, en daar heb je niet zoveel aan als je grote bestanden wilt backuppen.
Nadat ik de software die standaard op de schijf staat, naar mijn computer had gekopieerd, heb ik de schijf geformatteerd als NTFS. Dat duurde extreeeeem lang. Na een uur was ie nog niet op 10%, en heb ik het proces lekker afgebroken.
Daarna heb ik hem met de optie snelformatteren alsnog als NTFS laten formatteren. Dat ging gelukkig in een paar seconden.
Daarna de software er weer opgezet.
Op mijn PC heb ik vervolgens de SecretZone software geinstalleerd. Maar wat een drama is dat zeg....
Mijn virusscanner (Kaspersky) slaat op tilt omdat het programma op een verborgen manier drivers installeerd. Uiteindelijk toch maar toegestaan. Na een herstart (!) van de computer vervolgens geprobeerd om het programma te gebruiken.
De bedoeling is dat het programma een soort image maakt op de Samsung. Dat image kan dan automatisch gemount worden als een drive (met een driveletter naar keuze).
Helaas is het aanmaken van een image niet echt handig geregeld en pas na een poging of 4 lukte het om zonder (nutteloze) foutmeldingen een image aan te maken.
Ik heb de 1TB versie en het lijkt wel of het aanmaken van een image groter dan 850 GB niet werkt, want dan krijg je elke keer zo'n vage melding.
Met een image van 750GB lukte het wel.
Vervolgens data op de Samsung gezet in de beveiligde image.
Helaas hebben ze er bij Samsung niet echt over nagedacht wat je met zo'n portable ding wil doen.
Ik wil o.a. bijvoorbeeld een aantal backup bestanden van mijn server op deze HDD zetten om een backup buiten de deur te hebben.
Nu is het pertinent niet de bedoeling dat ik die SecretZone op mijn server ga installeren, laat staan dat ik hem daarvoor opnieuw ga opstarten. Maar het benaderen van de beveiligde image op de HDD is
onmogelijk zonder die software te installeren.
Vrij nutteloos dus naar mijn mening. Als er iets is wat ik dus niet wil als ik effe ergens data wil afhalen, is het wel eerst software installeren om dat mogelijk te maken...
Ook een probleem wat ik al vele malen ben tegengekomen:
Het 'veilig verwijderen' wil 9 van de 10 keer niet lukken omdat 'een' proces nog bezig is met de Samsung. Vrij vervelend, omdat ik niet zo'n zin heb in corrupte data.
Het enige dat helpt is de computer herstarten...
Al met al ben ik hier dus totaal niet blij mee, en heeft al het geklooi me weer veel te veel tijd gekost.
Moet nog effe op zoek naar een andere manier om mijn data op de Samsung te beveiligen...