Beste Tweakers,
Ik heb momenteel een Acer Aspire 9423WSMi:
Harde schijf is anderhalf jaar geleden vernieuwd wegens te weinig ruimte (oorspronkelijk 160 GB).
Deze wordt gebruikt voor:
Wat stoort er mij aan dit systeem? De trage respons... Programma's openen traag, verschillende vensters naast elkaar vertraagd alles, ... En ik wil updaten naar windows 7 met office 2010.
Daarom dacht ik aan volgende upgrade:
Totaalprijs upgrade: 320 €. De batterij moet vervangen worden omdat de oude stuk is.
Aan de andere kant dacht ik de laptop te laten zoals hij is en een desktop aan te schaffen omdat ik mijn laptop amper nog gebruik op verplaatsing (laptop van het werk kan bij noodgevallen gebruikt worden). En binnenkort denk ik een blackberry playbook aan te schaffen of gelijkaardig.
Als desktop dacht ik aan volgend systeem (gebaseerd op de BBG, met aanpassingen van mezelf en opmerkingen door anderen in het forum). Prijzen zijn afgerond.
Totaalprijs 925 €
Verantwoording:
*) processor: i7 overkill maar ik wil toch klaar zijn voor de 'toekomst'
*) ssd: ja ik wil echt een systeem hebben met goede respons (op zich is snelheid niet zo cruciaal in de zin van de tijd dat het duurt om een .flac te converteren naar .mp3)
*) behuizing: jonges wat zijn er lelijke kastjes in omloop...
*) moederbord: eentje met video uitgangen en veel aansluitmogelijkheden (waaronder usb3.0) om andere kosten te drukken
Wat denken jullie ervan? Upgrade of nieuw systeem? Als ik upgrade, ga ik waarschijnlijk over een jaar een nieuw systeem kopen. Prijs is op zich niet belangrijk. Ik geef alleen niet graag geld uit aan overbodige dingen.
Waarom twijfel ik dan nog?
- gaat mijn laptop wel effectief een goede respons hebben na zijn upgrade...?
- met een SSD in mijn laptop is de schijfruimte weer een heel stuk beperkt, dan ga ik met externe schijfjes moeten werken voor muziek en beeld... Eventueel zelfs voor mijn websites te beheren.
- is het nu een goed moment om te investeren in een nieuw systeem of nog even wachten?
Bedankt!
Ik heb momenteel een Acer Aspire 9423WSMi:
CPU | Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T5500, 1666 MHz (10 x 167) |
Moederbord Chipset | Mobile Intel Calistoga-PM i945PM |
Systeemgeheugen | 2x 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM |
Video kaart | NVIDIA GeForce Go 7300 (128 MB) |
Harde schijf | ST9500325AS ATA Device (500 GB, 5400 RPM, SATA-II) |
Harde schijf is anderhalf jaar geleden vernieuwd wegens te weinig ruimte (oorspronkelijk 160 GB).
Deze wordt gebruikt voor:
- Internet (web & mail)
- Multimedia (films bekijken en muziek beheren)
- Programmeren (webapplicaties en sites)
- Office (word, excel)
- Grafische bewerkingen (photoshop, picasa, op relatief laag niveau)
- Videobewerking van korte sportfilmpjes (kinovea sportanalyses)
Wat stoort er mij aan dit systeem? De trage respons... Programma's openen traag, verschillende vensters naast elkaar vertraagd alles, ... En ik wil updaten naar windows 7 met office 2010.
Daarom dacht ik aan volgende upgrade:
Component | Type | Prijs |
Batterij | 8 cell 4800mAh Lithium-Ion battery | 90 € |
Geheugen | Corsair VS4GSDSKIT667D2 (2x2GB kit) | 70 € |
Harde schijf | OCZ Onyx 2 SATA II 2.5" SSD 120GB | 160 € |
Totaalprijs upgrade: 320 €. De batterij moet vervangen worden omdat de oude stuk is.
Aan de andere kant dacht ik de laptop te laten zoals hij is en een desktop aan te schaffen omdat ik mijn laptop amper nog gebruik op verplaatsing (laptop van het werk kan bij noodgevallen gebruikt worden). En binnenkort denk ik een blackberry playbook aan te schaffen of gelijkaardig.
Als desktop dacht ik aan volgend systeem (gebaseerd op de BBG, met aanpassingen van mezelf en opmerkingen door anderen in het forum). Prijzen zijn afgerond.
Component | Type | Prijs |
Processor | Intel Core i5 661 | 175 € |
Processorkoeling | Scythe Mugen 2 Rev. B | 32 € |
Moederbord | ASUS P7H57D-V EVO | 130 € |
Geheugen | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | 50 € |
Solid state drive | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB | 145 € |
Harde schijf | Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB | 57 € |
Videokaart | Geen (moederbord) | 0 € |
Monitor | Samsung Syncmaster P2450H | 180 € |
Behuizing | Antec NSK-6582B-EC | 85 € |
Voeding | bij behuizing | - |
Ventilator | Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm | 5 € |
Optische drive | Sony AD-7240S | 24 € |
Desktopset | Logitech Pro 2800 Cordless Desktop | 39 € |
Totaalprijs 925 €
Verantwoording:
*) processor: i7 overkill maar ik wil toch klaar zijn voor de 'toekomst'
*) ssd: ja ik wil echt een systeem hebben met goede respons (op zich is snelheid niet zo cruciaal in de zin van de tijd dat het duurt om een .flac te converteren naar .mp3)
*) behuizing: jonges wat zijn er lelijke kastjes in omloop...
*) moederbord: eentje met video uitgangen en veel aansluitmogelijkheden (waaronder usb3.0) om andere kosten te drukken
Wat denken jullie ervan? Upgrade of nieuw systeem? Als ik upgrade, ga ik waarschijnlijk over een jaar een nieuw systeem kopen. Prijs is op zich niet belangrijk. Ik geef alleen niet graag geld uit aan overbodige dingen.
Waarom twijfel ik dan nog?
- gaat mijn laptop wel effectief een goede respons hebben na zijn upgrade...?
- met een SSD in mijn laptop is de schijfruimte weer een heel stuk beperkt, dan ga ik met externe schijfjes moeten werken voor muziek en beeld... Eventueel zelfs voor mijn websites te beheren.
- is het nu een goed moment om te investeren in een nieuw systeem of nog even wachten?
Bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 115079 op 14-11-2010 17:58 ]