Upgrade Acer Aspire 9420 of Nieuwe PC desktop?

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115079

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een Acer Aspire 9423WSMi:
CPUMobile DualCore Intel Core 2 Duo T5500, 1666 MHz (10 x 167)
Moederbord ChipsetMobile Intel Calistoga-PM i945PM
Systeemgeheugen2x 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM
Video kaartNVIDIA GeForce Go 7300 (128 MB)
Harde schijfST9500325AS ATA Device (500 GB, 5400 RPM, SATA-II)

Harde schijf is anderhalf jaar geleden vernieuwd wegens te weinig ruimte (oorspronkelijk 160 GB).

Deze wordt gebruikt voor:
  • Internet (web & mail)
  • Multimedia (films bekijken en muziek beheren)
  • Programmeren (webapplicaties en sites)
  • Office (word, excel)
  • Grafische bewerkingen (photoshop, picasa, op relatief laag niveau)
  • Videobewerking van korte sportfilmpjes (kinovea sportanalyses)
Merk op: geen games

Wat stoort er mij aan dit systeem? De trage respons... Programma's openen traag, verschillende vensters naast elkaar vertraagd alles, ... En ik wil updaten naar windows 7 met office 2010.

Daarom dacht ik aan volgende upgrade:
ComponentTypePrijs
Batterij8 cell 4800mAh Lithium-Ion battery90 €
GeheugenCorsair VS4GSDSKIT667D2 (2x2GB kit)70 €
Harde schijfOCZ Onyx 2 SATA II 2.5" SSD 120GB160 €

Totaalprijs upgrade: 320 €. De batterij moet vervangen worden omdat de oude stuk is.

Aan de andere kant dacht ik de laptop te laten zoals hij is en een desktop aan te schaffen omdat ik mijn laptop amper nog gebruik op verplaatsing (laptop van het werk kan bij noodgevallen gebruikt worden). En binnenkort denk ik een blackberry playbook aan te schaffen of gelijkaardig.

Als desktop dacht ik aan volgend systeem (gebaseerd op de BBG, met aanpassingen van mezelf en opmerkingen door anderen in het forum). Prijzen zijn afgerond.
ComponentTypePrijs
ProcessorIntel Core i5 661175 €
ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B32 €
MoederbordASUS P7H57D-V EVO130 €
GeheugenKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G50 €
Solid state driveIntel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB145 €
Harde schijfWestern Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB57 €
VideokaartGeen (moederbord)0 €
MonitorSamsung Syncmaster P2450H180 €
BehuizingAntec NSK-6582B-EC85 €
Voedingbij behuizing-
VentilatorNexus Real Silent D12SL-12, 120mm5 €
Optische driveSony AD-7240S24 €
DesktopsetLogitech Pro 2800 Cordless Desktop39 €

Totaalprijs 925 €

Verantwoording:
*) processor: i7 overkill maar ik wil toch klaar zijn voor de 'toekomst'
*) ssd: ja ik wil echt een systeem hebben met goede respons (op zich is snelheid niet zo cruciaal in de zin van de tijd dat het duurt om een .flac te converteren naar .mp3)
*) behuizing: jonges wat zijn er lelijke kastjes in omloop...
*) moederbord: eentje met video uitgangen en veel aansluitmogelijkheden (waaronder usb3.0) om andere kosten te drukken

Wat denken jullie ervan? Upgrade of nieuw systeem? Als ik upgrade, ga ik waarschijnlijk over een jaar een nieuw systeem kopen. Prijs is op zich niet belangrijk. Ik geef alleen niet graag geld uit aan overbodige dingen.

Waarom twijfel ik dan nog?
- gaat mijn laptop wel effectief een goede respons hebben na zijn upgrade...?
- met een SSD in mijn laptop is de schijfruimte weer een heel stuk beperkt, dan ga ik met externe schijfjes moeten werken voor muziek en beeld... Eventueel zelfs voor mijn websites te beheren.
- is het nu een goed moment om te investeren in een nieuw systeem of nog even wachten?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 115079 op 14-11-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Het is m.i. maar de vraag of je update van de laptop echt succesvol gaat worden. Volgens mij is de kans klein dat je een laptop met dit soort updates echt heel veel sneller gaat maken. Wie zegt bijvoorbeeld dat je HDD en de hoeveelheid geheugen op dit moment het probleem zijn?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115079

Topicstarter
Rupie schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:11:
Het is m.i. maar de vraag of je update van de laptop echt succesvol gaat worden. Volgens mij is de kans klein dat je een laptop met dit soort updates echt heel veel sneller gaat maken. Wie zegt bijvoorbeeld dat je HDD en de hoeveelheid geheugen op dit moment het probleem zijn?
Inderdaad dat is de grote vraag waarmee ik nu zit: gaat die upgrade van de laptop iets uitmaken.

Maar zou toch wel (veel?) beterschap merkbaar moeten zijn met die SSD erin... En de upgrade van de RAM verantwoord ik omdat als ik overschakel op windows 7, je minimum 2 gb moet hebben. En ik zit liefst niet aan minimum vereisten :-)

BTW: ik heb mijn compleet systeem hierboven even bijgewerkt, ik ga voor onboard graphics (dus ander moederbord/processor en omdat er SATA-600 beschikbaar is... ook een andere HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In CSL Beleid staat vermeld hoe je dit soort zaken dient aan te lopen. Als los topic is het iig niet toegestaan.

Dit topic is gesloten.