Op aanraden van Filenox en andere tweakers zou ik graag hulp willen met het configureren van onze sbs2003 server.
5 a 6 jaar geleden heeft ons bedrijf een server(hp proliant p4 1gb ram 2hd 80gb in raid0). en 3 clients gekocht(acer veriton 7900pro) en deze door een professional laten installeren.
De clients moeten aanmelden en kunnen dan op een boekhoudprogramma werken. Na vele jaren is de database van datprogramma(kleine sequentiele bestanden) 10GB geworden. Soms gebeurt het wel eens dat je moet wachten, maar dat is niet erg. Over de jaren zijn er ook 3bewakingscamera's in het netwerk opgenomen en deze beelden worden opgeslagen op de server.
Ondertussen is er ook een sql server en een apache server bijgekomen. Ook word er gebruikt gemaakt van werken op afstand. En nog een paar prulletjes. Het aanmelden duurt nu 2 minuten en blijft bij de boodschap(bezig met het toepassen van u persoonlijke instellingen)hangen.
Vandaag heb ik een paar tests gedaan met de server en 1 client. Als 1 client een backup wilt bekijken dan gaat de harde schijf van de server tegen de 80%van zijn maximume gegevensoverdracht. Als ik ondertussen de database aanspreek met een andere client dan zit de sqlserver tegen 49% cpu aan. Als de derde client wilt aanmelden en synchroniseren gaat alles traag en duurt het rond de 2 minuten om aan te melden.
Als ik de database wil back-uppen(veel kleine bestandjes) gaat dit maar tegen een paar bytes per seconden.
Ik krijg zo'n 80MB per seconden HD op de server. Dit is voldoende voor 2 clients maar de server heeft ook veel andere taken en daar schiet het tekort. De raid0 opstelling komt dus in de buurt van een SSD. Bij de nieuwe server dacht ik aan de OCZ REVODRIVE van 120GB voor het OS en de databases, maar dat idee is verdwenen omdat het geen trim functie heeft.
Ik kreeg direct reacties dat dit overkill was en dat het gewoon aan mijn instellingen van de server lag. Maar er komen nu 6 clients(ssd's) bij en 6HD beveiligingscamera's. Dus ik denk niet dat dit overbodige luxe is ofwel?Want de clients zullen nu geen bottleneck meer zijn met de ssd's. Het aanmelden kan wel vlugger want er is een slechte configuratie van de dns en de DHCP. Maar dit is maar een paar seconden en kan opgelost worden met een andere router(weet pass niet van huidige). En vandaag heb ik gemerkt dat het niet echt aan het netwerk ligt want als 1client een back-up maakt komt hij al aardig in de buurt van de max performance van de server.
ipconfig van een van de clients:
Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: BUREEL3
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: bedrijf.local
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : ja
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . :bedrijf.local
lan
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Intel(R) 82566DM Gigabit Network Connection
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-15-58-A0-DF-A1
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.39
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 14 november 2010 12:40:42
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 14 november 2010 14:40:42
ipconfig van de server
Windows IP Configuration
Host Name . . . . . . . . . . . . : VG-SERVER
Primary Dns Suffix . . . . . . . : bedrijf.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : bedrijf.local
Ethernet adapter Server Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix . : bedrijf.local
Description . . . . . . . . . . . : HP NC320i PCIe Gigabit Server Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-18-FE-81-A4-4C
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.42
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::218:feff:fe81:a44c%4
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.42
fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
Primary WINS Server . . . . . . . : 10.0.0.42
Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::ffff:ffff:fffd%5
Default Gateway . . . . . . . . . :
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled
Tunnel adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface:
Description . . . . . . . . . . . : Automatic Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 0A-00-00-2A
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::5efe:10.0.0.42%2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
Ik kan de DHCP niet instellen want die wilt 1 niet starten(niets te doen) en 2 de router neemt die taak over maar ik heb het wachtwoord er niet van. Ja ik kan hem resetten maar moet adsl pass hebben en die heb ik nog niet.
Ik heb 4 licenties voor sbs en er worden er 5 gebruikt(kan niet 1server 3 clients). Maar soms komt er wel een laptop in het spel die ik dan add en laat aanmelden en dan komen er IPconflicten op het netwerk en heeft1 van de clients geen toegang tot de mappen.
Ook hebben we het eigenaardige probleem: rond 5 uur elke dag worden alle verbindingen met de server verbroken en moeten de clients afmelden en terug aanmelden.
Nu heb ik alle services die momenteel niet nodig zijn er afgesmeten nu is de server alleen maar file en print server. Ik heb ook de logs verwijderd en nu gaat alles veel vlugger maar het aanmelden is nog niet snel genoeg.
Nu steekt er 1.24GB in het pagefile en is de cpu usage rond de 10%.
5 a 6 jaar geleden heeft ons bedrijf een server(hp proliant p4 1gb ram 2hd 80gb in raid0). en 3 clients gekocht(acer veriton 7900pro) en deze door een professional laten installeren.
De clients moeten aanmelden en kunnen dan op een boekhoudprogramma werken. Na vele jaren is de database van datprogramma(kleine sequentiele bestanden) 10GB geworden. Soms gebeurt het wel eens dat je moet wachten, maar dat is niet erg. Over de jaren zijn er ook 3bewakingscamera's in het netwerk opgenomen en deze beelden worden opgeslagen op de server.
Ondertussen is er ook een sql server en een apache server bijgekomen. Ook word er gebruikt gemaakt van werken op afstand. En nog een paar prulletjes. Het aanmelden duurt nu 2 minuten en blijft bij de boodschap(bezig met het toepassen van u persoonlijke instellingen)hangen.
Vandaag heb ik een paar tests gedaan met de server en 1 client. Als 1 client een backup wilt bekijken dan gaat de harde schijf van de server tegen de 80%van zijn maximume gegevensoverdracht. Als ik ondertussen de database aanspreek met een andere client dan zit de sqlserver tegen 49% cpu aan. Als de derde client wilt aanmelden en synchroniseren gaat alles traag en duurt het rond de 2 minuten om aan te melden.
Als ik de database wil back-uppen(veel kleine bestandjes) gaat dit maar tegen een paar bytes per seconden.
Ik krijg zo'n 80MB per seconden HD op de server. Dit is voldoende voor 2 clients maar de server heeft ook veel andere taken en daar schiet het tekort. De raid0 opstelling komt dus in de buurt van een SSD. Bij de nieuwe server dacht ik aan de OCZ REVODRIVE van 120GB voor het OS en de databases, maar dat idee is verdwenen omdat het geen trim functie heeft.
Ik kreeg direct reacties dat dit overkill was en dat het gewoon aan mijn instellingen van de server lag. Maar er komen nu 6 clients(ssd's) bij en 6HD beveiligingscamera's. Dus ik denk niet dat dit overbodige luxe is ofwel?Want de clients zullen nu geen bottleneck meer zijn met de ssd's. Het aanmelden kan wel vlugger want er is een slechte configuratie van de dns en de DHCP. Maar dit is maar een paar seconden en kan opgelost worden met een andere router(weet pass niet van huidige). En vandaag heb ik gemerkt dat het niet echt aan het netwerk ligt want als 1client een back-up maakt komt hij al aardig in de buurt van de max performance van de server.
ipconfig van een van de clients:
Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: BUREEL3
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: bedrijf.local
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : ja
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . :bedrijf.local
lan
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Intel(R) 82566DM Gigabit Network Connection
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-15-58-A0-DF-A1
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.39
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 14 november 2010 12:40:42
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 14 november 2010 14:40:42
ipconfig van de server
Windows IP Configuration
Host Name . . . . . . . . . . . . : VG-SERVER
Primary Dns Suffix . . . . . . . : bedrijf.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : bedrijf.local
Ethernet adapter Server Local Area Connection:
Description . . . . . . . . . . . : HP NC320i PCIe Gigabit Server Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-18-FE-81-A4-4C
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.42
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::218:feff:fe81:a44c%4
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.42
fec0:0:0:ffff::1%1
Primary WINS Server . . . . . . . : 10.0.0.42
Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::ffff:ffff:fffd%5
Tunnel adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface:
Description . . . . . . . . . . . : Automatic Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 0A-00-00-2A
IP Address. . . . . . . . . . . . : fe80::5efe:10.0.0.42%2
DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
Ik kan de DHCP niet instellen want die wilt 1 niet starten(niets te doen) en 2 de router neemt die taak over maar ik heb het wachtwoord er niet van. Ja ik kan hem resetten maar moet adsl pass hebben en die heb ik nog niet.
Ik heb 4 licenties voor sbs en er worden er 5 gebruikt(kan niet 1server 3 clients). Maar soms komt er wel een laptop in het spel die ik dan add en laat aanmelden en dan komen er IPconflicten op het netwerk en heeft1 van de clients geen toegang tot de mappen.
Ook hebben we het eigenaardige probleem: rond 5 uur elke dag worden alle verbindingen met de server verbroken en moeten de clients afmelden en terug aanmelden.
Nu heb ik alle services die momenteel niet nodig zijn er afgesmeten nu is de server alleen maar file en print server. Ik heb ook de logs verwijderd en nu gaat alles veel vlugger maar het aanmelden is nog niet snel genoeg.
Nu steekt er 1.24GB in het pagefile en is de cpu usage rond de 10%.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 13:27 ]