Aansluiten wandcontactdoos + schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
Uit mijn wand komen 4 draden: 2x zwart, 1x rood en 1x blauw (naoorlogse woning..)
Hier probeer ik een wandcontactdoos op aan te sluiten met schakelaar voor een lichtpunt. Dit gaat me echter niet zo gemakkelijk af.

Als je naar de foto van de wandcontactdoos kijkt, zie je waar er ingangen zitten. Kunnen jullie mij helpen met de juiste draden bij de juist ingang? PS: er zat ook nog een standaard zwarte draad in van ingang 1 naar ingang 4.

Bedrading:

Afbeeldingslocatie: http://img602.imageshack.us/img602/5548/imag0274.jpg

Wandcontactdoos + schakelaar:

Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/6616/imag0275c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

lytjepole

Schier?

Rood en groen op ingang 4 en 6, dan groen doorlussen naar ingang 1. De Beide zwarte draden komen op 3 en 2. Voor het lichtpunt heb je als het goed is nog ergens een schakelaar?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Ga het meteen even proberen. Ja het linker gedeelte waarbij schakelaar staat is de schakelaar voor het lichtpunt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

lytjepole

Schier?

Ad Hox schreef op zondag 14 november 2010 @ 12:22:
Ga het meteen even proberen. Ja het linker gedeelte waarbij schakelaar staat is de schakelaar voor het lichtpunt. Thanks!
Ik bedoelde eigenlijk een schakelaar op een andere plek in huis (wisselschakeling)

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Nee, voor dit lichtpunt is die er niet.

Ik heb het aangesloten zoals je aangaf, maar het licht gaat niet aan. Er staat wel 'prik' op, heb ik gemerkt.

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/9475/imag0277.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
Weet je zeker dat de bedrading en de verlichting goed is?

Voor zover ik weet:
Rood is de fase (te testen met een spanningszoeker: Lampje gaat branden)
De groene is de nul

Deze twee heb je nodig voor de WCD.

Ik zou zeggen: houd de rode voorzichtig (niet het koper aanraken met je handen!!) tegen 1 van de zwarte draden en kijk of de lamp aangaat. Probeer dit ook met de tweede zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Bloodshot schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:32:

Voor zover ik weet:
De groene is de nul

Ik zou zeggen: houd de rode voorzichtig (niet het koper aanraken met je handen!!) tegen 1 van de zwarte draden en kijk of de lamp aangaat. Probeer dit ook met de tweede zwarte draad.
Ervan uitgaande dat de groene aangesloten is op de lamp. Kan je toevallig bij de lamp kijken welke draden daar aangesloten zitten? Want ik volg het princiepe van 2 zwarte schakeldraden niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Volgens mij is het heel gebruikelijk dat schakeldraden in zwart worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 15:54
Eén belangrijke tip: als je deze basiskennis elektra hier moet vragen en het niet zelf beheerst, blijf er dan vanaf!

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
precies: tevens is rood NIET de fase. zou je wel denken maar dit is de NULdraad (blauw dus)

DUS:

Doorlussing van de GROENE draad van stopcontact naar ingang 1 (rood gemarkeerd) op schakelaar. en NIET de rode doorverbinden met de schakelaar.

[ Voor 45% gewijzigd door MarcelS1981 op 14-11-2010 13:48 ]

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Voor zover ik weet:
De groene is de nul
NEE !!!!!

De groene draad is de fase draad.
De rode draad is de nul.
Ad Hox schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:24:
Nee, voor dit lichtpunt is die er niet.

Ik heb het aangesloten zoals je aangaf, maar het licht gaat niet aan. Er staat wel 'prik' op, heb ik gemerkt.

[afbeelding]
Heb je nu 3 zwarte draden op de foto?
Zo ja, wissel deze eens om.

[ Voor 40% gewijzigd door Onbekend op 14-11-2010 13:46 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@Bloodshot, fout.
Rood is nul en groen is de fase draad.
edit: anderen waren me al voor hiermee

De TS heeft nu met een stukje zwarte draad groen doorverbonden met de schakelaar als ik het goed zie.
strikt gezien mag dit niet en is dit verwarrend. Dit moet je eigenlijk met groen (oude kleur) of bruin (nieuwe kleur) doen.

Verder heb je 2 schakeldraden voor 1 lamp. Dit is niet echt logisch, tenzij het een hotelschakeling is (met nog een schakelaar voor dezelfde lamp dus.)
Hoe sluit je de lamp zelf aan? Als je dit tussen de 2 zwarte draden doet, dan is het dus fout.
De lamp moet met 1 van de 2 zwarte draden, en een nul (rood of blauw) aangesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door M a r c o op 14-11-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
Dank, ik ga de tip van Bloodshot nog even proberen. Anders maar aan een elektricien vragen inderdaad.

Heeft overigens wel gewerkt (tot op een dag de schakelaar eruit knalde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ad Hox schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:46:
Dank, ik ga de tip van Bloodshot nog even proberen.
nogmaals, vertel ons eerst even wat voor 2 kleuren er op de lamp aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
je hebt de doorlussing verkeerd. zie mijn reactie eerder.

jij hebt rood doorverbonden naar de schakelaar. (de NUL dus)
je moet GROEN doorverbinden naar de schakelaar.

tevens verklaard dat nog steeds niet 2 schakeldraden voor 1 lamp
Waarschijnlijk wel ooit in het verleden een wissel schakelaar geweest. waar zit deze schakelaar als ik vragen mag.

[ Voor 72% gewijzigd door MarcelS1981 op 14-11-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Ad Hox schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:46:
Dank, ik ga de tip van Bloodshot nog even proberen. Anders maar aan een elektricien vragen inderdaad.
Maar dan wel met mijn fout verbeterd:

Voor zover ik weet:
Rood Groen is de fase (te testen met een spanningszoeker: Lampje gaat branden)
De groene rode is de nul

Ik zou zeggen: houd de rode groene voorzichtig (niet het koper aanraken met je handen!!) tegen 1 van de zwarte draden en kijk of de lamp aangaat. Probeer dit ook met de tweede zwarte draad.
Excuses voor de verwarring door mijn fout! Zie link voor meer info:
Wikipedia: Schakeldraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308117

Is het een wissel schakeling dus twee schakelaars op een lamp of is dit niet de situatie want het is inderdaad vreemd dat je 2 schakeldraden hebt, dat kan eigenlijk alleen betekenen dat je een hotel schakeling hebt(dus twee keer een schakelaar met overname contact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
of er heeft origineel een serieschakelaar gezeten, om 2 lampen te schakelen. maar goed je moet eens weten wat ik dagelijks tegenkom als elektromonteur hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 19:48

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

MarcelS1981 schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:08:
of er heeft origineel een serieschakelaar gezeten, om 2 lampen te schakelen. maar goed je moet eens weten wat ik dagelijks tegenkom als elektromonteur hehe.
Ja wat een drama, vertel mij wat :p

ontopic:

fase= oud (groen), nieuw is (bruin)
nul = oud (rood), nieuw is (blauw)
aarde= oud (grijs), nieuw is geel/groen
schakeldraad= zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

2 schakeldraden is op zich niet zo raar, dat heb ik in mijn huis op een aantal plaatsen ook. Denk bijv. aan een schakelpunt voor 2 lampen. Als je maar 1 van de 2 zwarte gebruikt, dop de andere dan wel af in je doos. Voor je het weet maakt die losse draad contact in de doos en heb je ineens ergens spanning op staan waar het niet hoort.

De juiste manier van aansluiten is als volgt:
Groen op ingang 5
Rood op ingang 6

Van ingang 4 een groene of bruine draad naar ingang 1.
Één van de zwarte draden op ingang 2 of 3 (deze zullen tegenovergesteld van elkaar schakelen, als op 2 spanning staat, dan is 3 uit, en visa versa).

Welke van de 2 zwarte draden je nodig hebt, zul je even moeten testen, of als ze in de oude situatie beiden aangesloten zaten, dan kan je ze in 2 en 3 drukken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

dreamscape schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:42:
Eén belangrijke tip: als je deze basiskennis elektra hier moet vragen en het niet zelf beheerst, blijf er dan vanaf!
Wat wel grappig is is hoe er vervolgens een 'Ja'-'Nee' discussie ontstaat over wat wat is. Tussen mensen die advies géven. Saillant detail. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Anoniem: 379651 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:32:
[...]

Wat wel grappig is is hoe er vervolgens een 'Ja'-'Nee' discussie ontstaat over wat wat is. Tussen mensen die advies géven. Saillant detail. ;)
Grappig, ik heb geen JA/NEE-discussie gezien. Ik heb een foutje gemaakt, dit toegegeven en verbeterd. Ondanks deze fout zou er geen gevaarlijke situatie zijn ontstaan (ervanuitgaande dat de stroom eraf gaat alvorens de werkzaamheden te beginnen), het zou alleen niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik neem aan dat het met alle informatie die tot nu toe geplaatst is wel is gelukt so ja zou je dan het eind resultaat kunnen door geven en dan dit topic willen sluiten.

Zo nee wat gaat er niet goed en wat gaat er wel goed dan kunnen we daar mee verder
Evt, maak ik of iemand anders in dit topic een aansluit schema voor je zodat alles in een bedradings schema is aangegeven hoe wat en waar alles zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Of de TS ligt nu zachtjes te roken en trillen, omdat stiekem de rode draad toch spanning had :p
Ja, ik weet, het hoort groen te zijn, maar ik heb zelfs in mijn huis uit 1995 al wat creatieve dingen gezien en moeten herstellen, dus wie weet wat je aantreft in een huis dat veel en veel ouder is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ha Ha doet me denken aan die McDonald’s reclame dat ie monteur op de zolder de bekabeling van de lamp vast heeft en dat ze collega naar de Mac gaat voor een euro knaller .

btw ik heb het een keer mee gemaakt op het werk dat een complete verdeel inrichting helemaal bekabelt was met schakeldraad, ja en nu wat is wat alles testen en vervangen maar want de L1, N en PE ja ook de aarde was zwart bekabeld dus das niet erg handig volgens mij hadden ze zwart VD draad over :F ha ha.

maar even de vraag naar tommy is het gelukt het aansluiten van je nieuwe schakelaar met wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
*Heeft ooit meegemaakt dat er in een NIEUWBOUWHUIS twee geel/groene draden uit de plafonddoos voor verlichting kwamen* Dit was in 1996/1997 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bloodshot schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:43:
*Heeft ooit meegemaakt dat er in een NIEUWBOUWHUIS twee geel/groene draden uit de plafonddoos voor verlichting kwamen* Dit was in 1996/1997 ofzo.
is die wel 2 polig geaard ha ha 8)7
neem aan dat het niet volgens de nen 1010 en de NPR installatie voorschriften is gemaakt dan :P

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Bloodshot schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:43:
Dit is niet toegestaan.
Je mag wel een andere kleur draad door de buizen trekken, maar dan moet met tape de uiteinden wel voorzien zijn van de juiste kleur. Alleen de blauwe en geel-groene draad mogen elkaars functie nooit overnemen.

Verder maak ik mij ook wel een beetje zorgen dat we al een aantal dagen niks meer van de ts hebben gehoord. :P

Ik heb verder ook nog geen reactie gezien over het aantal draden dat hier te zien is:
Ad Hox in "Aansluiten wandcontactdoos + schakelaar"
Volgens mij zijn daar zeker 3 zwarte draden te zien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1