• ibizadesire
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05-08 13:15
Ik heb hier een oude Dell 1500 server staan met een raid controller die stuk is. Ik weet niet meer exact hoe de configuratie was, maar ik denk 3 schijven RAID 5 voor de C en D schijf, 3 schijven RAID5 voor de E schijf.
De data op de E schijf wil ik nog terug hebben.

Heb nog exact dezelfde server en RAID controller staan, dus ik dacht deze schijven over te plaatsen, maar dan herkent hij de configuratie niet meer.

Hoe begin ik hier het best aan? Via de raid config kom ik er niet wijs uit hoe ik een bestaande config kan inlezen.

Andere optie is de 2de server op te starten met zijn huidige 2 schijven waar windows op draait, en dan per 3 schijven de RAID5 ernaast te plaatsen.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De identieke controller (of bijhorende software) biedt geen mogelijkheid om de array te herstellen (of opnieuw samen te stellen)?

Onder Linux dan je met mdadm bv. de 'headers' van de verschillende drives checken als ik het goed heb (waar dan wat info instaat zoals: onderdeel van een RAID 5 array, etc.) en het kan zelfs op eigen houtje arrays opnieuw samenstellen.

[Voor 61% gewijzigd door Borromini op 14-11-2010 09:25]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zodat je het weet indien het niet lukt, er is betalende data recovery software beschikbaar dat veel filesystems herkend maar ook broken arrays kan 'herkennen' ook al zijn ze als losse schijven aangesloten. Ik weet niet exact hoe het heet maar ik dat UFS Explorer was. Heb het zelf al eens gebruikt op een broken mdadm config.

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Gewoon even Ubuntu livecd booten; grote kans dat je direct toegang hebt tot je data, als je metadata formaat wordt herkend. Maar Dell zijn allemaal rebranded controllers, misschien dat deze niet herkend wordt. Maar kan geen kwaad om te proberen toch?
- boot ubuntu; klik try ubuntu
- open menu places->home
- linkerkant in nieuw window kun je klikken op een mountpoint van je raid array; ... filesystem zou het kunnen heten
- klik erop en je ziet je data verschijnen en kunt via network backuppen

En voortaan een échte backup gebruiken. ;)

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• ibizadesire
via de software kan ik wel een nieuwe config aanmaken, maar geen inlezen.
Ubuntu ga ik nu proberen, en anders de software die analog voorstelde

hartelijk dank iig!

en backup, tja, wat moet ik daar op zeggen. Je hebt 100% gelijk natuurlijk :'(

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Welke RAID controller heb je in je Dell zitten? Mijn PERC 5/i detecteert namelijk zelf foreign configurations als ik er vreemde disken aan hang die eerder in een andere server hebben gezeten. Kan in veel gevallen zelfs de data nog terughalen als dat zou moeten.

• ibizadesire
Perc 3 SC

ubuntu zag wel 1 schijf maar kon er niets mee want was onbekend. enige optie was formateren

ga nu eens proberen met UFS Explorer. Ik zag dat er een recovery cd bestaat die kan booten. Lijkt mij de enige oplossing?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee