Toon posts:

club3d HD4670 fan stopt ermee

Pagina: 1
Acties:

• godofal
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Topicstarter
hoi allemaal, heb een probleempje met m'n graka
paar maanden geleden een nieuwe gekocht zodat ik 2 schermen (ja, ouwe was écht oud) kon gebruiken en de iets nieuwere games kon spelen (o.a. starcraft II)
werkte allemaal geweldig, geen enkel probleem mee gehad tot op heden
was bezig met een lkkr potje L4D2, en ineens stopte m'n PC er compleet mee, geen BSOD of wat dan ook, gewoon poef en uit
gelijk ff case geopend en CPU voelen, was normaal, en toen m'n graka
die was gloeiend! langer dan 2~3 tellen mn vinger erop had me blaren bezorgd...

PC aangezet, en merkte dat de fan helemaal niet draaide
kaart eruit gehaald, fan getest met een externe voeding (werkte) en weer teruggezet, PC aangezet en toen deed ie het weer...
best wel vreemd allemaal, en aangezien het niet goed voor een GPU kan zijn om zo heet te worden dat de complete PC uitschakeld wil ik natuurlijk herhaling voorkomen...

ook ben ik tijdens een wat nadere inspectie (ivm kortsluitingen) een chip gevonden waarbij het lijkt dat er een koeling op moet, ookal zit er standaard geen op.
zit wel een koelplakkertje (oid) op
deze wordt ook érg heet tijdens gebruik (gebakken vinger temp)

• n0elite
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:28
En de vraag is?

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
wat is het probleem en hoe los ik het op
beetje vaag mss, excuses

• n0elite
Allereerst je hoeft niet aan je CPU's koelblok te voelen om de temperatuur te checken.
Dat kan met programmatjes zoals Realtemp en Everest Ultimate en voor je videokaart CPU-z. Ten tweede dat plakkertje, daar hoeft niks op.
Om te voorkomen dat de componenten in je CPU goed gekoeld blijven heb je een goede airflow nodig. Dit houdt dus in dat je computerkast genoeg warmte moet kunnen afvoeren. Je hebt dus voldoende casefans nodig.

[Voor 3% gewijzigd door n0elite op 14-11-2010 06:17]

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
als m'n PC uitvalt omdat de temps dus razendhoog zijn omdat de >fan uitvalt< lijkt het me een beetje onhandig om dat ding aan nog meer martelingen te onderwerpen om met een programmaatje de exacte waardes te weten
airflow enzo is het probleem niet, maar die fan die dus ineens uitviel

• Struikrover
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 26-09 17:54

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

Als je die niet hebt kun je je kast even open maken en er een gewone ventilator op richten, om te kijken of dat helpt. Zo ja: probleem waarschijnlijk opgelost. Anders: Verder kijken naar bijvoorbeeld PSU

Like brothers on a hotel bed

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
blijkbaar heb ik het niet goed uitgelegd:
stock koeler op m'n club3D HD4670 (actief) fan hield ermee op waardoor m'n PC uitviel, wat veroorzaakt dit en hoe los ik dit op?

• n0elite
Schrijf eens een fatsoenlijk stukje tekst waar wij iets mee kunnen. Zo wordt het er niet duidelijker op.
Je zou de koeler op je videokaart kunnen vervangen. Verder is dit een /google thread.

Ik verwijs je daarom ook door naar de search.

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ik heb al gegoogled en gesearched, kan er niks relevants vinden
ook lijkt me het vervangen niet nodig, aangezien de fan wel werkt
denk dus dat om de een of andere reden de fan gewoon geen stroom meer kreeg, wat niet na een normale herstart was verholpen. alleen volledig stroom eraf lostte het op
ben nog nooit zoiets tegengekomen (ook niet van gehoord) dus heb geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken

• thomskipsp
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:09
Eventjes alles op een rijtje. Je hebt laatst een crash gehad. Die was veroorzaakt door het stoppen van de GPU fan? Oke, dat kan. De GPU kan zonder voldoende airflow en een kapotte fan te heet worden, waardoor hij zichzelf uitschakeld. Oke, wat doen we dan. Alleereerst moeten we de rest van je systeem weten, en ook welke drivers je gebruikt. Ook raad ik je aan om GPU-Z te dowloaden. Dat is een programmatje waarmee je de GPU temperatuur kan inzien, en ook loggen. Als je de PC weer aanzet, en weer gaat gamen, moet je even gpu-z aan zetten, en hem laten loggen. Als hij er dan weer uitknalt, kun je altijd de temps checken in het bestandje.Als die te hoog zijn raad ik je aan om een aftermarket-cooler erop te zetten.

Maar eerst, Specs posten, en gpu-z downloaden~!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
godofal schreef op zondag 14 november 2010 @ 05:34:
ook ben ik tijdens een wat nadere inspectie (ivm kortsluitingen) een chip gevonden waarbij het lijkt dat er een koeling op moet, ookal zit er standaard geen op. zit wel een koelplakkertje (oid) op. deze wordt ook érg heet tijdens gebruik (gebakken vinger temp)
Ervanuitgaande dat jij net zoals op 't plaatje ook de AGP versie van de 4670 hebt is dit de ATI Rialto (PCIE-to-AGP) chip.

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
specs staat in m'n signature
ik heb CPU-Z al, maar volgens mij kan je er geen temps mee zien, daarvoor heb ik speedfan
zal daar dan mee gaan loggen

heb idd de AGP versie

• thomskipsp
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:09
Lezen, GPU-z!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
oke, heb dus gelogd met GPU-Z en het is net weer voorgekomen
of iig, het leek erop
had naast L4D2 ook GPUZ en speedfan aanstaan, zodat ik het ook zelf in de gaten kon houden
zag tijdens het laden van een nieuwe map ineens dat ie over de 90 graden was, waar ie normaal rond de 50 zat (100%) ookal stond de fan op 100% (terwijl ie bij die 50 graden 27 of 41% aangaf)
snel kast opengemaakt, voelde geen wind van de fan fans zelf bewogen ook niet dus ff snel uitgezet
ook ff het alu gevoelt, en hoewel dit wel erg warm/heet was, was ie niet zo heet als de vorige keer

weer aangezet en hij begon niet met draaien
uitgezet, stroom er ff af en weer aangezet. de fan begon nog steeds niet
blijkbaar moet ik dus de kaart er compleet uithalen om hem te "resetten" ofzo

nu werkt het allemaal weer, maar het lijkt erop dat ie na enig tijd onder load er dus mee kapt ofzo

wat is nou m'n beste optie? nieuwe connector (molex oid) eraan modden, ter RMA opsturen of aftermarket koeler erop zetten?

als de logs nodig zijn graag ff DMetje, nogal een lap txt om hier neer te gooien

• gijsiej
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 20:40
Zet er lekker zo'n Arctic Accelero ding op en dan hoef je je geen zorgen meer te maken over een fan, als je nog garantie hebt is RMA natuurlijk een betere optie.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee