Zo nu en dan 'verslikt' mijn FreeBSD file server zich. Dit resulteert in een zeer korte onderbreking van de data stroom (nog geen seconde), maar verder geen problemen (data corruptie, etc). Toch heb ik besloten het uit te zoeken, maar helaas kan ik weinig vinden (Google, etc) mbt de foutcode.
Foutcode:
"Nov 14 00:01:46 030-NAS kernel: g_vfs_done():da0p1[READ(offset=6045696, length=4096)]error = 16"
De bovenstaande 'da0p1' is een raid 6 array die draait op mijn Areca ARC-1280ML.
Aantal belangrijke zaken:
1) Door de Areca controller wordt geen fouten gemeld (temperatuur is ok, BBU is 100%, ECC is ok, etc)
2) Tevens draait er nog een tweede disk (pass-through) op mijn Areca en voor deze krijg ik de bovenstaande melding nooit
3) Wanneer ik een file system check (fsck) draai voor 'da0p1' worden geen fouten gemeld
4) Areca controller heeft de laatste firmware (1.48) en laatste driver (1.20.00.17)
5) FreeBSD draait versie 8.1 en alle services draaien Uber stabiel
6) Hardware draait zonder (merkbare) problemen. Zie config (link)
7) Er worden geen andere fouten gemeld door FreeBSD
Heb het gevoel dat het aan mijn AFPD ligt, maar heb hier geen bewijs voor kunnen vinden.
Foutcode:
"Nov 14 00:01:46 030-NAS kernel: g_vfs_done():da0p1[READ(offset=6045696, length=4096)]error = 16"
De bovenstaande 'da0p1' is een raid 6 array die draait op mijn Areca ARC-1280ML.
Aantal belangrijke zaken:
1) Door de Areca controller wordt geen fouten gemeld (temperatuur is ok, BBU is 100%, ECC is ok, etc)
2) Tevens draait er nog een tweede disk (pass-through) op mijn Areca en voor deze krijg ik de bovenstaande melding nooit
3) Wanneer ik een file system check (fsck) draai voor 'da0p1' worden geen fouten gemeld
4) Areca controller heeft de laatste firmware (1.48) en laatste driver (1.20.00.17)
5) FreeBSD draait versie 8.1 en alle services draaien Uber stabiel
6) Hardware draait zonder (merkbare) problemen. Zie config (link)
7) Er worden geen andere fouten gemeld door FreeBSD
Heb het gevoel dat het aan mijn AFPD ligt, maar heb hier geen bewijs voor kunnen vinden.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...