Toon posts:

hardeschijf stuk?

Pagina: 1
Acties:

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23-09 16:04
Hoi,

Ik heb een BTO notebook met daarin een 320gb 7200rpn sata schijf.
Alleen deze doet soms heel raar.

Laatst starte ik de laptop opnieuw op maar liep hij telkens vast of was enorm traag.
Geen idee waar het aan lag maar ik hoorde de harde schijf al een apart geluidje maken.

Dit geluidje is dat hij een even stil is, dan een GRRRR geluitje, dan weer even stil en weer een GRRRRR geluidje en zo door...

Dus ik systeem herstel geprobeerd maar werkte niet, diverse herstelopties met windows cd hielp ook niet de laptop bleef maar vastlopen.

Dus windows er opnieuw op. Maar nog steeds loopt de laptop nog vast of is dan even enorm traag. Terwijl ik niks open heb staan.... ook maakt de laptop op de momenten dat die dus heel traag is dat vreemde geluidje..

kan het zijn dat de hdd kapot is?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een harde schijf hoort geen 'geluidjes' te maken. Zit er een HD test optie in je BIOS? Draai die dan eens. Laat er anders eens wat diagnostische utilities op los. Als ze er zijn liefst van de fabrikant van de HD.

• Silver Wolf III
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-07-2019

Silver Wolf III

No Not a Fox But an Wolf yarrr

ik heb 5 hdds en 4 daar van hoor ik egt wel grrr geluidjes maar dat ter zijden.
maar het kan zijn dat ie gefragmenteerd is probeer hem eens te defragmenteren of helemaal te formatteren en dan niet snel formatteren.

ANY OF MY POSTS ARE RESEARCHED AND/OR COMPILED BITS OF INFORMATION* AND YOU SHOULD FOLLOW THEM AT YOUR OWN RISK.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:21

M2M

medicijnman

brennan1990 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:31:
ik heb 5 hdds en 4 daar van hoor ik egt wel grrr geluidjes maar dat ter zijden.
maar het kan zijn dat ie gefragmenteerd is probeer hem eens te defragmenteren of helemaal te formatteren en dan niet snel formatteren.
"hele" oude schijven hebben geen geweldige accoustiek ;) Die hoor je echt ratelen als er IO acties op gedaan worden. Per actie een tik, waardoor het klinkt als een GRR. Maargoed, nieuwere schijven hebben daar geen last meer van. Als ik me niet vergis sinds de invoering van de perpendiculaire technologie. Of de geluidsreductie door de invoering van die technologie komt, weet ik niet zeker. Ik weet wel dat zo rond de invoering daarvan, harde schijven stukken stiller zijn geworden.

Enfin, geratel in je harde schijf is nooit een goed teken. Zeker niet als je systeem aangeeft dat niet alles helemaal soepel loopt. Zorgen voor voldoende backups is het primaire advies. Vervolgens zou je de ultimate boot cd kunnen downloaden en branden. Even booten vanaf de CD en het juiste HD tooltje voor jouw type harde schijf opzoeken in het menu. Daar de diagnostische functie van draaien en goed kijken of die ook aangeeft dat er grove fouten gevonden zijn.

-_-

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een 7200 toeren SATA 2,5 inch schijf van 320GB is geen ouderwetse schijf die lekker knus reutelt. :) Zonder het zelf gehoord te hebben ga ik er dan op de beschrijving van uit dat het 'foute boel' is tot het tegendeel bewezen is. Zeker als ie ook plotseling erg traag is en vastloopt. Lijkt me de veilige/verstandige aanpak. 8)

Weet niet of de stilte van de OP een gunstig of ongunstig teken is. :? :Y :N

• Graviton12
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23-01-2020
Ik zou vooraleer te beginnen te testen met eender welke diagnostische progs een backup nemen van alle belangrijke bestanden en dan pas beginnen testen, wie weet geeft ie echt de geest door dingen te runnen.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:42

Ed_L

Crew Council
> OM

• NL_Scratch
Een backup maken is idd verstandig!
Verder heb ik het volgende nog gedaan:

Deze computer
Rechtermuisnop op de schijf
eigenschappen
extra
Schijfcontrole.
Fouten herstellen etc

De laptop opnieuw opgestart en vervolgens starte de schijfcontrole. Direct al waren er fouten gevonden en werden diverse bestanden vervangen. Dit heeft zeker wel een paar uur geduurd totdat de controle klaar was. Volgensmij zijn er foute sectoren aanwezig op deze hdd.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Afhankelijk van het merk schijf zal de fabrikant zijn eigen diagnostische utilities hebben (Toshiba heeft die heel irritant niet). Ik zou als eerste stap zo'n utility op de schijf loslaten en kijken wat dat voor resultaat oplevert.

• NL_Scratch
straks thuis dan maar de laptop is open schroeven en kijken wat voor hdd erin zit.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Aangezien je bij de meeste hd tooltjes toch een bootable cd moet maken is het misschien net zo handig om de UBCD te downloaden en te branden. Bevat meerdere hd test tooltjes maar ook andere handige dingen zoals memtest86+. Verder kun je hiervan ook parted magic starten waarbij je via de tool GSmartControl de schijf een smart selftest kan laten doen.

• NL_Scratch
de hardeschijf doet nog steeds raar,
elke keer als ik de laptop ook opstart wil die een schijf controle doen.

het betreft een Hitachi HTS723232l9a360

ik kan niet echt een tooltje vinden op de site van hitachi, iemand nog een goede degelijke suggestie voor het checken/repareren van de hdd?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hitachi tools.

Er staat ook een hoop op de Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ en variant http://www.ubcd4win.com/

• NL_Scratch
ja die tools had ik ook wel gezien... maar die moet je dan dus branden en dan draaien?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hitachi kan vanaf floppy of CD. UBCD is ISO downloaden en branden en er dan van booten.

• Graviton12
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23-01-2020
UnetBootin of Ultilex bv kan je zonder problemen iso binnenhalen en op usb stick bootable maken, enige waar je meestal rekening mee moet houden is dat het formaat FAT32 moet zijn.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee