Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Werd net gebeld door een vriend met een vraag over zijn werk situatie. Dit omdat hij dat wel vaker doet als hij er zelf niet uitkomt ;)

Ikzelf had hier helaas geen concreet antwoord op (geen ervaring met de situatie) dus dacht laat ik het is vragen aan het GoT forum sinds ik hier nog geen topic over kon vinden met de search :)

Betreffende vriend werkt bij een vrij grote horeca gelegenheid en deze wilt de betreffende werknemer overplaatsen naar een ander filiaal. Dit wordt maandag uitgebreider met hem besproken maar hij wilde vantevoren wat informatie hierover inwinnen.
Zover ik weet en als hij een contract heeft getekend met het bedrijf hun gewoon hem mogen overplaatsen. Mocht hij een contract hebben getekend met het betreffende filiaal lijkt mij dit niet het geval...
Hij gaat nu z'n contract nog is doorlezen kijken met wie het _exact_ is overeengekomen. Hierover evt later meer informatie.

Waar het probleem ligt: hij woont nu in Amsterdam en werkt dus in Amsterdam. Maar sinds de werkgever in vrijwel elke grote stad (en gehuchtjes) een filiaal heeft is de plek waar hij heenkan of nog redelijk dichtbij of absurd ver weg.

Ik heb alleen kunnen vinden dat als de reistijd met meer dan 5uur wordt verlengd de werknemer het mag weigeren..... (5uur?! the... ?!?!)

Ikzelf heb hierover 2 vragen die mij dus niet duidelijk zijn:
1) in hoeverre mogen ze zomaar iemand overplaatsen zonder toestemming van de werknemer zelf? Of is hij hier automatisch mee akkoord omdat hij daar werkt en niet naar andere locatie willen is simpelweg werkweigering?
2) reistijd zal ongetwijfeld verlengd worden, zit hier een maximum aan?

Alvast bedankt! Mocht ik er zelf ineens meer over vinden post ik het hier natuurlijk ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:08
Ik vermoed dat het hier gaat om Mcdonalds?
Aangezien je aangeeft dat ze in zowat elke grote stad en ook gehuchtjes zitten.

Een werkgever mag alleen in overleg met het personeelslid vragen of de medewerker op een andere lokatie wilt werken.
Gaat het personeelslid echter niet akkoord, dan kan de werkgever naar de rechter stappen en dan daar de overplaatsing laten plaatsvinden.Hierbij zijn wel regels verbonden.
Denk hierbij aan reistijd, vervoer en niet te vergeten leeftijd.
Deze regels ken ik zelf niet, maar de FNV en de CNV kennen die zeker wel.

Als het gaat om mcdonalds, heeft die misschien nog geluk.
Mcdonalds maakt namelijk gebruik van een franchise organisatie, hierbij heeft de eigenaar van een restaurant meestal meerdere restaurants, dit bijna altijd in de zelfde omgeving.
Zit die vriend van je dus bij een franchisenemer in Amsterdam, zal dit waarschijnlijk in de omgeving Amsterdam worden overgeplaatst.
Werkt die echter voor mcdonalds zelf, wordt het een ander verhaal, die hebben namelijk wel door het hele land verschillende restaurants en dan kan het dus zijn dat die bijvoorbeeld naar rotterdam word gestuurd.
In sommige gevallen kan het ook zo zijn, dat de ene franchisenemer personeel overneemt van een andere franchisenemer, maar ook dat moet in overleg, behalve als het restaurant wordt overgenomen, dan wordt ook het personeel overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Overplaatsen gebeurt om twee redenen.

1) ze hebben specifieke expertise nodig op het andere filiaal
2) je bent overtollig of onhandelbaar op het huidige filiaal

Als het optie twee is moet je eens bij jezelf te raden gaan. Als het optie 1 is kan er iets tegenover staan om het e.e.a. te compenseren.

Je kan natuurlijk ook nog altijd heel ergens anders gaan werken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik ken het contract in kwestie niet, maar bij ketens staat die overplaatsingsclausule er bijna altijd in en dit is zeer zeker wettelijk. Je vriend heeft in dat geval geen keuze behalve overgeplaatst worden of ontslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Het gaat niet een McDonalds maar een La Place ;) Voor mij geen verschil maar voorderest.

Net nog even met hem erover gehad na de reacties van dit topic te hebben gelezen. Wat ik eruit kon opmaken is de reden voor overplaatsing wegens 'niet functioneren' oid, wat apart is sinds hij een jaar geleden (werkt er blijkbaar alweer 5 jaar) nog sub-manager is geworden met sleutel maar hier alleen geen salaris-verhoging bijkwam... Dus ach hoor nu pas dat het blijkbaar gewoon weer is enorme miscommuncaties daar is met hem en hij het dus maar maandag even goed met ze moet bespreken.
Het niet functioneren zou simpelweg kunnen omdat ze hem vanuit het hoofd-management beschouwen als manager maar op de vloer niet, maarja ach ken de situatie ook verder niet ;)

Ik zal ook eventjes hem adviseren contact optenemen met de FNV en/of CNV, niet aan gedacht!
Tot zover, bedankt voor de reacties ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

teh_twisted schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 23:18:
Ik heb alleen kunnen vinden dat als de reistijd met meer dan 5uur wordt verlengd de werknemer het mag weigeren..... (5uur?! the... ?!?!)
5 uur per .. ? Zal dat niet 5 uur per week zijn op basis van full time, als in: een half uur per enkele reis?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
MrSleeves schreef op zondag 14 november 2010 @ 08:23:
[...]

5 uur per .. ? Zal dat niet 5 uur per week zijn op basis van full time, als in: een half uur per enkele reis?
Nee, 5 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat is heel Nederland dus. :N

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33

-d-

MrSleeves schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:37:
[...]

Dat is heel Nederland dus. :N
En Belgie, want daar zit La Place ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Ja die 5uur kwam ik tegen toen ik Googlede op overplaatsing etc. Waanzinnig, stel je voor, je reist al 2uur per dag en dan ineens boem wordt het verlengd met 4.5uur... Dan zit je aan een whopping 6.5uur reistijd voor een 8uur werkdag! En is het zelfs nog rechtsgeldig!
hou je nog maar 9.5uur over voor 'prive' waarvan je er waarschijnlijk toch wel 6 wilt slapen... heb je nog een whopping 3.5uur dat je "niets" kan doen...

En overplaatsen naar Belgie lijkt me 'hopelijk' uitgesloten sinds het een ander land is he ;) Hoewel je wss beter vanaf Amsterdam->Antwerpen (1.5u) kan kan Amsterdam->Leeuwarden (3u) qua reistijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

teh_twisted schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:49:
Ja die 5uur kwam ik tegen toen ik Googlede op overplaatsing etc. Waanzinnig, stel je voor, je reist al 2uur per dag en dan ineens boem wordt het verlengd met 4.5uur... Dan zit je aan een whopping 6.5uur reistijd voor een 8uur werkdag! En is het zelfs nog rechtsgeldig!
hou je nog maar 9.5uur over voor 'prive' waarvan je er waarschijnlijk toch wel 6 wilt slapen... heb je nog een whopping 3.5uur dat je "niets" kan doen...

En overplaatsen naar Belgie lijkt me 'hopelijk' uitgesloten sinds het een ander land is he ;) Hoewel je wss beter vanaf Amsterdam->Antwerpen (1.5u) kan kan Amsterdam->Leeuwarden (3u) qua reistijd
Het gaat om 5 uur totaal.
Als je baas je trouwens 2,5 uur van je huis laat werken moet je toch maar eens een gesprek voeren of dat de meest zinninge inzet is. En je bent uiteraard niet verplicht om voor deze baas te blijven werken.

Wat doen we toch met z'n allen moeilijk. Werk onder ideale omstandigheden is geen recht. Als je baas wilt dat je in een ander filiaal gaat werken heb je 3 opties:
  • je doet het
  • je geeft aan dat je het niet wilt en zoekt samen een oplossing
  • je neemt ontslag
En je kan wel naar de vakbond gaan, maar is dat nu helemaal wat je nodig hebt? Dat er over je heen gekibbeld wordt over je lot terwijl de arbeidsrelatie toch al verziekt is? Ik zou zeggen, houd lekker het heft in eigen handen en doe er zelf iets aan....

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Even een updatetje. Ik werd net gebeld, blijkbaar wordt morgen grotendeels van het personeel ontslagen want de manager is helemaal doorgedraaid.
Oftwel, wat ik ervan begreep van hem (en ook beetje bemoedigd) neemt die gewoon ontslag en zoekt die wat anders. Tis niet alsof de La Place nou zo'n enorm goeie werkgever is met 'mooie voorwaarden' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_DH schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:46:
En je kan wel naar de vakbond gaan, maar is dat nu helemaal wat je nodig hebt? Dat er over je heen gekibbeld wordt over je lot terwijl de arbeidsrelatie toch al verziekt is? Ik zou zeggen, houd lekker het heft in eigen handen en doe er zelf iets aan....
Iets andere situatie, maar in basis hetzelfde: ik had ook een arbeidsconflict over wijzigingen in de regels waar ik het absoluut niet mee eens was, wilde de eer aan mezelf houden zonder verder gedonder of conflicten, heb netjes andere baan gezocht, heb netjes opgezegd, heb me netjes aan de opzegtermijn gehouden - en vervolgens heeft me dat € 9.000 aan concurentiebedingboete gekost. De volgende keer ga ik gewoon dat conflict aan, meld me ziek wegens verziekte arbeidsverhouding en ga weg met een oprotpremie.

De eer aan jezelf houden werkt niet altijd.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^

Als er toch een dikke ontslag ronde komt, gewoon even een paar dagen wachten en ondertussen alvast rondkijken voor iets anders. Nooit je oude schoenen wegdoen als je nog geen nieuwe hebt.
Mocht je ontslagen worden heb je recht op een uitkering en als het een ontslag ronde is kan het ook zijn dat er compensatie komt o.i.d.

Eer aan jezelf klinkt soms leuk maar zodra je zelf ontslag neemt gooi je daarmee wel je rechten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
teh_twisted schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:52:
Even een updatetje. Ik werd net gebeld, blijkbaar wordt morgen grotendeels van het personeel ontslagen want de manager is helemaal doorgedraaid.
Oftwel, wat ik ervan begreep van hem (en ook beetje bemoedigd) neemt die gewoon ontslag en zoekt die wat anders. Tis niet alsof de La Place nou zo'n enorm goeie werkgever is met 'mooie voorwaarden' :p
Lijkt me eerlijk gezegd geen reden voor ontslag. Sterker nog, lijkt me eerder reden voor promotie van de assistent manager. Enige assertiviteit en goede, actieve communicatie is dan wel vereist.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Wat een ontzettend wazig verhaal:
- "Je wordt overgeplaatst naar een van onze andere (internationale?) vestigingen"
- "We gaan je nog niet vertellen welke"
- "dit doen we omdat "een manager" (welke?) doorgedraait is"
- PS. reistijd is geen issue, we mogen hier 5 uur op gooien zonder dat we jouw toestemming nodige hebben"

Voor zo'n toko zou ik niet willen werken. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo met de gewaardeerde werknemers omgaan.

Aan de andere kant, V&D/La Place is wel net overgenomen, misschien is dit een voortvloeisel hier uit?

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:51

Wildfire

Joy to the world!

teh_twisted schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:52:
Zoals al gezegd: laat hem iig niet zelf ontslag nemen want daarmee vervalt het recht op een uitkering. Alleen als je ontslagen wordt (tenzij het de werknemer verwijtbaar is dat hij ontslagen wordt, bv. diefstal of andere redenen) behoudt hij het recht op een uitkering.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Update: sprak die vriend gisteren. Hij is ondertussen overgeplaatst, hij vond de nieuwe locatie wel best en krijgt (iets) meer salaris. Reiskosten verder ook vergoed, gaat maar om 20min meer :)

Pagina: 1