Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Zwart scherm na boot maar voor welkomscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een zeer vervelend probleem.
Het betreft een Vista laptop (packerd Bell) die op dit moment wordt gebruikt door mijn broer.

Sinds vandaag start hij niet meer op, hij begint te booten (je ziet de balk verlopen) maar daarna wordt het scherm zwart. Normaal krijg je dan het windows logo dat 'oplicht' maar zover geraakt hij niet. Ik heb geen cursor op het scherm en kan ook geen toetsencombinaties(CTRL+ALT+DEL) uitvoeren want die hebben geen effect.

Ik heb reeds systeemherstel en opstarten met de laatst werkende configuratie geprobeerd, maar tevens geen effect.
Veilige modus werkt wel, ik heb daar al in MSCONFIG diagnostisch opstarten geprobeerd maar wederom geen effect.

Ik ben nu echt wel ten einde raad dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

(even nog vermelden: De laptop is in Italië terwijl ik in België ben dus alles moet worden uitgelegd via telefoon, er zijn daar ook geen vista installatiediscs dus zo herstellen gaat ook moeilijk gaan.)

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar een kick.

Er is zonet Vista opnieuw op geïnstalleerd maar tevergeefs, het blijft hetzelfde probleem.
Ik heb al de Fail safe default settings geprobeerd maar niks werkt nog.

Heeft er iemand nog een idee wat een eventuele oplossing kan zijn ? Of is deze laptop gewoon hardware-matig stuk ?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Black screen of death geloof ik is dat voor Vista. Ik heb het nu een aantal keren meegemaakt. Schone installatie en vanaf begin af aan beginnen en dan doet die het ook weer. Veilige modus en alles werkt maar normaal niet. Ik heb er uren aangezetten om vanalles te proberen en geen meter vooruit meegekomen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 15:43:
Of is deze laptop gewoon hardware-matig stuk ?
Als een herinstallatie geen oplossing biedt maar het ding wel gewoon opstart in veilige modus - ja, dan lijkt het mij zondermeer hardwarematig.

Verwijderd

Topicstarter
Welja nu start hij ook niet meer op in Veilige modus (althans hij boot er wel in) maar de installatie is nooit voltooid en dat lukt enkel in normale modus.

Ik had al gedacht of het niet een optie zou zijn om een Linux distributie te installeren, misschien dat wel werkt, alhoewel me dat vrij sterk lijkt..

Verwijderd

Heb je überhaupt eigenlijk wel enig beeld, op enig moment? Kun je bijvoorbeeld wel in de BIOS en ZIE je die ook? Zoals je het tot nog toe beschrijft namelijk komt het mij voor dat de native resolution van het scherm gewoon niet meer werkt, om wat voor reden dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beeld, ik zie alles (bios ook) het is maar nadat 'groene windows load balkje' gedaan heeft met laden dat het zwart wordt en dan valt het backlight ook uit. De computer blijft echter AAN, de powerknopje blijft licht geven etc..

Kan ik dan eigenlijk zelf nog iets doen aan de computer ?

Verwijderd

Topicstarter
Kick:

Heb de laptop nu bij mezelf (ik kan er dus meer aan doen). Ik heb gisteren de bestanden gebackupt via een Linux CD, dan ben ik de harde schijf gaan formatteren en heb ik er een nieuwe Vista op geïnstalleerd.

Dit is gelukt, ik geraakte tot op de Desktop, dan ben ik via windows update de juiste drivers gaan zoeken, de updates geïnstalleerd en herstart maar dan kreeg ik terug hetzelfde probleem, enkel dat nu het backlight van het scherm niet meer uitgaat. Het scherm blijft echter wel zwart.

Videokaart/scherm gaat niet stuk zijn want ik kan nog steeds de maximumresolutie behalen.

Nog iemand een idee wat er nu mis zou zijn ?

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-11 15:30

basdej

OutSystems Consultant

lijkt me een probleem met de videokaart driver?

Hoi.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als het iets met resolutie of refresh rate te maken heeft zou je een externe monitor aan kunnen sluiten. Eventueel een CRT met ruime specificaties op dat gebied. Moet je natuurlijk wel zonodig die externe uitgang aan kunnen zetten. Video drivers zijn notoire probleemveroorzakers. Voordat je nieuwe drivers installeert van het desbetreffende merk doe je er gewoonlijk goed aan de oude eerst te verwijderen en terug te gaan naar de generieke Microsoft driver die van de installatie DVD komt. Het liefst wil je ook omschakelen op een manier die zo'n venstertje geeft dat na 15 seconden terugschakelt naar de vorige modus voor het geval je niets ziet.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Je heb een linux CD gemaakt, lees ik. Is dat een Linux Live versie? Draai daar is een uurtje op, stel je resolutie goed in, en kijk eens wat deze doet. Werkt dat goed, dan lijkt het of de HD bevriest dus niet in orde is. Alle andere hardware heb je dan eigenlijk wel uitgesloten (zoals videokaart, geheugen en zo).

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 12:40:
Je heb een linux CD gemaakt, lees ik. Is dat een Linux Live versie? Draai daar is een uurtje op, stel je resolutie goed in, en kijk eens wat deze doet. Werkt dat goed, dan lijkt het of de HD bevriest dus niet in orde is. Alle andere hardware heb je dan eigenlijk wel uitgesloten (zoals videokaart, geheugen en zo).
Die live CD heeft meer dan 2 uur vlot gedraaid (bestanden kopiëren etc..)
Hij is nu binnen en zij gaan verder kijken wat het probleem is.

EDIT: Toch even vermelden wat het uiteindelijk was.
Het was dus de videokaart die stuk was. Er zit nu een nieuw moederbord in. Nu werkt hij weer vlot.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 19:59 ]

Pagina: 1