Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283251

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een HP elitebook 8540w besteld met een intel i7 620m processor. (Hier kan ik ook nog een i5 540m van maken, deze is nog wat goedkoper)
Nu kan ik tijdelijk een i7 740qm voordelig aankopen via het werk van een vriend van me.
Mijn vraag nu is hoe groot is het verschil tussen beide processoren en kan ik deze wel upgraden in dit model zowel van de i7 620m als de i5 540m?

Alvast bedankt,

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 283251 op 13-11-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343854

Na een beetje googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat
de i7 620m is een dual core met HT @ 2.66 Ghz
de i7 740qm is een quad core met HT @ 1.77 GHz

de 620m is voor socket BGA1288, PGA988
de 740qm is voor PGA988 en heeft geen IGP

sowieso is de quad core sneller, hangt er ook vanaf wat je e rmee gaat doen natuurlijk.
Nu moet je even uitzoeken welk socket jou moederbord heeft. en of er een videokaart in zit.
En of het waard is up te graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://h10010.www1.hp.com...0645-4307559-4096175.html
Als ik hier kijk heeft het ding een dedicated videokaart, dus hoef je niet per se een CPU met integrated GPU te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat ik de dual cores kan upgraden naar krachtigere dualcores maar niet naar een quadcore. Deze heeft een ander moederbord. Hoewel ik niet heb kunnen vinden welke moederborden dat net zijn.

Ik ga binnenkort intenstief gebruik maken van virtual machines. En ik werk vrij frequent met autocad.

Heeft iemand een of de quad core zoveel interessanter is dan de dual core? Als dit l het geval is tenminste.
De dual core ondersteund maximaal 8gb geheugen tov 16gb in de quad core, hoewel 8 me wel voldoende lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343854

Hoe intensief ga je met vm werken?
en wat is je budget, hoeveel wil je er aan uit geven?
wat is het prijs verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De bedoeling is toch 3 tot 6 tegelijk te draaien ongeveer.
Het prijsverschil is groter dan ik verwacht had, daar ik eerst dacht enkel de processor te kunnen upgraden van dual naar quad core. Maar daar ik van plan deze notebook lang te blijven gebruiken, ben ik ook wel bereid dat te betalen. Het enige ik me afvraag is of de quad core wel degelijk zoveel beter is daar deze dus niet over een geintegreerde GPU beschikt.
Aan de andere kant kan je de quad core uitbreiden tot 16gb geheugen tegeonover 8 in de dual, toekomstgewijs is dit misschien geen slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Anoniem: 283251 schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:44:
Heeft iemand een of de quad core zoveel interessanter is dan de dual core? Als dit l het geval is tenminste.
De dual core ondersteund maximaal 8gb geheugen tov 16gb in de quad core, hoewel 8 me wel voldoende lijkt.
bull, een arrandale ondersteunt 2^busbreedte (46? 50? 52?) aan geheugen, een paar pentabyte..
waar je mee te maken kan hebben is de beperking van het moederbord, ur kunnen slechts 2 dimm slots in (dure modellen: 4) met een maximum van 4GB per slot.
maximum? dat is relatief, als jij ergens 8GB dimm's vind werken ze vast wel, maar hp heeft het niet kunnen testen dus geen garanties.

i7 vs i7:

de papieren:
640m: 2x 3.46 ghz met turbo, = effectief 6,98 ghz
740m: 4x 1.6 ghz = effectief 6.4 ghz
(ik geef toe: dit is natte vingerwerk, IPC is vast niet gelijk, maar even ter indicatie)

wat wil dat zeggen? wanneer beide processoren 100% worden belaast is de 640m sneller!
maar het word beter, je software is slecht geoptimaliseerd en gebruikt slechts 1 core?

640m: 1x 3.46 ghz
740m: 1x 2.933 ghz

conclusie: de 640m is weer sneller

dan is de vraag: waarom de 740m? dat vraag ik mij ook al tijden af 8)7 hij zuipt meer stroom, en zelfs in het ideale geval boeit de snelheidswinst zo weinig.. dat ga je niet merken

ik lees dat je veel ram nodig hebt :+ dan heb ik de ideale kandidaat: de xps 17
bestellen met 4GB ram, 4x 4GB dimm bestellen (€60 per stuk), zelf inbouwen, totaal 16GB ram voor bijna niets
te krijgen met zowel een i5 560m of i7-740m (de quad ja, je krijgt een ander moederbord)
naar mijn weten is dit de enige notebook met een acceptabele prijs en 4DIMM slots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
i7 vs i7:

de papieren:
640m: 2x 3.46 ghz met turbo, = effectief 6,98 ghz
740m: 4x 1.6 ghz = effectief 6.4 ghz
Is het niet 4 x 2,92 ghz voor de 740qm? Dat maakt dan een totaal van 11,68ghz??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, de turbo word geschaald naar het aantal active cores

1x 2.92 ghz
of
2x 2.6? ghz
of
4x 1.6 ghz

de overige cores worden dan uitgeschakeld om de temperatuur niet de pan te laten uitrijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik lees dat je veel ram nodig hebt :+ dan heb ik de ideale kandidaat: de xps 17
bestellen met 4GB ram, 4x 4GB dimm bestellen (€60 per stuk), zelf inbouwen, totaal 16GB ram voor bijna niets
te krijgen met zowel een i5 560m of i7-740m (de quad ja, je krijgt een ander moederbord)
naar mijn weten is dit de enige notebook met een acceptabele prijs en 4DIMM slots
Ik heb al besloten voor de 8540w te gaan, deze is zelfs al besteld met de i7 620m en 8gb geheugen.
Enkel is het nog steeds niet te laat om mijn bestelling te wijzigen en de 640m te nemen of de quad core.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de quad core recenter en duurder is als deze dan niet beter is?
Ik dacht ook dat met meerdere virtual machines, ik elke machine gebruik kan laten maken van een andere core(s) dus msschien toch de quad dan?
Ik raak er echt niet uit en hoe meer ik opzoek, hoe harder ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de quad stamt uit Q4 2009, de dualcores stammen uit Q1 2010.
beiden zijn gebaseerd op dezelfde architectuur, enkel is de quad op 45nm gebakken waar de dualcore 32nm doet. de 32nm techniek is significant zuiniger. En de klok word begrensd door de hitte die de koeling kan wegwerken.

voor desktops is het een ander verhaal, de koeling is daar veel beter, dan is het onzin om nog een dualcore te nemen. Voor laptops ligt de verhouding echter anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus toch de dual core dan. Maar als ik ze vergelijk op de site van intel zie ik dat de Quad core 1333mhz geheugen ondersteund waar de dual core maar tot 1066 gaat. Niet dat dat een groot punt is,de mlliseconden tijdswinst in becnhmarks maken me niet uit. Het is enkel dat ik zeker wil zijn dat het toestel dat ik koop binnen enkele jaren nog steeds vlot genoeg kan meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:05:
[...]

bull, een arrandale ondersteunt 2^busbreedte (46? 50? 52?) aan geheugen, een paar pentabyte..
waar je mee te maken kan hebben is de beperking van het moederbord, ur kunnen slechts 2 dimm slots in (dure modellen: 4) met een maximum van 4GB per slot.
maximum? dat is relatief, als jij ergens 8GB dimm's vind werken ze vast wel, maar hp heeft het niet kunnen testen dus geen garanties.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43560
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49024

Ik zou dat niet te snel zeggen. Intel geeft echt 8GB aan voor de i7 620M, terwijl de i7 740QM ook maar 8GB aan kan. De CPU zou, zoals je aangeeft wel meer kunnen adresseren. Maar ergens zit mogelijk een beperking.

Opties:
1. De SoDimm's zelf hebben niet genoeg select-lijnen, lijkt me sterk.
2. De i7 is intern wel 52-bit (oid), maar extern niet en dus zijn er geen pinnen om alles te benaderen.

* GENETX gaat even op onderzoek uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nu je het zegt... de xps 17 is alleen te configueren met meer dan 8GB ram als je de i7q configueert, er staat wel dit:
Tot 16 GB dual channel DDR3-geheugen met i7-processoren; tot 16 GB dual channel DDR3-geheugen met i3- en i5-processoren 1.066 MHz geheugen standaard bij i3- en i5-processoren; 1.333 MHz standaard bij i7-processoren
maar het lijkt me zeer sterk dat de arrandale 'maark' tot 8GB ram gaan, dat zou betekenen dat intel een processor ontwerpt voor maximaal 2x de mainstream hoeveelheid RAM 8)7
voor zover je 8GB nog geen mainstream wil noemen, dat was een jaar geleden al te betalen.
de c2d heeft ook geen moeite met 8gig voor zover ik weet, afhankelijk van je chipset.

maar ho eens even..
GENETX schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:35:
Ik zou dat niet te snel zeggen. Intel geeft echt 8GB aan voor de i7 620M, terwijl de i7 740QM ook maar 8GB aan kan.
ik las er in de eerste instatie overheen, maar intel die zegt dat je maximaal 8GB kan configureren?

waarom werkt het dan wel?
Fuga in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1"
Ik heb de XPS 17 gekocht. Voornaamste reden was dat met deze laptop 16GB geheugen mogelijk is tegen een acceptabel prijskaartje (in vergelijking met de Dell M6500). Daardoor goed te gebruiken voor ontwikkelen/testen met vmware/hyperv virtual images.

Geheugen/harde schijven zijn makkelijk uit te breiden. Schroefje los aan achterkant, Plastic klep eraf wrikken
Geheugen plaatsen, goed aandrukken. Boot daarna met F12, kies diagnostics en doorloop alle memory tests.
dan is er toch iets fout in de documentatie

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-11-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij de 8540w geeft Hp ook aan dat deze tot 16gb ondersteund in de quad core.

http://h10010.www1.hp.com...0645-4307559-4096175.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

correctie: ze geven de garantie dat alle hoeveelheid tot en met 16GB werkt.

Meer krijg je er namelijk niet in. Nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10
Dat is inderdaad erg vreemd. Intel geeft echt 8GB aan als max, ook voor andere procs als de i7 720QM bv.

Slecht dat uitgerekend Intel verkeerde data aanlevert. Met bovenstaand ekan ik ook wel mijn voorzichtige conclusie dat je hooguit 4GB per DDR3 Sodimm channel kan gebruiken van tafel geveegd. Maargoed, stevig stond die toch al niet omdat ik geen zin had om me bij Jedec te registreren voor de officiële spec terwijl ik verder ook geen datasheet kon vinden :')
Pagina: 1