Toon posts:

[win7 x64] Atheros AR9280 wifi nic drivers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Rataplan_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-08 11:47
Ik heb van mn Asus 1201n de single-channel 1x1 realtek wifi NIC vervangen door een dual-channel 2x2 Atheros AR9280. Daartoe heb ik een antenne bijgeplaatst (en de originele ook vervangen, zodat ik twee gelijke antennes heb). De realtek had hiermee nog beter bereik dan origineel. Ik heb tonnen aan reviews gelezen en ben zo op die Atheros NIC uitgekomen, met name ook omdat mn router (WNDR3700 van Linksys) ook Atheros-based is.
Nu heb ik waardeloos bereik met deze wifi kaart in mn laptopje. Ik denk dat een groot deel hiervan in de driver zit. Windows herkent zelf de nic en installeert een (uiteraard) WHQL driver. Atheros brengt zelf geen drivers uit, maar er zijn wel een aantal sources voor drivers, o.a. www.atheros.cz en http://www.opendrivers.co...free-driver-download.html. Deze heb ik geprobeerd, de laatste versie die ik vind is 9.1.0.100. Hiervan heb ik nog een gemodde versie gevonden, die wat meer opties geeft voor wat betreft tx en rx power en nog wat extra meuk. Toch krijg ik er geen fatsoenlijk bereik uit. Op 2.4GHz kom ik op een signal to noise ratio van +-25dB uit, op 5GHz op nog geen 10dB. Dit alles op een afstand van +- 4 meter van de router, met open zicht.

Kortom: Wie heeft er een AR9280 / AR5b9x gebaseerde wifi kaart en welke drivers gebruik je daar dan voor?

[Voor 6% gewijzigd door Rataplan_ op 13-11-2010 16:47]

• MisterD
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-04-2014
Rataplan_

Heb jij al een oplossing voor het zwakke signaal met de AR9280 chip gevonden?

Ikzelf ben een laptop (Samsung R530) van een kennis onder handen aan het nemen. Deze lijkt hetzelfde probleem te hebben. Dus op zeer korte afstand kan er wel verbinding gemaakt worden, maar meer dan 3 meter geeft al problemen.

Dus als je iets gevonden hebt, dan hoor ik het graag.

• Rataplan_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-08 11:47
MisterD schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:14:
Rataplan_

Heb jij al een oplossing voor het zwakke signaal met de AR9280 chip gevonden?

Ikzelf ben een laptop (Samsung R530) van een kennis onder handen aan het nemen. Deze lijkt hetzelfde probleem te hebben. Dus op zeer korte afstand kan er wel verbinding gemaakt worden, maar meer dan 3 meter geeft al problemen.

Dus als je iets gevonden hebt, dan hoor ik het graag.
Ik heb inmiddels de gemodde driver van http://forums.laptopvideo...windws-7-vista-and-winxp/ geplukt, en ondanks dat ik geen enkele wijziging in de settings heb gedaan heb ik daarmee een signal-to-noise van ongeveer 42dB, onder in de woonkamer terwijl de router boven staat. Performance is daarmee ook een stuk beter.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee