Toon posts:

[win7] een samba share direct mounten/koppelen aan map

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rob3rt
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-09 01:19
Ik ben vrij nieuw met Windows, normaal gebruik ik vooral linux, wat ik wil is zoals ik ook in linux vaak doe een bepaalde map van mijn user omgeving direct mounten aan een netwerk server zodat ik de bestanden op de server opsla of lees.

Als voorbeeld de map c:\user\username\muziek\mp3

Als je in de map mp3 gaat moet je dus direct terecht komen op een (samba) shared map van een unix server welke in het zelfde netwerk hangt. Blijkbaar kan dit alleen via een samba share daar win7 pro weer geen nfs of ssh-fuse ondersteund om veilig te mounten.

Nu kan ik wel die samba share wel mounten als een drive letter bv "Z", maar dat is dus niet de bedoeling, de share moet direct aan de mp3 map worden gemount en niet als drive letter.

Hoe doe je dit in windows7 prof of gaat dit ([sarcastische mode on] weer eens [sarcastische mode off]) niet in Windows?

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Dat gaat wel in Windows, maar dan in Server varianten door middel van DFS namespaces :)
Je kan dan shares van zowel Windows client versies (XP, vista of 7) als bijvoorbeeld een Samba share aggregeren in een namespace.

Een andere optie die je sinds Win7 en Vista hebt is het maken van een symlink die naar een netwerklokatie verwijst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
E:\>mklink /?
Creates a symbolic link.

MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Link Target

/D      Creates a directory symbolic link.  Default is a file
                symbolic link.
        /H      Creates a hard link instead of a symbolic link.
        /J      Creates a Directory Junction.
        Link    specifies the new symbolic link name.
        Target  specifies the path (relative or absolute) that the new link
                refers to.

E:\>mklink /d e:\testlink \\server\storage
symbolic link created for e:\testlink <<===>> \\server\storage

Dus. Niet te gauw sarcastisch doen ;)

[Voor 62% gewijzigd door alt-92 op 13-11-2010 15:12]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee