• Davken
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-07 12:47
Hallo,

Na jarenlang gegamed te hebben op een 19 inch monitor is de tijd gekomen om een nieuw scherm aan te schaffen.

De nieuwe monitor moet 24" zijn en zal bijna uitsluitend gebruikt worden om te gamen (en voor de normale pc-dingen), dus geen tv/dvd kijken of zo. Mijn GTX285 zou toch een deftige fps moeten kunnen neerzetten.
Belangrijk ook is dat het scherm in de hoogte verstelbaar moet zijn.

Na enig zoekwerk en in de winkels de schermen vergeleken te hebben twijfel ik nu tussen
- Iiyama B2409HDS-B1
- Samsung 2443BW
Beide monitors zijn gelijkaardig. De Iiyama is 1920x1080 terwijl de Samsung 1920x1200 is. De eerste heeft een iets betere responstijd (2ms tgo 5ms voor Samsung). Contrast, helderheid, enz zijn gelijk. De Iiyama heeft wel een HMDI uitgang (maar dat is nu niet meteen een noodzaak) en speakers (die ik niet zal gebruiken).

Ik heb ongeveer alle reviews gelezen en beide monitoren hebben hun plus-en minpunten. Daarom zou ik graag weten wat jullie ervaringen zijn met deze monitors. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Hebben jullie na verloop van tijd problemen ondervonden? Alle tips zijn welkom zodat ik eindelijk de knoop kan doorhaken!

Thx.

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:24
Ik heb 3 2443BWs hier staan i.c.m. een Eyefinity opstelling en ik vind het goede monitoren voor de prijs. Je merkt natuurlijk wel een verschil t.o.v. IPS, maar dat merk je bij de prijs ook wel. 1200 is zeker wel te merken t.o.v. 1080.

Ik heb echter nog nooit een B2409HDS-B1 gezien, dus verder kan ik je niet helpen.

• Davken
@vipeax, hebben je Samsungs last van backlight bleeding of input lag ? Mijn (oude) Samsung heeft nogal wat backlight bleeding maar intussen in die monitor ook al 4 jaar oud.

Iemand wel ervaring met de Iiyama B2409HDS-B1 ?

• crack_en_hack
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07-06 22:27
Davken schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:05:
Iemand wel ervaring met de Iiyama B2409HDS-B1 ?
Ja ik, Ik vind ze onwijs mooi qua beeld en responstijd.
Dat die maar 1080 is zou ik me niet druk over maken.
Nou doe ik veel met video en dus is die 1080 ideaal als ik FullHD (1920x1080) fullscreen wil kijken en dan is de responstijd veel belangrijker dan die 120p die je bij die andere meer zou hebben.
De bouwkwaliteit van de Iiyama vind ik veel beter dan Samsung die bijna allemaal 100% plastic zijn (incl. de voet)
Deze Iiyama heeft een zware zwarte aluminium voetsteun en is in hoogte verstelbaar (de kleinere Iiyama's hebben wel plastic en kan je niet in hoogte verstellen)
Verder vind ik de Iiyama mooier/strakker qua uiterlijk maar dat is natuurlijk een kwastie van smaak.
Strak mat-zwart vind ik professioneler staan dan die glossy Samsung dingen.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:24
De een vat backlight bleeding anders op dan de andere, maar ik was eigenlijk wel positief verbaasd tegenover alle andere monitoren die ik heb gehad. Als de kamer helemaal donker is en de monitoren geven een zwart beeld in full screen weer dan kan je zien dat de monitoren aan staan, maar geen van de 3 heeft een blauwe gloed of verlichting in de hoeken. Voor een TFT scherm zijn mijn exemplaren erg goed zal ik maar zeggen.
strak mat-zwart vind ik professioneler staan dan die glossy Samsung dingen.
Wat dat betreft zijn ze echt hetzelfde hoor...

[Voor 14% gewijzigd door Vipeax op 14-11-2010 19:29]

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Ik heb de Samsung, prima monitor!

• Davken
Strak mat-zwart vind ik professioneler staan dan die glossy Samsung dingen.
Ik dacht ook dat de 2443BW mat was. Is trouwens ook een must voor mij.

Eigenlijk zie ik enkel voordelen voor Iiyama: zelfde specs als Samsung maar wel iets snellere responsetijd, HDMI-uitgang (toekomstgericht kan dit handig zijn), opgebouwd uit zwaarder materiaal. Ok, hij is 1920x1080 maar 16:10 is toch aan het verdwijnen en bij het gamen is het FOV op 16:10 niet altijd groter dan bij 16:9, integendeel zelfs (of zo lees ik toch op internet).

@crack_en_hack, heb jij backlight bleeding of input lag ondervonden? En kun je de speakers makkelijk uitschakelen, want die ik wil ik dus niet gebruiken.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-09 19:34

Deathchant

Don't intend. Do!

Davken schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:51:
En kun je de speakers makkelijk uitschakelen, want die ik wil ik dus niet gebruiken.
Zolang jij geen audiokabel aansluit komt er geen geluid uit hoor :)
(DVI poorten kunnen geen geluidssignalen transporteren)

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? al eens doorgenomen? De keuze is vrij persoonlijk, en in die guide staan een boel punten waar je op kan letten bij de aanschaf van een monitor.

30" monitor te koop

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
ai, ik heb nu de 2443 van Samsung op m'n werkplek.

Ik ben vormgever maar echt niet zo'n zeurkous wat betreft kleurechtheid. (zou ik eigenlijk wel moeten zijn)
Maar bijv. effen paars is bovenin het scherm totaal anders dan onderin het scherm.
De kijkhoek is minimaal, de verlichting is niet goed verdeelt.

Mijn vele jaren oude Dell 24" 2407FPW doet het thuis wat dat betreft stukken beter.

Helaas moet het allemaal low-budget.

[Voor 6% gewijzigd door BertV op 23-11-2010 15:53]

R-L48 | Frīsijōz

Ik heb hier wel de datasheet van het paneel in de 2443BW, te vinden op http://www.display-soluti...ung/LTM240CT04_080423.pdf

De iiyama ken ik niet en ik heb ook geen idee welk paneel daar in zit. Bij TN schermen is dat sowieso altijd lastiger te vinden.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee